Minkälaisia elokuvia te katotte?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
HBO:n sarjat on ihan autenttisen oloisia.
Seuraavaa minisarjaa odotellessa.
http://hbowatch.com/the-mighty-eighth-is-gearing-up/

Kovat on odotukset Taistelutovereiden ja Pacificin jälkeen. Jotenkin vaan häiritsee tuo ylenpalttinen tietokonegrafiikalla mässäily, mutta eipä toisen maailmansodan massiivisten pommarimuodostelmien mallintaminen taida muuten onnistua. Kunhan vaan eivät tekisi samanlaista sontaa mitä George Lucas väänsi elokuvassaan "Red Tails."
 
Kovat on odotukset Taistelutovereiden ja Pacificin jälkeen. Jotenkin vaan häiritsee tuo ylenpalttinen tietokonegrafiikalla mässäily, mutta eipä toisen maailmansodan massiivisten pommarimuodostelmien mallintaminen taida muuten onnistua. Kunhan vaan eivät tekisi samanlaista sontaa mitä George Lucas väänsi elokuvassaan "Red Tails."
Tosiaan sitä on syytä toivoa. Red Taileissa myös kökkö "juoni" tökki.
Täytyy kai olla tyytyväinen, jos edes ihmiset ovat oikeita. :)- Näyttelijöiden korvaamista tietokonehahmoillahan on väläytelty jo lähitulevaisuuteen.

Vakavasti puhuen, odotan juonelta paljon. Tännekin sivustolle joku postasi ansiokkaan päiväkirjan päiväpommituksiin osallistuneen B-17-pumpun kokemuksista. Kuka tunnistaa postauksensa, voisi olla uudelleennoston paikka.
Siinähän nimittäin tuli ilmi, että kun rykmentti palasi, koneissa saattoi olla satamäärin haavoittuneita ja kuolleita mukana. Tätä olisi hyvä korostaa. Painopistehän on usein alasammutuissa koneissa ja vaurioituneissa.
 
Tosiaan sitä on syytä toivoa. Red Taileissa myös kökkö "juoni" tökki.
Täytyy kai olla tyytyväinen, jos edes ihmiset ovat oikeita. :)- Näyttelijöiden korvaamista tietokonehahmoillahan on väläytelty jo lähitulevaisuuteen.

Vakavasti puhuen, odotan juonelta paljon. Tännekin sivustolle joku postasi ansiokkaan päiväkirjan päiväpommituksiin osallistuneen B-17-pumpun kokemuksista. Kuka tunnistaa postauksensa, voisi olla uudelleennoston paikka.
Siinähän nimittäin tuli ilmi, että kun rykmentti palasi, koneissa saattoi olla satamäärin haavoittuneita ja kuolleita mukana. Tätä olisi hyvä korostaa. Painopistehän on usein alasammutuissa koneissa ja vaurioituneissa.

Memphis Belle kuvasi minusta todella hyvin tuota US 8th Air Forcen pommarimiehistöjen sotaa. Ilmatorjunta paukutti silmille ja Luftwaffen häätäjät kävivät armotta päälle jokaisella keikalla. Kuvauksissa käytettiin aitoja koneita, joten autenttisuudesta ei tingitty tippaakaan. Myös miehistön eri henkilöhahmoihin oli saatu persoonallisuutta mukaan. Jos tuossa sarjassa mennään edes vähänkin Memphis Bellen linjojen mukaan, niin sehän voi olla vaikka miten hyvä :)
 
Memphis Belle kuvasi minusta todella hyvin tuota US 8th Air Forcen pommarimiehistöjen sotaa. Ilmatorjunta paukutti silmille ja Luftwaffen häätäjät kävivät armotta päälle jokaisella keikalla. Kuvauksissa käytettiin aitoja koneita, joten autenttisuudesta ei tingitty tippaakaan. Myös miehistön eri henkilöhahmoihin oli saatu persoonallisuutta mukaan. Jos tuossa sarjassa mennään edes vähänkin Memphis Bellen linjojen mukaan, niin sehän voi olla vaikka miten hyvä :)
Joo, enemmän ruumiita vaan vielä niin hyvä tulee :).
Esikuvaksi ottaisin mieluummin tämän:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twelve_O'Clock_High

Twelve_O%27Clock_High_poster.jpg

Ajankohtaan nähden, harvinaisen rehellinen kuvaus taistelustressistä ja ruumiista. Henkilöhahmot perustuvat jossain määrin oikeisiin henkilöihin.
Huippuleffa! Täytyykin katsoa uudelleen taas, edellisestä kerrasta on jo pari vuotta.

