Mitä mukana?

Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Soitin tänään kurssin johtajalle ja hän sanoi, että kaikki tarvittavat varusteet lakanoita myöten jaetaan. Pyyhkeestä ja saunakaljoista en muistanut kysyä. Pitänee varautua. Ajo-ohjetta ei myöskään missään ollut ja kun sitä kysyin lupasi nettiin laittaa ja ihmetteli samalla kun kukaan muu ei vielä ollut soittanut ja kysellyt. Kaiken kaikkiaan erittäin asiallista, ystävällistä ja mutkatonta palvelua!

Täältä lukemani perusteella ajattelin kuitenkin varautua pahimman varalle ja pakata pakettiautoni täyteen kaikkia tuikitarpeellisia tavaroita. :)

Tässä näkee kunnon reserviläisen ja joutavan harrastelijan eron: kunnon reserviläinen ei pakettiautostaan edes pura kamppeita väliajoilla: Aina valmis!

Kyllä! :a-laugh: Todellinen reservin taitajahan ei pese edes pakkiaan koskaan, koska milloinkaan ei tiedä milloin ruokahuolto tökkii.

Pari kertaa ensimmäisellä ruokailutauolla on kuulunut nareskelua että: "Jaa viime vuotiset pöperöt on näköjään vieläkin pakissa".

Juu kyllähän nuo ohjeet helposti menee siihen että lyödään pientä listaa omista nikseistä ja neuvoista koskien kevyttä viikonlopun kestävää makkaranpaisto kurssia. Ja kun useampi kaveri on postannut oman pikku listansa niin kädessä on jo hyvin sellainen lista millä selviää loppuikänsä ydintuhon jälkeisessä maailmassa. Ja vastaanottavassa päässä jo mietittään että peruuko koko kurssin, kun ei tiedä tuleeko sieltä elävänä edes takaisin.

Tokihan autossa aina perus "survival" varustus on, mutta ei lisä pahitteeksi ole jos vaikka se ydintuho pääsee yllättämään reisussa ollessa.
 
Kasvatan valistuneen kansalaisen TEOTWIKI-listaa:
  • pakkipussit, viimeistään sodesta (vrt. sadevaatteet mukana ei sada)
  • pohjalliset (unohtuvat palautettaessa...)
  • irtohihnoja (jaetaan nolla tai liian vähän)
  • oma juomapullo (maastopuvun taskuun mahtuminen on plussaa)
  • pakastepusseja tms. (herkkujen tallettamiseen)
Niille siviilitavaroille on hyvä olla riittävän iso kassi. Sinne voi jemmata jotain jakomateriaaliakin, jos ei halua viedä maastoon.
 
Pullosorsa kirjoitti:
Pyyhkeestä ja saunakaljoista en muistanut kysyä.

MPK:n kursseilla on virallisesti alkoholijuomien täyskielto. Paikallisesta piiripäälliköstä riippuu sitten, miten kirjaimellisesti sitä noudatetaan esim yhden-kahden saunaoluen kohdalla.
 
suksisissi kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Pyyhkeestä ja saunakaljoista en muistanut kysyä.

MPK:n kursseilla on virallisesti alkoholijuomien täyskielto. Paikallisesta piiripäälliköstä riippuu sitten, miten kirjaimellisesti sitä noudatetaan esim yhden-kahden saunaoluen kohdalla.
Juu virallisesti on mutta käytännössä taitaa olla vain 1 tai 2 kurssia jossa tuon aineen kanssa EI läträtty. (Oma otanta) Täysikielto... :D
Tuo hymiö tuli ehkä huonoon paikkaan. Ampumaradalle ei oikein olisi asiaa krapulassa saati kännissä.:nettikytta:
 
Olen sitä mieltä, että absolut on ainoa oikea vaihtoehto kursseilla. En ole roviolle ketään saunakaljoista nostamassa, mutta periaatteena se o l i s i SE oikea.
 
No en ollut niin tosissaan niiden saunakaljojen kanssa, hymiö oli jäänyt pois. Itse ymmärrän 1-2 olutta saunan illanpäälle, mutta ei kai siinä mitään järkeä ole kurssille ilmoittautua jos siellä pitää niin paljon juoda että se haittaa suoritusta.... Sama jäädä kotiin jos niin juotattaa!
 
