Miten varaudut tuleviin levottomuuksiin Suomessa?

Kylmä fakta on, että korot on inflaation kanssa nousussa ja energian hintapiikit vasta aluillaan.
Energian hinta nousee nyt, mutta juuri luin Hesarista että keväällä hinta romahtaa. Kun Olkiluoto 3 tulee tuotantokäyttöön, Suomi on sähkön suhteen jotakuinkin omavarainen. Raakaöljyn hinta on laskenut ja polttoaineen hinta myös.

Sinänsä talouspuolella inflaatio, työttömyys, valtionvelan kasvu ja huoltosuhteen huononeminen ovat huolestuttavia asioita.

On naivia kuvitella, että tällä ikärakenteella näin pohjoinen ja kylmä maa, joka on vieläpä kaukana kaikesta ja pääomaköyhä kestäisi ilman leikkauksia ja niistä johtuvia mellakoita.

Ellen väärin muista niin tietyn uskontokunnan edustajat ovat tuikanneet toistasataa kirkkoa Ranskassa palamaan ja Pariisissahan on ollut jo pitkän aikaa mellakoita enemmän sekä vähemmän.
Sama meno laajenee Suomeen, ikävä kyllä.
Voi olla että jotain väsynyttä Convoy-henkistä mielenosoittamista voi tulla, mutta olen sen verran pitkään seurannut tuota suomalaista mielenosoitusskeneä että ihan heti en mellakoihin usko.
 
Perustelu: "Joo, kun aiemminkin on sössitty niin voidaan nytkin sössiä" on tyhmää. Kataisen aikana velanotto oli järjetöntä, mutta vielä järjettömämpää se on ollut nyt. Tuo "ei haittaa koska Kokoomuskin yli 10 vuotta sitten" -fraasi tuntuu olevan vasemmiston automaatiodefenssi, jolla sumutetaan (onnistuneesti?) keskivertoäänestäjää. Ikävä kyllä.

Alijäämäbudjetin paikkaus velalla lankeaa aina maksuun, enemmin tai myöhemmin. Se on mustavalkoista.

Aiheesta on kommentoinut mm. meidän presidenttimme useaan kertaan, joskin paljon viisaammin ja varovaisemmin.
Juuri tänään samat huolet, eri kulmasta otsikoissa: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/03f64a7e-d686-45cf-947f-a7969e30161f

Sauli Niinistö MT:lle: Huoli Suomen omavaraisuudesta – ”Nälkä saattaa ajaa ilmastonmuutoksen ohi”​



Kuten aloitus kuului: Miten sinä varaudut levottomuuksiin Suomessa?
Minä en tiedä miten ja mikä indikaattori ne aloittaa, nälkähän se on ja veikkaan taloutta. Voi tietty käydä niinkin, että ruoka loppuu ja talous alkaa kusta alleen vasta sitten, kun porukka on barrikadeilla. Sinulla on, ellen väärin tulkinnut näkemys, että kaikki jatkuu business as usuall, kun "Katainenkin tyri pääministerinä"?
Tässä on vähän tilanne nyt et niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..

Kyllähän Niinistön kommentti ihan eri asiaa tarkkoittaa kuin mitä keuhkoat.
 
Olisit vittuillut vaan, jos siltä tuntuu. Ei mun päivä siitä olisi pilalle mennyt.

Keskustelussa on jännänä oletuksena jokaisella usko tulevaan, katsomalla peruutuspeiliin. Kylmä fakta on, että korot on inflaation kanssa nousussa ja energian hintapiikit vasta aluillaan. On naivia kuvitella, että tällä ikärakenteella näin pohjoinen ja kylmä maa, joka on vieläpä kaukana kaikesta ja pääomaköyhä kestäisi ilman leikkauksia ja niistä johtuvia mellakoita.
Sinällään muuten ihan hyvä pointti sulla, että otit juuri Ranskan ja Italian valtionvelan vertailukohdaksi.
Kiitokset kun vastasit viestiini mutta et vastannu yhteenkään pointtiini vaan menit yli ja ali niistä.

