MPK:n suuntaviivat päätetty

Toisessa vakavasti otettavassa harrastuksessa olen ollut luomassa koulutusjärjestelmää: kouluttajia, koulutuksia, laatujärjestelmää. MPK:n hommasta puuttuu juurikin @CV9030FIN :n mainitsemat elementit. Kehtaan väittää, että nykypanoksen vaikuttavuus voisi olla tuplat, jos toiminnassa olisi jonkin sortin järjestelmä.
Itse olen ollut touhuamassa pariin yritykseen laatujärjestelmät ja kohta olisi tiedossa päivitys uuteen versioon. Itse pidän sertifikaattia kalliina paperina seinällä, olennaista on laatujärjestelmän vaikuttavuus. Esim ISO9001 on oikeastaan johtamisjärjestelmä, ei niinkään laatuun liittyvä kuten moni kuvittelee.

Mutta todellakin jotain sellaista MPK tarvitsisi, silloin se vaikuttavuus ja koulutuksen taso olisi parempaa. Ymmärrän tietysti, että vapaaehtoistoiminnassa on vaikea mennä tuollaiseen, mutta sitä se vaan vaatisi.
 
Niinkö meinaat? Mitä arvelet, aiotaanko turvottaa suoritusmääriä ja volyymia?
Veikkaanpa että MPK integrointia PV:n puolustavat eniten PV ja vastustaa eniten MPK:n hallinnon aktiivitoimijat. Selvähän se: lähtee kun kissa sinapilla evp everstien (everstiluutnanttien) ja kenraalin mukavasti palkatut eläkkeen sivuduunit.
 
MPK:n kehittäminen on samanlainen projekti kuin Iisakin kirkon rakennus.

Touhua olen seurannut vuodesta 1995 ja olen nähnyt useammat "uudistukset", "tehostukset" ja "parannukset".

Kaksi askelta eteenpäin, yksi taakse ja sitten askel valtaojaan.
 
@CV9030FIN ,
saunalenkillä tuli mieleen.
Olisko tuo suunnattu minkälaisille yksikkötyypeille/koulutushaaroille? PAIKP:n sisältyville?
Ikärajat osallistua?
 
Jos vapaaehtoistoiminta aiotaan integroida osaksi paikallispuolustusta, niin tuntuisi olevan aivan selvää, että pv:n peukalon alle koko orkka. Onko vapaaehtoistoiminnassa sitten elementtejä ja tekijöitä, jotka puoltavat omaa orkesteria ja mm. piirijärjestelmää?
 
MPK:n kehittäminen on samanlainen projekti kuin Iisakin kirkon rakennus.

Touhua olen seurannut vuodesta 1995 ja olen nähnyt useammat "uudistukset", "tehostukset" ja "parannukset".

Kaksi askelta eteenpäin, yksi taakse ja sitten askel valtaojaan.

Tuohan on kuin saksalaisten vittuilu 2. maailmansodassa italialaisille...

"Mikä on Tango Graziani?"
"Yksi hidas askel eteenpäin, kaksi nopeaa taaksepäin"

:D
 
On. PV:n alaisuudessa unohdetaan täysin ne taistelijat, jotka ovat minuutin lähtövalmiudessa kotonaan rynkky kellarissa.
;)
...ja tästä luojalle kiitos. Valtakunta on turvallisempi ilman näitä.
 
@CV9030FIN ,
saunalenkillä tuli mieleen.
Olisko tuo suunnattu minkälaisille yksikkötyypeille/koulutushaaroille? PAIKP:n sisältyville?
Ikärajat osallistua?
Käytännössä nykyisessä PAIKP:ssa oleville. Nykyisestä tuo heittäisi ulos kaiken ei-sotilaallisen puuhastelun (huom! Muiden viranomaisten tukeminen on edelleen PV:n tehtävä = lasketaan sotilaalliseen toimintaan). Asevelvollisuus ikä tulisi toki varmasti yhdeksi rajoittimeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut touhuamassa pariin yritykseen laatujärjestelmät ja kohta olisi tiedossa päivitys uuteen versioon. Itse pidän sertifikaattia kalliina paperina seinällä, olennaista on laatujärjestelmän vaikuttavuus. Esim ISO9001 on oikeastaan johtamisjärjestelmä, ei niinkään laatuun liittyvä kuten moni kuvittelee.

