Näin EU:ssa.

SJ

Supreme Leader
http://euobserver.com/economic/121637

By Andrew Rettman
Andrew email
.

BRUSSELS - At least €1 billion of EU aid poured into the Democratic Republic of Congo (DRC) in recent years went down the drain, auditors say.


The EU spending watchdog, the Court of Auditors in Luxembourg, published the finding in a report out on Tuesday (1 October).

Looking at €1.9 billion worth of 16 aid projects in the vast, troubled, country between 2003 and 2011, it said: "Fewer than half of the programmes examined have delivered, or are likely to deliver, most of the expected results."

It added that even those projects which hit targets are likely to vanish without trace, noting that: "Sustainability is an unrealistic prospect in most cases."



The court's Hans Gustaf Wesseberg told press that, in one example, the EU paid for a new court house and prisons in eastern DRC, but "the number of buildings planned was simply too large and the Congolese authorities have no money … to sustain them."

He said the EU in 2005 also helped to equip and train a police force of some 1,000 officers, "but when we came down there and checked [in 2012], we could find no sign of that police force any longer … we could find no trace of it."

Aside from drafting "overly ambitious" projects, the court said the European Commission and the EU's External Action Service (EEAS) overlooked the risk of corruption.

"The programme documents do not mention a number of major risks - notably the lack of political will, fraud and corruption - which are a serious matter for concern," the report said.

It noted that, in terms of financial aid during 2011 elections, the EU blind spot means "the support provided by the international community … risks being perceived as contributing to regime entrenchment to the detriment of the population."

Wesseberg urged the commission and the EEAS to learn from its mistakes when drawing up aid plans for the 2014 to 2020 period.

He also noted that DRC-type errors exist in other EU programmes in problem countries.

The auditors back in June also said some €1 billion of EU funding for Egypt in 2011 to 2013 vanished into a black hole, chiefly due to Egyptian state corruption.

The court's DRC report contained a "reply" from the commission and the EEAS which rebuffed many of its recommendations, however.

"In the context of this extremely fragile state [DRC], the commission considers that promising intermediate results have been achieved," it said.

"The risk of non-engagement in the context of the DRC can outweigh most risks of engagement. The commission and EEAS views are that EU co-ordination is working well in the DRC," they added.

The Luxembourg-based court is best known for its negative yearly assessments of overall EU bookkeeping standards.

But for his part, EU Council chief Herman Van Rompuy in a speech to the auditors on 13 September said it should keep in mind the bad PR which its criticism generates for the Union.

"Your reports are not released into a void but into the rough and tumble of political life and media reporting," he said.

“Given this media handling of information, and its impact on public opinion in some countries, the court might want to give some further thought as to how it can encourage more nuanced reporting," he added.
 
Sitä koetin etsiä, että miten tuohon tekstiin saa korostukset näkymään, kun se kaikkein mielenkiintoisin on juuri tuossa tekstin lopussa.
 
Vaikuttavuus on huono niin monessa hankkeessa koko julkishallinnossa ja yhtä lailla yksityisellä puolella, että koko sillisalaatti pitäisi perata normiryteikön ohella. Ero näiden kahden välillä on se, että yksityisten toimijoiden pitää kuitenkin saada homma toimimaan ja tienata leipänsä, julkisissa hankkeissa ei ole mitään pakkoa olla jalat maan pinnalla. Tässä yhteydessä näytän vain keskisormea julkista rahaa kuppaaville "yksityisille" toimijoille.

Ikävä totuus on se, että välttämättömyyspalvelujen tuottaminen ei ole aina mitenkään mieltä ylentävää homma eikä hohdokasta uravalintana, joten julkisen projektisurffaus näyttäytyy pakotienä ilman pelkoa joutua tosiasialliseen vastuuseen elantonsa tienaamisesta.

Tiedän monia hyviä ja perusteltuja julkisen sektorin hankkeita, joiden kustannuksiin osallistun iloisena veronmaksajana. Sitten niistä lopuista voitaisiin vähän keskustella.
 
