Näkisittekö, että Ilmavoimamme olisivat olleet suuremmat Kylmästä Sodasta nykypäivään ilman Pariisin rauhan 60 koneen rajaa?

Protheon_93

Respected Leader
BAN
Relevantti tieto ylhäällä. ^

Ja kuinka paljon enemmän olisimme pitäneet ja pitäisimme koneita rivissä?
 
Ei missään nimessä ennen 80-lukua ja silloinkin todennäköisesti marginaalisesti jos ollenkaan. Siihen n. 60 koneeseen pääseminenkin vei 40 vuotta.
 
Tässä katsoin tuon Wikipedian listan, niin ennen Hornettien hankintaa, suurin luku mihin päästiin oli vuonna 1980 56 hävittäjää. Ja silloinkin oli juuri hankittu Migit ja edellisellä vuosikymmenellä Drakenit.

Tuskin olisi poliittisesti ollut mahdollista lähteä hakemaan enää 80-luvun aikana lisää kalustoa. Ja se olisi saattanut pahimmillaan vaikuttaa Hornet-hankintaan negatiivisesti.
 
Tässä katsoin tuon Wikipedian listan, niin ennen Hornettien hankintaa, suurin luku mihin päästiin oli vuonna 1980 56 hävittäjää. Ja silloinkin oli juuri hankittu Migit ja edellisellä vuosikymmenellä Drakenit.

Tuskin olisi poliittisesti ollut mahdollista lähteä hakemaan enää 80-luvun aikana lisää kalustoa. Ja se olisi saattanut pahimmillaan vaikuttaa Hornet-hankintaan negatiivisesti.

Määrä riippuu vähän laskutavasta. Kaikki yksi- ja kaksipaikkaiset tyypit ynnäten oltiin kai jonkin matkaa yli 70 koneessa 80-luvun DK-hankinnan jälkeen. Kaksipaikkaiset eivät kyllä olleetkaan kummoisia hävittäjiä ja B-Drakenitkin laskettiin meillä koulukoneiksi.

Varsinaisia hävittäjäkoneita on kai kuitenkin ollut jossain vaiheessa 80-luvun puolivälin jälkeen täydet 60kpl. Siis MIG-21bis ja J-35FS/S -tyyppejä. Vai ehtikö Migejä tulla alas niin nopsaan ettei 60 tullut koskaan täyteen? Kirjoista nämä löytäisi mutta eivät ole juuri nyt käsillä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Hävittäjälista on Wikin puolella tällainen:

Saab 35BS Draken: 6
Saab 35CS Draken: 6
Saab 35FS Draken: 12
Saab 35S Draken: 12
MiG-21 bis: 2
MiG- 21 bis: 18

Yht. 56. Tosin tämä mainitaan 1970-luvun sarakkeessa, mutta sellaista ei ole 1980-luvulle tehty hävittäjistä.
 
Hävittäjälista on Wikin puolella tällainen:

Saab 35BS Draken: 6
Saab 35CS Draken: 6
Saab 35FS Draken: 12
Saab 35S Draken: 12
MiG-21 bis: 2
MiG- 21 bis: 18

Yht. 56. Tosin tämä mainitaan 1970-luvun sarakkeessa, mutta sellaista ei ole 1980-luvulle tehty hävittäjistä.

Tuo listaus lienee melko kokonaisvaltaisesti metsässä.

CS-mallia oli ensin 3kpl ja 80-luvulla tuli 2kpl lisää. FS-mallia oli 70-luvulla 6kpl ja 80-luvulla tuli 18kpl lisää. MIG-21bis otettiin käsittääkseni käyttöön laajemmalti vasta 80-luvun puolella. Ensimmäinen pari on saattanut tullakin jo 70-luvulla.

Drakeneita oli 80-luvulla siis yhteensä 47kpl joista 36kpl ( 12 S ja 24 FS ) laskettiin hävittäjäkoneiksi. MIG-21bis:iä tuli kaikkiaan 26kpl. ensimmäiset tappiot ovat ehkä tulleet jo ennen kuin viimeinen oli rivissä. Osa oli tietysti tiedustelukoneena joten niistäkin voi joku saivarrella etteivät olleet hävittäjiä. Täysi hävittäjävarustus niissä käsittääkseni kyllä oli. Ja kaksipaikkaisia MIG-kaksykkösiä oli UM-versiona 2 tai 4kpl. Noiden hankinnassa oli jotain veivausta kun susikappaleita palautettiin tms. joten en muista montako niitä lopulta oli kerralla käytössä? Eli hävittäjätyyppejä on saattanut olla kerralla noin vuonna 1985 tai 1986 jopa 47+30=77kpl. Todennäköisesti kuitenkin hieman vähemmän. Ja hävittäjiksi laskettuja koneita max. 36+26=62kpl.
 
Tuo listaus lienee melko kokonaisvaltaisesti metsässä.

