Mitä jos - Kristillisdemokraattien oma ''jytky''?

Tämä professori puhuu ihan viisaita:

Ongelmallinen translakiehdotus

Kouluissa ja mediassa välitettävä viesti sukupuolen vaihdettavuudesta on johtanut monia nuoria sukupuoliseen hämmennykseen. Jotkut ovat päätyneet turhiin hormonihoitoihin ja leikkauksiin. Osa sukupuolenkorjausleikkauksen läpikäyneistä katuu nyt itselleen tuotettua korjaamatonta vahinkoa (mustaorkidea.blogspot.com).
Itsemäärittelyyn perustuva translakiehdotus pahentaisi tilannetta entisestään. Sen mukaan sukupuolen juridinen vahvistaminen onnistuisi pelkän oman ilmoituksen perusteella ilman lääketieteellistä prosessia tai psykiatrista arviota.
LAKIMUUTOSTA AJAVAN Trasekin mukaan jo 15-vuotiaille nuorille tulisi antaa oikeus määrittää juridinen sukupuolensa ilman lääketieteellistä prosessia tai vanhempien ohjausta, jopa kokonaan vanhempien tietämättä. Alle 15-vuotiaatkin voisivat saada sukupuolensa juridisesti korjatuksi huoltajien luvalla.

Trasekin verkkosivulla uhataan lapsensa sukupuolenvaihdosta vastustavia vanhempia "lastensuojelullisilla toimenpiteillä", eli mahdollisesti jopa lasten huostaanotolla: "lastensuojelun ammattilaisilla tulisi olla oikeus tehdä hakemus lapsen pyynnöstä, mikäli huoltaja tai huoltajat kieltäytyvät."
Tällainen uhka tekee vanhemmille vaikeaksi suojella lastaan epäkypsiltä päätöksiltä, jotka voivat vahingoittaa hänen terveyttään. EU-maissa on jo otettu ainakin yksi suomalainen lapsi huostaan tämänkaltaisen lain perusteella (orkideavalkoinen.blogspot.com).
LAKIEHDOTUS HELPOTTAISI nuorten pääsyä hormonihoitoihin ja leikkauksiin, jotka sisältävät monia terveysriskejä, voivat viedä lisääntymiskyvyn ja tehdä henkilöstä jatkuvaa lääketieteellistä hoitoa tarvitsevan potilaan loppuelämäkseen.
Ei ole lääketieteellistä näyttöä, että hormonihoidot pitkällä tähtäimellä auttaisivat sukupuoliahdistukseen tai olisivat edes turvallisia.
Transterveyden ammatillisen maailmanyhdistyksen mukaan hormonisalpaajien pitkäaikaisvaikutuksia ei ole tutkittu (WPATH hoitosuositukset s. 18), eikä feminisoivan ja maskulinisoivan hormonihoito-ohjelman turvallisuudesta ole tehty kontrolloituja kliinisiä tutkimuksia (43). Hoidoille alistetut lapset ja nuoret toimivat siis lääketeollisuuden koekaniineina.
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan sukupuolenkorjausleikkauksen kokeneiden ihmisten itsemurhaprosentti on 19-kertainen kymmenen vuotta leikkauksen jälkeen verrattuna muuhun väestöön.
Hollantilaisen tutkimuksen mukaan nuorten voi olla psykologisesti vaikea myöntää sukupuoliahdistuksen hävinneen ja palata elämään alkuperäisessä sukupuolessaan, erityisesti jos sosiaalinen ympäristö on rohkaissut heidän sukupuolenvaihdostaan. Juridinen sukupuolenvaihdos voi psykologisesti lukita nuoria transprosessiin, jolloin paluu alkuperäiseen sukupuoleen tulee hänelle entistä vaikeammaksi.
Mitä varhemmin nuoria lukitaan transprosessiin, sitä suuremmaksi kasvaa palautumatonta lääketieteellistä sukupuolenvaihdosta katuvien määrä, jotka ovat masentuneita ja itsemurhahakuisia.
Tapio Puolimatka
professori
kansanedustajaehdokas (kd.)
 
