Mitä olet aina halunnut kysyä muista koulutushaaroista (teknistä tietoa, käytäntöjä tms.)

Voipi olla näinkin. Samalla laiturilla olivat laitteet vierekkäin merivoimien vuosipäivänä Eteläsatamassa kesällä.

Ja voivat varmasti olla lähellä toisiaan myös totisen paikan tullen vaikka eri yksiköissä majailevatkin. Tutka ja Spike ovat varmaan kaksi useimmin esiteltyä välinettä.
 
Ei varmaan haittaisi, jos noita rannikko-ohjuksia olisi enemmänkin? Etenkin jos niihin on myös PST-ohjusta saatavilla (siis perus a-tarvikehan taitaa olla enemmän laivoja vastaan optimoitu?).
 
Ei varmaan haittaisi, jos noita rannikko-ohjuksia olisi enemmänkin? Etenkin jos niihin on myös PST-ohjusta saatavilla (siis perus a-tarvikehan taitaa olla enemmän laivoja vastaan optimoitu?).
Olen käsittänyt että ihan sama pst-ohjus se on. Onko siitä siis eri versio rannikkokäyttöön?
 
Olen käsittänyt että ihan sama pst-ohjus se on. Onko siitä siis eri versio rannikkokäyttöön?

Rannikko-ohjus on huomattavasti järeämpi. Joku viisaampi osaa kertoa onko tarkka tyyppi Spike-ER vai mikä? Ampumalaitekin on TOW:n kaltaisella raskaalla kolmijalalla mutta käsittääkseni täysin yhteensopiva myös maavoimien pst-ohjusten kanssa.

Edit

Kalustoa on käsittääkseni olemassa parille komppanialle eli 9+9 kpl ampumalaitteita.
 
Rannikko-ohjus on huomattavasti järeämpi. Joku viisaampi osaa kertoa onko tarkka tyyppi Spike-ER vai mikä? Ampumalaitekin on TOW:n kaltaisella raskaalla kolmijalalla mutta käsittääkseni täysin yhteensopiva myös maavoimien pst-ohjusten kanssa.
Siis, tiedän kyllä että RO on Spike ER, ja että se on eri kuin Spike MR (PstOhj 2000). Mutta siis käsittääkseni molemmat (ER & MR) on pst-ohjuksia, ja ER on vaan otettu käyttöön rannikolla mm. laivoja vastaan. Onko Spike-ER:stä siis kahta erilaista versiota (pst+laivoja vastaan suunniteltu, kuten ilmeisesti SJ väitti) vai vain yksi pst-malli, jota kuitenkin voidaan käyttää laivojakin vastaan?
 
Siis, tiedän kyllä että RO on Spike ER, ja että se on eri kuin Spike MR (PstOhj 2000). Mutta siis käsittääkseni molemmat (ER & MR) on pst-ohjuksia, ja ER on vaan otettu käyttöön rannikolla mm. laivoja vastaan. Onko Spike-ER:stä siis kahta erilaista versiota (pst+laivoja vastaan suunniteltu, kuten ilmeisesti SJ väitti) vai vain yksi pst-malli?

Ok, ymmärsin siis väärin. Ei kai tuosta pst-versiota ole hankittu. Ei moisesta ainakaan missään ole mainintaa näkynyt. Pst-hommissa voidaan tarvittaessa käyttää niitä hippasen lyhytkantamaisempia versioita.
 
Ok, ymmärsin siis väärin. Ei kai tuosta pst-versiota ole hankittu. Ei moisesta ainakaan missään ole mainintaa näkynyt. Pst-hommissa voidaan tarvittaessa käyttää niitä hippasen lyhytkantamaisempia versioita.
Niin, siis minun käsittääkseni tämä Spike ER (rannikko-ohjus 06) on se yksi ja ainoa malli, eli pst-ohjus, jota vain Suomessa käytetään laivoja vastaan. Eli että ei ole erikseen Spike ER rannikko- ja pst-versiota.
 
Niin, siis minun käsittääkseni tämä Spike ER (rannikko-ohjus 06) on se yksi ja ainoa malli, eli pst-ohjus, jota vain Suomessa käytetään laivoja vastaan. Eli että ei ole erikseen Spike ER rannikko- ja pst-versiota.

Minulla taas on muistikuva että siinä olisi laivoja vastaan tarkoitettu tst-kärki. Muistikuvieni perusteella en kyllä löisi euroakaan vetoa. Kaivelen vähän ja palaan asiaan.
 
Niin, siis minun käsittääkseni tämä Spike ER (rannikko-ohjus 06) on se yksi ja ainoa malli, eli pst-ohjus, jota vain Suomessa käytetään laivoja vastaan. Eli että ei ole erikseen Spike ER rannikko- ja pst-versiota.