Vaikuttavuus on huono niin monessa hankkeessa koko julkishallinnossa ja yhtä lailla yksityisellä puolella, että koko sillisalaatti pitäisi perata normiryteikön ohella. Ero näiden kahden välillä on se, että yksityisten toimijoiden pitää kuitenkin saada homma toimimaan ja tienata leipänsä, julkisissa hankkeissa ei ole mitään pakkoa olla jalat maan pinnalla. Tässä yhteydessä näytän vain keskisormea julkista rahaa kuppaaville "yksityisille" toimijoille.

Ikävä totuus on se, että välttämättömyyspalvelujen tuottaminen ei ole aina mitenkään mieltä ylentävää homma eikä hohdokasta uravalintana, joten julkisen projektisurffaus näyttäytyy pakotienä ilman pelkoa joutua tosiasialliseen vastuuseen elantonsa tienaamisesta.

Tiedän monia hyviä ja perusteltuja julkisen sektorin hankkeita, joiden kustannuksiin osallistun iloisena veronmaksajana. Sitten niistä lopuista voitaisiin vähän keskustella.

Näkyy kunnallistasollakin hyvin. Puuhataan paljon mieluummin trendikkäiden uutuusalojen parissa kuin että paneuduttaisiin kuntien perustehtäviin. Perustehtävissä on räkäisiä tenavia ja vaipoissa makaavia vanhuksia - toisaalla mellevää huuhastelua mukavan ja anteliaan porukan kanssa, ulkomaanmatkoja ja muuta kivaa.
 
Lisää EU-ihanuutta luvassa:

"Toisessa vaiheessa komissio arvioi teknisellä tasolla tietyntyyppisten siviilikäyttöön hyväksyttyjen ampuma-aseiden, kuten puoliautomaattiaseiden, arvon suhteessa turvallisuusriskeihin, ja harkitsee, olisiko tarkoituksenmukaista rajoittaa lisää kyseisten aseiden käyttöä."

"Koska ampuma-aseella voi aiheuttaa vahinkoa vain, jos se on ladattu, komissio tutkii keinoja estää rikollisia hankkimasta ja väärinkäyttämästä ampumatarvikkeita, esimerkiksi merkitsemällä ja ottamalla käyttöön laillisten siviilikäyttöön tarkoitettujen aseiden patruunalippaiden enimmäiskoko."

"Lainvalvontaviranomaiset raportoivat, että tutkijat löytävät rikospaikalta asetta todennäköisemmin käytettyjä ammuksia ja patruunoita, joita ei ole yleensä merkitty. Komissio aikoo sen vuoksi tutkia yhteistyössä aseteollisuuden ja kannettavien ampuma-aseiden pysyvän kansainvälisen tarkastuskomission (C.I.P) 41 kanssa mahdollisuutta merkitä kaikki siviili- ja sotilasaseet, aseiden olennaiset osat, ampumatarvikkeet ja ampumatarvikkeiden pakkaukset EU-merkinnällä, jotta voidaan minimoida riski merkintöjen muuttamisesta."

"Komissio tekee yhteistyötä aseteollisuuden kanssa teknisten ratkaisujen kehittämisessä. Kyseessä voivat olla esimerkiksi biometriset tunnistimet, jolloin ostettuun
aseeseen tallennetaan omistajan henkilötiedot, ja sitä voi käyttää ainoastaan aseen laillinen omistaja."

"Komissio katsoo, että hävittäminen on tehokkain ja edullisin tapa poistaa ampuma-aseiden aiheuttamat riskit. Lisäksi se aikoo selvittää, miten se voi parhaiten tukea ja edistää aseiden hävittämistä niiden käytöstä poistamisen sijaan."

Lisäksi sitten valvonnan ja viranomaiskontrollin lisäämistä yms.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0716:FIN:FI:PDF
 
EU:n tilintarkastajat eivät kai koskaan ole hyväksyneet organisaation tilinpäätöstä. Kirveellä olisi töitä. Kaikilla tasoilla.

