Näkisittekö, että Ilmavoimamme olisivat olleet suuremmat Kylmästä Sodasta nykypäivään ilman Pariisin rauhan 60 koneen rajaa?

aab

Kersantti
Lahjoittaja
#21
Koulutus. Kaksi viimeistä sarjaa tehtiin työllisyyssyistä, minkä takia määrä paisui yli tarpeen, joksi oli määritelty 60 konetta. Hävittäjiin verrattuna määrä oli suuri, mutta pitää huomioida, että hävittäjien määräksi oli kovemmat tavoitteet. Esimerkiksi 1952 ilmavoimat esitti hankintaohjelmaa, johon olisi kuulunut 60 hävittäjää ja 60 harjoituskonetta. Gnatin hankinnan yhteydessä puhuttiin 20 koneen lisenssivalmistuksesta, jolloin kokonaismäärä olisi voinut olla "jopa" 40-50.
Onko tietoa miksi Gnatit eivät "pärjänneet" tai siis miksi ei niiden valmistusta aloitettu
 

aab

Kersantti
Lahjoittaja
#22
Tuossa Fouga kysymyksessä oli pointtina tuo 80 koneen määrä.

Oli niiden lentoa poikana ilo katella. :)
 
#23
Onko tietoa miksi Gnatit eivät "pärjänneet" tai siis miksi ei niiden valmistusta aloitettu
Kone hankittiin keskeneräisenä, saatiin myöhässä, sen lastentauteja paranneltiin vuosia, maksettiin varaosista kalliisti kun tuotantomäärät jäivät pieniksi ja lopulta kone vanhentui käsiin. Käytännössä lisenssivalmistus kaatui jo koneiden myöhästymiseen.
 

krd

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#25
Eikö tulkintaa voisi venyttää niin että ilmassa saisi olla kerrallaan tuo kuutisenkymmentä? Ihana kallista, mutta tulkinta sekin.
 
#26
Kone hankittiin keskeneräisenä, saatiin myöhässä, sen lastentauteja paranneltiin vuosia, maksettiin varaosista kalliisti kun tuotantomäärät jäivät pieniksi ja lopulta kone vanhentui käsiin. Käytännössä lisenssivalmistus kaatui jo koneiden myöhästymiseen.
Tuttuja ominaisuuksia Gripenille?
Taisi olla -73 tai jotain, kun Gnat poistui rivistä. Koneen rinnakkaismalli Ajeet:ja valmistettiin ja käytettiin Intiassa. Noin vuonna -84 Ilmavoimien tuli kysely, onko meillä vielä jemmassa jotain osia. Ymmärtääkseni kaikista löytyneestä annettiin tarjous. Tuliko kauppoja? En tiedä.
 
Top