Vaikuttaisi sille että rannikko-ohjuksessa on omanlaisensa tst-kärki joka poikkeaa olennaisesti pst-ohjuksen vastaavasta. Jotkin lähteet mainitsevat "optimoidun" tst-kärjen. Selkeimmin asia on esitetty Merisotilaan käsikirjassa (2010):

Rannikko-ohjuksen taistelulataus on erityisestimerimaaleja vastaan suunniteltu. Ohjus räjähtää maaliin tunkeutumisen jälkeen ja sen vaikutus perustuu viivästetyn räjähdyksen jälkeen tapahtuvaan sirpale- ja painevaikutukseen.
 
Vaikuttaisi sille että rannikko-ohjuksessa on omanlaisensa tst-kärki joka poikkeaa olennaisesti pst-ohjuksen vastaavasta. Jotkin lähteet mainitsevat "optimoidun" tst-kärjen. Selkeimmin asia on esitetty Merisotilaan käsikirjassa (2010):

Rannikko-ohjuksen taistelulataus on erityisestimerimaaleja vastaan suunniteltu. Ohjus räjähtää maaliin tunkeutumisen jälkeen ja sen vaikutus perustuu viivästetyn räjähdyksen jälkeen tapahtuvaan sirpale- ja painevaikutukseen.
Okei. Löytyykö tuosta informaatiota englanniksi? Spike ER mainostetaan että sillä on "multi-mission capability against a wide variety of targets" ja "capable of defeating tanks at a range of up to 8 kilometers", joten luulisi toimivan panssarivaunujakin vastaan. http://www.rafael.co.il/Marketing/332-893-en/Marketing.aspx
 
Okei. Löytyykö tuosta informaatiota englanniksi? Spike ER mainostetaan että sillä on "multi-mission capability against a wide variety of targets" ja "capable of defeating tanks at a range of up to 8 kilometers", joten luulisi toimivan panssarivaunujakin vastaan. http://www.rafael.co.il/Marketing/332-893-en/Marketing.aspx

Ei. Käytännössä kaikki lähteet mainitsevat vain taistelukärjen tai optimoidun taistelukärjen.,Tuo on ainoa lähde jossa asiaa oli hiukan avattu.
 
Oiskohan tuo sitten penetration blast fragmentation warhead eli PBF taistelukärki.
 
Viestiin liittyvistä asioista sitten TODELLA varovaisesti jatkossa. Punaleimakamaa on paljon.
 
Viestiin liittyvistä asioista sitten TODELLA varovaisesti jatkossa. Punaleimakamaa on paljon.

Olisiko selkeintä kieltää viestivälineistä ja niiden käytöstä keskusteleminen kokonaan jos jo tv-uutisissa esitellyn välineen olemassa olemisen mainitseminen johtaa viestin poistamiseen. Ei keskustelua olisi selkeä linjaus jonka hitaampikin ymmärtää.
 
Toki keskustella saa. Tässä hyvä vinkki joka ei aiheuta tiedustelullista uhkaa: venttiseiskan antennin silikonitiiviste tulee kostuttaa ennen kuin sen laittaa paikalleen. :D

Toimintatavoissa on enemmän juttuja, joista joku voi päätellä jotain, kuin välineistössä sinänsä. Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan.
 
Siis onko se punaleimattua tietoa, että mihin ajoneuvoihin M18-viestijärjestelmä on asennettu!? No, siitä löytyy tietoa muualtakin tältä palstalta.
 
Jos olen ymmärtänyt oikein kyse ei ollut itse viestivälineestä vaan viestin muusta sisällöstä. M18 löytyy niin paljon juttuja niin valmistajan kuin pääkäyttäjänkin toimesta että vain ne jotka todella jotain tietävät voivat miettiä mitä kertovat.
 
Jos olen ymmärtänyt oikein kyse ei ollut itse viestivälineestä vaan viestin muusta sisällöstä. M18 löytyy niin paljon juttuja niin valmistajan kuin pääkäyttäjänkin toimesta että vain ne jotka todella jotain tietävät voivat miettiä mitä kertovat.

Näin se varmasti on ymmärrettävä. Liikoja kyselevä sai modet näkemään punaista ja allekirjoittaneen sinällään täysin harmiton ja informaatioarvoltaan nollatasoa oleva viesti lähti samalla heilauksella.
 
Joo, sorry, ei ollut tarkoitus helpottaa vihollisen toimintaa!!! Tuli vaan mieleen kysyä tässä ketjussa kun toiminta on herättänyt mielenkiintoa. Voihan se olla, että ne ei testailleetkaan venttiseiskan kantokykyä eli oli top secret juttua :)
Pahoittelut vielä kerran!
 
Back
Top