Mitähän patruuna tyyppejä PV:llä ylipäätään on haulikkoon? Jotakin 00-hauleja ja täytteisiä?
Siinä mielessä nuo armeija haulikot yhteneväisellä patruunoilla on aika mielenkiintoinen juttu, että kuitenkin ylipäätään jokaisen metsästystä harrastavan periaatteessa tulisi tarkastaa patruunoiden sopivuus haulikon kanssa, eikä missään nimessä saisi lähteä siitä periaatteesta että "kunhan on joku paukku ja joku pyssy", kun upptuksesta ja kuviosta ei ole mitään hajua juuri sillä hauliko yksilöllä ja enemmän tai vähemmän yksilöllisellä patruunalla.
Toki itse olen tullut siihen lopputulokseen että ehkä tuo on jo tehojen liiallista maksimointia ja tässä yhdyn monien kokeneempien mielipiteeseen että aika turhaa touhua ammuskella paperiin kuviot: kunhan 10x10 lautaan osuu riittävästi hauleja ja ne uppoaa riittävästi. Mutta ainakin itsellä on ihan jees kokoelma eri etäisyyksille toimivia patruunoita, kasat kun joissakin pysyy hemmetin tiiviinä 30 metriin (käyden parhaiten 35-40 metriin) ja joissakin patruunoissa se 30 metriä on paras ja levikki on tasainen. Toisaalta mitäpä tuolla tekee kun saalis on eri etäisyyksillä, eikä sitä voi juurikaan ennkoida. Lähinnä vaihtelen patruunoita tilateiden mukaan, liikkeellä ollessa 30 metriin käypäinen patruuna ja passissa 40 metriin käypäinen, tuo on systeemi jolla menin pienperto jahdissa ja vaikkei ampumatilanteita ole tähän menessä tullut kohdalle niin uskoisin että toimii ihan hyvin. Toki lintujahtiin en mitään 40 metrin patruunaa käytä kuin selvissä väijytilanteissa (esim uiva tai oksalla istuva lintu), muuten menee 30 metrin patruunoilla ja väljillä supistuksilla.
Tärkeintä mitä tuo on minulla antanut on ylipäätään hauliparven käyttäytymisen konkreettinen ymmärtämys eri etäisyyksille. Helvetin moinen urakka ampua kaikki 20 erilaista patruunatyyppiä eri supistajilla läpi. Enkä ampunut läheskään kaikkia muilla supistajilla kuin täydellä supistuksella selvitellessäni tehokasta maksimietäisyyttä. Lentoon ammunnassa olen tullut siihen lopputulokseen että patruunalla ei ole niinkään väliä, kunhan supistajat on avoimia ja ampumaetäisyydet pitää siinä 20 metrissä.