Ylimmällä tasolla pitäisi luopua jäsenmaksujen kierrättämisestä Brysselin kautta. Kierrättämisen sijasta rahalle pitäisi saada vastinetta. Siksi EU:n pitäisi keskittyä harvoihin suurinvestointeihin, joihin yksittäisillä jäsenmailla ei ole varaa ja jotka hyödyttävät koko Eurooppaa tai kaikkia sen kansalaisia.

Erityisryhmien, -sektoreiden ja -alueiden tuet olisivat tulilinjalla seuraavaksi. Rahaa kylvetään liian moneen suuntaan ja hankkeeseen. Kaikille kaikkea kaikkialla.

Kirjanpitojärjestelmäkin pitäisi uudistaa 21. vuosisadan vaatimuksia vastaavaksi.
 
Olisi ja pitäisi. Konditionaaleja tarjolla ja siihen se jää. Kansalaisten oikeuksia kavennetaan ja vastaavasti verotaakkaa kasvatetaan. Tätäkö meille luvattiin?
 
Minä häivyn Amerikkaan. Minä häivyn jonnekki missä ei tarvii kuunnella noita saatanan byrokraatteja jotka on menettäny kosketuksen todellisuuteen, tai no tuskin sitä ikinä on ollutkaan. Pumppaavat rahaa suoraan rosvojen taskuun ja täällä sitten nostellaan veroja kun kassan pohja pilkottaa. Kirosanat loppuu kesken mikä on jo saavutus Suomen kielessä! Ei jää jälelle ku korpeeva tunne rintaan ja veemäinen jyskytys peräaukkoon kun ilman liukkaria poliitikot vetäs kuivana kakkoseen.
 
EU:n tilintarkastajat eivät kai koskaan ole hyväksyneet organisaation tilinpäätöstä. Kirveellä olisi töitä. Kaikilla tasoilla.

Ylimmällä tasolla pitäisi luopua jäsenmaksujen kierrättämisestä Brysselin kautta. Kierrättämisen sijasta rahalle pitäisi saada vastinetta. Siksi EU:n pitäisi keskittyä harvoihin suurinvestointeihin, joihin yksittäisillä jäsenmailla ei ole varaa ja jotka hyödyttävät koko Eurooppaa tai kaikkia sen kansalaisia.

Erityisryhmien, -sektoreiden ja -alueiden tuet olisivat tulilinjalla seuraavaksi. Rahaa kylvetään liian moneen suuntaan ja hankkeeseen. Kaikille kaikkea kaikkialla.

Kirjanpitojärjestelmäkin pitäisi uudistaa 21. vuosisadan vaatimuksia vastaavaksi.
Kiinnittäisin erityisesti huomiota liiaan moneen yhtäaikaiseen hankkeeseen. Ei pysy enää rukkasissa, mutta yritetään pitää väki tyytyväisenä laajasti.

Edit3: Vaikutuksien seuraaminen ja rahan ohjaaminen kärkevämmin oikeaan paikkaan oltava jouhevampaa. Vähän niin kuin täsmä-isku.
 
Viimeksi muokattu:
Minä häivyn Amerikkaan. Minä häivyn jonnekki missä ei tarvii kuunnella noita saatanan byrokraatteja jotka on menettäny kosketuksen todellisuuteen, tai no tuskin sitä ikinä on ollutkaan.

Amerikkaan (USA:han?) ei niin vaan mennäkään, jos ei ole green cardia.

Kannattaa myös tutustua siihen, mitä paikalliset kirjoittavat liittovaltiosta ja sen kaikenkattavasta byrokratiasta. Meinaan vaan, ettei tule sitten yllätyksenä.
 
Lisää EU-ihanuutta luvassa:

"Toisessa vaiheessa komissio arvioi teknisellä tasolla tietyntyyppisten siviilikäyttöön hyväksyttyjen ampuma-aseiden, kuten puoliautomaattiaseiden, arvon suhteessa turvallisuusriskeihin, ja harkitsee, olisiko tarkoituksenmukaista rajoittaa lisää kyseisten aseiden käyttöä."

