Ei mitenkään. Koko uskontoa islam pitäisi kieltää Suomessa.Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei mitenkään. Koko uskontoa islam pitäisi kieltää Suomessa.Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin?
Suomessa voidaan opettaa kuinka Islam kohtelee sukupuolia tasavertaisesti, on rauhan uskonto yms. Monikohan imaami tai muu uskottu mies on samaa mieltä suomalaisen islamin opetuksen kanssa? Mitä hyvää Irakin Islamin soveltamisessa on naisille? Eikö meillä vuoden vantaalainen antanut riittävän selkeää esimerkkiä naisten kohtelusta?En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana? Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin? Wahhabilaisittain? Mitä tulee islamin sopeuttamiseen nykyaikaan, niin tästä on paljon toimivia esimerkkejä vaikkapa Iranista ja Libanonista, miksei Irakistakin. Maallistuneita muslimeja on vaikka kuinka paljon.
En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana?
En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana? Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin? Wahhabilaisittain? Mitä tulee islamin sopeuttamiseen nykyaikaan, niin tästä on paljon toimivia esimerkkejä vaikkapa Iranista ja Libanonista, miksei Irakistakin. Maallistuneita muslimeja on vaikka kuinka paljon.
Niissä maissa, joissa islam on valtionlaki, on elämä yhtä helvettiä ja jatkuvaa sotaa, milloin mitäkin islamin tulkitsijaa vastaan tai sen puolesta. Sitä ei kai kukaan voi kiistää. Eikä se ihme ole, että niistä maista halutaan paeta länsimaisiin hyvinvointivaltioihin. Ihmeellistä on vain se, että jotkut pakenijat haluavat levittää islamin ilosanomaa myös länsimaissa, toki kaikista sosiaaliturvista nauttien. Ja palautusta lähtömaihinsa jyrkästi vastustaen.
En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana? Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin? Wahhabilaisittain? Mitä tulee islamin sopeuttamiseen nykyaikaan, niin tästä on paljon toimivia esimerkkejä vaikkapa Iranista ja Libanonista, miksei Irakistakin. Maallistuneita muslimeja on vaikka kuinka paljon.
Uskonnonopetus on meillä tunnustuksetonta eikä opettajan tarvitse kuulua mihinkään uskontokuntaan. Jotenkin epäilen, että islaminopetuksen kohdalla näin ei aina mene. Tuossa Oph:n tekstissä pisti silmään termi "islamiin palaaminen", puhuttaessa ko. uskontoon kääntymisestä. Ilmeisesti Oph on omaksunut muhamettilaisen käsityksen siitä, että islam on koko ihmiskunnan ainoa ja alkuperäinen uskonto, johon kääntyvä ihminen siis palaa synnin ja luopumuksen teiltänsä tähän ihmisen luonnolliseen olotilaan.Vaikka että sitä islamia opetettaisiin samanlailla kuin muitakin uskontoja. Kerrotaan siitä ja sen historiasta ja "ideasta". Voihan tuossakin tulla ongelmia shiia/sunni-akselilla, mutta siis se länsimainen opetusmenetelmä kuitenkin. Oli mullakin lukiossa uskonnonopettaja joka aina luki pienen otteen taskussaan olevasta Maon Pienestä punaisesta kirjasta... en kuitenkaan huomannut sen vaikuttaneen hänen opetukseensa.
Maallistuneita muslimeja todellakin on, tunnen pari. Ongelmahan ei olekaan heissä vaan niissä toisissa... niinkuin yleensäkin kaikissa "tiukkapipoissa". Eipä täällä Suomessakaan opeteta uskontoa/yhteiskuntaoppia/-tieteitä mistään vanhoillis Lestaadiolaisesta näkökulmasta... ainakaan kovin yleisesti..
Tuossa Oph:n tekstissä pisti silmään termi "islamiin palaaminen", puhuttaessa ko. uskontoon kääntymisestä. Ilmeisesti Oph on omaksunut muhamettilaisen käsityksen siitä, että islam on koko ihmiskunnan ainoa ja alkuperäinen uskonto, johon kääntyvä ihminen siis palaa synnin ja luopumuksen teiltänsä tähän ihmisen luonnolliseen olotilaan.
Ja jos oppilas tulee kovin uskonnollisesta taustasta, niin miten hän mahtaa suhtautua koulun islaminopetukseen, jota antaa vääräuskoinen opettaja? Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä.Voin kuvitella että perinteinen suomalainen kristinuskoinen opettaja tai jopa ateisti katsoo noita ohjeita ja toimii sen mukaan koska hyvin todennäköisesti on itse irti islamista ja voi toimia neutraalisti.
Islamin uskoinen ehkä ei niinkään noita ohjeita noudata vaan etenee itse oppimansa ja oman käsityksensä vaikuttamana ... oletan.
