Ministeriö suunnitteli vaalien siirtämistä poikkeuslailla kuntauudistuksen vuoks

Tvälups

Ylipäällikkö
#1
Ministeriö suunnitteli vaalien siirtämistä poikkeuslailla kuntauudistuksen vuoksi
Suomen kuvalehti 7.2.2012 klo 12:43

”Jos kuntavaaleja siirrettäisiin, se olisi demokratian väheksymistä”, sanoo kunnallispolitiikan professori. Huomenna julkistettava selvitys esittää Suomen Kuvalehden tietojen mukaan kuntien pakkoliitoksia.
Suomen Kuvalehti julkaisi tammikuussa kuntauudistuksen salaisen kuntakartan, jonka valtiovarainministeriö aikoo julkistaa 8. helmikuuta. Sen mukaan Suomeen jäisi noin 70 kuntaa, kun nykyisin niitä on 336.

Suuren kuntauudistuksen valmistelussa pohdittiin jopa kunnallisvaalien lykkäämistä.

Suomen Kuvalehden saamien tietojen mukaan valtionhallinnossa otettiin viime syksynä keskusteluun lokakuun 2012 kuntavaalien siirtäminen poikkeuslailla mahdollisesti syksyyn 2014. Jos hallituksen kaavailema kuntauudistus toteutuisi vuoden 2015 alusta, uusien suurkuntien valtuustot olisi valittu niissä vaaleissa ja ne olisivat voineet aloittaa työskentelynsä välittömästi.

Samalla hallitus olisi välttänyt kiusalliset kuntavaalit kesken kuntauudistuksen.

Kauan odotettu ja paljon keskustelua herättänyt kuntakartta julkistetaan huomenna keskiviikkona 8. helmikuuta. Virkamiestyöryhmä luovuttaa hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkuselle (kok) kunnallishallinnon rakenneselvityksensä Helsingin Säätytalolla kello 11.

Alun perin selvitys luvattiin vuodenvaihteeseen mennessä, mutta aikataulua lykättiin kuukaudella helmikuun alkupuolelle.

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan virkamiehet ottavat keskiviikkona julkistettavassa selvityksessä kantaa myös pakkokeinoihin. Selvitysraportissa todetaan, että kuntaliitoksia ei saada kaikilla alueilla toteutettua vapaaehtoisesti, joten pakkoliitoksiakin mahdollisesti tarvitaan.

Virkamiesten raportti sisältänee myös esityksen kuntajakoselvittäjien asettamisesta tutkimaan kuntaliitoksia. Jos selvittäjät asetetaan kuntiin kesään mennessä, hallituksen ei tarvitsisi ottaa kantaa kuntakarttaan ennen kuntavaaleja.

Pakkoliitokset ovat kummitelleet kuntauudistuksen taustalla kesäkuun hallitusneuvotteluista lähtien. Kuntaministeri Virkkunen puhui ensimmäisinä ministeriviikkoinaan kuntien määräämisistä liitoksiin. Luvattiin ohjausta, keppiä ja perälautaa. Vuodenvaihteeseen mennessä tukijoukot ovat harvenneet myös hallituksen sisällä.

”Valtion vastuista ei ole keskusteltu”

Ajatus kunnallisvaalien lykkäämisestä ei saanut kannatusta eikä sitä viety virallisiin pöytiin, mutta jo pelkkä ajatuksen esittäminen herätti hämmennystä kuntauudistusta läheltä seuranneiden joukossa.

”Joku ministeri käytti joskus sanaa ”fantastinen”. Ehkä tällaista ajatusta voisi luonnehtia fantastiseksi. Ei sitä ainakaan jalat maassa ole tehty”, sanoo hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää Helsingin yliopistosta.

”Kunnallinen demokratia kuuluu vielä perustekijöihin. Kuntavaalien siirtäminen kuulostaa varsin epärealistiselta ajatukselta”, professori jatkaa.

