Minkä valmistajien patruunoita PV käyttää aseissaan?

Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Second kirjoitti:
Mitäs patruunoita ja miltä valmistajalta PV käyttää noissa tarkkuuskivääreissään? Onko jotakin Lapualaisia? Helvetti kun minä en edes tiedä tarkalleen niiden nykyisten käytössä olevia väljyyksiä. .338 lapualaista ja .50 löytyy tottakai mutta mitä kaikkea löytyy pienemmissä patruunoissa?

En ole kuin yhtä TA-kivääriä kapistellyt olikohan sen kivääri nyt se tarkkuuskivääri -85. Ja senkään väljyyttä en enää muista, mielestäni se oli isoisien laippakantainen patruuna jota sinne makasiiniin työnnettiin, mutta kun mielestäni PV:llä ei enää sitä väljyyttä ole virallisesti.

Tuntuisi vähän hölmölle käyttää Lapualaista ainakaan treenipatruunana jos SAKO:lta löytyy vastaavaa, ainakin mikäli PV pulittaa läheskään saman hinnan patruunoista kuin siviilimarkkinoilla saa maksaa. Idästä ei mitään sekunda kuulaa kannata vissiin ostaa kun kasat ei enää TA-koulutukseen taida olla riittävän tiiviitä, mutta SAKO:lla ja Lapualla ei taida olla suuriakaan eroja?

Periaatteessa tak-85 ja PKM ampuilee samaa kamaa, samoin dragu. Eläpäs herjaa itäpaukkuja, niillä on aivan "oikeitakin" paukkuja ta-hommiin. Hyvinkin tasalaatuisia ja tarkasti säilytettyjä ja puunattuja.

Näinpä. Mutta mitä sitten kentällä kätetyään oikeasti ja konkreettisesti harjoituspatruunana? En toki ihmettelisi jos sitä PKM:n kauraa työnnetään joka reikään mikä on suurin piirtein sinne päin samalla kun TAK-85:sta lentää lukko silmille kun ammuttiin Dragun patruunaa... Eihän nämä tornitouhut noin yleisellä tasolla voi tätäkään mahdollisuutta laskea pois.

Osaatko mainita mitään hyviä venäläisiä patruunalaatuja? Itselläni on Barnaulia, joka käsittääkseni on aika hyvä Venäläinen patruuna ja ainakaan minun kiväärissä ei käy likiään kuin SAKO tai Lapua käy, ainakin itse valitsin Sakolaisen patruunan hinta/laatu suhteen perusteella harjoitteluun. Internetistä olen nähnyt vähän samoja luonnehdintoja.

eikös tak85 ammu samaa 53R kuin pystykorva, ja ei sillä voi ampua 54 pitkää dragua. iha eri pati. sitä en tiä saako tungettua sisää.
 
tykäri10 kirjoitti:
Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Second kirjoitti:
Mitäs patruunoita ja miltä valmistajalta PV käyttää noissa tarkkuuskivääreissään? Onko jotakin Lapualaisia? Helvetti kun minä en edes tiedä tarkalleen niiden nykyisten käytössä olevia väljyyksiä. .338 lapualaista ja .50 löytyy tottakai mutta mitä kaikkea löytyy pienemmissä patruunoissa?

En ole kuin yhtä TA-kivääriä kapistellyt olikohan sen kivääri nyt se tarkkuuskivääri -85. Ja senkään väljyyttä en enää muista, mielestäni se oli isoisien laippakantainen patruuna jota sinne makasiiniin työnnettiin, mutta kun mielestäni PV:llä ei enää sitä väljyyttä ole virallisesti.

Tuntuisi vähän hölmölle käyttää Lapualaista ainakaan treenipatruunana jos SAKO:lta löytyy vastaavaa, ainakin mikäli PV pulittaa läheskään saman hinnan patruunoista kuin siviilimarkkinoilla saa maksaa. Idästä ei mitään sekunda kuulaa kannata vissiin ostaa kun kasat ei enää TA-koulutukseen taida olla riittävän tiiviitä, mutta SAKO:lla ja Lapualla ei taida olla suuriakaan eroja?

