MPK:n suuntaviivat päätetty

Miksi harjoittaa jos ei sijoiteta ?
Hyvä kysymys, ei näytä olevan mitään järkeä tai sitten tuon sitä maanpuolustustahdon ylläpitoa väärälle ikäryhmälle.
Tässä on organisaatioilla selkeä toiminnan ohjauksellinen ongelma.
Tuo on totta ja tuo on resurssien hukkaan heittoa. Eipä itselle tulisi enää mieleen hakeutua "ryynäyskurssille" vaan sellaiselle mikä oikeasti tulee maanpuolustusta.
Miten korjataan PV toiminta tällaisena aikana kun muutenkin on puheena ikärajan nostaminen 65 vuoteen ?
Tuo iän nosto tulee koskemaan todella harvaa reserviläisten niin että saa sijoituksen. NATO tulee imemään YE-upseereita pois ja ne aukot tullaan täyttämään evp-upseereilta reservistä. Itse evp OU:n en usko saavani sijoitusta 60 v täytettyäni, toki nyt olen jo muutenkin VAP listoilla.
 
Ei 60-65 -vuotiaiden ressujen kertauksissa varmaankaan ole mitään tekemistä MPK:n kurssien kanssa.

Tuon ikäiset ressut käsketään kertaukseen siviiliosaamisensa ja siviiliviran tai työn vuoksi.

Esimerkiksi tievaltion avainosaajat ovat toistuvasti kertausharjoituksiin, jossa sotavaltio tulee ELY:yn ja järjestää päivän mittaiset kertausharjoitukset viraston neukkarissa. Lounaalle sitten upseerin luottokorttia vilauttamalla niin tulee sekin osuus asevelvollisen eduista kuitattua.

On se vähän erikoista ollut, että 61-vuitiasta siltainsinööriä ei ole voitu tuollaiseen tarpeeseen käyttää vaikka kaveri on täysillä työelämässä.
 
Ei 60-65 -vuotiaiden ressujen kertauksissa varmaankaan ole mitään tekemistä MPK:n kurssien kanssa.
Kertaukset on toki oma asiansa. MPK kurssit omansa.
Puhunkin nyt niinku siitä että molemmissa asioissa on sama tavoite: se on pitää miehet vireessä ja valmiina PV:lle.
Ihmettelen siis sitä, että MPK:n harjoittama vireinen taistelija ei ole kytketty siihen portaaseen kenelle materiaa harjoitetaan.
Olen sama mieltä @Mikfin70 kanssa siitä, että on hyvä kysymys miksi reserviläisiän ylittäneitä MPK valmentaa vireeseen, mutta PV ei kuitenkaan pyydä sitä.

Se, että joku +60v on sijoituksessa siviiliosaamisensa takia, on minusta sama asia kuin se, että samanikäinen olisi sijoituksessa MPK harjoittelun kautta.
Kyky ratkaisee toisen kohdalla mutta ei toisen. ( ?? )

.
 
Olen sama mieltä @Mikfin70 kanssa siitä, että on hyvä kysymys miksi reserviläisiän ylittäneitä MPK valmentaa vireeseen, mutta PV ei kuitenkaan pyydä sitä.
Itse tulkitsin tilanteen niin että olin MPK:n harjoituksen täydennysmies, jotta harjoitukseen saadaan miehitystä peruutusten myötä, mutta voihan se olla toisinkin. Ehkä MPK myös hiukan testaa PV:lle meitä kursseille uskaltautuvia.
 
Ehkä MPK myös hiukan testaa PV:lle meitä kursseille uskaltautuvia.
En mä usko että MPK:lla on aikaa harrastella asia ulkopuolisilla kokeiluilla.
Enemmänkin vaikuttaa siltä, että MPK näkee ne iäkkäämmät vielä aika hyvin pystyvinä, mutta vaan PV ei näe. Siis me kaikki jotka ollaan kursseilla olleet nähdään se.
Moni ikämies vetää ihan viivalla nuorempien mukana. Siinä sitä ihmettelyä riittää.
.
 
Back
Top