Poikkeuslain säätäminen eduskunnassa ei olisi Mäenpään mukaan läpihuutojuttu. ”Uskoakseni kysymys rinnastuisi sellaiseen menettelyyn, että tasavallan presidentti valittaisiin poikkeuslailla.”

Mäenpää painottaa, että eduskunta voi päättää kuntarakenteesta ja halutessaan sillä on kohtuullisen vankka ”sortimentti” ohjauskeinoja porkkanoista aina pakkoliitoksiin asti.

Mäenpää kuitenkin muistuttaa, että kuntauudistuksessa on kysymys hyvinvointivaltion korjaamisesta. ”On tietysti helppoa olla jälkiviisas, mutta hivenen ihmetyttää, että uudistusta ei käynnistetty keskustelemalla valtion ja kuntien tehtäväjaosta, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelyistä ja rahoitusvastuusta. Valtion vastuista ei ole keskusteltu lainkaan tämän uudistuksen aikana.”

Ääneen lausuttu ajatus kuntavaalien siirtämisestä ihmetyttää myös Tampereen yliopiston kunnallispolitiikan professori Arto Haveria. ”Jos kuntavaaleja siirrettäisiin, se olisi demokratian väheksymistä”, hän sanoo.

Haveri arvioi, että kuntauudistuksesta tulee ensi syksyn kuntavaalien keskeinen teema. ”Kuntalaiset äänestävät oman kotikuntansa säilymisen puolesta. Olettaa sopii, että vastustus on aika kovaa ja vastustajia nousee valtuustoon kenties jopa sankoin joukoin. Se tarkoittaa, että uusissa valtuustoissa heitetään kapuloita kuntauudistuksen rattaisiin.”

Haveri ennakoi, että kaukana ei ole ajatus kokoomuksen vaalitappiostakaan. ”Syksyn ja talven aikana käydyssä kuntakeskustelussa pakko on häämöttänyt kaiken aikaa taustalla, vaikka edessä puheet ovat aivan muuta. On käyty yhdenlaista varjonyrkkeilyä pakon kanssa.”

Haveri muistuttaa, että pakkokeinot eivät kuulu nykyaikaiseen yhteiskuntaan.

Kuntauudistukselle professori ei povaa hyvää tulevaisuutta. ”Hallitus joutunee perääntymään kevään aikana. Kun kuntakierros käynnistyy ja virkamiehet vievät oman esityksensä kuntiin, on ilmeistä, että vastaanotto on valtaosin tyrmäävä. Ehkä hallitus vetää kuntien vastauksista keväämmällä johtopäätöksiä.”

Paluu parlamentaariseen pöytäänkään ei näytä helpolta. Haveri katsoo, että puolueettoman asiantuntijaryhmän asettaminen arvioimaan uudistuksen mahdollisia jatkoja voisi olla toimiva keino.

”Hallitus on oikeassa kuntauudistuksen tarpeesta, mutta keinoista asiantuntijat ovat olleet kaiken aikaa laajalti eri mieltä. Tiedämme, että kuntarajojen siirtäminen ei ratkaise sosiaali- ja terveydenhuollon ongelmia. Olisi paikallaan pohtia koko uudistusta nyt paljon syvällisemmin, ottaa ehkä aikalisä ja arvioida niitä keinoja, joilla suomalainen kuntaperustainen hyvinvointijärjestelmä pelastetaan”, Haveri sanoo.

Klikkaa maakuntaa, näet suunnitellun kuntajaon. Samanväriset kunnat on suunnitelmassa tarkoitus yhdistää. http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/ministerio-suunnitteli-vaalien-siirtamista-poikkeuslailla-kuntauudistuksen-vuoksi
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#3
Tahti kiihtyy ja tämä on vasta alkurummutusta...
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#4
Tässäpä tätä herkkua nyt tulee:

OECD: Suomen talouden kestävyysvaje edellyttää nopeita säästöpäätöksiä
STT-HS 7.2.2012 14:06

Suomen julkisen talouden tasapainon turvaamiseksi tarvitaan OECD:n mukaan nopeasti mittavia säästöjä tai veronkorotuksia. Väestön ikääntymisen aiheuttama talouden kestävyysvaje vastaa 4,6 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta.