Periaatteessa tak-85 ja PKM ampuilee samaa kamaa, samoin dragu. Eläpäs herjaa itäpaukkuja, niillä on aivan "oikeitakin" paukkuja ta-hommiin. Hyvinkin tasalaatuisia ja tarkasti säilytettyjä ja puunattuja.

Näinpä. Mutta mitä sitten kentällä kätetyään oikeasti ja konkreettisesti harjoituspatruunana? En toki ihmettelisi jos sitä PKM:n kauraa työnnetään joka reikään mikä on suurin piirtein sinne päin samalla kun TAK-85:sta lentää lukko silmille kun ammuttiin Dragun patruunaa... Eihän nämä tornitouhut noin yleisellä tasolla voi tätäkään mahdollisuutta laskea pois.

Osaatko mainita mitään hyviä venäläisiä patruunalaatuja? Itselläni on Barnaulia, joka käsittääkseni on aika hyvä Venäläinen patruuna ja ainakaan minun kiväärissä ei käy likiään kuin SAKO tai Lapua käy, ainakin itse valitsin Sakolaisen patruunan hinta/laatu suhteen perusteella harjoitteluun. Internetistä olen nähnyt vähän samoja luonnehdintoja.

eikös tak85 ammu samaa 53R kuin pystykorva, ja ei sillä voi ampua 54 pitkää dragua. iha eri pati. sitä en tiä saako tungettua sisää.

Dragu kai ei edes käytännössä ole 7.62x54r vaan ihan oma kaliberinsa jossa luodin kaliberi on hivenen isompi ja muistini mukaan hylsykin on hivenen pidempi. Lukon sulkeminen pitäisi olla suhteellisen hankalaa tuolla patruunalla tavallisen 7.62x53 pesän yhteydessä, kun se ei oikein sovi sinne.
 
Second kirjoitti:
tykäri10 kirjoitti:
Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Second kirjoitti:
Mitäs patruunoita ja miltä valmistajalta PV käyttää noissa tarkkuuskivääreissään? Onko jotakin Lapualaisia? Helvetti kun minä en edes tiedä tarkalleen niiden nykyisten käytössä olevia väljyyksiä. .338 lapualaista ja .50 löytyy tottakai mutta mitä kaikkea löytyy pienemmissä patruunoissa?

En ole kuin yhtä TA-kivääriä kapistellyt olikohan sen kivääri nyt se tarkkuuskivääri -85. Ja senkään väljyyttä en enää muista, mielestäni se oli isoisien laippakantainen patruuna jota sinne makasiiniin työnnettiin, mutta kun mielestäni PV:llä ei enää sitä väljyyttä ole virallisesti.

Tuntuisi vähän hölmölle käyttää Lapualaista ainakaan treenipatruunana jos SAKO:lta löytyy vastaavaa, ainakin mikäli PV pulittaa läheskään saman hinnan patruunoista kuin siviilimarkkinoilla saa maksaa. Idästä ei mitään sekunda kuulaa kannata vissiin ostaa kun kasat ei enää TA-koulutukseen taida olla riittävän tiiviitä, mutta SAKO:lla ja Lapualla ei taida olla suuriakaan eroja?

Periaatteessa tak-85 ja PKM ampuilee samaa kamaa, samoin dragu. Eläpäs herjaa itäpaukkuja, niillä on aivan "oikeitakin" paukkuja ta-hommiin. Hyvinkin tasalaatuisia ja tarkasti säilytettyjä ja puunattuja.

Näinpä. Mutta mitä sitten kentällä kätetyään oikeasti ja konkreettisesti harjoituspatruunana? En toki ihmettelisi jos sitä PKM:n kauraa työnnetään joka reikään mikä on suurin piirtein sinne päin samalla kun TAK-85:sta lentää lukko silmille kun ammuttiin Dragun patruunaa... Eihän nämä tornitouhut noin yleisellä tasolla voi tätäkään mahdollisuutta laskea pois.