CS-mallia oli ensin 3kpl ja 80-luvulla tuli 2kpl lisää. FS-mallia oli 70-luvulla 6kpl ja 80-luvulla tuli 18kpl lisää. MIG-21bis otettiin käsittääkseni käyttöön laajemmalti vasta 80-luvun puolella. Ensimmäinen pari on saattanut tullakin jo 70-luvulla.

Drakeneita oli 80-luvulla siis yhteensä 47kpl joista 36kpl ( 12 S ja 24 FS ) laskettiin hävittäjäkoneiksi. MIG-21bis:iä tuli kaikkiaan 26kpl. ensimmäiset tappiot ovat ehkä tulleet jo ennen kuin viimeinen oli rivissä. Osa oli tietysti tiedustelukoneena joten niistäkin voi joku saivarrella etteivät olleet hävittäjiä. Täysi hävittäjävarustus niissä käsittääkseni kyllä oli. Ja kaksipaikkaisia MIG-kaksykkösiä oli UM-versiona 2 tai 4kpl. Noiden hankinnassa oli jotain veivausta kun susikappaleita palautettiin tms. joten en muista montako niitä lopulta oli kerralla käytössä? Eli hävittäjätyyppejä on saattanut olla kerralla noin vuonna 1985 tai 1986 jopa 47+30=77kpl. Todennäköisesti kuitenkin hieman vähemmän. Ja hävittäjiksi laskettuja koneita max. 36+26=62kpl.

Oliko kaksipaikkaisissa Drakeneissa ja Migeissä tutkaa? Jos ei, niin on vähän kyseenalaista laskea niitä hävittäjiksi.
 
Ja tiedusteluvarustellut MiG21bis-koneet tulivat Tikkakoskelle muutama viikko kotiutumiseni jälkeen, joten niiden asekyvystä en osaa sanoa mitään viisasta. Mielestäni edeltäneissä F-versioissa asekyky oli, vaikka tiedustelulennot suoritettiinkin "paljaana". Tämäkin on erittäin hatara muistikuva.

Edit. Autocorrect
 
Viimeksi muokattu:
Määrä riippuu vähän laskutavasta. Kaikki yksi- ja kaksipaikkaiset tyypit ynnäten oltiin kai jonkin matkaa yli 70 koneessa 80-luvun DK-hankinnan jälkeen. Kaksipaikkaiset eivät kyllä olleetkaan kummoisia hävittäjiä ja B-Drakenitkin laskettiin meillä koulukoneiksi.

Varsinaisia hävittäjäkoneita on kai kuitenkin ollut jossain vaiheessa 80-luvun puolivälin jälkeen täydet 60kpl. Siis MIG-21bis ja J-35FS/S -tyyppejä. Vai ehtikö Migejä tulla alas niin nopsaan ettei 60 tullut koskaan täyteen? Kirjoista nämä löytäisi mutta eivät ole juuri nyt käsillä.

Yhteensä koneita on ollut seuraavasti:
MiG-21UM: 4
MiG-21BIS: 26
35BS: 7
35S: 12
35FS: 24
35CS: 5
= 78, joista BIS/FS/S 62.

Viimeiset MiGit toimitettiin heinäkuussa -86 ja ensimmäiset tuhoutuivat -82, -84 ja syyskuussa -86. Viimeinen 35FS toimitettiin marraskuussa -86. Laskujeni mukaan taistelukoneita oli siis enimmillään 59 kappaletta ja tässä määrässä pysyttiin muistaakseni vuoteen 1991 kun seuraava MiG tuhoutui. 60 olisi saavutettu jos MG-120 olisi pysynyt ilmassa pari kuukautta pidempään.
Harjoituskonestatuksella olleet olivat jossain vaiheessa kaikki samaan aikaan rivissä paitsi tulipalon takia käytöstä poistettu BS, joten uskoakseni kokonaismäärän maksimi on ollut 74.

Ja tiedusteluvarustellut MiG21bis-koneet tulivat Tikkakoskelle muutama viikko kotiutumisen jälkeen, joten niiden asekyvystä en osaa sanoa mitään viisasta. Mielestäni edeltäneissä F-versioissa asekyky oli, vaikka tiedustelen Oy suoritettiinkin "paljaana". Tämäkin on erittäin hatara muistikuva.

Ei niistä mitään kykyjä poistettu, hävittäjistä ne kävivät siinä missä muutkin.
 
Yhteensä koneita on ollut seuraavasti:
MiG-21UM: 4
MiG-21BIS: 26
35BS: 7
35S: 12
35FS: 24
35CS: 5
= 78, joista BIS/FS/S 62.

Viimeiset MiGit toimitettiin heinäkuussa -86 ja ensimmäiset tuhoutuivat -82, -84 ja syyskuussa -86. Viimeinen 35FS toimitettiin marraskuussa -86. Laskujeni mukaan taistelukoneita oli siis enimmillään 59 kappaletta ja tässä määrässä pysyttiin muistaakseni vuoteen 1991 kun seuraava MiG tuhoutui. 60 olisi saavutettu jos MG-120 olisi pysynyt ilmassa pari kuukautta pidempään.
Harjoituskonestatuksella olleet olivat jossain vaiheessa kaikki samaan aikaan rivissä paitsi tulipalon takia käytöstä poistettu BS, joten uskoakseni kokonaismäärän maksimi on ollut 74.