Suomalaisten eläkkeellejäämisikä on OECD:n mukaan saatava nostetuksi 65 vuoteen. Pakollisen eläkeiän rajaa on OECD:n mukaan nostettava tai poistettava ikäraja kokonaan. Työmarkkinoiden rakenteellisia uudistuksia pitää vauhdittaa.

OECD ennustaa bruttokansantuotteen kasvavan tänä vuonna 1,4 prosenttia. Kasvu nopeutuu ensi vuonna 2,0 prosenttiin.

Kestävyysvajeen kattaminen edellyttää OECD:n laskelman perusteella hallitukselta 9,2 miljardin euron säästöpäätöksiä ja veronkorotuksia. Summa perustuu tämän vuoden ennakoituun bruttokansantuotteeseen.

OECD:n arvio kestävyysvajeesta on samaa suuruusluokkaa kuin valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin aiemmat arviot.
 
#5
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx

Mikähän se Urpilaisen asuinkunta on..
 

veffeade

Eversti
Lahjoittaja
ELSO 2.0
#6
Tvälups kirjoitti:
Tässäpä tätä herkkua nyt tulee:

OECD: Suomen talouden kestävyysvaje edellyttää nopeita säästöpäätöksiä
STT-HS 7.2.2012 14:06

Suomen julkisen talouden tasapainon turvaamiseksi tarvitaan OECD:n mukaan nopeasti mittavia säästöjä tai veronkorotuksia. Väestön ikääntymisen aiheuttama talouden kestävyysvaje vastaa 4,6 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta.

Suomalaisten eläkkeellejäämisikä on OECD:n mukaan saatava nostetuksi 65 vuoteen. Pakollisen eläkeiän rajaa on OECD:n mukaan nostettava tai poistettava ikäraja kokonaan. Työmarkkinoiden rakenteellisia uudistuksia pitää vauhdittaa.

OECD ennustaa bruttokansantuotteen kasvavan tänä vuonna 1,4 prosenttia. Kasvu nopeutuu ensi vuonna 2,0 prosenttiin.

Kestävyysvajeen kattaminen edellyttää OECD:n laskelman perusteella hallitukselta 9,2 miljardin euron säästöpäätöksiä ja veronkorotuksia. Summa perustuu tämän vuoden ennakoituun bruttokansantuotteeseen.

OECD:n arvio kestävyysvajeesta on samaa suuruusluokkaa kuin valtiovarainministeriön ja Suomen Pankin aiemmat arviot.
Kyllä kai sitä töissä olisi vaikka hautaan asti; JOS VAIN OLIS TÖITÄ !. Eikö nuo päättäjät sitä tajua, että töitä pitää olla; muutoin eläkeikää ei kannata nostaa.

Toisaalta tässähän on salaliitto; kun eläkeikä nostetaan ja ennenaikainen poistetaan, säästää valtio kuluissa kun kansalaiset tippuvat yksi kerrallaan KELA:n peruspäivärahoille kun duunit on loppunu jo 60v....
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#7
Ministeriö: Työvoimapula uhkaa Suomea
STT-MTV3 Talous 01.02.2012 15:10

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) varoittaa Suomea nopeasti uhkaavasta työvoimapulasta. Vuoteen 2020 mennessä Suomeen tarvitaan ministeriön teettämän tutkimuksen mukaan runsaat 150 000 uutta työntekijää.