Ellen väärin muista niin tietyn uskontokunnan edustajat ovat tuikanneet toistasataa kirkkoa Ranskassa palamaan ja Pariisissahan on ollut jo pitkän aikaa mellakoita enemmän sekä vähemmän.
Sama meno laajenee Suomeen, ikävä kyllä.
Joo ikäviä asioita ja tästä tulee seurauksia ja vaikutuksia yleisesti Euroopassa, mutta en ymmärrä miten tämä liittyy tähän asiaan. Esim kommenttisi
"pariisissahan on ollut pitkään aikaa mellakoita"
Mitä uutta tässä on? kyseessä on kuitenkin ranska

Yleisellä tasolla: En ole mitenkään maalaamassa pirua seinälle vaan toteamassa ja kysymässä
Anteeksi mitä? Et maalaa piruja seinälle mutta juuri viime vastauksessa minulle annoit ainoastaan kaksi maailmanloppu vaihtoehtoa miten tulee käymään alkaen ensi vuodesta.
Jos olisit kysynyt "miten varaudut jos ruuasta tulisi pulaa" tai miten varaudut "jos energiasta tulee pulaa" yms. tämä ketju olisi toisen näköinen. Mutta olen aika varma että tällä on foorumilla on jo ketju varautumisesta muutenkin. (korjatkaa jos väärässä)

Edit. Tässä on vähän sama juttu kuin aikaisempina vuosina sotilas keskusteluissa joidenkin ihmisten kanssa. Heidän argumentit meni kutakuinkin niin että
"On kylmä fakta että Suomen ilmavoimat tuhotaan minuuteissa seuraavassa sodassa yms." ja sitten valitettiin perään miksi kukaan ei keskustele tosissaan hänen kanssaan aiheesta miten PV varautuu konfliktiin ja miten se siinä toimisi.
Jos keskustelun lähtökohdat on hakusessa niin on outoa olettaa että itse keskustelusta tulee mitään.
 
En usko meidän mentaliteetilla anarkisteiksi muuttuvan. Somessa nillitetään ja VKK mesoaa, laiskat laiskottelee, suurin osa kuitenkin keskittyy rahaan ja leipään.

Oman toimeentulon ajattelin turvata olemalla hyvissä hommissa.
Asia mikä mulle ei ole koskaan auennut: Miten helvetissä SKDL sai niin suuren kannatuksen heti Jatkosodan loputtua?
Oliko ääniä lisätty kommunisteille vai oliko oikeasti veteraanit niin kypsiä valtionjohtoon, että äänestivät vihollisen leirin puoluetta vaikka olivat juuri sotineet vuosia heitä vastaan? Se oli eräänlainen 40-luvun "anarkisti-isku" kansalta.

Mulla ei henk.koht. ole mitään hätää, eikä lähipiirillä. Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö ihan normipalkansaajalla voisi olla
Kiitokset kun vastasit viestiini mutta et vastannu yhteenkään pointtiini vaan menit yli ja ali niistä.
-Hienoa ettet muista mitä olet kirjoittanut vaan alat nälviä syyttä (y)
Joo ikäviä asioita ja tästä tulee seurauksia ja vaikutuksia yleisesti Euroopassa, mutta en ymmärrä miten tämä liittyy tähän asiaan. Esim kommenttisi
"pariisissahan on ollut pitkään aikaa mellakoita"
Mitä uutta tässä on? kyseessä on kuitenkin ranska
Muistutuksena: "Vertailun vuoksi esim. ranskalla tämä luku..."

Älä vertaa, jos et muista mihin olet verrannut. Tokikaan en ole jaksanut tarkastaa mihin heittosi perustuu: Onko kyseessä edes oikeat luvut vai keksitkö päästä jotain ja siksi unohdit miksi otin Ranskan esimerkkinä?

olen aika varma että tällä on foorumilla on jo ketju varautumisesta muutenkin. (korjatkaa jos väärässä)
Olisit vaan laittanut linkin, jos näin. Ketju olisi kuivunut sillä kasaan.
Edit. Tässä on vähän sama juttu kuin aikaisempina vuosina sotilas keskusteluissa joidenkin ihmisten kanssa. Heidän argumentit meni kutakuinkin niin että
"On kylmä fakta että Suomen ilmavoimat tuhotaan minuuteissa seuraavassa sodassa yms." ja sitten valitettiin perään miksi kukaan ei keskustele tosissaan hänen kanssaan aiheesta miten PV varautuu konfliktiin ja miten se siinä toimisi.
Jos keskustelun lähtökohdat on hakusessa niin on outoa olettaa että itse keskustelusta tulee mitään.
Semmoset ad hominemit sieltä sitten. Onneksi sulla tuntuu olevan laatukontetin ulosanti ja taito keskustella rakentavasti.
 