"Screenwriters Bartlett and Lay drew on their own wartime experiences with Eighth Air Force bomber units. At the Eighth Air Force headquarters, Bartlett had worked closely with Colonel Armstrong, who was the primary model for the character General Savage. The film's 918th Bomber Group was modeled primarily on the 306th because that group remained a significant part of the Eighth Air Force throughout the war in Europe.[Note 2]

Veterans of the heavy bomber campaign frequently cite Twelve O'Clock High as the only Hollywood film that accurately captured their combat experiences.["

Edit:
Paul Mantz, Hollywood's leading stunt pilot, was paid the then-unprecedented sum of $4,500 to crash-land a B-17 bomber for one early scene in the film.[11] Frank Tallman, Mantz' partner in Tallmantz Aviation, wrote in his autobiography that, while many B-17s had been landed by one pilot, as far as he knew this flight was the first time that a B-17 ever took off with only one pilot and no other crew; nobody was sure that it could be done.[Note 3] The footage was used again in the 1962 film The War Lover.

Edit2:
Tässäpä sellainen hengennostatuspuhe, minkä joku tosi sotilas on voinut pitääkin:
 
Viimeksi muokattu:
Joo, enemmän ruumiita vaan vielä niin hyvä tulee :).
Esikuvaksi ottaisin mieluummin tämän:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twelve_O'Clock_High

Twelve_O%27Clock_High_poster.jpg

Ajankohtaan nähden, harvinaisen rehellinen kuvaus taistelustressistä ja ruumiista. Henkilöhahmot perustuvat jossain määrin oikeisiin henkilöihin.
Huippuleffa! Täytyykin katsoa uudelleen taas, edellisestä kerrasta on jo pari vuotta.

"Screenwriters Bartlett and Lay drew on their own wartime experiences with Eighth Air Force bomber units. At the Eighth Air Force headquarters, Bartlett had worked closely with Colonel Armstrong, who was the primary model for the character General Savage. The film's 918th Bomber Group was modeled primarily on the 306th because that group remained a significant part of the Eighth Air Force throughout the war in Europe.[Note 2]

Veterans of the heavy bomber campaign frequently cite Twelve O'Clock High as the only Hollywood film that accurately captured their combat experiences.["

Edit:
Paul Mantz, Hollywood's leading stunt pilot, was paid the then-unprecedented sum of $4,500 to crash-land a B-17 bomber for one early scene in the film.[11] Frank Tallman, Mantz' partner in Tallmantz Aviation, wrote in his autobiography that, while many B-17s had been landed by one pilot, as far as he knew this flight was the first time that a B-17 ever took off with only one pilot and no other crew; nobody was sure that it could be done.[Note 3] The footage was used again in the 1962 film The War Lover.

Edit2:
Tässäpä sellainen hengennostatuspuhe, minkä joku tosi sotilas on voinut pitääkin:

Komppaan näkemystäsi. On iästään huolimatta todella pätevä elokuva. Tuo on ollut pakollista katsottavaa Yhdysvaltojen eri sotilasoppilaitosten upseerioppilaille. Kuului opetussuunnitelmaan kun tuossa kuvataan hyvin sotilasjohtajan roolia, hermopainetta ja vastuuta vaikeita päätöksiä tehtäessä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Twelve_O'Clock_High

After attending the premiere, the Commander of the Strategic Air Command, General Curtis LeMay, told the authors that he "couldn't find anything wrong with it." It was required viewing at all the U.S. service academies, college/university Air Force Reserve Officer Training Corps detachments, Air Force Officer Training School, the U.S. Navy's former Aviation Officer Candidate School, and the Coast Guard Officer Candidate School, where it was used as a teaching example for the Situational leadership theory, although not currently used by the USAF. The film is also widely used in both the military and civilian worlds to teach the principles of leadership.
 
Komppaan näkemystäsi. On iästään huolimatta todella pätevä elokuva. Tuo on ollut pakollista katsottavaa Yhdysvaltojen eri sotilasoppilaitosten upseerioppilaille. Kuului opetussuunnitelmaan kun tuossa kuvataan hyvin sotilasjohtajan roolia, hermopainetta ja vastuuta vaikeita päätöksiä tehtäessä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Twelve_O'Clock_High

After attending the premiere, the Commander of the Strategic Air Command, General Curtis LeMay, told the authors that he "couldn't find anything wrong with it." It was required viewing at all the U.S. service academies, college/university Air Force Reserve Officer Training Corps detachments, Air Force Officer Training School, the U.S. Navy's former Aviation Officer Candidate School, and the Coast Guard Officer Candidate School, where it was used as a teaching example for the Situational leadership theory, although not currently used by the USAF. The film is also widely used in both the military and civilian worlds to teach the principles of leadership.
Oho, tuo seikka jäi huomaamatta! Jaa, taidanpa tosiaankin katsoa uudelleen.
Miten onkin päässyt läpi tavanomaisesta Hollywood-sotaelokuvahutusta, poikkeaa totisesti kaltaisistaan. Ja kuten iki-inhokkimme Red Tails osoittaa, niin ei se nykypäivä ole laadun tae.
 