Osaatko mainita mitään hyviä venäläisiä patruunalaatuja? Itselläni on Barnaulia, joka käsittääkseni on aika hyvä Venäläinen patruuna ja ainakaan minun kiväärissä ei käy likiään kuin SAKO tai Lapua käy, ainakin itse valitsin Sakolaisen patruunan hinta/laatu suhteen perusteella harjoitteluun. Internetistä olen nähnyt vähän samoja luonnehdintoja.

eikös tak85 ammu samaa 53R kuin pystykorva, ja ei sillä voi ampua 54 pitkää dragua. iha eri pati. sitä en tiä saako tungettua sisää.

Dragu kai ei edes käytännössä ole 7.62x54r vaan ihan oma kaliberinsa jossa luodin kaliberi on hivenen isompi ja muistini mukaan hylsykin on hivenen pidempi. Lukon sulkeminen pitäisi olla suhteellisen hankalaa tuolla patruunalla tavallisen 7.62x53 pesän yhteydessä, kun se ei oikein sovi sinne.

TA-85:lla ammutaan vain ja ainoastaa siihen valmistettua patruunaa. Hätätilanteet tietysti erikseen... Yhden ainoan patruunan käyttö sopii reserviläisarmeijallemme erittäin hyvin selkeytensä vuoksi. Lisäksi 85:n tähtäin kiikareissa on ko. patruunalle valmiit etäisyys säädöt selkokielellä.

7.62x53R ja 7.62X54 ovat käytännössä sama patruuna, joten voinee huoletta ampua miten vain sekaisin. Tokihan on mahdollista esim. tehdä niin kova lataus, ettei joku torrakko sitä kestä, toisen pelatessa ihan ok ja kaikki luodit ei käy hyvin kaikissa aseissa. Esim Drakunoviin ei ole meille saatavilla oikeasti tarkkaa luotia, mutta tarkkuus riittää hyvin kuitenkin 400 metriin saakka, joka on ihan riittävä sisseille ja TA parin toisena aseena.

Barnaulista ei minulla ole kuin huonoa sanottaavaa. Kesällä ostin 200 kpl kaliberissa 308 ja niillä ei oikeasti tee yhtään mitään. Kasat sadalta metriltä hädin tuskin 30 cm!!!!
 
Pullosorsa kirjoitti:
7.62x53R ja 7.62X54 ovat käytännössä sama patruuna, joten voinee huoletta ampua miten vain sekaisin. Tokihan on mahdollista esim. tehdä niin kova lataus, ettei joku torrakko sitä kestä, toisen pelatessa ihan ok ja kaikki luodit ei käy hyvin kaikissa aseissa. Esim Drakunoviin ei ole meille saatavilla oikeasti tarkkaa luotia, mutta tarkkuus riittää hyvin kuitenkin 400 metriin saakka, joka on ihan riittävä sisseille ja TA parin toisena aseena.

Barnaulista ei minulla ole kuin huonoa sanottaavaa. Kesällä ostin 200 kpl kaliberissa 308 ja niillä ei oikeasti tee yhtään mitään. Kasat sadalta metriltä hädin tuskin 30 cm!!!!

Jeps. Dragun ihka oikeaa patruunaa kuulemma on silloin tällöin liikenteessä ylijäämänä myös suomessa siviilimarkkinoilla ja tämän suhteen pitääkin olla tarkkana koska se musitaakseni myydään 7.62x54 kokoisena, jota se ei kuitenkaan ole.

Itse ammuin Barnaulilla noin 10 sentin kasaa 7.62x54 kaliberissa hyvältä tuelta, eli meikäläisen kivääriin ne käy kuitenkin kohtuudella. Tosin kun minulla harjoittelu on laukaus määriltään aika vähäistä kasahierontaa niin ennemmin maksan tuplahinnan Sakon patruunoista, ei nyt niin iso menoerä kuitenkaan ole. Sellainen huvittava piirre noilla oli että rekyyli ja pamaus oli helvetin iso verrattuna Sakon Rangeen tai Lapuan Naturalikseen. Piipun suustakin pöllähti komeat savut joka laukauksella. Raskas luotihan siinä on (11-12g) ja ilmeisesti lähtönopeudetkin on aika kovia.
 