Maailmassa on huomattavasti tätä valtiota velkaantuneempia eivätkä ne ole romahtaneet.
Ja millä ikäjakaumalla?
Mihin nojaa tämä väite että taloutemme saattaisi romahtaa velan takia? Miksi nuo eivät ole romahtaneet mutta Suomi romahtaisi?
Ellet saa pointistani tässä kohtaa kiinni niin en voi auttaa. Tiedän, että en ole yksin murheen kanssa ja kyllä hitaimmatkin herää siinä vaiheessa, kun paska on jo housussa.
 
-Hienoa ettet muista mitä olet kirjoittanut vaan alat nälviä syyttä (y)
Jos teen argumentin X ei siihen vastaus ole "Kylmä fakta on Y" (sinusta) Tai "on naiivia kuvitella asiaa Y" (sinusta) asian vierestä toistaen samaa mitä sanoit jo aikaisemmin ilman sen kummempia lisä- perusteluita kuin aikaisemminkaan.
En koe että kyseessä on nälvimistä, pahoittelut jos se siltä vaikutti/tuntui.

Muistutuksena: "Vertailun vuoksi esim. ranskalla tämä luku..."
Älä vertaa, jos et muista mihin olet verrannut.
Tokikaan en ole jaksanut tarkastaa mihin heittosi perustuu: Onko kyseessä edes oikeat luvut vai keksitkö päästä jotain ja siksi unohdit miksi otin Ranskan esimerkkinä?
Minä puhun valtion velasta suhteutettuna BKT ja sinä alat puhumaan poltetuista kirkoista ja mamuista??
Se että mainitsen Ranskan ei oikein selitä tätä aasinsiltaa, eikä ainakaan minulle avautunut lähditkö selittämään tätä aiheen vierestä kun tuli asia vaan mieleen vai oliko se sinusta joku vasta-argumentti.


Olisit vaan laittanut linkin, jos näin. Ketju olisi kuivunut sillä kasaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minä puhun valtion velasta suhteutettuna BKT ja sinä alat puhumaan poltetuista kirkoista ja mamuista??
Vertaat Ranskan valtionvelkaa Suomeen ja annat ymmärtää ettei Suomessa voi tulla levottomuuksia. -EIPÄ :p

Mutta joo. Ihan sama. Tilanteen näkee sitten, kun on sen aika. Kuten tuossa aiemmin jo johonkin kohtaan sanoin: Turha tästä on vääntää. Palataan asiaan vaikka vuonna 2025 ja katsellaan miten maailma tuolloin makaa. Kuten sanoin aiemmin: Toivon sydämeni pohjasta olevani täysin väärässä.
 
Aihe ja aloitus on kiinnostava eikä levottomuuksien mahdollisuutta tilastollisesta kannalta nyt täysin voida sulkea poiskaan, mutta ei tässä maassa ole reiluun sataan vuoteen pidetty isompia mylläköitä - lähinnä mökötetty lakkovahteina jotta päästään muksaisemaan naapurin Penaa kun se kuusi vuotta sitten voitti kortissa ja vielä vittuili päälle.

Täällä ei pahemmin paasata ja manifestoida, vaan herätellään keskustelua perusteluineen. Tuppaa olemaan vähän sellainen foorumi, että jos haluaa olla kaikessa oikeassa ja kaikkien pitää olla samaa mieltä, voi viihtyminen olla heikkoa. Itsekin tykkään nauttia elämästä parhaassa seurassa, eli yksin, mutta muiden seurassa yritän kuunnella enemmän kuin puhua ja lähden oletuksesta että joku muu tietänee enemmän, vaikka totuus osoittautuisi päinvastaiseksi.

Huumoria täällä kyllä viljellään, eikä ne lähtökohtaisesti ole hyökkäyksiä ketään yksilöä kohtaan - kyllä muakin nauratti tuo ”Suomi 1917-2023, kaatui YELiin”, koska olisihan tollainen nyt aika surkuhupaisa.