Pistetäänpä sarjoja, joita olen katsellut viime vuosina, 5-6 v. ajalla, kaikkia voin suositella (todennäköisesti osaa vaikea löytää Suomessa, mutta netistä löytyy..) :

Battlestar Galactica
Farscape
Strike Back (erittäin hyvä)
Covert Affairs (hyvä)
Blacklist
Homeland (erittäin hyvä)
Sherlock
Breaking Bad
Dexter
The Killing (ruotsalainen versio, aivan hillittömän hyvä, siitä on tehty samanniminen jenkkiversio)
Into the Badlands
Last Kingdom
Bastard Executioner
Longmire
House of Cards
Public Morals
Walking Dead
Z Nation
Blindspot
Man in the High Castle
Last Ship
The Musketeers
Peaky Blinders
Black Sails
Legends
Spartacus: Gods of Arena ja War of the Damned
Dig
V
Banshee (todella hyvä)
The Americans (samoin)
Vikings
Sons of Anarchy (erittäin hyvä)
The Wire
The Shield
True Detective (aivan loistava)
Game of Thrones

Listaltasi puuttuu eräs todella mainio sarja, nimittäin Sopranos ;) Mitä muuten pidit True Detectiven 2.kaudesta? Omasta mielestäni 1.kausi oli parempi.
 
Listaltasi puuttuu eräs todella mainio sarja, nimittäin Sopranos ;) Mitä muuten pidit True Detectiven 2.kaudesta? Omasta mielestäni 1.kausi oli parempi.

Kyllähän sarjat kuten Rome, Sopranos ja True Detctive ovat klassikkoja ja kuuluvat listalle. Molemmat True Detective kaudet olivat omasta mielestä todella hyviä.
 
Suosittelen vahvasti sarjan "Power" (2014) ekaa kahta seasonia, tulivat vastaan netissa ja olivat erittain hyva... paaosissa vahvoja nayttelijoita, ml. Curtis '50 cent' Jackson keskeisessa roolissa koko seasonin, ja erittain hyva alkubiisi myos miehen kasialaa... STARZ-tuotantoyhtiolla on budjettia ja tama oli todella kaunis tribuutti oiselle NYC:lle myos, kaytetty raha nakyy...

http://www.imdb.com/title/tt3281796/?ref_=nv_sr_1
 
Vuonna 2002 ilmestynyt tv-elokuva The Falklands Play on laatutyötä alusta loppuun. Poliittinen draama kuvaa Margaret Thatcherin ja tämän lähipiirin toimia keväällä 1982 syttyneen Falklandin sodan aikana.

Elokuva antaa mielestäni erittäin pätevän kuvan legendaarisesta Rautarouvasta, jonka mieltä kaihertaa Britannian menneen suurvaltaimperiumin muistot. Samoin hallituksen sisäpiirin työskentelyä kuvataan realistiseen tapaan. Voin leffan katsomisen jälkeen varauksetta sanoa, että juuri tuolloin 1982 Maggie oli poliitikko, jolla oli munaa haastaa röyhkeästi toiminut Argentiinan sotilasjuntta.

Britit eivät antaneet periksi milliäkään, vaan ryhtyivät hirveällä päättäväisyydellä vastahyökkäykseen. Thatcherin oma uskottavuus sotaa käyvänä pääministerinä oli jatkuvasti katkolla, varsinkin kun sotatoimissa alkoi kaatua myös brittisotilaita ja laivoja menetettiin Argentiinan ilmavoimien hyökkäyksissä. Tästä huolimatta pääministeri uskoi itseensä ja antoi asevoimille täyden tukensa.

Näyttelijätär Patricia Hodge tekee mainion roolin Margaret Thatcherinä. Roolisuoritus vastasi täysin sitä muistikuvaa, joka minulle Rautarouvasta on syntynyt.

The Falklands Play on kaiken kaikkiaan erinomainen tutkielma johtavassa asemassa olevan poliitikon mielenlaatuun. Raskaita ja vaikeita päätöksiä on pakko tehdä ja näistä syntyvä poliittinen ja moraalinen vastuu on pakko kantaa. Suositeltavaa katsottavaa foorumilaisille.

Oli kuulemma aika eeppinen mielipiteenvaihto Thatcherin ja The Royal Admiraltyn kanssa kevaalla 1982...

-"Send the fleet!"
- "What bloody fleet??"
- "I don't care, just make sure you send a bloody message to those bloody Argies..!"

God Bless Our Maggie Come on Girl!!!

Muistan 80-luvun alkutaipaleella teininä ollessa hiukan hämmästelleeni sitä, että britit todellakin uskalsivat lähettää laivastonsa eteläiselle Atlantin valtamerelle - tuolloin oli mahdotonta seurata pikkukaupungista käsin kaikkia tapahtumia ja koukeroita jotka tapahtumiin nivoutuivat. Se ei onnistunut vaikka kuinka kirjastossa luin erilaisia julkaisuja saadakseni täydennettyä aukkopaikkoja tiedoissani.

Eihän sitä enää tarkkaan muista mitä tuolloin tuli pohdiskeltua, hämmästys on jäänyt tunteena muistikuviin mutta muuten sitä vain jotenkin ihmetteli ja muistan kuinka juttelimme sodasta hyvän ystäväni kanssa ja pohdimme mitä käy, kumpi voittaa - voiko Argentiinan asevoimat kukistaa britit, jotka taistelivat kaukana emämaasta vaikeiden logististen yhteyksien takana. En nyt muista kuulinko uutisista vai mistä ensimmäisen kerran kun Royal Navyn sukellusvene (HMS Conqueror) upotti Argentiinan laivaston lippulaivan risteilijä General Belgranon toukokuussa ´82, muistan kuitenkin ensimmäiset lehtikuvat kyseiseltä keväältä/alkukesältä.