Työntekijät eivät kehittämispäällikkö Pekka Myrskylän mukaan riitä korvaamaan työstä poistuvien joukkoa, jos työllisyysaste pysyy nykytasolla. Jotta avautuvat uudet työpaikat voitaisiin täyttää, pitäisi Suomen työllisyysasteen nousta 75 prosenttiin nykyisestä 68 prosentista.
 

veffeade

Eversti
Lahjoittaja
ELSO 2.0
#8
Tvälups kirjoitti:
Ministeriö: Työvoimapula uhkaa Suomea
STT-MTV3 Talous 01.02.2012 15:10

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) varoittaa Suomea nopeasti uhkaavasta työvoimapulasta. Vuoteen 2020 mennessä Suomeen tarvitaan ministeriön teettämän tutkimuksen mukaan runsaat 150 000 uutta työntekijää.

Työntekijät eivät kehittämispäällikkö Pekka Myrskylän mukaan riitä korvaamaan työstä poistuvien joukkoa, jos työllisyysaste pysyy nykytasolla. Jotta avautuvat uudet työpaikat voitaisiin täyttää, pitäisi Suomen työllisyysasteen nousta 75 prosenttiin nykyisestä 68 prosentista.
Se on pieni vähemmistö joka nykyään haluaa olla työmarkkinoiden ulkopuolella. Edelleen väitän, että tekijöitä olisi jos olisi oikeasti töitä ...
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#9
Tvälups kirjoitti:
Ministeriö: Työvoimapula uhkaa Suomea
STT-MTV3 Talous 01.02.2012 15:10

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) varoittaa Suomea nopeasti uhkaavasta työvoimapulasta. Vuoteen 2020 mennessä Suomeen tarvitaan ministeriön teettämän tutkimuksen mukaan runsaat 150 000 uutta työntekijää.

Työntekijät eivät kehittämispäällikkö Pekka Myrskylän mukaan riitä korvaamaan työstä poistuvien joukkoa, jos työllisyysaste pysyy nykytasolla. Jotta avautuvat uudet työpaikat voitaisiin täyttää, pitäisi Suomen työllisyysasteen nousta 75 prosenttiin nykyisestä 68 prosentista.
Humpuukia. Meillä on pulaa veronmaksajista. Työvoimasta on ollut lievää pulaa viimeksi 1980-luvulla. Ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen työvoimasta ei tule pulaa.
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#10
HS: Kaksi kolmesta menettää työnsä Salon tehtaalla
Keskiviikko 8.2.2012 klo 04.30 (päivitetty klo 09.38)

Matkapuhelinyhtiö Nokia vähentää Salon tehtaaltaan 1 100 - 1 200 työpaikkaa, kirjoittaa Helsingin Sanomat.


Salon Seudun Sanomat: Nokian Salon-tehtaan vähennykset rajuja

Tämä tarkoittaisi sitä, että kaksi kolmesta Salon tehtaan työntekijästä menettäisi työpaikkansa. Helsingin Sanomien mukaan tehdasta ei kuitenkaan aiota ainakaan vielä lakkauttaa. Lehden tiedot perustuvat useisiin toisistaan riippumattomiin lähteisiin.

Nokia on kutsunut aamupäiväksi koolle tehtaan 1 600 työntekijää. Tilaisuudessa on määrä kertoa, mitä suunnitelmia yhtiöllä on tehtaan varalle.

Tehtaan kohtaloa on Salossa jännitetty syksystä asti. Tuolloin Nokia ilmoitti vähentävänsä matkapuhelintuotannosta maailmanlaajuisesti 3 500 työntekijää.

Syksyllä pidettiin epätodennäköisenä, että tuotanto Salon tehtaalla ainakaan kokonaan loppuisi, vaikka henkilöstön määrä saattaa vähentyä reilustikin.
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#11
Rummunpärinää kiihdytetään...
 
#12
Ja kuntakartta tuli julki.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/nain_kuntia_ollaan_liittamassa_yhteen_3238775.html

Kovia uudistuksia niin siviili- kuin sotilaspuolella. Jotakin on pakko tehdä, se on totta. Enpä haluvaisi olla Jyrkin pöksylöessä nyt.
 
#13
Kunhan nyt ei kävis niin, että liitetävien työntekijät saa suojatyöpaikat.. ja isojen kuntien reuna-alueiden kehitysprojekteja en ennusta näkeväni, vaan kaikki ylläpito ja kehitys keskitetään.. Saapahan nähdä.
 