Emmä serttiä tarkoittanut laatujärjestelmällä. Vaan enemmänkin kulttuuriin ja rakenteisiin menevää, jossa keskiössä ovat kouluttajat, heitä kehittävä ja laadun varmistava kouluttajajärjestelmä, joka tuottaa isäntäorganisaation tarpeista johdettuja tuotteistettuja koulutuksia jäsenten uraputken, HOPSin tms tueksi, ja paikallisilla on vain koulutustilaisuuksien järjestämisvastuu.
 
...ja tästä luojalle kiitos. Valtakunta on turvallisempi ilman näitä.
Kommenttini oli siis tarkoitettu sarkastiseksi :).
Heti kun luin jo alkuperäisen tiedotteen, minulle tuli ensimmäiseksi mieleen, että nyt putosi pohja näiltä naurettavilta mieskellarissarynkkyvalmiuskaksisekuntia-fantasioilta. Näilläkin sivuilla aivan riittävästi käsitellyiltä.
Tosin olisi pitänyt malttaa jättää heittämättä kommentti, joku tästäkin keulii :rolleyes:
 
Emmä serttiä tarkoittanut laatujärjestelmällä. Vaan enemmänkin kulttuuriin ja rakenteisiin menevää, jossa keskiössä ovat kouluttajat, heitä kehittävä ja laadun varmistava kouluttajajärjestelmä, joka tuottaa isäntäorganisaation tarpeista johdettuja tuotteistettuja koulutuksia jäsenten uraputken, HOPSin tms tueksi, ja paikallisilla on vain koulutustilaisuuksien järjestämisvastuu.
No ei se sinne istuisikaan. Mutta laatujärjestelmä luo suunnitelmallisuutta ja sitä kautta lisää tehoa. Oma katsanto on jokin puoli-insinöörimäinen, en itsessään pidä sertiä minkään arvoisena, toiminnan taso ratkaisee.
 
Kommenttini oli siis tarkoitettu sarkastiseksi :).
Heti kun luin jo alkuperäisen tiedotteen, minulle tuli ensimmäiseksi mieleen, että nyt putosi pohja näiltä naurettavilta mieskellarissarynkkyvalmiuskaksisekuntia-fantasioilta. Näilläkin sivuilla aivan riittävästi käsitellyiltä.
Tosin olisi pitänyt malttaa jättää heittämättä kommentti, joku tästäkin keulii :rolleyes:
Arvaa vaan kuinka itseä riepoo tuo rambohaaveilu. Mutta ei siitä enempää.
 
Veikkaanpa että MPK integrointia PV:n puolustavat eniten PV ja vastustaa eniten MPK:n hallinnon aktiivitoimijat. Selvähän se: lähtee kun kissa sinapilla evp everstien (everstiluutnanttien) ja kenraalin mukavasti palkatut eläkkeen sivuduunit.

