Miten toimitaan - pieniä caseja

Voin laatia sinulle ohjeistuksen ja normiluonnoksen tähän asiaan jahka saan katsottua illan elokuvan The Anal Adventures of Max Hardcore.

Onko muita kysymyksiä?

Jännityksellä jään odottamaan, mitä herra kaikkitietävä kirjoittaa normiluonnokseensa :D


10. sivu menossa :)
 
Ottakaa sinne vartioon mitä lystäätte, mutta ase nyt ainakin. Vartiopaikasta riippuu, onko kvkk hyödyllinen. Jollain varusmiehellä herran pelko estää perinteisesti kaiken järjellisen tekemisen mutta ei teillä.
 
Meillä ainakin nuo peruskoulutuskauden vartiohommat ym. oli vesitetty aika pahasti. Olisin ollut kyllä kiinnostunut realistisesta "sotaleikistä", mutta...totta puhuen tuntui, että varusmiesjohtajista osaa ei kiinnostanut, mutta erityisesti kouluttajista oikeastaan ketään ei kiinnostanut homma yhtään, mikä näkyi valitettavasti toiminnassa yleensäkin. Koko "vartiointi" oli juuri sellaista laiskaa lonnimista, jossa oleellista oli vain että joku on mukamas lähivartiossa ja joku siellä poterossa istuskelemassa. Siis käytännössä näkyi läpi että tietylle ketjun osalle koko touhu oli pakkopullaa, vielä enemmän kuin keskimääräiselle KRH-komppanian alokkaalle (mikä ei ole paljon, koska ilmeisesti kukaan ei unelmoi lapsesta asti pääsevänsä jalon krh-aselajin piiriin. Tai yksi poikkeus oli, alikersantti jonka vaari oli ollut sodassa krh-mies). Valitettavasti sama ilmiö näkyi hieman lievempänä myös E- ja J-kausilla.

Hommaa ei varsinaisesti auttanut se, että asioita mikromanageroitiin, jota tietysti aivan liian epävarma alokas Honcho sitten seurasi pilkuntarkasti kuin Suomi kv-sopimuksiaan. Loppupalautteessa heikoimmat arvosanat olivat innovatiivisten ratkaisujen keksimisestä. Hauskasti sama ominaisuus taitaa näin työelämän puolella olla allekirjoittaneen paras ominaisuus, palautteen perusteella.

Mutta ei minulle kuitenkaan tullut tästä koko asiasta sellaisia traumoja, kuten eräälle Eteläpohjanmaan taistelijalle varastetusta kenkäparista ja epäasiallisesta kohtelusta siihen liittyen... :rolleyes:
 
Ja jos haluaa näin RA-touhuissa herätellä porukan vartiossa ollessaan, niin voisin itse huutaa vertahyytävällä äänellä: "RYSSÄ ON TULOOS!". Jos se toimi Talvisota-elokuvassa niin miksei se toimisi nytkin.
 
Ja jos haluaa näin RA-touhuissa herätellä porukan vartiossa ollessaan, niin voisin itse huutaa vertahyytävällä äänellä: "RYSSÄ ON TULOOS!". Jos se toimi Talvisota-elokuvassa niin miksei se toimisi nytkin.

Toimii.

Ihan siihen peruskeissiin. Vartiomies sanoo seis, kysyy tunnussanaa. Toisaalta, jos hän havaitsee vihollisen partion ryömivän kohti asemia ja hiljaiseen hälytykseen ei ole mahdollisuuksia, hän tarkistaa lippaiden helpon saatavuuden ja alkaa ampua. Eiköhän tukikohdassa ala liike. Jos partio on suuri, yksi joukkue on kokonaan taistelussa ja äkkiä. Jjoht voi joutua pyytämään muutaman krh-kranaatinkin antamaan torjunnalle vauhtia.

Ei sota ole kuin joku YK-asema, missä koko ajan kerrotaan, mitä ei saa tehdä sen sijaan että sanottaisiin, mitä täytyy tehdä. Sodassa hitaampi ihmettelijä jää suolet sylissä monttuun, nopea ja röyhkeä jatkaa matkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa narua voisi sitten käyttää pyykkinarunakin tilanteen niin salliessa? Vuosiahan siellä asemasotavaiheessa kuitenkin kykittäisiin..

Hauskoja nämä reserviläisten valmistautumiset Tuntemattoman uusintaan. :) Eipä silti, sellaiseen sotaan minäkin koulutukseni olen saanut ja silloin sentään elettiin jo milleniumia..
Mikähän tässä olisi ollut niin huonoa? Viritelmän tekoon menee pari minuuttia ja sen voi jättää paikalleen ilman mainittavaa menetystä. Saadaan aikaiseksi hiljainen hälytys ja enemmän voimaa taakse. Olen tunnetusti yksinkertainen, mutta ihmettelenpä vain..
 
Back
Top