Mitä kalustoa kyettäisiin valmistamaan kotimaassa pakon edessä?

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
#1
Muistelen nähneeni jossakin päin internetin ihmemaailmaa monta vuotta sitten ketjun siitä, millaista kalustoa kotimaassa voitaisiin valmistaa kriisitilanteessa. Toki kovin nopeaan sotaan kotimainen teollisuus ei ehdi osallistua, mutta Ukraina-skenaariot ym. ovat toinen asia.

Mitä täällä valmistetaan (epätäydellinen lista):

-Käsiaseiden ampumatarvikkeet
-Tykistön ampumatarvikkeet (tehdäänkö tykkiruutia ja nalleja?)
-Tarkkuuskiväärit
-Panssari-ajoneuvot (AMV:n tuotanto siirtyi Puolaan, mutta jos täällä saadaan protoja tehtyä, niin luulisi valmistuslinjastonkin perustamisen onnistuvan)
-Kranaatinheittimet (vai onko näidenkin valmistus ehditty jo ulkoistaa?)
-Optroniikka
-Suojavarusteet
-Viestivälineistö

Mutta mikä mahtaa olla kotimaisuusaste? Paljonko jouduttaisiin improvisoimaan, olisiko AMV tai Pasi huonompaa "apinamallia"? Minkä sellaisen materiaalin/komponenttien valmistus kyettäisiin tarvittaessa aloittamaan, mitä ei tällä hetkellä tehdä, ja millä aikavälillä? Pystyisimmekö kehittämään esimerkiksi Stingerin, Spiken tai NLAW:n kopioita sanotaan parin vuoden aikajänteellä?

Tilannehan on sikäli hyvä, että nykyinen Suomi ei ole enää viime sotien maatalousvaltainen yhteiskunta. Valmistuskapasiteettia on ihan eri tavalla, konepajoja löytyy joka toisesta kylästä ja myös huipputeknologiaa valmistetaan. Toisaalta vaikka mikä hyvänsä konepaja tuottaisikin helposti PKM:n tai ITKK:n kopion, niin raskas kalusto on entistä monimutkaisempaa valmistaa.

Ajatuksia, mielipiteitä?
 
#3
Hyvä avaus. Periaatteessa Suomessa voitaisiin valmistaa lähestulkoon mitä tahansa materiaalia, jos aika ja raha ei ole esteenä= Maailman parhaiten koulutettu kansakunta. Mikä kannattaa tehdä itse on sitten kokonaan toinen juttu.
 

Rannari

Ylipäällikkö
#4
Kokoonpano tosiaan onnistuu lähes minkä tahansa laitteen osalta. Samoin jokseenkin kaikki koneistaminen yms. Kuten @PSS jo mainitsinin niin kriittiseksi muodostuu elektroniikan ja optroniikan komponenttien yms. saaminen ulkomailta. Niille ei kotimaista valmistuskykyä ihan hetkessä tyhjästä synny.
 

Nhhk

Kapteeni
#5
Ihan omasta työstäni perustaen kerron, että toki Suomessa on meitä elektroniikan suunnittelijoita ja valmistajia, mutta kun käytännössä kaikki komponentit ovat tuontitavaraa. Siis jopa muutamat Suomessa suunnitellutkin.
Niin no toisaalta tämä koskee aika lailla suurinta osaa maailmassa. Eli riippuisi tietenkin kenen kanssa ollaan sodassa ja tarkoitetaanko ketjun aloituksessa että tarvitseeko kotimaisuus asteen olla täysi 100%.
Ja muistanko väärin että suomessa vielä ainakin hiljattain on valmistettu elektroniikan komponentteja, eli taitoa voisi olla osalle mutta ei välttämättä ole normaali olosuhteissa kannattavaa?
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
#6
Ihan omasta työstäni perustaen kerron, että toki Suomessa on meitä elektroniikan suunnittelijoita ja valmistajia, mutta kun käytännössä kaikki komponentit ovat tuontitavaraa. Siis jopa muutamat Suomessa suunnitellutkin.
Kokoonpano tosiaan onnistuu lähes minkä tahansa laitteen osalta. Samoin jokseenkin kaikki koneistaminen yms. Kuten @PSS jo mainitsinin niin kriittiseksi muodostuu elektroniikan ja optroniikan komponenttien yms. saaminen ulkomailta. Niille ei kotimaista valmistuskykyä ihan hetkessä tyhjästä synny.
Mikä on tällaisten elektroniikkakomponenttien yleinen valmistuskyky maailmalla? Jos komponentit ovat melko lailla samoja kuin siviilimarkkinoilla käytetään, niin varmaan kaikissa realistisissa tilanteissa löytyy jokin toimitushalukas lähde.