#14
Tuossapa se pointti juuri onkin. Näihin yhdistämisiin ja liitoksiin ei ole mitään järkeä mennä, ellei todellisia muutoksia tehdä. Jos halutaan säästää, on pakko karsia henkilöstöä. Ja sen karsimisen voisi aloittaa sieltä johtoportaasta ja hallinnosta. Jos kuitenkin tehdään kuten esim. Rovaniemen kapungin ja maalaiskunnan yhdistyessä ja säilytetään molempien henkilöstö, niin hyöty on melko pieni.
 

adam7

Ylipäällikkö
#15
EK kirjoitti:
Tuossapa se pointti juuri onkin. Näihin yhdistämisiin ja liitoksiin ei ole mitään järkeä mennä, ellei todellisia muutoksia tehdä. Jos halutaan säästää, on pakko karsia henkilöstöä. Ja sen karsimisen voisi aloittaa sieltä johtoportaasta ja hallinnosta. Jos kuitenkin tehdään kuten esim. Rovaniemen kapungin ja maalaiskunnan yhdistyessä ja säilytetään molempien henkilöstö, niin hyöty on melko pieni.
tuollahan nyt on voimassa sellainen nahkapäätös että henkilöstön työpaikkoihin ei kosketa 5 v. aikana. aivan järjetön veronmaksajien rahojen tuhlaus. jos yhdistämisen peruste on taloudellinen, tulee myös ryhtyä talousttoimiin yhdistettäessä, eikä 5 v. kuluttua

pääkaupunkiseudun kuntien yhdistämisessöä ei sitten ole päätä eikä häntää. pikemmin pitäisi jakaa tuollaisiin 100 - 200 tuhannen kuntiin. erityispalvelut sitten kuntayhtymillä- mielummin kuntayhtymät hieman löyhemmällä demokratialla kuin peruspalvelut kaukana kansalaisista
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#16
EK kirjoitti:
Tuossapa se pointti juuri onkin. Näihin yhdistämisiin ja liitoksiin ei ole mitään järkeä mennä, ellei todellisia muutoksia tehdä. Jos halutaan säästää, on pakko karsia henkilöstöä. Ja sen karsimisen voisi aloittaa sieltä johtoportaasta ja hallinnosta. Jos kuitenkin tehdään kuten esim. Rovaniemen kapungin ja maalaiskunnan yhdistyessä ja säilytetään molempien henkilöstö, niin hyöty on melko pieni.
Todennäköisesti puoluekirjan omaava turha hallinnollinen henkilökunta jää, mutta kunnan reuna-alueiden palvelut lakkautetaan. Hallinnollisen henkilökunnan liksoja vielä kasvatetaan kunnan kasvamisen varjolla, joten säästöjä ei tule.
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#17
adam7 kirjoitti:
EK kirjoitti:
Tuossapa se pointti juuri onkin. Näihin yhdistämisiin ja liitoksiin ei ole mitään järkeä mennä, ellei todellisia muutoksia tehdä. Jos halutaan säästää, on pakko karsia henkilöstöä. Ja sen karsimisen voisi aloittaa sieltä johtoportaasta ja hallinnosta. Jos kuitenkin tehdään kuten esim. Rovaniemen kapungin ja maalaiskunnan yhdistyessä ja säilytetään molempien henkilöstö, niin hyöty on melko pieni.
tuollahan nyt on voimassa sellainen nahkapäätös että henkilöstön työpaikkoihin ei kosketa 5 v. aikana. aivan järjetön veronmaksajien rahojen tuhlaus. jos yhdistämisen peruste on taloudellinen, tulee myös ryhtyä talousttoimiin yhdistettäessä, eikä 5 v. kuluttua
Osassa näitä viiden vuoden suojatyöpaikkoja on jo henkilökunta vaihtunut ja alkujaan määräaikaiseksi kaavailtu pesti on muuttunut kiinteäksi osaksi kunnan byrokratiaa. Ovat kuulemma tavoiteltuja pestejä nämä varajohtajan, kehityspäällikön ja muut vastaavat keksityt virat, kun niihin alkujaan sorvattiin korkeat liksat kultaiseksi kädenpuristukseksi. Nyt vapautuville palleille on tunkua jonoksi asti, eikä viran lakkauttamisesta ole puhettakaan.
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#18
SAK väläyttää eläkeiän nostoa
yle 11.2. klo 16:22

