Äänestys Montako uutta hävittäjää ostetaan?

Montako uutta hävittäjää ostetaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    244
  • Äänestys suljettu .
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Mikä konfliktin aikana maksaa, ovat ihmishenget, itsenäisyys, infra. Silloin ei 10 G€ näy edes mikroskoopissa. Mainitsitko todellakin käyttökustannukset? Konfliktin aikana?
Jos koneita on vähemmän huollossa, on niitä silloin enemmän lennettävinä. Helppoa, eikö totta?
Tiedän kyllä että tuo HX-hankkeen ostovaiheessa käytetty raha on vasta alkua jos konflikti kestää vähänkään kauemmin. Silti kaikki ylimääräinen mikä joudutaan ostamaan myöhemmin maksaa oikeaa rahaa eikä sitä ole rajattomasti. Kun lennetään oikeilla koneilla eikä simulaattorilla niin sitä huoltotarvettakin tulee, tästä varmasti olemme samaa mieltä. Varsinkin kun vaurioita ja tappioita tulee ajan kuluessa ihan niin kuin muillekin maille. Paljon enemmän kuin rauhanajan harjoituksissa. Ja tämä mitä tositilanteessa tapahtuu on se jolla on oikeesti väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän kyllä että tuo HX-hankkeen ostovaiheessa käytetty raha on vasta alkua jos konflikti kestää vähänkään kauemmin. Silti kaikki ylimääräinen mikä joudutaan ostamaan myöhemmin maksaa oikeaa rahaa eikä sitä ole rajattomasti. Kun lennetään oikeilla koneilla eikä simulaattorilla niin sitä huoltotarvettakin tulee, tästä varmasti olemme samaa mieltä. Varsinkin kun vaurioita ja tappioita tulee ajan kuluessa ihan niin kuin muillekin maille. Paljon enemmän kuin rauhanajan harjoituksissa. Ja tämä mitä tositilanteessa tapahtuu on se jolla on oikeesti väliä.
Olet oikeassa. Lentokeksintöjen kuluttamat summat ovat kuitenkin pähkinöitä tositilanteen todellisessa kustannuslaskennassa. Mitä mieltä olet siitä?
 
Nykyaikainen sodankäynti on erittäin kallista hommaa. Siksi parasta olisi jos itsenäisyys säilyisi ilman sotimista.
Siinä puhut asiaa.
Sotaa taas estetään, paitsi muulla diplomatialla, myös pelotteella.
Ilmavoimat ovat osa pelotetta. Kulloinkin käytettävissä oleva kalusto taas määrittää ilmavoimien pelotteen suuruutta (osaamisen lisäksi, tietysti).
 
Vähän yllättäviä nämä julkaistut konemäärät. Saab oli aikaisemmin sanonut sen tyylistä että hävittäjien määrästä tingitään tutkakoneiden mahduttamiseksi. Boeingin korkea DSCA-loppusumma ja julkinen myöntö että kustannusraameihin on vaikea päästä tuntuivat myös viittaavaan siihen suuntaan ettei täyteen Commodore-lukuun päästä. Lisäksi sitten vielä kaksipaikkaisten poisjättö: Hornettien kohdalla muistettiin aina sanoa että kaksipsaikkaisia olisi saanut olla lisää. Saabin ensimmäinen tarjous sisälsikin 12 tuplaa. Arvelin tämänkin viittaavan siihen että ilmavoimat haluaa edelleen kaksipaikkaisia jos niitä saa.

Mutta nyt ei ilmeisesti kukaan tarjoa kaksipaikkaisia pl. Growlerit. Saab sanoi että tästä oli sovittu ilmavoimien kanssa konemäärän maksimoimiseksi. Ilmeisesti täällä on ajateltu että kun kärkiehdokkaan kanssa ei kuitenkaan kaksipaikkaista ole niin mennään saman mallin mukaan muillakin. Koulutustarve hoidetaan muuten, esim Hawkeilla joita on raskaasti modernisoitu. Voi myös olla että harjoittelun fokus on jonkun verran siirtynyt pois perinteisestä BFM-kuvioista jolloin taktista harjoittelua voidaan tehdä enemmän Hawkeilla ja simulaattoreilla.

