Jos nuorelle voisikin jotenkin välittää sen ajatuksen, ettei odottaisi liikoja. Joskus nähnyt sellaisen tutkimuksen, jossa iso osa miehistöstä kokee epäonnistuneensa armeijassa. Mitä turhia, kunnia jokaiselle, joka sen läpi kulkee.
Se on loppupelissään melkoista tuurinkauppaa, minkälainen inttiura sattuu aukemaan. Olen tavannut kolme äijää, yhden jo aikoinaan intissä, jotka ovat olleet sitä mieltä, että heidän olisi pitänyt päästä RUK:n, koska isä oli resups
. Hyvin, hyvin turha ja epärealistinen ajatus, syyt tiedätte. Mutta tuossa alle kilsan päässä asuva ystäväni, potee tänäkin päivänä epäonnistumisen tunnetta inttiajoiltaan tästä syystä. Kun minä kysyin, että sanoikos se isäsi koskaan, että sinun pitää mennä sinne ja sinne. Ei kuulemma sanonut, mutta hän oli itse ajatellut, että isä olisi tällaista ajatellut. Tätä suomalaista äänetöntä keskustelua...
Näitä kuulleena, olen päättänyt, että teen ennakkoon sen selväksi, että intti on omasi, ei minun. Olet eri ihminen, eri aikakaudella, eri tilanteessa. Kuljet sen oman polkusi miten haluat, äläkä kulje sitä siten kuin ajattelet minun haluavan sitä kuljettavan. Minulla ei ole odotuksia, eikä vaatimuksia.
Ja tuohon tuuriin, siihen vaikuttaa minkälainen on saapumiserän koostumus, terveys, koemenestys, pällitesti, jne jne sata muuttujaa.