Rallitermein: ”Sido vähän jarrulla”
 
Aihe ja aloitus on kiinnostava eikä levottomuuksien mahdollisuutta tilastollisesta kannalta nyt täysin voida sulkea poiskaan, mutta ei tässä maassa ole reiluun sataan vuoteen pidetty isompia mylläköitä - lähinnä mökötetty lakkovahteina jotta päästään muksaisemaan naapurin Penaa kun se kuusi vuotta sitten voitti kortissa ja vielä vittuili päälle.
Tämä on ihan totta. Suomessa ei normaalisti ole pahemmin ollut kapinointia laillista järjestystä vastaan, mitä nyt sisällissota joka nimenomaan oli sitä itseään: Punaisten kapina laillista järjestelmää vastaan... Sen jälkeen oli seesteinen kausi, johtuiko se siitä että punaiset saivat niin pahasti selkäänsä (joo, kyllä valkoisilla oli Tammisaarta ja muuta, mutta ei mennä siihen) vai siitä, että "suomalaiset vaan on rauhaisaa väkeä"?

Talvisota sitten yhdisti kansan, kun todellinen eksistentiaalinen uhka tuli ulkoa. Siinä ikävässä tilanteessa kaikki oli samassa veneessä... Kunnes välirauhan aikana yhtäkkiä ilmestyi kokonpolttajia Hakaniemeen... Sitten olikin toisen rähinän jälkeen vaaran vuodet ja muistaakseni vuonna 1973 silloinen nuori ay-juristi, tuleva presidentti ehdotteli vappupuheessaan, että Suomen tulisi luopua itsenäisyydestä ja liittyä Neuvostoliittoon: Jos nämä nuoret aaterikkaat kommunistit olisivat saaneet vähän enemmän vipua niin oikeinko tosissaan meinaat, että silloin neli- viisikymppiset veteraaniäijät eivät olisi kaivaneet kolmekymmentä vuotta aiemmin kätkettyjä kivääreitä muurahaispesästä ja lähteneet sissisotaan? Se mikä silloin piti Suomen rauhallisena oli strateginen suomettuminen ja sosiaalidemokraattinen: "Ei rikkaita, sen verran kovaa verotusta ja tasapäistämistä, että kommariryssä pysyy tyytyväisenä ja kansa stabiilina"-politiikka. Se oli maanpuolustuksellisesti jälkeenpäin katsottuna hyvää aikaa.... Silloin siihen oli varaa: Ryssä osti sutta ja sekundaa minkä vuorineuvokset vaan keksivät sinne myydä. Nyt meillä ei ole sellaista markkinaa yksinoikeudella tarjolla joka silloin oli. Nyt taloudessa määrää eri lait.
Kuten aiemmin sanoin: Ei me voida katoa peruutuspeiliin ja miettiä sitä kautta tulevaisuutta. Ei. Vaan. Voi.

Sulla oli tosi hyvä kommentti ja sovitteleva aloitus. Mun tarkoitus ei ole sinällään alkaa vängätä. Todennäköisesti tällä palstalla moni ymmärtää ja tietää maanpuolustuksesta reilusti enemmän mitä minä, eikä siinä. Se on ihan fine. Se ei tarkoita että he ymmärtäisivät taloudesta yhtä paljon mitä minä. -Enkä tarkoita tätä mitenkään brassaillen vaan ihan vain pointtina, että yleensä ihmiselle tulee se yllätys sieltä mistä sitä ei osaa katsoa. Tällä kertaa se tulee talouden kautta, uskon niin hyvin vahvasti. Onko mulla siihen varmaa dataa? Ei tietenkään, kun niin ei vielä ole tapahtunut. Samalla perusteella ei voida sanoa, etteikö niin voisi joskus (hyvin piankin) käydä.
Täällä ei pahemmin paasata ja manifestoida, vaan herätellään keskustelua perusteluineen. Tuppaa olemaan vähän sellainen foorumi, että jos haluaa olla kaikessa oikeassa ja kaikkien pitää olla samaa mieltä, voi viihtyminen olla heikkoa.
Juu, kyllä mun kanssa saa olla eri mieltä. Tässä ei oikein ole muuta näkemystä tullut erimielisyyteen, kuin kommentti: "Mä en usko sua"
Ei mua ole pakko uskoa. Se on ihan ok. Nähdään tulevaisuudessa menikö skenario päin helvettiä vai ei vai jotain siltä väliltä.
Mun yöunet eivät menneet, kun kaverit nauroivat ysärillä ja 2000-luvun alussa, kun sanoin että Suomen olisi ensin pitänyt liittyä Natoon ja sitten vasta EU:hun (kuten esim. Viro) joten miksi ne tästä menisivät? Jos ei mun juttuja jakseta kommentoida niin ihan sama: En muuta näkemyksiäni sen perustella mikä asia milloinkin on suosittua tai muodissa -Juuri sellainen politiikka on ajanut Suomen siihen jamaan missä se tällä hetkellä on.