Tuo translakiehdotus on kyllä täysin käsittämätön. Kyse ei ole mistään poliittisesta asiasta, vaan lääketieteellisen tilan lääketieteellisestä hoidosta, eikä siihen missään nimessä kuulu politiikka (ja sikäli kun kuuluu, niin lasten suojelun kannalta vain).
Ainakin meillä psykiatrian opetuslääkärit olivat hyvin varovaisia kajoavien hoitotoimenpiteiden suhteen (lääketiedehän nyt on muutenkin aika varovaista, ja lääkärietiikan perusperiaatehan on muutenkin "primum non nocere" eli 'ensisijaisesti, vältä aiheuttamasta haittaa'), ja vastustivat hoitotoimenpiteitä ennen 18 ikävuotta, koska ihmisen minuuden ja psyyken kehitys sekä ihan puhtaasti aivojenkin kehitys on nuoruudessa vielä todella pahasti kesken, aivojen kehityshän jatkuu noin 25 vuoteen saakka, ja psykiatriassa myöhäisnuoruuskin loppuu vasta noin 22-vuotiaana. Ihan käsittämätöntä että jotkut maallikkodiletantit sitten menevät säheltämään omia mutuehdotuksiaan siitä, että joidenkin täysin keskeneräisten nuorten kohdalla pitäisi antaa tuollainen mahdollisuus. En minäkään väitä asiasta kovin paljon tietäväni, mutta edes jotain ja ainakin minua opettaneet professoristasoiset lääkärit, alansa parhaat kotimaiset osaajat, ovat olleet hyvin varovaisia, ja varovainen olisin minäkin.

Nykyinen transhoitojen kulku ja sinne ohjautuminen on kohtuullisen järkevä, ja aika varovainen siinä, että siinä pyritään seulomaan pois ne tapaukset, joilla dysforian kokemukset ovat seurausta esimerkiksi masennuksesta tai sekundäärisesti muusta psykiatrisesta tilasta, mikä ei ole missään määrin tavatonta, tai jostain muusta häiriöstä. Tämän ideana on juuri estää sitä, että hoitoja annettaisiin väärille ihmisille, jotta ei aiheutettaisi vakavaa haittaa heille - koska transprosessi nyt on ihan hiton vakava haitta sellaiselle ihmiselle, joka ei oikeasti ole transsukupuolinen. Esimerkiksi taas USA:ssa hoidot ja niihin päästäminen on täysin vastuutonta, koska ne ovat täysin kaupallisia ja bisnestä niitä tarjoaville!

Itse olen myös huolissani siitä, että nykyaikana pahoinvoivat ihmiset keksivät itselleen diagnooseja ties mistä asioista niistä netistä luettuaan, enkä ihmettelisi lainkaan, jos näin tapahtuu myös itsestään ja identiteetistään hukassa olevien nuorten kohdalla myös transasioissa. Etenkin minua huolettaa kaikki ne netin "influencerit", jotka julistavat täysin yksisilmäisesti jotain asiaa, tässä tapauksessa transhoitojen ilosanomaa; näistä voi saada täysin väärän käsityksen koko asiasta. Ja psykiatria kuitenkin tuntee ilmiönä joillain esiintyvän nuoruusaikaisen sukupuolidysforiankin, joka lakkaa aikuistuessa.

Miettikääpä: meillä vasta 30-vuotias on juridisesti kelvollinen päättämään sterilisaatiosta, joka on vielä periaatteessa todennäköisesti kumottavissa oleva toimenpide, mutta sitten 15-vuotiaiden pitäisi antaa päättää sukupuoleen kajoavista hoitotoimenpiteistä.
 
Viimeksi muokattu:
@J0h1F kirjoitti:

Itse olen myös huolissani siitä, että nykyaikana pahoinvoivat ihmiset keksivät itselleen diagnooseja ties mistä asioista niistä netistä luettuaan, enkä ihmettelisi lainkaan, jos näin tapahtuu myös itsestään ja identiteetistään hukassa olevien nuorten kohdalla myös transasioissa. Etenkin minua huolettaa kaikki ne netin "influencerit", jotka julistavat täysin yksisilmäisesti jotain asiaa, tässä tapauksessa transhoitojen ilosanomaa; näistä voi saada täysin väärän käsityksen koko asiasta. Ja psykiatria kuitenkin tuntee ilmiönä joillain esiintyvän nuoruusaikaisen sukupuolidysforiankin, joka lakkaa aikuistuessa.


Täsmälleen näin.
 
HS:n vaalikoneen lista minulle
 

Liitteet

  • 1553519793289.png
    1553519793289.png
    28.4 KB · Luettu: 19
  • 1553519842836.png
    1553519842836.png
    60.2 KB · Luettu: 19
Tässä mitä sain itse...ihan mitä ajattelinkin..asevelisosialisti.. :D Voi olla joillekin ylläri :cool:

ISFbtwu.jpg
 
Back
Top