Pullosorsa kirjoitti:
No en ollut niin tosissaan niiden saunakaljojen kanssa, hymiö oli jäänyt pois. Itse ymmärrän 1-2 olutta saunan illanpäälle, mutta ei kai siinä mitään järkeä ole kurssille ilmoittautua jos siellä pitää niin paljon juoda että se haittaa suoritusta.... Sama jäädä kotiin jos niin juotattaa!
Noin nuo reservin harjoitukset mielletään että pääsee eukkoa pakoon ja silloin voi vähän ottaakkin. :lanssi:
 
Imagine kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
No en ollut niin tosissaan niiden saunakaljojen kanssa, hymiö oli jäänyt pois. Itse ymmärrän 1-2 olutta saunan illanpäälle, mutta ei kai siinä mitään järkeä ole kurssille ilmoittautua jos siellä pitää niin paljon juoda että se haittaa suoritusta.... Sama jäädä kotiin jos niin juotattaa!
Noin nuo reservin harjoitukset mielletään että pääsee eukkoa pakoon ja silloin voi vähän ottaakkin. :lanssi:

Pitäisiköhän ehdottaa MPK:lle uutta, taatusti suosittua "korkkaa korvessa" viikonloppukurssia, ei vaimoille! :a-shocked:
 
Pullosorsa kirjoitti:
Imagine kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
No en ollut niin tosissaan niiden saunakaljojen kanssa, hymiö oli jäänyt pois. Itse ymmärrän 1-2 olutta saunan illanpäälle, mutta ei kai siinä mitään järkeä ole kurssille ilmoittautua jos siellä pitää niin paljon juoda että se haittaa suoritusta.... Sama jäädä kotiin jos niin juotattaa!
Noin nuo reservin harjoitukset mielletään että pääsee eukkoa pakoon ja silloin voi vähän ottaakkin. :lanssi:

Pitäisiköhän ehdottaa MPK:lle uutta, taatusti suosittua "korkkaa korvessa" viikonloppukurssia, ei vaimoille! :a-shocked:
Noitahan on jo. Suunnistus- ja rastikoulutus ilman asetta. :a-laugh: Ampumaleirillä en sitten oikeasti tiedä onko kukaan narahtanut. Tai onko ketään narautettu. Voipi olla järjestäjillekkin olla "pienemmän riesan tie" olla asiasta innostumatta, vai kuinka?
Varsinaisia juopotteluiltamia en ole itse nähnyt mutta aina löytyy joku mulkku jolla se pullo on mukana.
Monilla on ollut myös esim. 1-2 tölkkiä olutta repussa saunakaljaksi. Se nyt on suht. ok, koska jos ei ohjelmassa ole mitään ennen aamua, ehtii höyryt häipymään päästä hyvissä ajoin ennen palvelusta.
Ja pitää nyt muistaa että tähän syyllistyy kaikki sotilasarvosta riippumatta.
 
Imagine kirjoitti:
Noin nuo reservin harjoitukset mielletään että pääsee eukkoa pakoon ja silloin voi vähän ottaakkin. :lanssi:

Olenko jotenkin puusilmä, mutta en ole suurimmalla osalla kursseista, joilla olen ollut, tuollaista havainnut.
Minkä tutkimuksen mukaan (millainen otanta)?
Onko tuo vain sinun näkemys vai onko se sulla henkilökohtainen ongelma, josta haluaisit puhua?

Olen useiden henkilöiden kanssa jutellut asiasta ja kaikki olvat olleet nollatoleranssin puolella.
 
ahkio kirjoitti:
Imagine kirjoitti:
Noin nuo reservin harjoitukset mielletään että pääsee eukkoa pakoon ja silloin voi vähän ottaakkin. :lanssi:

Olenko jotenkin puusilmä, mutta en ole suurimmalla osalla kursseista, joilla olen ollut, tuollaista havainnut.
Minkä tutkimuksen mukaan (millainen otanta)?
Onko tuo vain sinun näkemys vai onko se sulla henkilökohtainen ongelma, josta haluaisit puhua?

Olen useiden henkilöiden kanssa jutellut asiasta ja kaikki olvat olleet nollatoleranssin puolella.
Pitikö Sinun laittaa tuohon kyssäri että minulla onkin nyt sitten henkilökohtainen ongelma? No eipä ole. Sen vakuutan.
Ja tuo "otanta" on vuosien aikaisten kurssien lomassa huomatut viinankäryt, naps äänet teltassa ja tyhjät tölkit. Muistaakseni 12 kurssia.
Juomingit tapahtuvat yleensä silloin kun iltasella ollaan menossa iltapuulle, puolijoukkueteltassa, mukavia turinoiden ja olutta juoden. Ehkä yksi tai kaksi.
Sitten on näitä sankareita jotka juovat sen viskinsä jossain teltan ulkopuolella piilossa. Se nyt on jo ongelma.
 
