Second kirjoitti:baikal kirjoitti:Second kirjoitti:Mitäs patruunoita ja miltä valmistajalta PV käyttää noissa tarkkuuskivääreissään? Onko jotakin Lapualaisia? Helvetti kun minä en edes tiedä tarkalleen niiden nykyisten käytössä olevia väljyyksiä. .338 lapualaista ja .50 löytyy tottakai mutta mitä kaikkea löytyy pienemmissä patruunoissa?
En ole kuin yhtä TA-kivääriä kapistellyt olikohan sen kivääri nyt se tarkkuuskivääri -85. Ja senkään väljyyttä en enää muista, mielestäni se oli isoisien laippakantainen patruuna jota sinne makasiiniin työnnettiin, mutta kun mielestäni PV:llä ei enää sitä väljyyttä ole virallisesti.
Tuntuisi vähän hölmölle käyttää Lapualaista ainakaan treenipatruunana jos SAKO:lta löytyy vastaavaa, ainakin mikäli PV pulittaa läheskään saman hinnan patruunoista kuin siviilimarkkinoilla saa maksaa. Idästä ei mitään sekunda kuulaa kannata vissiin ostaa kun kasat ei enää TA-koulutukseen taida olla riittävän tiiviitä, mutta SAKO:lla ja Lapualla ei taida olla suuriakaan eroja?
Periaatteessa tak-85 ja PKM ampuilee samaa kamaa, samoin dragu. Eläpäs herjaa itäpaukkuja, niillä on aivan "oikeitakin" paukkuja ta-hommiin. Hyvinkin tasalaatuisia ja tarkasti säilytettyjä ja puunattuja.
Näinpä. Mutta mitä sitten kentällä kätetyään oikeasti ja konkreettisesti harjoituspatruunana? En toki ihmettelisi jos sitä PKM:n kauraa työnnetään joka reikään mikä on suurin piirtein sinne päin samalla kun TAK-85:sta lentää lukko silmille kun ammuttiin Dragun patruunaa... Eihän nämä tornitouhut noin yleisellä tasolla voi tätäkään mahdollisuutta laskea pois.
Osaatko mainita mitään hyviä venäläisiä patruunalaatuja? Itselläni on Barnaulia, joka käsittääkseni on aika hyvä Venäläinen patruuna ja ainakaan minun kiväärissä ei käy likiään kuin SAKO tai Lapua käy, ainakin itse valitsin Sakolaisen patruunan hinta/laatu suhteen perusteella harjoitteluun. Internetistä olen nähnyt vähän samoja luonnehdintoja.
eikös tak85 ammu samaa 53R kuin pystykorva, ja ei sillä voi ampua 54 pitkää dragua. iha eri pati. sitä en tiä saako tungettua sisää.