Nyt jälkikäteen kun on lukenut arvioita tapahtumista, niin arvostus Thatcheria kohtaan on noussut merkittävällä tapaa - Falklandin sota ei suinkaan ole ainoa tekijä vaan osa kokonaisuutta. Mutta se oli kyllä melkoinen tulikoe Thatcherille ja heikompi olisi alistunut paineen alla ja jättänyt RN:n lähettämättä sotaan. Mikäli britit olisivat saaneet kuokkaan tuolloin, Thatcher kenties olisi jäänyt alaviitteeksi historiankirjoihin - voitto ja se mitä sen jälkeen 80-luvun kylmän sodan vuosina tapahtui niin Britanniassa kuin myös Euroopassa ja maailmalla varmistivat sen, että Maggien on jotain muutakin kuin maansa ensimmäinen naispääministeri.

vlad
 
Kaksi ei niin ihan uutta leffaa:

Neukku New Yorkissa (Moscow on the Hudson) ohj. Paul Mazursky.

Tämä Robin Williamsin tähdittämä draamakomedia 80-luvun alkupuolelta kylmän sodan ajoilta on jäänyt aiemmin katsomatta - en edes muista nähneeni elokuvaa televisiosta kertaakaan vaikka eiköhän se joltain kanavalta ole jossain vaiheessa tullut. Leffassa Williams näyttelee neuvostokansalaista, joka sirkustyöntekijänä (saksofonistia) pääsee vierailulle New Yorkiin seurueensa kanssa ja sattumalta tulee sitten loikanneeksi Yhdysvaltoihin - teko josta Anatoli (Elya Baskin) oli puhunut ja haaveillut mutta joka jäi lopulta haaveeksi, katkaistuin siivin hän palasi kotimaahansa: vankilaan.

Neukku New Yorkissa ei pidetä Williamsin parhaimpina elokuvina mutta tästä huolimatta minä pidin elokuvasta ja suhteellisen rauhallisesta ja paikoin jopa lämminhenkisestä tunnelmasta - pidin siitä, että Williams näytteli rauhallista draamaa sen sijaan, että olisi saanut päästää itsensä valloilleen ja ottaa repertuaaristaan kaiken irti. Itse asiassa pidän yleisesti ottaen enemmän niistä Williamsin leffoista joissa hän "ei pääse irti" - jotka ovat draamaa tai draamakomediaa, joissa tarina on syvällisempi ja jossa vaaditaan kokonaisuudelta enemmän Williamsin "moottoriturvan" sijaan. Ehkäpä tässä on syy sille miksi en esim. erityisen paljon pitänyt Alladinista, jossa Williams ääninäytteli lampunhenkeä - siinä Williams oli kuin koheltava päätön "pyörremyrsky" ja se moodi hänessä ei vaan iske minuun - ei ole koskaan iskenyt.

Neukku New Yorkissa oli komediallinen, lämminhenkinen, sarkastinen - sopivalla tavalla tapakulttuuria piikittelevä (molemmin puolin rautaesirippua) ja leffassa oli saavutettu yllättävänkin hyvin se tunne minkä vallassa moni neuvostokansalainen oli niin kotonaan kuin myös päästyään ensimmäistä kertaa ulkomaille - jonnekin sosialistisen leirin ulkopuolelle, näin minulle kertoi henkilö, joka on nähnyt elokuvan ja kasvanut rautaesiripun itäpuolella ja haaveillut siellä kaukaisesta lännestä.



Ja sitten toinen hiukan vanhempi elokuva - ja tässäkin päätähtenä eräänlainen "pyörremyrsky" eli Jim Carrey ja leffa on Milos Formanin Man on the Moon.

Tätä leffaa voi myös pitää eräällä tapaa draaman ja komedian sekoituksena vaikka draamavaikutteita siinä on selkeästi enemmän mutta Jim Carrey ujuttautuu leffassa oivallisesti hävyttömyyksyä latelevan ja sääntöjä rikkovan Andy Kaufmanin housuihin. Tai trikoisiin... tai johonkin...

En oikein tiennyt mitä elokuvalta odottaa, olin ostanut leffan aikaa sitten (ja se oli jotenkin unohtunut hyllyyni) mutta nyt pyhien aikana ajattelin, ett sepä saattaisi olla mukavaa ja repäisevää katsottavaa. Ja kyllähän se monellakin tapaa oli kiintoisa kokemus - rajoja rikkova ja paikoittain suorastaan absurdi kunnianosoitus Kaufmanille. On tunnustettava, että Carrey sopi rooliin oivallisesti, onhan hän itsekin hiukan samantyylinen hävyttömyyksien rajamailla ja ne monasti ylittänyt komedianäyttelijä. Mutta jollain tapaa loistava Forman onnistui saamaan Carreystä irti olennaisesti moniulotteisemman ja uskottavamman hahmon - loistavan ohjaajan merkki - elokuvaa katsoessa ei enää katsonut Kaufmania näyttelevää Carreyta vaan oli tunne, että katsoi Kaufmania.

