"Monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara" ???

Niissä maissa, joissa islam on valtionlaki, on elämä yhtä helvettiä ja jatkuvaa sotaa, milloin mitäkin islamin tulkitsijaa vastaan tai sen puolesta. Sitä ei kai kukaan voi kiistää. Eikä se ihme ole, että niistä maista halutaan paeta länsimaisiin hyvinvointivaltioihin. Ihmeellistä on vain se, että jotkut pakenijat haluavat levittää islamin ilosanomaa myös länsimaissa, toki kaikista sosiaaliturvista nauttien. Ja palautusta lähtömaihinsa jyrkästi vastustaen.
 
En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana? Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin? Wahhabilaisittain? Mitä tulee islamin sopeuttamiseen nykyaikaan, niin tästä on paljon toimivia esimerkkejä vaikkapa Iranista ja Libanonista, miksei Irakistakin. Maallistuneita muslimeja on vaikka kuinka paljon.
Suomessa voidaan opettaa kuinka Islam kohtelee sukupuolia tasavertaisesti, on rauhan uskonto yms. Monikohan imaami tai muu uskottu mies on samaa mieltä suomalaisen islamin opetuksen kanssa? Mitä hyvää Irakin Islamin soveltamisessa on naisille? Eikö meillä vuoden vantaalainen antanut riittävän selkeää esimerkkiä naisten kohtelusta?
 
En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana?

Niin varmaan tarpeen tullen muutama muukin ideologia saadaan valehtelemalla puettua kauniisti lansimaisen liberaalin etiikan kaapuun, mutta ei se siita totta tee....
 
En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana? Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin? Wahhabilaisittain? Mitä tulee islamin sopeuttamiseen nykyaikaan, niin tästä on paljon toimivia esimerkkejä vaikkapa Iranista ja Libanonista, miksei Irakistakin. Maallistuneita muslimeja on vaikka kuinka paljon.

Tulee olemaan haasteita siinä, kun kaupungin hyvinvointilautakunta valitsee sopivan opettajankörilään luotsaamaan pilttejä. Esimerkit muualta Euroopasta eivät ole kovin rohkaisevia. Käy nimittäin helposti niin, että valittu ope osoittautuukin ihan aidoksi wahhapiitiksi tms. joka vielä kannustaa oppilaita kelaamaan netistä lisätietoa uskonnosta ja sen harjoittamisesta.

Kyllä tämä sinisilmäisin vaihe pitäisi olla jo nähty, mutta tuskin on.

Iranin, Libanonin ja Irakin -maallistunut- muslimiväestö.....Irakia lukuunottamatta näistä tulee varsin vähän populaa. Kahtohan näitä meidänkin asukkaita. Turkista, Somalimaasta, Afganistanista, Syyriasta jne. ja meillä tietystä syystä korostuu vielä irtonaisten alle 17-vuotiaiden miesten osuus populasta. Johan sitä peruskoulun penkille istuttamista kokeiltiin ja tulokset eivät olleet kyllä kummoiset.

Jos juuri Suomen peruskoulu kaikista Euroopan kouluista onnistuu tässä uskonnonopetustoimessa, niin varmasti muualla ollaan kiinnostuneita siitä, miten temppu tehtiin. Jos kuvitelma on se, että kaksi viikkotuntia suomalaista uskonnonopetusta maallistaa piltin jo lähtökuoppiin, niin onnea pitää toivottaa. Jos siis tavoite on -maallistaa-.....
 
Niissä maissa, joissa islam on valtionlaki, on elämä yhtä helvettiä ja jatkuvaa sotaa, milloin mitäkin islamin tulkitsijaa vastaan tai sen puolesta. Sitä ei kai kukaan voi kiistää. Eikä se ihme ole, että niistä maista halutaan paeta länsimaisiin hyvinvointivaltioihin. Ihmeellistä on vain se, että jotkut pakenijat haluavat levittää islamin ilosanomaa myös länsimaissa, toki kaikista sosiaaliturvista nauttien. Ja palautusta lähtömaihinsa jyrkästi vastustaen.