Barnaulin x54 on ilmeisen kova lataus, tai sitten on mitoituksissa pientä. Omassa kolmelinjalaisessa tyssää nallia hiukan liikaa makuuni. Vieressä kun välillä napsutti 308 sakolaista niin tuntui kuin piekkarilla paukuttelisi.

Käynti Barnaulin x54 on minulla noin 10-12 senttiä / 150 m. Verrokkina Barnaulin x39 käy Arsenalin kovakromatusta noin 7 cm / 100 m. Nämä näillä lumilla ammuttuja viiden kasoja.

Dragun hyvä käynti sille tarkoitetulla venäläispatruunalla hämmästyttää kyllä edelleen. Kerran olen koittanut isomman satsin 300 metriin ja siinä rupesi ampuja rajoittamaan tulosten paranemista. (Niinkuin aina.)
 
Minun tietääkseni 7,62x53R ja 7,62x54 ovat yksi ja sama patruuna. Merkintätapa 54 patruunan pituudessa on Venäläisten käyttämä. Syynä miksi patruunoissa on käynti- ja turvallisuusnäkökohtia TAK-85 /M-39 kiväärilinjan aseiden ja SVD:n välillä johtuu 85:n SA:n käyttämän D166 luodin läpimitasta suhteessa esim. D46 luotiin (joka taasen käy SVD:en). Molemmat ovat raskaita luoteja (13g) ja ladataan laippakantaiseen hylsyyn. Venäläisilla on tosiaan SVD:en optimoituja tarkkuuslaukauksia kuten 7N1 jotain, joita ei tietääkseni myydä ulkomaille. Ase on kuitenkin tarkimmillaan raskailla (yli 10 g) laukauksilla, johtuen kohtuullisen jyrkästä rihlauksesta.

Olen itse ampunut TAK-85:llä ja omistanut saman lukko-aktion omaavan kiväärin ja olen sitä mieltä että ikääntyneestä ja jähmeästä lukosta huolimatta ase on erittäin tarkka ja melko toimintavarma. SVD-stä ei ole kokemuksia, mutta ase on maineeltaan legendaarisen luotettava, tehokas ja riippuen valmistusmaasta, kohtuullisen tarkka puoliautomaatiksi (NATO standardin mukaan 1,5-2 MOA/100m). Uusien siviiliversioiden (2002-) TIGR-1 ja-2 (kaliiperissa 53r) sanotaan olevan jopa tarkempia kuin SVD (1,5 MOA tai alle).

TAK-85 ja SVD eivät ole täysin vertailukelpoiset koska aseet on kehitetty hieman eri käyttötarkoituksiin. Venäläiset halusivat II MS:n jälkeen jalkaväkiryhmälle tarkkuusaseen joka voi antaa tarkkaa tulitukea yli 500 metrin matkoille. Tähän tarkoitukseen nopeampi puoli-automaatti kivääri sopii paremmin kuin pulttilukkoinen, mutta puhdas tarkka-ampujan (Sniper) ase se ei ole, vaan US-termein "designated Sniper Rifle". Aseen konstruktio ei bipodista huolimatta anna riittävää tukea ja tarkkuutta kun ammutaan pistemaaleihin patruunan maksimikäyttöetäisyyksille 600-800m. Lisäksi kiinteä ja ohut piippukonstruktio ja toimintatapa eivät suosi tarkka-ammuntaa ja periaatetta "yksi laukaus, yksi tappo".

Tak-85 on painoltaan ja raskaammalla piipullaan sekä pulttiaktioisena kiväärinä pätevämpi ja tarkempi varsinaiseen sniper-toimintaan 600-800 m matkoille. Ongelmana aseessa on nykyvaatimuksiin nähden vaatimaton optiikan suurennus ja valonläpäisykyky.
 