Vaikka tuossa aiemmin kirjoitin etten tiennyt mitä elokuvalta odottaa, sen verran kuitenkin tiesin, että Carrey teki siinä vähintäänkin hyvän roolityön. No, ollakseni rehellinen, se oli enemmän kuin "vähintään hyvä", kyseisessä elokuvassa Carrey teki erään parhaimmista roolitöistään - ei ehkäpä parasta mutta ehdottomasti erään parhaimmistaan. Toisaalta tässä ehkäpä arvioin hiukan puolueellisesti, koska komedioissa pidän enemmän draamakomedioista, mustista komedioista, brittiläisestä komediasta - sen sijaan Carreyn omin osaamisalue ei kuulu niihin suurimpiin suosikkeihini mutta tässä Carrey karisteli harteiltaan ne oman manööverit ja oli Kaufman. Loistavaa!

Carrey ei ole koskaan kuulunut suurimpiin suosikkeihini mutta tästä huolimatta hänen tuotantoonsa mahtuu loistavia helmiä - Man on the Moon on yksi niistä, Tahraton mieli on myös näitä helmiä aivan kuten Truman Showkin.

vlad
 
Laitetaanpa muutama sana viimeaikoina katsotuista leffoista.

David Cronenbergerin Videodromea en ollut (muistaakseni) katsonut koskaan aikaisemmin - jollen sitten joskus 80-luvun loppupuolella tai 90-luvun alkupuolella kaapelikanavalta.

Leffa on tehty aikana jolloin laajemmin alettiin keskustella television vaikutuksesta katsojaan, joten sieltä on kenties löydettävissä linkki itse leffan aiheeseen kuinka televisiokuvaa käytetään hyödyksi ihmismielen kaappaamiseen ja kuinka maailmaa olisi tämän jälkeen mahdollista kontrolloida tv:n kautta. Aikanaan aihe on epäilemättä ollut uusi ja näkökulma rohkea, nyt vuosikymmenten kuluttua aiheena normaali ja monellakin tapaa läpikäyty eli enää tässä ajassa Cronenberg ei leffallaan kykene antamaan uutta panosta aiheeseen - aikanaan asetelma on varmaan ollut toinen. On tietty huomioitava se, että leffa on eräänlainen sekoitus kauhua ja scifiä yhdistettynä jonkin asteiseen yhteiskuntakriittisyyteen, joten kysymystä ei edes pohdita draamaelokuvan kautta vaan liikutaan toisessa elementissä ja siksi leffa on varmaan ollut helpommin lähestyttävissä ja sen on voinut mieltää monella eri tavalla - itse mielsin sen lähinnä juuri kauhu ja scifielementtejä hyödyntävänä yhteiskuntaa (televisiota) kritisoivana leffana - en kuitenkaan pitänyt elokuvaa erityisen loistavana vaikka siinä oli lukusia oivaltavia elementtejä ja etenkin Brian O'Blivion juonne oli kiehtova.

* * *

Viime vuoden puolella pari leffaa herätti erityisen paljon huomiota mediassa - toinen niistä oli alkuvuoden puolella julkaistu Tom Hardyn ynnä Charlize Theronin tähdittämä Mad Max - Fury Road (ohj. George Miller). Toinen on Star Wars-saagan uusin tulokas.

Näin leffan (Mad Max - Fury Road) nyt ensimmäistä kertaa dvd:ltä - alkuun on jo syytä tunnustaa ettei se mielestäni ole kohunsa arvoinen. Visuaalisesti siinä on näyttävyyttä ja paikoin se on tunnelmaltaankin hyvin lähellä Alsfattisoturia (Mad Max 2 - Asfalttisoturi) mutta nämä sopivan synkeät ja dystopiset tunnelmat saavutetaan aivan liian harvoin jotta ne kantaisivat koko elokuvan ajan ja jotta ne kykenisivät muodostamaan elokuvalle jollain muotoa erityislaatuisen atmosfäärin.

Osa katsojista on kritisoinut sitä, että omassa elokuvassaan Mad Max on sivuosassa pääosaa tähdittäessä Imperator Furiosa (Theron) - minua tämä hiukan uudenlainen näkökulma ei kuitenkaan häirinnyt. Se oli jopa piristävä uudistus itse elokuvasarjaan, mutta valitettavalla tavalla tämäkään idea ei riittänyt kantamaan elokuvaa riittävästi - se olisi tarvinnut lisäkseen vielä voimakkaampaa dystopista raakuuden sävyttämää tunnelmaa - jotain lopullista apokalyptisuutta, joka tavoitettiin ohikiitävien hetkien ajan itse leffassa. Kaikesta huolimatta saagan neljäs osa oli parannus kolmanteen verrattuna, kenties seuraavassa tavoitellaan sitten jo Asfalttisoturin loistavaa lopunajan tuntua.