Niin no toisaalta tämä koskee aika lailla suurinta osaa maailmassa. Eli riippuisi tietenkin kenen kanssa ollaan sodassa ja tarkoitetaanko ketjun aloituksessa että tarvitseeko kotimaisuus asteen olla täysi 100%.
Ja muistanko väärin että suomessa vielä ainakin hiljattain on valmistettu elektroniikan komponentteja, eli taitoa voisi olla osalle mutta ei välttämättä ole normaali olosuhteissa kannattavaa?
Täysi 100 prosenttia sen ei toki tarvitse olla, sillä tuskin selviytyisimme, jos olisimme täydessä kauppasaarrossa joka suunnasta. Enemmän oli kyse tilanteesta, jossa varsinaista sotilaskalustoa ei muualta saada hankittua (koska suursota, asevientikielto tms.). Tällöin omalla tuotannolla voisi olla suurikin merkitys.
 

Rannari

Ylipäällikkö
#7
Mikä on tällaisten elektroniikkakomponenttien yleinen valmistuskyky maailmalla? Jos komponentit ovat melko lailla samoja kuin siviilimarkkinoilla käytetään, niin varmaan kaikissa realistisissa tilanteissa löytyy jokin toimitushalukas lähde
.
Tavara on usein kevyttä ja vähän tilaa vievää joten sitä on mahdollista tuoda lentorahtinakin. Ei mikään maailmanlopun murhe.
 
#8
Ammatikseni ostelen noita komponentteja ja minä nimenomaisesti meillä etsin ne vaikeat tapaukset. Tyypillisessä sotilaselktroniikkapiirilevyssä on 75 - 200 nimikettä ja tuote voidaan valmistaa, kun kaikki osat on saatavilla. Siviili-/teollisuus-/sotilasversiosta joustaminen olisi noissa oloissa varmaan pakko, kunhan jotain edes saa. Suomessa on mikropiiirien protovalmistyskykyä, mutta suurien mikropiirien reverse engineerin ei onnistu eikä ole kaupallisestikaan järkevää. Vastuksia ja kondensaattoreita ei meillä tehdä. Läntisten tuontireittien tulee siis pysyä auki. Ja niihin Länsi-Euroopan kaupallisiin varastoihin komponentit taas tulee Kaukoidän tehtaista, joten sekään ketju ei saa kaatua.
 

Nhhk

Kapteeni
#9
Ammatikseni ostelen noita komponentteja ja minä nimenomaisesti meillä etsin ne vaikeat tapaukset. Tyypillisessä sotilaselktroniikkapiirilevyssä on 75 - 200 nimikettä ja tuote voidaan valmistaa, kun kaikki osat on saatavilla. Siviili-/teollisuus-/sotilasversiosta joustaminen olisi noissa oloissa varmaan pakko, kunhan jotain edes saa. Suomessa on mikropiiirien protovalmistyskykyä, mutta suurien mikropiirien reverse engineerin ei onnistu eikä ole kaupallisestikaan järkevää. Vastuksia ja kondensaattoreita ei meillä tehdä. Läntisten tuontireittien tulee siis pysyä auki. Ja niihin Länsi-Euroopan kaupallisiin varastoihin komponentit taas tulee Kaukoidän tehtaista, joten sekään ketju ei saa kaatua.
Sinä kun olet alalla niin pystytkö vastaamaan kysymykseen vai muistelenko vain omiani? (Ja muistanko väärin että suomessa vielä ainakin hiljattain on valmistettu ainaki jotain elektroniikan komponentteja, eli taitoa voisi olla osalle mutta ei välttämättä ole normaali olosuhteissa kannattavaa?)
 
#10
Tiettyjä liittimiä tehdään/tehtiin. Elektroniikan käyttämiä elektrolyyttikondensaattoreita tehtiin, mutta nyt enää noita isoja muuntajakokoluokan. Antureita. Tiettyjä erikoispiirejä lähinnä pienerinä.

edit
Ja onhan meillä täällä Tampereella vahva puolijohdelaserosaaminen.
 

magitsu

Ylipäällikkö
#11
Yllättävän tavanomaisilta tuntuvat komponentit saattaa olla harvojen käsissä. Esim. Thaimaassa kun tulvi 2011 (tietokoneen) kovalevyjen hinta loikkasi oikein kunnolla.

Yhden maan tulva:
"One effect will be that the world output of magnetic hard drives could fall as much as 30% in the final three months of 2011 – and manufacturers who need them are now scrambling to snap up existing inventories"
https://www.theguardian.com/technology/2011/oct/25/thailand-floods-hard-drive-shortage
 
#12
Räjähteet, miinat, viuhkat, antureita ja herätteitä

Taistelijan asusteet, suojavarusteet, optiikkaa, akut

Jos moottorituotanto järjestyisi niin moottorikelkat, mönkijät, endurot

Kuorma-autot ja muut pyöräajoneuvot

Veneet, laivat, dieselvoimalat, sähkögeneraattorit

Leikkaussalit
 
Viimeksi muokattu:

Nhhk

Kapteeni
#13
Yllättävän tavanomaisilta tuntuvat komponentit saattaa olla harvojen käsissä. Esim. Thaimaassa kun tulvi 2011 (tietokoneen) kovalevyjen hinta loikkasi oikein kunnolla.