SAK on valmis neuvottelemaan vanhuuseläkeiän alarajasta. SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoo, että järjestö haluaa vauhdittaa neuvotteluja työurien pidentämisestä. Sen takia SAK ei enää ehdottomasti torju keskusteluja eläkeiän alarajan nostamisesta.

Työnantajien ja palkansaajien neuvottelut työurien pidentämisestä ovat jumiutuneet, kun SAK ei ole hyväksynyt Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n vaatimusta eläkeiän alarajan nostamisesta, eikä EK puolestaan ole myöntynyt SAK:n toiveisiin eläkemaksujen nostamisesta.

- Yritämme löysentää neuvottelujen umpisolmua, jotta neuvottelut etenisivät, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly sanoo.

Lyly korostaa, että eläkeikärajaan kajoaminen on vasta viimeinen vaihtoehto. Lylyn mukaan SAK:lle ensisijaista on nostaa eläkkeellesiirtymisikää työelämän laatua kohentamalla. Järjestö haluaa myös antaa nuorille eläkelupauksen ja turvata eläkemaksujen nousun niin, että kaikki voivat olla varmoja eläkkeestään

- Jos mikään muu keino keskimääräisen eläkeiän nostamiseksi ei auta, viimekätisenä keinona voidaan katsoa eläkeikärajan nostamista.

Työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen yhteisenä tavoitteena on ollut nostaa keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää kolmisen vuotta niin, että se vuonna 2025 on 62,4 vuotta. Ikä on ollut nousussa jo aiemmin toteutetuilla toimilla, ja tavoitteesta ollaan enää parisen vuotta jäljellä.

- Eläkeikärajan nosto ei ole lähivuosien asia. Nyt olemme vasta avanneet keskustelupöytää, Lyly tähdentää.

Lyly muistuttaa, että samalla tarvitaan myös työllisyyttä ja kasvua.

- Rajojen nosto tai laadun parantaminen ei auta, jos työtä ei ole tarjolla.

SAK:n lieventyneestä linjasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Työnantajat kiittelevät

Johtaja Jukka Ahtela EK:sta kiittelee SAK.n linjanmuutosta. Ahtela johtaa työryhmää, jonka on määrä saada ehdotuksensa työurien pidentämisestä valmiiksi hallituksen ensi kuun kehysriiheen mennessä.

- Tämä on myönteinen viesti. Meillä on yhteinen näkemys työurien pidentämisen tarpeesta ja siihen tarvitaan kaikki keinot, mukaan lukien eläkeiän nostaminen.

Ahtelan mukaan eläkeikäraja ja SAK:n vaatimukset eläkemaksuista arvioidaan osana suurempaa kokonaisuutta.

- Eläkemaksut ovat nipussa etuuksien kuten eläkeiän kanssa, Ahtela muistuttaa.

Muista palkansaajajärjestöistä STTK:n hallitus käsittelee eläkeikää ensi keskiviikkona. Akavakin on valmis neuvottelemaan asiasta, vaikka korostaakin muiden ratkaisuvaihtoehtojen olevan ensisijaisia.
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#19
Lapin Kansassa oli juttua työuupumuksesta eli burnoutista.
Tästä työperäisestä sairaudesta,(jota muuten ei ole luokiteltu sairaudeksi,ettei tarvitse maksaa palkkaa sairasloman ajalta)
tulee joka vuosi älyttömät kustannukset yhteiskunnalle.
Työpahoinvoinnista kertyy n. 30miljardin kustannukset ja työuupumuksesta 4-5miljardia.
Työpäiviäkin menetetään 1.8miljoonaa/vuosi

Pitäisköhän tuohon asiaan kiinnittää huomiota,ennenkuin toitotetaan,että työvoima loppuu,tuokaa afrikasta lisää!?
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#20
Pohjoisen vapaa metsästysoikeus uhattuna
yle 14.2. klo 17:36

Myös metsästysoikeuksia joudutaan miettimään kuntauudistuksen varjossa.