Tom Hardy oli Maxina yllättävänkin hyvä, parempi mitä kuvittelin vaikka ei hänessä sitä karismaa ollut minkä Mel Gibson loi ympärilleen rooleissaan Maxina.

* * *

Katsomistani leffoista ehdottomasti paras ja psykologisesti mielenkiintoisin on Jake Gyllenhaalin tähdittämä ja Denis Villeneuven ohjaama Enemy. Tavallaan tämä ei ole mikään ihme, koska elokuvista minua kiehtovat kuitenkin eniten sellaiset leffat joissa on tiukka psykologinen ote - asioissa pureudutaan pintaa syvemmälle ja yritetään tunkeutua - ja joskus tunkeudutaankin - syvälle alitajunnan syövereihin ja herätetään katsojassa jotain alkukantaisia vaistoja. Intohimoa - vihaa - rakkautta - voimattomuutta...

En ollut nähnyt aiemmin Enemyä - olin kyllä lueskellut siitä ja se oli odottanut vuoroaan jo jonkin aikaa leffahyllyssäni (hyllyissäni) mutta jostain syystä se oli jäänyt katsomatta kunnes nyt tuli sen vuoro. Elokuvaa oli spekuloitu runsaastikin, moni on päätynyt siihen ratkaisuun, että kyseessä on Adamin näkemää unta - mikä on mielestäni looginen mutta samalla äärimmäisen helppo ratkaisu elokuvalle. Kuinka yksinkertaista on sijoittaa elokuvan tapahtumat uneen ja näin koko tapahtumakerä käydään läpi unessa ja todellisuus on sitten jotain muuta - onko Adam/Anthony todellisuudessa professori vaiko jotain muuta. Professori, joka unessa kurkistaa pimeälle puolelle ja elokuva kuvaa tätä unimatkaa toiseen todellisuuteen... Entäpä jos elokuva onkin jotain muuta kuin unta, jotain vielä kierompaa ja synkeämpää?

Minä olen mielessäni hellitellyt ajatusta, että sittenkin kyseessä on muu kuin uni - todellisuus jossa outojen tapahtumaketjujen kautta päädytään tilanteeseen, jossa professori Adam ottaa b-luokan näyttelijä Anthonyn paikan ja ryhtyy elämään oman tavanomaisen (ja helvetin tylsän) elämän sijaan Anthonyn elämää, jossa tapahtuu näyttelijätyön lisäksi monia muita asioita joista tavallinen kansalainen voi vain haaveilla likaisessa mielikuvituksessaan. Kuinka moni olisi valmis hyppäämään elämässään toiseen rooliin ja sen myötä kohtaamaan toisen maailman - mutta myös oman elämänsä pelkoja?

Tällainen näkäkulma on rohkeampi mutta samalla se antaa katsojalle mahdollisuuden luoda oma tarinansa elokuvan kertoman tarinan ympärille. Joo näin se tapahtui...

vlad
 
Laitetaanpa muutama sana viimeaikoina katsotuista leffoista.

David Cronenbergerin Videodromea en ollut (muistaakseni) katsonut koskaan aikaisemmin - jollen sitten joskus 80-luvun loppupuolella tai 90-luvun alkupuolella kaapelikanavalta.

Leffa on tehty aikana jolloin laajemmin alettiin keskustella television vaikutuksesta katsojaan, joten sieltä on kenties löydettävissä linkki itse leffan aiheeseen kuinka televisiokuvaa käytetään hyödyksi ihmismielen kaappaamiseen ja kuinka maailmaa olisi tämän jälkeen mahdollista kontrolloida tv:n kautta. Aikanaan aihe on epäilemättä ollut uusi ja näkökulma rohkea, nyt vuosikymmenten kuluttua aiheena normaali ja monellakin tapaa läpikäyty eli enää tässä ajassa Cronenberg ei leffallaan kykene antamaan uutta panosta aiheeseen - aikanaan asetelma on varmaan ollut toinen. On tietty huomioitava se, että leffa on eräänlainen sekoitus kauhua ja scifiä yhdistettynä jonkin asteiseen yhteiskuntakriittisyyteen, joten kysymystä ei edes pohdita draamaelokuvan kautta vaan liikutaan toisessa elementissä ja siksi leffa on varmaan ollut helpommin lähestyttävissä ja sen on voinut mieltää monella eri tavalla - itse mielsin sen lähinnä juuri kauhu ja scifielementtejä hyödyntävänä yhteiskuntaa (televisiota) kritisoivana leffana - en kuitenkaan pitänyt elokuvaa erityisen loistavana vaikka siinä oli lukusia oivaltavia elementtejä ja etenkin Brian O'Blivion juonne oli kiehtova.

* * *

Viime vuoden puolella pari leffaa herätti erityisen paljon huomiota mediassa - toinen niistä oli alkuvuoden puolella julkaistu Tom Hardyn ynnä Charlize Theronin tähdittämä Mad Max - Fury Road (ohj. George Miller). Toinen on Star Wars-saagan uusin tulokas.