Vallanhimoa, mutta miellyttävämmässä ympäristössä. Ei mielen korruptio katso alueen hyvinvointia - muutenhan Suomessa ei olisi korruptiota ;)

Hölmöläisten hyväksikäyttö on aivan normaali osa kovan linjan islamin tulkintaa.
 
En nyt ihan ymmärrä tätä kommentointia. OPH yrittää pitää koulussa suoritettavan islaminopetuksen liberaaleissa, länsimaisen etiikan mukaisissa tulkinnoissa ja täällä valitetaan tästä pahana propagandana? Millä tavalla sitten toivoisitte, että islamia opetettaisiin? Wahhabilaisittain? Mitä tulee islamin sopeuttamiseen nykyaikaan, niin tästä on paljon toimivia esimerkkejä vaikkapa Iranista ja Libanonista, miksei Irakistakin. Maallistuneita muslimeja on vaikka kuinka paljon.

Vaikka että sitä islamia opetettaisiin samanlailla kuin muitakin uskontoja. Kerrotaan siitä ja sen historiasta ja "ideasta". Voihan tuossakin tulla ongelmia shiia/sunni-akselilla, mutta siis se länsimainen opetusmenetelmä kuitenkin. Oli mullakin lukiossa uskonnonopettaja joka aina luki pienen otteen taskussaan olevasta Maon Pienestä punaisesta kirjasta... en kuitenkaan huomannut sen vaikuttaneen hänen opetukseensa.

Maallistuneita muslimeja todellakin on, tunnen pari. Ongelmahan ei olekaan heissä vaan niissä toisissa... niinkuin yleensäkin kaikissa "tiukkapipoissa". Eipä täällä Suomessakaan opeteta uskontoa/yhteiskuntaoppia/-tieteitä mistään vanhoillis Lestaadiolaisesta näkökulmasta... ainakaan kovin yleisesti..
 
Vaikka että sitä islamia opetettaisiin samanlailla kuin muitakin uskontoja. Kerrotaan siitä ja sen historiasta ja "ideasta". Voihan tuossakin tulla ongelmia shiia/sunni-akselilla, mutta siis se länsimainen opetusmenetelmä kuitenkin. Oli mullakin lukiossa uskonnonopettaja joka aina luki pienen otteen taskussaan olevasta Maon Pienestä punaisesta kirjasta... en kuitenkaan huomannut sen vaikuttaneen hänen opetukseensa.

Maallistuneita muslimeja todellakin on, tunnen pari. Ongelmahan ei olekaan heissä vaan niissä toisissa... niinkuin yleensäkin kaikissa "tiukkapipoissa". Eipä täällä Suomessakaan opeteta uskontoa/yhteiskuntaoppia/-tieteitä mistään vanhoillis Lestaadiolaisesta näkökulmasta... ainakaan kovin yleisesti..
Uskonnonopetus on meillä tunnustuksetonta eikä opettajan tarvitse kuulua mihinkään uskontokuntaan. Jotenkin epäilen, että islaminopetuksen kohdalla näin ei aina mene. Tuossa Oph:n tekstissä pisti silmään termi "islamiin palaaminen", puhuttaessa ko. uskontoon kääntymisestä. Ilmeisesti Oph on omaksunut muhamettilaisen käsityksen siitä, että islam on koko ihmiskunnan ainoa ja alkuperäinen uskonto, johon kääntyvä ihminen siis palaa synnin ja luopumuksen teiltänsä tähän ihmisen luonnolliseen olotilaan.
 
Tuossa Oph:n tekstissä pisti silmään termi "islamiin palaaminen", puhuttaessa ko. uskontoon kääntymisestä. Ilmeisesti Oph on omaksunut muhamettilaisen käsityksen siitä, että islam on koko ihmiskunnan ainoa ja alkuperäinen uskonto, johon kääntyvä ihminen siis palaa synnin ja luopumuksen teiltänsä tähän ihmisen luonnolliseen olotilaan.

Siitä kääntymisestä hänenkin kannattaisi katsoa esim. Amazon Primeltä löytyvä dokkari Inside IS, jossa tämä saksalainen Isis-taistelija vähän avaa sitä tiukkaa sunnitulkintaa...