Suuri kuntauudistus vaikuttaa toteutuessaan myös metsästysoikeuksiin Pohjois-Suomessa. Uudistuksen yhteydessä myös metsästyslakia joudutaan muuttamaan, sillä siihen kirjatut metsästysoikeudet perustuvat nykyiseen kuntajakoon.
Vanhaa nautintaoikeutta

Vapaan metsästysoikeuden alue.

Vapaa metsästysoikeus perustuu kaukaa menneisyydestä tuleviin nautintaoikeuksiin. Lakiin pohjoisen Suomen vapaa metsästysoikeus kirjattiin 1930-luvulla ja 1960-luvulla se täsmentyi oman kunnan alueelle. Kuntauudistuksen myötä myös vapaa metsästysoikeus on määriteltävä uudelleen.

Pohjoisissa kunnissa kuntalaisilla on oikeus metsästää valtion mailla ilman erillistä maanomistajan lupaa - metsästys- ja aseluvat tietysti tarvitaan.

Pohjois-Pohjanmaalla niin sanotun vapaan metsästysoikeuden kuntia ovat Taivalkoski, Kuusamo ja Pudasjärvi. Lapin ja Kainuun alueet kuuluvat perinteisesti vapaan metsästysoikeuden alueisiin.
Oulun metsästäjät kahteen leiriin

Metsästäjiä puhuttaa nyt, miten käy vapaalle metsästysoikeudelle, jos esimerkiksi Pudasjärvi, Vaala ja Oulu laitetaan samaan kuntaan. Nyt Vaalassa ja Pudasjärvellä on metsästäjiä vajaat 4 000. Jos kaikki suuroululaiset saisivat vapaan metsästyssoikeuden, määrä kipuaisi yli 21 000.

Pudasjärven riistanhoitoyhdistyksen toiminnanohjaajan Mikko Lehtolan mielestä oululaisten uusia oikeuksia vastaan puhuvat muun muassa riistakannan kestävä käyttö ja metsästysturvallisuus.

Pudasjärvellä ja Vaalassa pelätään, että asiassa voisikin käydä toisin päin kun laki avataan.

- Suuri pelkohan tässä on, että jos tämä kuntaliitos toteutuu, vapaa metsästysoikeus olisi meidänkin osalta historiaa, sanoo Lehtola, joka toivoo, että vapaa metsästysoikeus kirjattaisiin lakiin.

- Näin täällä säilyisi tämä vapaa metsästysoikeus yhdistyksen alueella asuvilla. Tämä olisi keino turvata meille vanha nautintaoikeus.
Lainsäädäntöä muutettava

Lainsäädännössä asiaa ei vielä ole pohdittu, koska tähän saakka vapaasta oikeudesta on säädetty metsästyslaissa kuntakohtaisesti. Ylitarkastaja Rami Sampanlahden mukaan Maa- ja metsätalousministeriön perusajatus on että kaikki jatkuisi ennallaan. Vapaata metsästysoikeutta ei vietäisi pois niiltä joilla se on, mutta toisaalta sitä ei myöskään annettaisi kaikille suur-oululaisille.

Jatkossa lakiin pitäisi kuitenkin kirjata aluerajaus yksityiskohtaisemmin. Pudasjärvisten mielestä se voisi tapahtua esimerkiksi riistanhoitoyhdistyksittäin. Ongelmana tosin on se, ettei ole tiedossa mitä riistanhoitoyhdistyksille jatkossa tapahtuu.