Näin varmaan asiassa käy...
Pariisin rauhansopimuksen rajoitukset kumottiin vuonna 1990 eli 26 vuotta on asiassa saatu kulumaan ilman kunnolla toimivaa järjestelmää. Ihan alkuvuosien toiminnan suurimpia jarruttajia olivat, kummallista sinänsä, MPK:n koulutuspäällikkö-kentsu sekä piiripäälliköt. Heidän suurin pelkonsa oli, ettei harjoituksista vaan muodostuisi "liian sotilaallisia". CV:n peräänkuuluttamasta nousujohteisesta kouluituksesta ja suoritettavista tutkinnoista tai näytöistä on puhuttu jo 1990 -luvun jälkipuolelta alkaen. Ilman, että mitään järjestelmää on saatu aikaan, RUK:n kouluttajasertifikointia lukuunottamatta. MPK:n piirijärjestelmä on itse asiassa suuri rakenteellinen jarru tässä CV:n kaipaamassa koulutusputkitoiminnassa. Kukin piiri päälliköineen suunnittelee ainoastaan oman alueensa koulutusta ja kerää alueeltaan koulutuspäiviä plakkariin vuotuisena tulostavoitteena. Pääkaupunkiseutua lukuunottamatta muilta alueila ei saada vapaaehtoisista kasaan mitään uraputkikursseja muuten kuin pitämällä ne valtakunnallisina RUK:n kouluttajakurssien tapaan. Kuten PV:n johdolla varmasti tehtäisiinkin.
 
Periaatteessa nyt Laatikaisen aikana on ainakin jotain liikahtamassa eteenpäin. Rakenteelliset muutokset olisvat myös tervetulleita.

Tähän voisi sanoa, kun Rokka Lammiolle kassun käytävällä: "Illallahan tuo nähdään."
Eli suuntaviivat lienee aika pitkälle päätetty, kun tmk:n määräaika pättyy kahden viikon päästä. PV:n johtama malli, jota tänä iltana on täällä puitu, sisältää tietysti ongelmakohtia myös. Resurssithan ei sillä lisäänny että sotilaallinen koulutus siirrettäisiin takaisin PV:n järjestämäksi.
Tapahtumat olisivat silloin ilmeisesti vapaaehtoisia harjoituksia sijoitetulle reserville. Jolloin kysymys kuuluu entä reservi-ikäiset sijoittamattomat, tarvitseeko heille järjestää toimintaa. Ja jos tarvii tuleeko sen tapahtua PV:n niukoilla varoilla. Jos ei tarvi, oltaisiinkin käytännössä takaisin vuodessa 1990.
 
Tähän voisi sanoa, kun Rokka Lammiolle kassun käytävällä: "Illallahan tuo nähdään."
Eli suuntaviivat lienee aika pitkälle päätetty, kun tmk:n määräaika pättyy kahden viikon päästä. PV:n johtama malli, jota tänä iltana on täällä puitu, sisältää tietysti ongelmakohtia myös. Resurssithan ei sillä lisäänny että sotilaallinen koulutus siirrettäisiin takaisin PV:n järjestämäksi.
Tapahtumat olisivat silloin ilmeisesti vapaaehtoisia harjoituksia sijoitetulle reserville. Jolloin kysymys kuuluu entä reservi-ikäiset sijoittamattomat, tarvitseeko heille järjestää toimintaa. Ja jos tarvii tuleeko sen tapahtua PV:n niukoilla varoilla. Jos ei tarvi, oltaisiinkin käytännössä takaisin vuodessa 1990.

Mahdollisesti osa toiminnoista jatkuu nykyisellään, koska MPK:n yhdistysrooli on kaikkien kansalaisten, mutta sotilaallinen koulutus voi ainakin minun mielestäni enemmän mennä joukkotuotannon tukemiseen. Kyllä siellä sopiville reserviläiskouluttajille on silti hommaa.

Mutta siis ei tässä vielä tiedä, mitä tulee.
 
Tapahtumat olisivat silloin ilmeisesti vapaaehtoisia harjoituksia sijoitetulle reserville. Jolloin kysymys kuuluu entä reservi-ikäiset sijoittamattomat, tarvitseeko heille järjestää toimintaa. Ja jos tarvii tuleeko sen tapahtua PV:n niukoilla varoilla. Jos ei tarvi, oltaisiinkin käytännössä takaisin vuodessa 1990.

Ja mikä väylä silloin tarjotaan -sijoittamattomille-?
 
Back
Top