No siinä on alue kohtasia eroja jonkin verrankin, Sekä se että itte huomannut että vuosien varrella kurssit missä ihmiset on alkohlia käyttänyt on vähentynyt varsin pieneks onneks. Itte olen sitä mielt et 1 saunaolut nyt menee mut on aina niitä joilla se ei siinä pysy niin se 0 toleranssi on iha hyvä. En mä jätä menemättä kurssille tai saunaan sen takia että ei saa olutta ottaa.
 
uddis kirjoitti:
No siinä on alue kohtasia eroja jonkin verrankin, Sekä se että itte huomannut että vuosien varrella kurssit missä ihmiset on alkohlia käyttänyt on vähentynyt varsin pieneks onneks. Itte olen sitä mielt et 1 saunaolut nyt menee mut on aina niitä joilla se ei siinä pysy niin se 0 toleranssi on iha hyvä. En mä jätä menemättä kurssille tai saunaan sen takia että ei saa olutta ottaa.

Tämä on kyllä yksi todella ihme juttu... Itse en ole mpk:n kursseilla/vetämissä harjoituksissa viinaksiin törmännyt, mutta PV:n vetämissä kylläkin. Parhaimpana oli varmasti vm-aikainen rovajärven reissu. Oli esikuntarakennus melkoisen täynnä taskumattikokoisia pulloja harjoituksen loppuvaiheissa. Lisäksi yhdessä kertausharjoituksessa päästiin upseerikerholle saunomaan ja eräs yliluti hyppäsikin tiskin taakse kauppaamaan virkokkeita. Noh, tämä jälkimmäinen oli kai hyvällä toiminnalla ansaittu ja mitään ylilyöntejä ei tapahtunut.
 
PV:n jutuissa tuo viinaksien käyttö kertausharjoituksissa vielä -80 luvulla oli yleistä. Muistan kuinka toimiessani komentoteltalla taistelulähettinä, saimme komentoryhmän kanssa teltan pystyyn ja varusteet ja viestivälineet omille paikoilleen. Vesiastiatkin sijoitimme teltan sisäpuolelle. Kuitenkin kouluttaja paikalle tultuaan käski nostamaan vesiastiat teltan ulkopuolelle, koska siinä oli kuulemma patalj.komentajan olutkorin paikka.
Tietenkin teimme työtä käskyn mukaan. Vääpelillä riitti hommaa sitten pitää kori täytenä.
 
Jonkku kirjoitti:
Lisäksi yhdessä kertausharjoituksessa päästiin upseerikerholle saunomaan ja eräs yliluti hyppäsikin tiskin taakse kauppaamaan virkokkeita. Noh, tämä jälkimmäinen oli kai hyvällä toiminnalla ansaittu ja mitään ylilyöntejä ei tapahtunut.
Kerhokäynnit kuuluivat puolipakollisina ainakin johtajien kertausharjoitusten ohjelmaan vielä 1990-luvulla. Mm Leijona -94-harjoituksen valmistavassa harjoituksessa, jossa oli kasarmimajoitus ja ohjelma lähinnä suunnittelua, teoriaa ja taustatieoa, meitä (upseerit ja tietyt avain-au:t) oikein kehotettiin tulemaan illalla kerholle tutustumaan toisiimme ja kantahenkilökuntaan; käskettiin vain olla aamulla palveluskelpoisessa kunnossa.
 
suksisissi kirjoitti:
Jonkku kirjoitti:
Lisäksi yhdessä kertausharjoituksessa päästiin upseerikerholle saunomaan ja eräs yliluti hyppäsikin tiskin taakse kauppaamaan virkokkeita. Noh, tämä jälkimmäinen oli kai hyvällä toiminnalla ansaittu ja mitään ylilyöntejä ei tapahtunut.
Kerhokäynnit kuuluivat puolipakollisina ainakin johtajien kertausharjoitusten ohjelmaan vielä 1990-luvulla. Mm Leijona -94-harjoituksen valmistavassa harjoituksessa, jossa oli kasarmimajoitus ja ohjelma lähinnä suunnittelua, teoriaa ja taustatieoa, meitä (upseerit ja tietyt avain-au:t) oikein kehotettiin tulemaan illalla kerholle tutustumaan toisiimme ja kantahenkilökuntaan; käskettiin vain olla aamulla palveluskelpoisessa kunnossa.

Samoin vielä -97 ja -99 Niiinisalossa. Sittenpä on tainnutkin olla kuivempaa. Vaikka, kyllä oltiin palveluskunnossa aamupalalla muutenkin silloin ammoin...
 
juhapar kirjoitti:
suksisissi kirjoitti:
Jonkku kirjoitti:
Lisäksi yhdessä kertausharjoituksessa päästiin upseerikerholle saunomaan ja eräs yliluti hyppäsikin tiskin taakse kauppaamaan virkokkeita. Noh, tämä jälkimmäinen oli kai hyvällä toiminnalla ansaittu ja mitään ylilyöntejä ei tapahtunut.
Kerhokäynnit kuuluivat puolipakollisina ainakin johtajien kertausharjoitusten ohjelmaan vielä 1990-luvulla. Mm Leijona -94-harjoituksen valmistavassa harjoituksessa, jossa oli kasarmimajoitus ja ohjelma lähinnä suunnittelua, teoriaa ja taustatieoa, meitä (upseerit ja tietyt avain-au:t) oikein kehotettiin tulemaan illalla kerholle tutustumaan toisiimme ja kantahenkilökuntaan; käskettiin vain olla aamulla palveluskelpoisessa kunnossa.