Näin leffan (Mad Max - Fury Road) nyt ensimmäistä kertaa dvd:ltä - alkuun on jo syytä tunnustaa ettei se mielestäni ole kohunsa arvoinen. Visuaalisesti siinä on näyttävyyttä ja paikoin se on tunnelmaltaankin hyvin lähellä Alsfattisoturia (Mad Max 2 - Asfalttisoturi) mutta nämä sopivan synkeät ja dystopiset tunnelmat saavutetaan aivan liian harvoin jotta ne kantaisivat koko elokuvan ajan ja jotta ne kykenisivät muodostamaan elokuvalle jollain muotoa erityislaatuisen atmosfäärin.

Osa katsojista on kritisoinut sitä, että omassa elokuvassaan Mad Max on sivuosassa pääosaa tähdittäessä Imperator Furiosa (Theron) - minua tämä hiukan uudenlainen näkökulma ei kuitenkaan häirinnyt. Se oli jopa piristävä uudistus itse elokuvasarjaan, mutta valitettavalla tavalla tämäkään idea ei riittänyt kantamaan elokuvaa riittävästi - se olisi tarvinnut lisäkseen vielä voimakkaampaa dystopista raakuuden sävyttämää tunnelmaa - jotain lopullista apokalyptisuutta, joka tavoitettiin ohikiitävien hetkien ajan itse leffassa. Kaikesta huolimatta saagan neljäs osa oli parannus kolmanteen verrattuna, kenties seuraavassa tavoitellaan sitten jo Asfalttisoturin loistavaa lopunajan tuntua.

Tom Hardy oli Maxina yllättävänkin hyvä, parempi mitä kuvittelin vaikka ei hänessä sitä karismaa ollut minkä Mel Gibson loi ympärilleen rooleissaan Maxina.

* * *

Katsomistani leffoista ehdottomasti paras ja psykologisesti mielenkiintoisin on Jake Gyllenhaalin tähdittämä ja Denis Villeneuven ohjaama Enemy. Tavallaan tämä ei ole mikään ihme, koska elokuvista minua kiehtovat kuitenkin eniten sellaiset leffat joissa on tiukka psykologinen ote - asioissa pureudutaan pintaa syvemmälle ja yritetään tunkeutua - ja joskus tunkeudutaankin - syvälle alitajunnan syövereihin ja herätetään katsojassa jotain alkukantaisia vaistoja. Intohimoa - vihaa - rakkautta - voimattomuutta...

En ollut nähnyt aiemmin Enemyä - olin kyllä lueskellut siitä ja se oli odottanut vuoroaan jo jonkin aikaa leffahyllyssäni (hyllyissäni) mutta jostain syystä se oli jäänyt katsomatta kunnes nyt tuli sen vuoro. Elokuvaa oli spekuloitu runsaastikin, moni on päätynyt siihen ratkaisuun, että kyseessä on Adamin näkemää unta - mikä on mielestäni looginen mutta samalla äärimmäisen helppo ratkaisu elokuvalle. Kuinka yksinkertaista on sijoittaa elokuvan tapahtumat uneen ja näin koko tapahtumakerä käydään läpi unessa ja todellisuus on sitten jotain muuta - onko Adam/Anthony todellisuudessa professori vaiko jotain muuta. Professori, joka unessa kurkistaa pimeälle puolelle ja elokuva kuvaa tätä unimatkaa toiseen todellisuuteen... Entäpä jos elokuva onkin jotain muuta kuin unta, jotain vielä kierompaa ja synkeämpää?

Minä olen mielessäni hellitellyt ajatusta, että sittenkin kyseessä on muu kuin uni - todellisuus jossa outojen tapahtumaketjujen kautta päädytään tilanteeseen, jossa professori Adam ottaa b-luokan näyttelijä Anthonyn paikan ja ryhtyy elämään oman tavanomaisen (ja helvetin tylsän) elämän sijaan Anthonyn elämää, jossa tapahtuu näyttelijätyön lisäksi monia muita asioita joista tavallinen kansalainen voi vain haaveilla likaisessa mielikuvituksessaan. Kuinka moni olisi valmis hyppäämään elämässään toiseen rooliin ja sen myötä kohtaamaan toisen maailman - mutta myös oman elämänsä pelkoja?

Tällainen näkäkulma on rohkeampi mutta samalla se antaa katsojalle mahdollisuuden luoda oma tarinansa elokuvan kertoman tarinan ympärille. Joo näin se tapahtui...

vlad
Road Furya ei kyllä pahemmin markkinoitu, ainakaan samoin kuin Star Warsia, jota tuputettiin joka nurkan takaa mainoksissa, netissä, tv:ssä ja radiossa. Molemmat olivat kyllä varsinaisia rahantekoelokuvia, joita markkinoitiin aiempien osien maineella ratsastaen. Road Fury lunasti myös minun odotukseni paremmin, vaikka se sisälsi paljon samaa kuin aiemmat Mad Maxit, niin sillä oli onneksi itsenäinen juoni, joka pelasti paljon. Star Wars taasen oli juonellisesti jotenkin kökkö, lapsellinen ja aiemmista osista kopioitu. Aloitus oli tehtiin ryminällä ja mukana oli kyllä toimintaa ja huumoria, mutta kokonaisuus ontui ja viimeinen tunteroinen oli varsinainen lässähdys. Miksi se kuolemantähti piti taas väkisin tunkea mukaan?
 