Ei niistä mitään kykyjä poistettu, hävittäjistä ne kävivät siinä missä muutkin.

Oliko kaikki nuo 21UM:t yhtaikaa käytössä?
 
Ilmasota-ketjussa laskeskelin näin joku aika sitten:
"Kylmän sodan aikainen teoreettinen huippuvahvuus saavutettiin kai joskus 1986-87 jolloin Drakeneita oli yhteensä 47, MiG-21bissejä 23, UM:iä 4, Hawkeja 48. Yhteensä 122 sotakonetta joista tutkalla varustettuja jokasäänhävittäjiä 59. Tosin kuusi MiGiä modifioitiin tiedustelukäyttöön ja mm. tutka poistui. "

Vielä 80-luvun lopulla tutkaton päivähävittäjä oli tietyissä rooleissa aivan kelvollinen vehje. Kyllä näen että hätätilassa tuplatkin olisi laitettu torjuntaan, Hawkit nyt tietysti, samaten BS-Drakenit. Kelvollisella BVR-ohjuksella varustetut koneet olivat harvinaisia ja rynnäkkökoneet usein single-role. Jollekin Su-17:lle Hawkki on ihan uskottava vastus.

Uskon että ilman rajoituksia ilmavoimien rakenne olisi ollut vähän toisenlainen. 50-luvulla nyt tuskin paljoa enempää rahaa olisi uushankintoihin saatu. Toisaalta Fougia hankittiin peräti 80 kappaletta. Eri tavalla painottamalla olisi ehkä päästy yli 60 koneen vahvuuden 60-luvulla. Pitää muistaa merkittävä kanto kaskessa, eli presidentti.
 
Ilmasota-ketjussa laskeskelin näin joku aika sitten:
"Kylmän sodan aikainen teoreettinen huippuvahvuus saavutettiin kai joskus 1986-87 jolloin Drakeneita oli yhteensä 47, MiG-21bissejä 23, UM:iä 4, Hawkeja 48. Yhteensä 122 sotakonetta joista tutkalla varustettuja jokasäänhävittäjiä 59. Tosin kuusi MiGiä modifioitiin tiedustelukäyttöön ja mm. tutka poistui. "

Mistä on peräisin tieto, että tutka olisi tiedustelumodifikaatiossa poistettu?

Sotakoneeksi voi toki halutessan laskea vaikka Vinkat, mutta esim. tykkiaseistetuilla BS:illä olisi ollut ehkä hiukan jännää lähteä torjuntaan vaikka toki niilläkin jotain voisi ampua alas.
 
Mistä on peräisin tieto, että tutka olisi tiedustelumodifikaatiossa poistettu?

Sotakoneeksi voi toki halutessan laskea vaikka Vinkat, mutta esim. tykkiaseistetuilla BS:illä olisi ollut ehkä hiukan jännää lähteä torjuntaan vaikka toki niilläkin jotain voisi ampua alas.

Lopullisessa T-modifikaatiossa poistettiin sekä tutka että tähtäin tiedusteluvarustuksen tieltä.
En tiedä oliko BS:ssä rauhan aikana ripustimia, mikään ongelma Sidewinderien asentaminen ei kuitenkaan olisi ollut.
 
Lopullisessa T-modifikaatiossa poistettiin sekä tutka että tähtäin tiedusteluvarustuksen tieltä.

Niin ja mistä tämä tieto on peräisin? Kirjallisuudessa moinen yksityiskohta on hyvin tehokkaasti sivuutettu.

Muokkaus: BS:stä olet oikeassa, pelkät tykit on vain mainittu aseistuksena niin usein, että tästä on jäänyt virheellinen muistikuva.
 
Viimeksi muokattu:
"Toisaalta Fougia hankittiin peräti 80 kappaletta."

Mikä noiden Fogien tarkoitus oli?
 
"Toisaalta Fougia hankittiin peräti 80 kappaletta."

Mikä noiden Fogien tarkoitus oli?

Koulutus. Kaksi viimeistä sarjaa tehtiin työllisyyssyistä, minkä takia määrä paisui yli tarpeen, joksi oli määritelty 60 konetta. Hävittäjiin verrattuna määrä oli suuri, mutta pitää huomioida, että hävittäjien määräksi oli kovemmat tavoitteet. Esimerkiksi 1952 ilmavoimat esitti hankintaohjelmaa, johon olisi kuulunut 60 hävittäjää ja 60 harjoituskonetta. Gnatin hankinnan yhteydessä puhuttiin 20 koneen lisenssivalmistuksesta, jolloin kokonaismäärä olisi voinut olla "jopa" 40-50.
 
Back
Top