Huumoria täällä kyllä viljellään, eikä ne lähtökohtaisesti ole hyökkäyksiä ketään yksilöä kohtaan - kyllä muakin nauratti tuo ”Suomi 1917-2023, kaatui YELiin”, koska olisihan tollainen nyt aika surkuhupaisa.
Olen sellaisessa paikassa, että en pysty/ehdi nyt kaivamaan dataa. Mun tekisi mieli vastata tähän ihan numeroilla. Nyt kun niitä ei ole ja mikäli sua kiinnostaa niin tässä on kysymyspatteri joka vaatii lukujen metsästämistä:

1. Paljonko Suomessa on pk-yrittäjiä?
2. Paljonko Suomessa pk-yrittäjän yel-maksusta menee tällä hetkellä hänen oman eläkkeen kertymiseen (en tosiaan muista ulkoa, sanoisin näppituntumalla että noin 20%, jos sitäkään. Muilla kuitataan tämän hetken eläkeläisten kuluja)
3. Paljonko on keskivertoyrittäjän liikevaihto, tulos (tai liikevoittoprosentti) ja siitä nostettu palkka? Paljonko on yel?
4. Viitaten kohtaan 3. Jos jatkossa vakuutusyhtiö määrittää yellin maksumäärän, paljonko jää viivan alle määrityksen jälkeen?
5. Viitaten kohtaan 4. Nyt on jo tilanne missä yrittäjyys ei oikeasti suurelle osalle kannata ja palkkatöissä saisi enemmän: Onko oletettavissa konkurssien määrän kasvu, lasku vai pysyminen samana, jos -mikä tahansa- maksu vaikkapa kolminkertaistuu?
6. Mitä tapahtuu nykyisille eläkeläisille, jos yrittäjistä katoaa maksukyvyttömyyden takia vaikkapa 10-20%?
7. Mitä tapahtuu alv-kertymälle, jos yrittäjistä katoaa maksukyvyttömyyden takia vaikkapa 10-20%? (tarkan luvun saisi, jos katsoisi arviot kohdan 3. mukaan)
8. Mitä valtiolainojen koroille tapahtuu, jos verokertymä laskee ja syy löytyy veronkannosta: Maksajia ei ole
9. Suomalaiseen tapaan kohtaa 8. korjataan korottamalla verotusta
10. Onko Suomi mennyt jo yli Lafferin käyrän saturaatiopisteen? -Mitä siis tapahtuu, jos kohdan 9. mukaisesti "tiivistetään veropohjaa"?
11. Viitaten kohtaan 10: Ratkaisuna (ei alv, mutta eläke-) ongelmaan on nostaa palkansaajien eläkemaksuja: Pysyykö monikansalliset korporaatiot Suomessa?
12. Joku (et välttämättä sinä, mutta joku) sanoo viimeistään kohdassa 11: "Mä en usko" -Ok... Älä usko... Kuten et uskonut Wahlroosinkaan kommenttia UPM:stä: "Jos palkat ei laske, tehtaat menee kiinni"
13... Jos jaksat leikkiä salapoliisia ja pääset tähän asti niin kerro naurattaako vielä?
Rallitermein: ”Sido vähän jarrulla”

Sulla oli asiakommentti, ei mitään pahaa sijaa. Tässä tartuttiin yelliin vaikka se ei ollut mun pääjuttu aloituksessa: Niiltä osin vika varmasti oli myös minussa. Se oli ainoastaan yksi, ketjun aloituspäivänä otsikoissa ollut kommenti joka on esimerkki siitä miten päin helvettiä tätä maata on taloudessa johdettu. Joidenkin kommenttien perusteella en yhtään ihmettele mistä johtuu... Oli miten vaan niin kuten sanoin: Kerroin worst case scenarion ja tottakai toivon olevani väärässä. Kylmä fakta nyt on vaan se, että aiempi: "Ei me suomalaiset"-ajatus on oikeasti jotain kekkoslovakian aikaista suomettunutta outoa huumaa: Kyllä me suomalaisetkin noustaan barrikadeille, jos leipä ihan oikeasti loppuu kaupasta ja/tai hinnat pomppaa niin ettei palkansaaja pärjää.
Jos joku pitää kommenttiani jotenkin pahansuopaisena tai peräti tyhmänä, sille asialle en voi mitään. -Sellaista tilannetta ei ole, eikä tule että kääntäisin omaa näkemystäni sen perustella miltä jostakusta toisesta tuntuu. Takki mulla kyllä kääntyy herkästi, mutta se edellyttää että tapahtuu jotain sellaista ettei esitetylle tapahtumaketjulle ole todellista loogista mahdollisuutta. En halua itsekehua, enkä tarkoita seuraavaa lausetta sellaisena: Menin pankkiin ja otin helvetinmoisen lainan 2009 maaliskuussa, jolla ostin vivulla jenkkiosakkeita. -Tutut sanoi, että teen konkurssin "alle vuodessa" Siihen menemättä syvällisemmin: Ei nyt ihan käynyt niin...