"Koska ampuma-aseella voi aiheuttaa vahinkoa vain, jos se on ladattu, komissio tutkii keinoja estää rikollisia hankkimasta ja väärinkäyttämästä ampumatarvikkeita, esimerkiksi merkitsemällä ja ottamalla käyttöön laillisten siviilikäyttöön tarkoitettujen aseiden patruunalippaiden enimmäiskoko."

"Lainvalvontaviranomaiset raportoivat, että tutkijat löytävät rikospaikalta asetta todennäköisemmin käytettyjä ammuksia ja patruunoita, joita ei ole yleensä merkitty. Komissio aikoo sen vuoksi tutkia yhteistyössä aseteollisuuden ja kannettavien ampuma-aseiden pysyvän kansainvälisen tarkastuskomission (C.I.P) 41 kanssa mahdollisuutta merkitä kaikki siviili- ja sotilasaseet, aseiden olennaiset osat, ampumatarvikkeet ja ampumatarvikkeiden pakkaukset EU-merkinnällä, jotta voidaan minimoida riski merkintöjen muuttamisesta."

"Komissio tekee yhteistyötä aseteollisuuden kanssa teknisten ratkaisujen kehittämisessä. Kyseessä voivat olla esimerkiksi biometriset tunnistimet, jolloin ostettuun
aseeseen tallennetaan omistajan henkilötiedot, ja sitä voi käyttää ainoastaan aseen laillinen omistaja."

"Komissio katsoo, että hävittäminen on tehokkain ja edullisin tapa poistaa ampuma-aseiden aiheuttamat riskit. Lisäksi se aikoo selvittää, miten se voi parhaiten tukea ja edistää aseiden hävittämistä niiden käytöstä poistamisen sijaan."

Lisäksi sitten valvonnan ja viranomaiskontrollin lisäämistä yms.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0716:FIN:FI:PDF

Ei mene Suomessa ikinä läpi, ihmiset kadottavat aseensa mystisesti.
 
Pakkoruotsista on jotakin hyötyä, kun voi tarvittaessa paeta länteen. Norjassakin pärjää jotenkuten ruotsilla..
No minä en pakene minnekään, mutta jopa tätä kuullut eräiltä ihmisiltä, jotka kannattavat asevelvollisuusarmeijan lakkauttamista ja siirtymistä kohti palkka-armeijaa + nato. Mutta ovat valmiita tosipaikantullen siirtymään itse Haaparannan kautta kohti Ruottia. Vtun reilua. Edit3. spetsnaz rajalla vastassa ja paskat housussa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi ja pitäisi. Konditionaaleja tarjolla ja siihen se jää. Kansalaisten oikeuksia kavennetaan ja vastaavasti verotaakkaa kasvatetaan. Tätäkö meille luvattiin?

Koko Unionin touhu on yhtä helvatan konditionaalia, siitä ei pääse mihinkään. Suoraan sanoen en ymmärrä, mihin tämä homma lopulta johtaa.
 
Ukraina on vienytkin huomiotani siitä seikasta, että vihaan myös kaikkia ollirehnejä :)
Suomella aika vaikea asema, koska olemme hyvin riippuvaisia Venäjän kaupasta ja KHL-tuo lätkä pelaajille paljon uusia mahdollisuuksia. Ei Venäjänkään tilanne ja toimintatavat nyt näytä kovinkaan hyviltä, mutta uskon että jotain ratkaisuja saadaan aikaiseksi. Viimeistään siinä vaiheessa kun ollaan 3. maailmansodan partaalla ja tahto menee läpi. Putin ei anna periksi ja se on selvä tässä vaiheessa.
 
Ukraina on vienytkin huomiotani siitä seikasta, että vihaan myös kaikkia ollirehnejä :)

Minä en vihaa ketään, mutta paisuvaiskomissaari kuuluu sarjaan: pysy toki töissä mahdollisimman kaukana Suomesta. Seuraava posti voisi olla vaikka Argentiinassa. Ota Heidi, arhis, vihr.Niinistö ja muutama muu mukaasi...pitäkää hauskaa.
 
Tämmöinen eu-paskalaki jos jyrätään läpi niin minä muutun rikolliseksi sillä siunaamalla.
 
Back
Top