Samoin vielä -97 ja -99 Niiinisalossa. Sittenpä on tainnutkin olla kuivempaa. Vaikka, kyllä oltiin palveluskunnossa aamupalalla muutenkin silloin ammoin...

Joo, kyllähän noita tilanteita joskus silloin tällöin sattui ennen muinoin :blush:
Enpä ole tässä nykyisessä "hyi kauheata" vaiheessa varsinaisen toimintakyvyn osalta havainnut sen kummempaa eroa entiseen. Ehkä silloin osattiin paremmin arvioida ja suhteuttaa mitä, milloin ja miten voitiin nauttia (?) Ja aineitakin oli vain se yksi :exclamation:
 
No niin! Reissu tuli tehtyä ja ihan hyvin meni joskaan en ollut sillä kurssilla jolle olin menossa. :) Hyvistä vinkeistä huolimatta olisi pitänyt ehdottomasti ottaa mukaan omat kuulevat kuulosuojat, katselukiikarit ja yhden käden vesuri. No, ens kerralla sitten...
Ajattelin vähän laittaa listaa hyviksi havaituista jotka mielestäni kannattaa ottaa mukaan vaikka PV:ltä pitäisi kaikki tarvittat välineet saadakin...

-riittävän iso kassi/reppu siviilikamoja varten
-korvatulpat
-asetta ja ammuksia lukuunottamatta ihan kaikki tehtäväkohtaiset varusteet mitä luulet tarvitsevasi ko. kurssilla, kuten ne kuulevat kuulosuojat, muistiinpanovälineet, laskutikku jne
-OMAT kengät
-juomapulloja
-vesuri
-jeesusteippiä
-puukko
-pakkipussit
-kompassi/gps ja/tai kartta
-alusvaatteita
-pientä naposteltavaa
-kamera
-leikkimieltä
 
Pullosorsa kirjoitti:
Ajattelin vähän laittaa listaa hyviksi havaituista jotka mielestäni kannattaa ottaa mukaan vaikka PV:ltä pitäisi kaikki tarvittat välineet saadakin...

-OMAT kengät

Ei voi muuta kuin sanoa että totuus on tässä. Ja ihan joka tapauksessa extra-sukkia mukaan, jakovahvuudet ei yleensä koskaan kohtaa tarvetta. Kuivat jalat = tyytyväisempi taistelija.
 
Pullosorsa kirjoitti:
No niin! Reissu tuli tehtyä ja ihan hyvin meni joskaan en ollut sillä kurssilla jolle olin menossa. :) Hyvistä vinkeistä huolimatta olisi pitänyt ehdottomasti ottaa mukaan omat kuulevat kuulosuojat, katselukiikarit ja yhden käden vesuri. No, ens kerralla sitten...
Ajattelin vähän laittaa listaa hyviksi havaituista jotka mielestäni kannattaa ottaa mukaan vaikka PV:ltä pitäisi kaikki tarvittat välineet saadakin...

-riittävän iso kassi/reppu siviilikamoja varten
-korvatulpat
-asetta ja ammuksia lukuunottamatta ihan kaikki tehtäväkohtaiset varusteet mitä luulet tarvitsevasi ko. kurssilla, kuten ne kuulevat kuulosuojat, muistiinpanovälineet, laskutikku jne
-OMAT kengät
-juomapulloja
-vesuri
-jeesusteippiä
-puukko
-pakkipussit
-kompassi/gps ja/tai kartta
-alusvaatteita
-pientä naposteltavaa
-kamera
-leikkimieltä

Tästä näkee miten yksilöllistä varusteiden tarve on. Itse lisäisin tuohon vain pienen
- ea-pakkauksen (noin 15x15x7 cm) ja
- otsalampun. Juomapulloja itselläni on kaksi:
- 0,65 ja
- 1 l kenttäpullot.
- jekkulankaa (voi ripustella vaatteita kuivumaan jos sattuu märät kelit)

65 menee reisitaskussa mukavammin kuin täysi 1 l kenttäpullo. Illalla teltassa juomapullo ihan siihen pään viereen että voi hörpätä kun alkaa suuta kuivaa.

jaa niin kun olen tämmönen käyrä niin hommasin myös polvisuojat.
Varustelekasta jenkkiversiona niin ei kärsi lompakkokaan kovin pahasti.
(ÄLKÄÄ ostako kiinalaisversiota. Ostin ja palautin, susi-design)
 
Back
Top