"...kristityt, juutalaiset ja zarathusteahalaiset saavat jäädä jos maksavat "pääveron". Shiiat tapetaan josseivät pakene."

Siis kirjaimellisesti Head tax, jossa maksetaan vero siitä että pitää päänsä muutenkin kuin kuvaannollisesti. Silä ehdolla siis, etteivät harjoita uskoaan julkisesti tai värvää uusia uskovia. Voivat kyllä kääntyä islamiin pyytäessään anteeksiantoa harhauskoisuudestaan jolloin heille opetetaan Oikea Usko ja annetaan täydet oikeudet.
Shiiat taas ovat täysiä luopioita jotka kehtasivatkin epäillä johtajuuden kulkevan pyhässä suvussa ja muutenkin tulkitsevat Islamia ainoastaan oppineiden välityksellä kun Allahin tahto on vapaata...

Mutta siis kyllä, Islamin uskon yksi teesi on "palaaminen islamiin" harharetkiltään, pyytäen anteeksi synneistään. Voihan tähän meillekin tuttuun kristillisuskoon palata vaikka onkin eronnut, tuolla vain on eroamisella yleensä vähän karummat seuraukset kuin pelkistä kirkkovihkimistä pois jäänti...

Että siis sellainen "Rauhanuskonto" johon jokaisen pitää kääntyä...
 
Tuossa Opetushallituksen opastuksessa jäi mietityttämään että kuka ohjeet on laatinut ja kenelle ne on suunnattu?
Voin kuvitella että perinteinen suomalainen kristinuskoinen opettaja tai jopa ateisti katsoo noita ohjeita ja toimii sen mukaan koska hyvin todennäköisesti on itse irti islamista ja voi toimia neutraalisti.
Islamin uskoinen ehkä ei niinkään noita ohjeita noudata vaan etenee itse oppimansa ja oman käsityksensä vaikuttamana ... oletan.

Jaa .. onhan siellä lopussa avattu hieman ohjeen tekijöitäkin https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/salam/tekijat

.
 
Voin kuvitella että perinteinen suomalainen kristinuskoinen opettaja tai jopa ateisti katsoo noita ohjeita ja toimii sen mukaan koska hyvin todennäköisesti on itse irti islamista ja voi toimia neutraalisti.
Islamin uskoinen ehkä ei niinkään noita ohjeita noudata vaan etenee itse oppimansa ja oman käsityksensä vaikuttamana ... oletan.
Ja jos oppilas tulee kovin uskonnollisesta taustasta, niin miten hän mahtaa suhtautua koulun islaminopetukseen, jota antaa vääräuskoinen opettaja? Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä.
 
Ja jos oppilas tulee kovin uskonnollisesta taustasta, niin miten hän mahtaa suhtautua koulun islaminopetukseen, jota antaa vääräuskoinen opettaja? Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä.
Islam ei ole käytännön uskonto, joten kaikki joutuvat enemmän tai vähemmän tulkitsemaan Islamia. Silti Islamissakin on yleisempiä ja harvinaisempia tulkintalinjoja. Oph'n linja tasa-arvotulkinnoista tuskin on valtavirtaa.
 
Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä

No tästähän eurooppalaiset kumppanimme ovat kertoneet avoimesti jo vuosien ajan. Koti, suku, heimo, klaani, oma pappi.....siinä ne aineet. Ja jos jää vielä vähän paitsi, niin internetti on pursollaan -uskonnonopetusta-, joka joidenkin vihjeiden mukaan ei juurikaan poikkea natsistisesta vihapuheesta. :) Itseasiassa eurooppalaiset natsit saattavat näyttää suorastaan pehmoilta, jos heidän agendojaan ja julkitulojaan vertaa islamilaiseen verrokkiin.
 
