Tänä syksynä olen katsonut harvinaisen vähän elokuvia, vierähti parikin kuukautta siten etten katsonut yhteensä kuin pari kolme leffaa, nyt olen shiukan tiivistänyt tahtia ja sen myötä olen uppoutunut kokoelmiini. Eilen tuli katsottua Sean Penn'in käsikirjoittama ja ohjaama
Erämään armoille (
Into the Wild), kyseessä on nuoren miehen kasvukertomus - kertomus halusta paeta normiraamien rajaamaa elämää ja kuinka tämä pako ajaa nuorukaisen halki mantereen ja lopulta kaukana häämöttävään määränpäähän Alaskan erämaihin. Elokuva perustuu Christopher McCandlessin tarinaan, siihen kuinka hän halusi hylätä mukavan elämänsä turvallisessa ympäristössä ja kuinka hän haki kaipaamaansa vapautta todellisuudesta kiertolaiselämän kautta ja päätyi lopulta sinne syvälle Alaskan erämaihin pakoretkellään - jonne myös kuoli.
wikipediassa Christopher McCandlessista:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Christopher_McCandless
Pennin elokuva oli mielenkiintoinen ja huomattavalta osin takaumien sekä siskon kertojaäänen avulla kuvattu ja kerrottu tarina "Alex SuperTrampin" (kuten hän itseään kutsui) vaelluksesta ja siinä sivussa elämästä. Elokuvassa on humoristinen ja samalla yhteiskuntakriittinen ote, sen kautta ehkäpä maalaillaan hiukan liian ruusuista kuvaa hippielämästä ja ihmisistä jotka haluavat eroon yhteiskunnasta, joskin kuvien ja otosten kautta Penn näyttää myös sen nurjan puolen, sen ettei elämä kulkurina ja kiertolaisena ole kaikille "vapaaehtoinen" valinta vaan pakon sanelemaa ja ettei heillä välttämättä ole mahdollisuutta palata takaisin osaksi yhteiskuntaa - kuten Alexilla olisi ollut. Ja toisaalta kyllähän Pennin elokuvan myötä paljastuu raadollinen kohtalo, se mihin Christopherin tie lopulta vei - Alaskan erämäähän, keskelle ei-mitään, jonne hän sitten yksin kuoli nälkään. Ja josta hänet sattumalta viikkojen kuluttua kuolemasta löydettiin metsästäjien toimesta.
Paikallinen riistanvartija Peter Christian Christopher McCandlessista: "
McCandlessin kokemuksella ja varustuksella yksin matkaan lähteminen oli hengenvaarallista harvaan asutulla seudulla. Christianin mielestä McCandless oli menettänyt järkensä."
Erämää oli miestä vahvempi...
vlad.