Viimeksi muokattu:
Road Furya ei kyllä pahemmin markkinoitu, ainakaan samoin kuin Star Warsia, jota tuputettiin joka nurkan takaa mainoksissa, netissä, tv:ssä ja radiossa. Molemmat olivat kyllä varsinaisia rahantekoelokuvia, joita markkinoitiin aiempien osien maineella ratsastaen. Road Fury lunasti myös minun odotukseni paremmin, vaikka se sisälsi paljon samaa kuin aiemmat Mad Maxit, niin sillä oli onneksi itsenäinen juoni, joka pelasti paljon. Star Wars taasen oli juonellisesti jotenkin kökkö, lapsellinen ja aiemmista osista kopioitu. Aloitus oli tehtiin ryminällä ja mukana oli kyllä toimintaa ja huumoria, mutta kokonaisuus ontui ja viimeinen tunteroinen oli varsinainen lässähdys. Miksi se kuolemantähti piti taas väkisin tunkea mukaan?

Ei Mad Max - Fury Road nyt niin paljon hypetetty ennalta kuin Star Warsia mutta elokuva-alaa tarkemmin seuraavana huomasin sen saavan melkoisesti enemmän huomiota alan julkaisuissa ja fanien keskuudessa mitä keskivero toimintaelokuva. Sen valmistumisprosessia seurattiin jo pidemmän aikaa ja sen pelättiin hautautuvan Namibian aavikoihin - lopulta kuitenkin valmistui saaden kohtuullisen ristiriitaisen vastaanoton katsojien keskuudessa. Etenkin Mad Max -fanit suhtautuivat leffaan kahtiajakoisesti - ristiriitaisesti. Sen kohdalla hype laantui kuitenkin kohtuu nopeasti vrt. Star Wars, jonka ympärille Disney tullee rakentamaan elokuva-saagan lukuisine leffoineen, joista osa seuraa tarinana ns. seitsemättä osaa eli uuden saagan alkua, osa mahdollisesti lähtee siitä sivupoluille laajentaen StarWars-maailmaa.

Oscar-ehdokkuuksien myötä Fury Road on noussut uudelleen voimakkaasti esille - likimain hypetetyksi leffaksi (jota ihmettelen, koska ei se nyt niin erikoinen ollut). Kymmenen ehdokkuuden joukossa on pari kolme merkittävää - paras filmi, paras ohjaus ja best cinematographya voidaan myös pitää merkittävämpänä oscarina. Loput ovat sitten enemmän ja vähemmän teknisiä orcar ehdokkuuksia - onneksi.

Uusinta Star Warsia en ole käynyt katsomassa, enkä usko, että menenkään (tai katson sitä kotona) - ei oikein innosta lähteä katsomaan sitä. Minulle ei ole olemassa kuin kolme SW:tä eli saagan osat 4-6 eli alkuperäiset kolme filmiä, joista Imperiumin vastaisku on ehdottomasti paras kokonaisuutena. Yritin aikanaan katsoa uudelleen lämmitystä, mutta en jaksanut katsoa uusimman kolmikon ensimmäistä elokuvaa (jossa oli tämä Yar-Yar Binks) loppuun saakka. Tylsä ja typerryttävä.

vlad
 
Kysynpä tällaista aiheesta paremmin tietäville, että onko nyt 2016 tulossa mitään mielenkiintoista katsottavaa elokuvarintamalta ?

Viime vuosi oli ainakin minusta tarjonnaltaan hyvä.

- American Sniper

- 1944

- The Martian

- 007 Spectre

- Bridge of Spies
 
Katsoin Vladin suosittelema Enemy, hyvä se oli, sopivasti absurdi, jostain syystä ahdisti kyllä, mutta se johtui varmaan voinnista, kun aloitin katsomaan huonovointisena.

Tänään katsoin Luis Bonueli elokuvan
Tykkäsin, jäi jotenkin hyvä fiilis
Porvariston hillitty charmi (La Charme discret de la bourgeoisie) on Luis Buñuelinohjaama surrealistinen elokuva vuodelta 1972, jossa ohjaaja jälleen ravistelee porvarillista moraalia[1].

Siinä voidaan erottaa neljä kerronnan tasoa: todellisuus, unelmat, päälle äänitetty kerronta ja kertomus matkasta maalaistiellä. Elokuvassa käytetään ruokaa porvarillisen arvomaailman symbolina: aterian tarkoitus ei ole tyydyttää nälkää vaan osoittaa syöjien asemaa, ja niin jokainen ateria viimeistä lukuun ottamatta on turhauttava kokemus.[2]
 
Kysymys!

Jos saisit päättä, kenelle antaisit ohjata elokuvan "Aeroport" - Donetskin lentokentästä?
 
Back
Top