Miten käy pv:n sijoituksesi reservissä 1.1.2015?

Oma sijoitus ei muutu, ja jos kirjeen perusteella muuttuisikin mulla on ohje siitä mihin ilmoittaa virheestä. On hyvin todennäköistä, että virheitä tulee kun tämmöiseen massapostitukseen lähdetään... siitäkään huolimatta kyse ei ole huonosta asiasta, päinvastoin, lisää vaan infoa ressujen suuntaan.
 
Koska nykyisin on mahdollista saada kerralla haltuunsa ja hallita suuria määriä tietoa niin, mitä luulette olisiko Venäläisille hyötyä jos (kun!) he saavat käsiinsä koko datapaketin jonka pohjalta PV lähettää sijoituspaikat postitse kotiin? Mitä hyötyä heille voisi tällaisesta tiedosta olla?
 
Se porukka, jota mahdollinen sijoitus kiinnostaa on kyllä itse ottanut siitä selvää. Samalla tapaa ne, joita oikeasti kiinnostaa mp-työ osallistuvat sotilaskoulutukseen ihan siitä riippumatta, että onko lappu keltainen/valkoinen vaiko peräti gmailiin paukkuva kurssikirje tai tuleeko kukaan kotoa hakemaan.

Mikä tässä on nyt ideana? Aktivoida sitä suurta enemmistöä, joka nakkaa paskat tuolle?
 
Mikä tässä on nyt ideana? Aktivoida sitä suurta enemmistöä, joka nakkaa paskat tuolle?

Juuri se.

Lisäksi lienee ideana myös herätellä niitä, jotka luulivat olevansa sijoitettuja, mutta eivät olekaan. Epäilen, että jos nämä kirjeet lähetetään, niin MaakKien ei tarvitse sen jälkeen murehtia avoimina olevista paikoista, vaan niihin on tulijoita enemmän kuin voidaan ottaa, kun ilman kirjettä jääneille valkenee ettei heillä ole sijoitusta.
 
Vähissä on uutisaiheet, koska tällaisesta pikkujutusta on tehty iso uutinen. PV:n ilmoittelu ressuille on osa pouolustusvoimauudistuksen viestintää, avoimempaa tiedottamista. Itse ko. tieto nyt ei ole suuri salaisuus, mutta periaate on tietysti oltava se , että ei nyt kelle tahansa sijoitustietoja jaella. Olette varmasti tietoisia, että 2010- luvun kriisi tai sota on erittäin liikkuvaista, esim. jos tietosi sijoituspaikasta / perustamispaikkakunnasta menisi viholliselle, ei tuolla tiedolla todennäköisesti ole arvoa enää perustamisesta seuraavana päivänä, koska joukkosi ovat jo silloin esim. 300 km päässä. Suomi on isohko maa ja uusi sodanjan vahvuus siihen nähden pieni määrä sotilaita.
 
Epäilen, että jos nämä kirjeet lähetetään, niin MaakKien ei tarvitse sen jälkeen murehtia avoimina olevista paikoista, vaan niihin on tulijoita enemmän kuin voidaan ottaa, kun ilman kirjettä jääneille valkenee ettei heillä ole sijoitusta.

Ja ongelmaksi tämä muuttuu - ja silloinkin lähinnä positiiviseksi ongelmaksi - jos yht'äkkiä ilmoittautuu kymmeniä tuhansia itsensä kenttäkelpoisena pitäneitä, nohevia taistelijoita. Taitolajiksi (ei nimim.) asia muuttuu, kun reservin yliherra astuu tupaan, pötsi ensin, mies perässä, ja puuskuttaa parkkikselta kävelyn uuvuttamana notta "minä olen kyllä sissipataljoonan komentaja-ainesta, että nyt äkkiä mulle joukko!" Maanpuolustustahto voi olla koitoksella, jos toivotetaan tervetulleeksi kolmentonnin cooper-todistus kourassa myöhemmin uudelleen.
 
Ja ongelmaksi tämä muuttuu - ja silloinkin lähinnä positiiviseksi ongelmaksi - jos yht'äkkiä ilmoittautuu kymmeniä tuhansia itsensä kenttäkelpoisena pitäneitä, nohevia taistelijoita. Taitolajiksi (ei nimim.) asia muuttuu, kun reservin yliherra astuu tupaan, pötsi ensin, mies perässä, ja puuskuttaa parkkikselta kävelyn uuvuttamana notta "minä olen kyllä sissipataljoonan komentaja-ainesta, että nyt äkkiä mulle joukko!" Maanpuolustustahto voi olla koitoksella, jos toivotetaan tervetulleeksi kolmentonnin cooper-todistus kourassa myöhemmin uudelleen.