Islam ei ole käytännön uskonto, joten kaikki joutuvat enemmän tai vähemmän tulkitsemaan Islamia

Verrattoman monta kertaa olen pohtinut, että mitkä tekijät aiheuttivat islamilaisen maailman taantumisen. Ennen tuon verrattoman ja käytännönläheisen uskonnon tuloa kehiin nuo kansat ja alueet tuottivat melkoisia tuloksia matematiikassa, tähtitieteessä, lääketieteen ymmärtämisessä, sodankäynnissä, maataloudessa....no, ehkä se oli ilmastonmuutos ja ristiretket, jotka aiheuttivat taantumisen.
 
Verrattoman monta kertaa olen pohtinut, että mitkä tekijät aiheuttivat islamilaisen maailman taantumisen. Ennen tuon verrattoman ja käytännönläheisen uskonnon tuloa kehiin nuo kansat ja alueet tuottivat melkoisia tuloksia matematiikassa, tähtitieteessä, lääketieteen ymmärtämisessä, sodankäynnissä, maataloudessa....no, ehkä se oli ilmastonmuutos ja ristiretket, jotka aiheuttivat taantumisen.
Genghis Khan pisti lopun islamin kultaiselle kaudelle.
 
Verrattoman monta kertaa olen pohtinut, että mitkä tekijät aiheuttivat islamilaisen maailman taantumisen. Ennen tuon verrattoman ja käytännönläheisen uskonnon tuloa kehiin nuo kansat ja alueet tuottivat melkoisia tuloksia matematiikassa, tähtitieteessä, lääketieteen ymmärtämisessä, sodankäynnissä, maataloudessa....no, ehkä se oli ilmastonmuutos ja ristiretket, jotka aiheuttivat taantumisen.

Islamilaisen kulttuurin kulta-aika alkoi 800-luvulla ja kukoisti noin 400 vuotta. Arabian kieli oli tieteen valtakieli. Tuolloin syntyi algebra, keksittiin ruumiin verenkierron periaate ja optiikan perusta. Yliopistoja perustettiin eri puolille islamilaista maailmaa. Tiede kuitenkin romahti 1200-luvulla. Sen jälkeen muslimimaissa on vallinnut tieteen alueella syvä hiljaisuus nykyisyyteen saakka. Muslimit eivät ole tehneet yhtäkään merkittävää keksintöä esimerkiksi sähkön, tietokoneiden ja lääketieteen alueilla.

Kirjassaan Uskomaton matka uskovien maailmaan Kari Enqvist muistuttaa tylystä tosiasiasta: islamilaisen maailman varsinainen vihollinen on se itse eikä suinkaan länsi. Hän siteeraa pakistanilaisen ydinfyysikon Pervez Hoodbhoyn laskelmia. Muslimimaat tuottavat vain 1,2 prosenttia maailman luonnontieteellisestä kirjallisuudesta, tuskin kaksi kertaa enemmän kuin piskuinen Suomi.

Rappio alkoi jo kauan sitten. "Koko arabimaailma on kääntänyt tuhannen vuoden aikana yhtä monta vieraskielistä kirjaa kuin Espanjassa käännetään vuodessa”, toteaa Enqvist. Ottomaanien mahtavassa valtakunnassa painettiin ensimmäinen arabiankielinen kirja vasta vuonna 1729. Kolmetoista vuotta myöhemmin, kolmesataa vuotta Johannes Gutenbergin jälkeen, oli painettu kokonaista seitsemäntoista kirjaa, mutta sekin oli liikaa uskonoppineille ja kirjapaino suljettiin. Kairon Al-Azhar-yliopistossa opetettiin vielä viisikymmentä vuotta sitten, että Aurinko kiertää maata.
 
Islamilaisen kulttuurin kulta-aika alkoi 800-luvulla ja kukoisti noin 400 vuotta. Arabian kieli oli tieteen valtakieli. Tuolloin syntyi algebra, keksittiin ruumiin verenkierron periaate ja optiikan perusta. Yliopistoja perustettiin eri puolille islamilaista maailmaa. Tiede kuitenkin romahti 1200-luvulla. Sen jälkeen muslimimaissa on vallinnut tieteen alueella syvä hiljaisuus nykyisyyteen saakka. Muslimit eivät ole tehneet yhtäkään merkittävää keksintöä esimerkiksi sähkön, tietokoneiden ja lääketieteen alueilla.
Olen lukenut sellaisenkin teorian että merkittävän osan näistä kulta-ajan saavutuksista tekivät islamin valloittamien alueiden ei-muslimit. Mutta sitten kun kaikki ihmiset oli saatu kääntymään muslimiksi saavutukset jäivät vähiin kun Allahin totteleminen oli tärkein asia. Monet länsimaissa saavutuksena pidettävät asiat on islamin mukaan kielletty.