Islam ei ole käytännön uskonto, joten kaikki joutuvat enemmän tai vähemmän tulkitsemaan Islamia. Silti Islamissakin on yleisempiä ja harvinaisempia tulkintalinjoja. Oph'n linja tasa-arvotulkinnoista tuskin on valtavirtaa.Ja jos oppilas tulee kovin uskonnollisesta taustasta, niin miten hän mahtaa suhtautua koulun islaminopetukseen, jota antaa vääräuskoinen opettaja? Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä.
Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä
Islam ei ole käytännön uskonto, joten kaikki joutuvat enemmän tai vähemmän tulkitsemaan Islamia
Genghis Khan pisti lopun islamin kultaiselle kaudelle.Verrattoman monta kertaa olen pohtinut, että mitkä tekijät aiheuttivat islamilaisen maailman taantumisen. Ennen tuon verrattoman ja käytännönläheisen uskonnon tuloa kehiin nuo kansat ja alueet tuottivat melkoisia tuloksia matematiikassa, tähtitieteessä, lääketieteen ymmärtämisessä, sodankäynnissä, maataloudessa....no, ehkä se oli ilmastonmuutos ja ristiretket, jotka aiheuttivat taantumisen.
Verrattoman monta kertaa olen pohtinut, että mitkä tekijät aiheuttivat islamilaisen maailman taantumisen. Ennen tuon verrattoman ja käytännönläheisen uskonnon tuloa kehiin nuo kansat ja alueet tuottivat melkoisia tuloksia matematiikassa, tähtitieteessä, lääketieteen ymmärtämisessä, sodankäynnissä, maataloudessa....no, ehkä se oli ilmastonmuutos ja ristiretket, jotka aiheuttivat taantumisen.
Olen lukenut sellaisenkin teorian että merkittävän osan näistä kulta-ajan saavutuksista tekivät islamin valloittamien alueiden ei-muslimit. Mutta sitten kun kaikki ihmiset oli saatu kääntymään muslimiksi saavutukset jäivät vähiin kun Allahin totteleminen oli tärkein asia. Monet länsimaissa saavutuksena pidettävät asiat on islamin mukaan kielletty.Islamilaisen kulttuurin kulta-aika alkoi 800-luvulla ja kukoisti noin 400 vuotta. Arabian kieli oli tieteen valtakieli. Tuolloin syntyi algebra, keksittiin ruumiin verenkierron periaate ja optiikan perusta. Yliopistoja perustettiin eri puolille islamilaista maailmaa. Tiede kuitenkin romahti 1200-luvulla. Sen jälkeen muslimimaissa on vallinnut tieteen alueella syvä hiljaisuus nykyisyyteen saakka. Muslimit eivät ole tehneet yhtäkään merkittävää keksintöä esimerkiksi sähkön, tietokoneiden ja lääketieteen alueilla.
Ei koulussa voida "opettaa" islamia. Siitä voidaan kertoa, mutta aidolle islaminuskoiselle se ei merkitse mitään, koska voidakseen opettaa islamia pitää itse olla muslimi ja oppinut imaami. Ja hard-core uskoville joku suomen valtion nimittämä riisi-imaami ei paljon paina. Sen hyväksynnän pitää tulla ihan eri paikasta.Ja jos oppilas tulee kovin uskonnollisesta taustasta, niin miten hän mahtaa suhtautua koulun islaminopetukseen, jota antaa vääräuskoinen opettaja? Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä.
Imaameissa on se vika, että ihmiset valitsevat imaaminsa itse. Imaami taas voi olla kuka tahansa, jolla on seuraajia. Minkäänlaista kristillisistä järjestelmistä tuttua virallista akkreditointia muslimeilla ei ole. Imaamit voivat tehdä yhteistyötä toisten valitsemiensa imaamien kanssa ja muodostaa omia kuppikuntia, jotka voivat esimerkiksi pitää yksinvaltaa tietyllä alueella (viimekädessä kalashnikovin avustuksella), mutta se on vielä kaukana kristittyjen järjestelmistä. Ihmisten ei ole pakko noudattaa vieraiden imaamien tahtotilaa, jos katsovat tämän olevan väärässä opetuksineen. Tulos on, ettei tämän tahtoa noudateta tai tämä ojentaa niskuroijaa kalashnikovilla. Valtioimaamiltamme puuttuu kyky kaikenlaiseen sanktioon, eli uskottavuus 0. Motivointiin ei voi käyttää sen enempää lyijyä kuin leipääkään.Ei koulussa voida "opettaa" islamia. Siitä voidaan kertoa, mutta aidolle islaminuskoiselle se ei merkitse mitään, koska voidakseen opettaa islamia pitää itse olla muslimi ja oppinut imaami. Ja hard-core uskoville joku suomen valtion nimittämä riisi-imaami ei paljon paina. Sen hyväksynnän pitää tulla ihan eri paikasta.