Hyvällä viestinnällä tästä selvitään. Kun kirjeessä ilmoitetaan mitä reserviläiseltä odotetaan ja mihin tehtäviin milläkin kunnolla/tiedoilla voi päästä, niin ei pitäisi tulla pettymyksiä kovin montaa. Tietysti timoteeaat ovat oma lukunsa.
 
Vähissä on uutisaiheet, koska tällaisesta pikkujutusta on tehty iso uutinen. PV:n ilmoittelu ressuille on osa pouolustusvoimauudistuksen viestintää, avoimempaa tiedottamista.

Pieni ja pieni.. Olkoon asia pieni, mutta periaatteellisena asiana tuo on suuri. Puolustusvoimat ei koskaan - ainakaan sotien jälkeen - pitänyt tuolla tavoin yhteyttä koko reserviinsä. 80-luvulla toki useimmat saivat käskyjä kertauksiin, mutta nyt on menty jo 25 vuotta ilman, että valtaosa reserviläisistä olisi kuullut yhtään mitään puolustusvoimista.
 
Pieni ja pieni.. Olkoon asia pieni, mutta periaatteellisena asiana tuo on suuri. Puolustusvoimat ei koskaan - ainakaan sotien jälkeen - pitänyt tuolla tavoin yhteyttä koko reserviinsä. 80-luvulla toki useimmat saivat käskyjä kertauksiin, mutta nyt on menty jo 25 vuotta ilman, että valtaosa reserviläisistä olisi kuullut yhtään mitään puolustusvoimista.

Ja kertausharjoitukset ovat luonteelta muuttuneet: pahimmillaan homma meni ryyppäämiseksi, mikä on vanhimman kaartin perstuntuma koko touhusta. Omakohtaisen kokemuksen perusteella 2000-luvulla harjoituksissa tutkittiin laukut ja siitä eteenpäin kun ollut jopa kilpailua sijoituksista, on sanottu suoraan, että päihteiden käyttäminen harjoituksen aikana johtaa siihen, että ei tarvitse enää vaivautua. Asiallisesti ovat harjoitukset menneet tässä suhteessa.
 
Ja kertausharjoitukset ovat luonteelta muuttuneet: pahimmillaan homma meni ryyppäämiseksi, mikä on vanhimman kaartin perstuntuma koko touhusta. Omakohtaisen kokemuksen perusteella 2000-luvulla harjoituksissa tutkittiin laukut

Lähipiirissäni viimeisin kertausharjoitus oli joskus 1998 tai 99, kun sukulaismies kuoli kertausharjoituksessa. Kuolinsyynä alkoholimyrkytys.. Oli toki sitä treenannut, kun oli reservissä kivunnut aina majurin arvoon asti.
 
Heetkinen?? Havahduin juuri siihen, että Kaakon aluetoimisto palvelee jatkossa tuossa muutaman sadan metrin päässä. Pitääkin mennä huomenna käymään...

Edit. Siis pilkkua viilaten Kaakon aluetoimistohan on perustettu eilen, mutta ymmärsitte mitä tarkoitan. Ennen Haminassa nyt Kouvolassa.
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Ja kertausharjoitukset ovat luonteelta muuttuneet: pahimmillaan homma meni ryyppäämiseksi, mikä on vanhimman kaartin perstuntuma koko touhusta. Omakohtaisen kokemuksen perusteella 2000-luvulla harjoituksissa tutkittiin laukut ja siitä eteenpäin kun ollut jopa kilpailua sijoituksista, on sanottu suoraan, että päihteiden käyttäminen harjoituksen aikana johtaa siihen, että ei tarvitse enää vaivautua. Asiallisesti ovat harjoitukset menneet tässä suhteessa.

Itelle sattu opiskeluaikoina 2000-luvun ekoina vuosina samaan opiskeluporukkaan Sodankylän käyneitä jääkäri-linjalaisia. Pojat kävi kolmena kesälomana putkeen kertaamassa. Kämppis nukkui pois useamman päivän niitä univelkoja. Ja ei ollut tullut viinalla ne velat.
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti tipahti tänään maanpuolustustahto.

Olin sitten menettänyt sodan ajan sijoitukseni. Vaikka olin ilmottanut viime vuonna tympeälle aluetoimiston tädille, että mua saa kuhtua kertaamaan. Joudan paikallis pataljoonaan jne.