Kuten sanoin, ne jotka pääsivät 64 koneen rajaan julkaisivat sen. Paljonko muut jäi sitten vajaaksi on viikon kuumin arvoitus. Parin koneen vajaus ei suurempia merkitse. Jos aletaan mennä selkeästi alle 60:n niin sitten ollaan jo vaikeuksissa. Vaikkakin tarjokkailla voi olla eroja aseistuksen määrässäkin. Super Hornet saanee pientä kustannusetua tyyppiin siirtymisen helppoudesta muihin verrattuna.
 
Vähän yllättäviä nämä julkaistut konemäärät. Saab oli aikaisemmin sanonut sen tyylistä että hävittäjien määrästä tingitään tutkakoneiden mahduttamiseksi. Boeingin korkea DSCA-loppusumma ja julkinen myöntö että kustannusraameihin on vaikea päästä tuntuivat myös viittaavaan siihen suuntaan ettei täyteen Commodore-lukuun päästä. Lisäksi sitten vielä kaksipaikkaisten poisjättö: Hornettien kohdalla muistettiin aina sanoa että kaksipsaikkaisia olisi saanut olla lisää. Saabin ensimmäinen tarjous sisälsikin 12 tuplaa. Arvelin tämänkin viittaavan siihen että ilmavoimat haluaa edelleen kaksipaikkaisia jos niitä saa.

Mutta nyt ei ilmeisesti kukaan tarjoa kaksipaikkaisia pl. Growlerit. Saab sanoi että tästä oli sovittu ilmavoimien kanssa konemäärän maksimoimiseksi. Ilmeisesti täällä on ajateltu että kun kärkiehdokkaan kanssa ei kuitenkaan kaksipaikkaista ole niin mennään saman mallin mukaan muillakin. Koulutustarve hoidetaan muuten, esim Hawkeilla joita on raskaasti modernisoitu. Voi myös olla että harjoittelun fokus on jonkun verran siirtynyt pois perinteisestä BFM-kuvioista jolloin taktista harjoittelua voidaan tehdä enemmän Hawkeilla ja simulaattoreilla.

Kuten sanoin, ne jotka pääsivät 64 koneen rajaan julkaisivat sen. Paljonko muut jäi sitten vajaaksi on viikon kuumin arvoitus. Parin koneen vajaus ei suurempia merkitse. Jos aletaan mennä selkeästi alle 60:n niin sitten ollaan jo vaikeuksissa. Vaikkakin tarjokkailla voi olla eroja aseistuksen määrässäkin. Super Hornet saanee pientä kustannusetua tyyppiin siirtymisen helppoudesta muihin verrattuna.
Jälkimmäisessä ei puhuta kyllä ihan "pienestä" kustannusedusta, vaan sadoista miljoonista kaikenkaikkiaan. Ja Growlerit ovat kaksipaikkaisia, eli ne operaatiot jotka hyötyy toisesta lentäjästä voidaan tehdä niillä. Tämä paketti on kyllä hyvin kudottu kasaan ja varmasti Moskova kavahtaa sen tulemista. Niinpä voidaan odottaakin merkittävää viidennen kolonnan aktivoitumista. Paavo, Eero ja Markku, podium is yours. :)
 
Vähän yllättäviä nämä julkaistut konemäärät. Saab oli Vaikkakin tarjokkailla voi olla eroja aseistuksen määrässäkin. Super Hornet saanee pientä kustannusetua tyyppiin siirtymisen helppoudesta muihin verrattuna.
Minkälainen pysyvä kulu muodostuu uudesta ammattikunnasta? Kai sinne growlereiden takapenkille pitää ammattilaiset kouluttaa ja 14 ei varmaan piisaa?

Koulutus ja palkka kuluineen puhutaan joidenki miljoonien vuosittaisesta lisämenosta?
 
Minkälainen pysyvä kulu muodostuu uudesta ammattikunnasta? Kai sinne growlereiden takapenkille pitää ammattilaiset kouluttaa ja 14 ei varmaan piisaa?

Koulutus ja palkka kuluineen puhutaan joidenki miljoonien vuosittaisesta lisämenosta?
Ei se mikään uusi ammattikunta ole. ELSO-ammattilaisia on ollut tässä maassa jo viimeiset 80 vuotta.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top