SJ kirjoitti:
Anti-Panzer kirjoitti:
SJ kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Entä pistoolit? Niiden patruunoista ei kukaan ole sanonut mitään. Onko laajenevaa vai kokovaippaa (fmj)? Kenen valmistamia?

Sen tiedän, että Rajavartiosto käyttää FMJ:tä koska Geneven sopimus kieltää kaiken muun.

Haagin sopimus 1899 itseasiassa...

Tosiaan, joskin arvelisin, että Geneven sopimukset tarkentavat tuota nimenomaista sopimusta. Nykyään kun ei taida olla niitä "villiheimoja"...
RVL:n osalta:
Harjoituskäytössä Lapuan Combat eli JVA 0545 (sama kuin pv:n käyttämä patruuna).
Virkapatruunana Speer HP Gold Dot (tai mikä patruuna kulloinkin tarjouskilpailun voittaa)
 
Tvälups kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Anti-Panzer kirjoitti:
SJ kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Entä pistoolit? Niiden patruunoista ei kukaan ole sanonut mitään. Onko laajenevaa vai kokovaippaa (fmj)? Kenen valmistamia?

Sen tiedän, että Rajavartiosto käyttää FMJ:tä koska Geneven sopimus kieltää kaiken muun.

Haagin sopimus 1899 itseasiassa...

Tosiaan, joskin arvelisin, että Geneven sopimukset tarkentavat tuota nimenomaista sopimusta. Nykyään kun ei taida olla niitä "villiheimoja"...
RVL:n osalta:
Harjoituskäytössä Lapuan Combat eli JVA 0545 (sama kuin pv:n käyttämä patruuna).
Virkapatruunana Speer HP Gold Dot (tai mikä patruuna kulloinkin tarjouskilpailun voittaa)

No, asiat muuttuvat.
 
Kun ammuin TAK-85:llä ja SVD:llä, niin homma meni näin.
TAK:kiin oli kotimaista 7,62x53R patruunaa ja siihen EI saanut laittaa SVD:llä ammuttavaa PKM:n patruunaa 7,62x54R.
SVD:llä piti ampua PKM:n patruunaa, koska ei ollut SVD:hen tarkoitettua 7N1 patruunaa.

Venäläisillähän on SVD:tä varten oma tarkkuuspatruunansa 7N1 ja sen myöhempi versio 7N14.
Patruunat ovat ulkomitoiltaan samat kuin standardi 7,62X54R patruunat.
Niitä on pakkauksesta otettuna mahdoton erottaa muista.
188 kantaleima on oltava (Novosibirskin matalajännitelaite tehdas), mutta tehdas lataa myös normipatruunaa.
Patruuna on pakattu ryssän vakio paperikääreeseen, mutta kääressä lukee снайперckhe (tarkka-ampuja)
Mikäli SVD:n käyttäjältä loppuvat omat patruunat, hän voi käyttää ryhmän konekiväärin syömää perustavaraa.
Tarkkuus hieman kärsii, mutta muuten ase toimii normaalisti.

53R / 54R keskustelua on netti täynnä.
Venäläisellä mitoituksella 54R on .311 ( sama kuin rynkyssä ), kun suomalainen 53R on ohuempi.
Tästä syystä venäläistä ei saa ladata kotimaisella piippumitoituksella olevaan aseeseen.
Siinä, että millä piipuilla vanhat kiväärit on, onkin jo toinen asia...
 
SVD:n luoti painaa 9.7 grammaa ja lähtee 820 m/s ja D166 13 grammaa ja vauhtia 720 m/s. Siitä voi miettiä minkälaiset lentoradat luodeilla on ja kuinka hyvin niillä osuu pitkälle matkalle jos käyttää ristikkäin.

Kulkupuheiden mukaan joku sai joskus Dragun laatikon kannen silmille raskasta ja hitaalla ruudilla pukattavaa suomipatruunaa käytettäessä.
 
Back
Top