Tosin tää täti ei kuulemma nähnyt moisia tietoja. Ja ei tiennyt mikä on paikallis pataljoona. Epäili sotkenko johonkin virolaiseen juttuun
 
Kovasti tipahti tänään maanpuolustustahto.

Olin sitten menettänyt sodan ajan sijoitukseni. Vaikka olin ilmottanut viime vuonna tympeälle aluetoimiston tädille, että mua saa kuhtua kertaamaan. Joudan paikallis pataljoonaan jne.

Tosin tää täti ei kuulemma nähnyt moisia tietoja. Ja ei tiennyt mikä on paikallis pataljoona. Epäili sotkenko johonkin virolaiseen juttuun
Se että "antaa luvan kutsua VEH-kertaukseen" ei taida olla sijoitusperuste eikä mikään tae tulevalle sijoitukselle tai edes sille että paperit otetaan uudelleenkäsitykseen ja haetaan uusi sijoitus.
"Jos tädillä olisi munat, hän olisi setä" Eli pyydä audienssi sijoitusasioista vastaavan aluetoimiston upseerin luokse ja selvittele asia paikanpäällä. Nämä sihteeritätiläiset voivat olla hieman pimennossa ja vähemmällä koulutuksella uudistusten suhteen.
 
Se että "antaa luvan kutsua VEH-kertaukseen" ei taida olla sijoitusperuste eikä mikään tae tulevalle sijoitukselle tai edes sille että paperit otetaan uudelleenkäsitykseen ja haetaan uusi sijoitus.
"Jos tädillä olisi munat, hän olisi setä" Eli pyydä audienssi sijoitusasioista vastaavan aluetoimiston upseerin luokse ja selvittele asia paikanpäällä. Nämä sihteeritätiläiset voivat olla hieman pimennossa ja vähemmällä koulutuksella uudistusten suhteen.

Viestini sisälsi vähän sarkasmia
 
Viestini sisälsi vähän sarkasmia
Harrastan sitä joskus itsekkin enkä "muista" aina asiasta mainita :cool: voi olla että joku ymmärtää silloin merkityksen mutta ei tarkoitusta :rolleyes:
Voihan olla tuossakin tapauksessa että tädille oli annettu selkeät ohjeet, miten puhelinkyselyihin vastataan. Kaikkea kun ei saa eikä voi ilmaista puhelimitse, ei edes varmistaa sitä että toisessa päässä oleva henkilö on se joka sanoo olevansa.
"Jooo, se vironjuttu.." :rolleyes: silläkin voi olla tarkoitus, millä ei ole mitään merkitystä.
:D
 
Viimeksi muokattu:
Harrastan sitä joskus itsekkin enkä "muista" aina asiasta mainita :cool: voi olla että joku ymmärtää silloin merkityksen mutta ei tarkoitusta :rolleyes:

Vakavasti sanottuna niin osasin odottaa että kyseinen sodan ajan porukka on luiskassa.

Sitkeästi se oli kituuttanut mukana
 
Varttuneempi kaverini mietiskeli, että vieläköhän on varauksessa 88 ItK 37 RMB, että häntäkin tarvittaisiin jos pilliin puhalletaan... Mutta maanpuolustustahtoiselle, osaavalle ja kenttäkelpoiselle hepulle on joka tapaukssa käyttöä. Reserviä ei vain tunneta niin hyvin, että ilman omaa aktiivisuutta osattaisiin erottaa herkkähipiäisistä mätisäkeistä. Siispä hep ja juttusille.
 
Varttuneempi kaverini mietiskeli, että vieläköhän on varauksessa 88 ItK 37 RMB, että häntäkin tarvittaisiin jos pilliin puhalletaan... Mutta maanpuolustustahtoiselle, osaavalle ja kenttäkelpoiselle hepulle on joka tapaukssa käyttöä. Reserviä ei vain tunneta niin hyvin, että ilman omaa aktiivisuutta osattaisiin erottaa herkkähipiäisistä mätisäkeistä. Siispä hep ja juttusille.

Jutussani oli sen verran pointtia, että yritin viime vuonna asioida tympeän tädin kanssa sen verran että kokeilin vihjata että muidenkin harrastusten ja työn kautta voisin olla hyvää paikallispataljoona ainesta.

Mutta täti oli gonahtaneempi kuin moni kortiton e-kuski ennen kotiutusviikkoa.

Parempaan palveluun tottunut olisi kyllä kävellyt ovasta ulos, saranat paukkuen
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top