Viimeisenä kommenttina sanon vielä, että Suomen natojäsenyys ja sen kannatus osoitti Suomessa olevan yhtenäinen kansa joka loppukädessä haluaa seisoa omillaan. Voiko tänne tulla levottomuuksia maan sisään? -Kyllä. Tarkoitanko, että suomalaiset olisi jotenkin paska kansa joka haluaa tapella keskenään: En. Nälkä, puute ja kurjuus saa kuitenkin ihmisen tekemään mitä hurjimpia asioita.
 
kela ja sossu maksaa rahaa jos on vähänkin asialliset perusteet. Todellinen kurjuus puuttuu edelleen.

Totta. Koitas sairastua: Päivystyksen jonot julkisella oli Jyväskylässä muistaakseni viime viikolla 60h ja Kuopiossa 70h.
Hoitajia ei ole. Sote paukkuu ensimmäisenä?
Ja...Mitäs sitten tapahtuu, kun Kela ja sossu ei enää maksa, kun rahaa vaan ei yksinkertaisesti ole?
 
Totta. Koitas sairastua: Päivystyksen jonot julkisella oli Jyväskylässä muistaakseni viime viikolla 60h ja Kuopiossa 70h.
Hoitajia ei ole. Sote paukkuu ensimmäisenä?
Ja...Mitäs sitten tapahtuu, kun Kela ja sossu ei enää maksa, kun rahaa vaan ei yksinkertaisesti ole?
No, minäkin eläkeläinen palasin töihin, ettei kunnalta ja valtiolta lopu raha kesken..kyllä sitä näköjään vielä riittää, kun meidänkin (siis missä olen töissä) ei juuri Suomalaisia saa rekrytoitua töihin ja melkoisen paljon makaa kotona.

Ei aja pakkanen tai nälkä liikkeelle, olen kuitenkin nähnyt myös tuon toisen puolen..
 
No, minäkin eläkeläinen palasin töihin, ettei kunnalta ja valtiolta lopu raha kesken..kyllä sitä näköjään vielä riittää, kun meidänkin (siis missä olen töissä) ei juuri Suomalaisia saa rekrytoitua töihin ja melkoisen paljon makaa kotona.
Tästä täysin samaa mieltä. Jos itse saisin päättää, ampuisin kaikki tuet ensin alas ja sitten tekisin himmelin uudelleen, pelkästään niille jotka eivät oikeasti kykene työhön (vammaiset, raajarikot jne). Se nyt on kumminkin niin, että tämä on enemmän oma mielipide. Sitä, kun passivoidut vuosikymmeniä ja rahaa tulee "sopivasti" valtion kassasta niin yllättävän äkkiä siinä syrjäytyneenä katkeroituu ja muuttuu aggressiiviseksi, kun rahantulo loppuu. Tilanne ei ole järjestelmän hyväksikäyttäjän vika, vika on järjestelmässä. Jatkuva velaksi eläminen, ihmisten tuottavuuden laskiessa alle menojensa ei ole kestävää ja jossain kohtaa tulee muutos. Joko hallitusti tai hallitsemattomasti. Muutoksen tapa sitten vaikuttaa siihen toteutuuko meikeläisen heittämä worst case scenario, vai ei.
Ei aja pakkanen tai nälkä liikkeelle, olen kuitenkin nähnyt myös tuon toisen puolen..
Niin minäkin ja uskallan sanoa, että kyllä ajaa kunhan jompikumpi (tai molemmat) on riittävän kovia.
 
Back
Top