 
En ole perehtynyt Islamiin, mutta joskus käynyt mielessä että voisiko Islamin väkivaltaisessa levittämisessä osavaikuttimena olla se että Islam on arabimaissa valtavirtaa. Koska öljy, arabimaissa on tahoja joilla on kylvää rahaa. Esimerkki naapurista. Islam ei ole valtavirtaa Ruotsissa (vielä) mutta on levinnyt (levitetty) joka kolkkaan. Naapurissa on jo miljoona muslimia. Käsitykseni mukaan alotteita ja jotain panosta moskeijoiden rakentamiseen on tullut arabimaista. Jos näkemykseni on yhtään ollenkaan oikeansuuntainen, uskontojen keskinäinen kilvoittelu menee mielenkiintoiseksi jos öljyvarat joskus loppuvat arabimaista. Öljy lienee ollut tulonlähteenä helpoista helpoin. Öljymaissa öljyn loppuminen on otettu huomioon ja on rakennettu öljymyynnin korvaavaa bisnestä, esim turismi-täkyjä. Vaikea kuvitella että turismi toisi arabimaihin kummoistakaan rahamäärää öljyn myyntiin verrattuna. Jos joskus öljyvarat on loppumassa, oletan että arabimaissa rahan kulutus jatkuu korkeana vielä sen jälkeenkin. Seurauksena olisi tällöin että arabimaat köyhtyvät ja rahaa riittäisi jatkossa yhä vähemmän jakaa maailman tuuliin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos oppilas tulee kovin uskonnollisesta taustasta, niin miten hän mahtaa suhtautua koulun islaminopetukseen, jota antaa vääräuskoinen opettaja? Veikkaanpa että oppi otetaan mieluummin sieltä kodin/suvun/moskeijan piiristä.
Ei koulussa voida "opettaa" islamia. Siitä voidaan kertoa, mutta aidolle islaminuskoiselle se ei merkitse mitään, koska voidakseen opettaa islamia pitää itse olla muslimi ja oppinut imaami. Ja hard-core uskoville joku suomen valtion nimittämä riisi-imaami ei paljon paina. Sen hyväksynnän pitää tulla ihan eri paikasta.
 
Ei koulussa voida "opettaa" islamia. Siitä voidaan kertoa, mutta aidolle islaminuskoiselle se ei merkitse mitään, koska voidakseen opettaa islamia pitää itse olla muslimi ja oppinut imaami. Ja hard-core uskoville joku suomen valtion nimittämä riisi-imaami ei paljon paina. Sen hyväksynnän pitää tulla ihan eri paikasta.
Imaameissa on se vika, että ihmiset valitsevat imaaminsa itse. Imaami taas voi olla kuka tahansa, jolla on seuraajia. Minkäänlaista kristillisistä järjestelmistä tuttua virallista akkreditointia muslimeilla ei ole. Imaamit voivat tehdä yhteistyötä toisten valitsemiensa imaamien kanssa ja muodostaa omia kuppikuntia, jotka voivat esimerkiksi pitää yksinvaltaa tietyllä alueella (viimekädessä kalashnikovin avustuksella), mutta se on vielä kaukana kristittyjen järjestelmistä. Ihmisten ei ole pakko noudattaa vieraiden imaamien tahtotilaa, jos katsovat tämän olevan väärässä opetuksineen. Tulos on, ettei tämän tahtoa noudateta tai tämä ojentaa niskuroijaa kalashnikovilla. Valtioimaamiltamme puuttuu kyky kaikenlaiseen sanktioon, eli uskottavuus 0. Motivointiin ei voi käyttää sen enempää lyijyä kuin leipääkään.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top