Yhden maan tulva:
"One effect will be that the world output of magnetic hard drives could fall as much as 30% in the final three months of 2011 – and manufacturers who need them are now scrambling to snap up existing inventories"
https://www.theguardian.com/technology/2011/oct/25/thailand-floods-hard-drive-shortage
Näinhän se on. Mutta tarkoittako se ettei muut osaa näitä valmistaa vai tarkoittako se että ei muiden kannata juuri nyt niitä valmistaa?
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
#14
Näinhän se on. Mutta tarkoittako se ettei muut osaa näitä valmistaa vai tarkoittako se että ei muiden kannata juuri nyt niitä valmistaa?
Muiden ei kannata. Pohjanlahdeltakin voisi periaatteessa porata öljyä, mutta sitä tulisi niin vähän (muistaakseni siellä on tutkijoiden mukaan kahvikupillinen tai sitä luokkaa), että ei kannata porata.

Samasta uutisesta:

Analysts have highlighted Japan's Nidec Corp, which controls about 80% of the world's output of a key HDD component - the motor - as the major potential bottleneck for supplies of drives, used to store data in computers.
"The concentration of some component manufacturing [in Japan] was very high, but Thailand only makes up about a quarter of global hard disk production, so if plants elsewhere can ramp up, the effect this time may be less than that after the Japan quake," he said.
 
Tykkäykset: PSS

eddie

Luutnantti
#15
Täytyy muistaa että parina viime vuotena maahamme on suorastaan tulvinut ylivertaista teknistä osaamista. 35 000 eri alan osaajaa ja insinööriä tuo kipeästi kaivattua aivokapasiteettiä muuten niin mielenköyhään kansaan. Nyt ollaan jo nähty laivateollisuuden piristyminen. Tarkemmin sanottuna kaarnalaiva teollisuuden. Ikinä en ole hymiötä laittanut enkä vieläkään laita..
 
#16
Mitä täällä ei vielä mainittu, niin
- rynnäkkökiväärit: RK:n spesifit valu- ja prässimuotit säästettiin jos muistan kuulemaani oikein, vaikka kaikki koneet (myös em. muottien käyttöön) myytiin pois - mutta pakko-otoilla saataisiin laitteet takaisin jos ei muuten
- kenttätykit: Patria teetättää varaputkia yhä Tampellan kalustolla, tosin aihiot pitää saada ulkomailta, muiden osien valmistamiseen on kyky alusta lähtien

Toki näissä pitäisi linjastot pystyttää, tai tuotanto jäisi näpertelyksi.
 

Benelli

Ylipäällikkö
#18
Tuotanto kannattaisi tosin ehkä ennemmin siirtää vaikka Skandien taakse.
Ilman ulkopuolista tukea on vain ajan kysymys ennen kuin vihollinen saa ilmaherruuden ja ryhtyy pommittamaan konventionaalisesti teollisuutta ja sen tarvitsemaa energiaa.
 
#19
Räjähteet, miinat, viuhkat, antureita ja herätteitä

Taistelijan asusteet, suojavarusteet, optiikkaa, akut

Jos moottorituotanto järjestyisi niin moottorikelkat, mönkijät, endurot

Kuorma-autot ja muut pyöräajoneuvot

Veneet, laivat, dieselvoimalat, sähkögeneraattorit

Leikkaussalit
Suomessa on yleisellä tasolla moottoriosaamista. Wartsilällä on moottoreja jos jonkinlaista aina kaksitahtisista alkaen. En tosin tiedä mitkä moottoreista tehdään vaasassa.

Agco konsernin ainoa moottoritehdas on nokialla (ent:sisu diesel). Heilläkin jos jonkinlaista moottoria

http://www.agcopower.com/fi/tuotteet/moottorit/tyokoneet/
http://www.idantie.fi/suomeksi/merimoottorit_ja_vaihteet/agco_power_uudet_moottorit
Näistäkään en varma mitkä tulevat nokialta.
Tuottaako acgo jotkut moottoreistaan alihankkijalla?



Yhteistä Ihan kaikelle tuotannolle suomessa on täysi riippuvuus tuonnista.

Suomesta ei taideta tuottaa ihan perus juttuja joita tarvitaan kaikkeen.

Esim. laakerit, ruuvit, pultit, mutterit, jarrulevyt, palat, hitsilangat , tekstiili , tarvittavia kemikaali, lista olisi loputon......

Ajoneuvo tuotanto vaatii varmasti satoja uusia tuotanto linjoja. Mistäs niinkin yksinkertaiset osat kuin ratti tai tarvittava mittaristo.
Yksinkertaistenkaa osien tuotannon pystyynlaittaminen tuskin on ihan helppoa.

Suomessa kasattavissa moottoreissakin on varmasti kymmeniä ellei satoja osia jotka tulevat ulkomailta.
Sama koskee kaikkea muuta teollisuutta.



Veikkaisin että ihan perusteollisuuskin on riippuvainen tuonnista
Harjavalta sulatto, raahe terästehdas , tornio terästehdas......
 
#20
Tämä on enemmän logistinen kuin osaamiskysymys. Jos tuonti vetää, niin mitä tahansa voidaan lähteä pykäämään niin haluttaessa.

Näin se yleensä tykkää mennä Suomen kokoisten maiden kanssa; muusta maailmasta riippumatonta valmistusta on hankala järjestää.
 
Top