@roopeluhtala
Peruskoulukin on pakollinen.... Kai sekin on "pakkotyötä"...
Itse asiassa on suomessa on oppivelvollisuus.
Lapset voi ottaa pois koulusta jos järjestää opetuksen muulla tavalla esimerkiksi opettaa lapsia itse kotikoulussa. Eräs tuttu otti kaksi tytärtään pois peruskoulusta ja opettamiseen riitti noin 1-2 tunnin työpanos päivittäin. Esimerkiksi historian opettamiseen riittää varsin hyvin asioiden lukeminen oppikirjoista ja omaehtoinen tutustuminen asioihin esimerkiksi laadukkaiden historiadokumenttien katselulla.
Käytännössä esimerkiksi erään vähemmistöryhmän lapset jättävät peruskoulun kesken säännöllisesti ja kotona saatu koulutus ei liity juurikaan peruskoulun oppimäärään.
Buuritasavalloissahan ei ollut aikoinaan asevelvollisuutta sen sijaan oli maanpuolustusvelvollisuus. Useimmat tasavaltojen miehet viettivät kuitenkin sellaista elämää, että kenttätaidot, ampumataito ja ratsastustaito oli sellaisella tasolla, että brittien ammattisotilaat olivat hätää kärsimässä.
Henkilökohtaisesti minulle kävisi vallan hyvin, että asevelvollisuutta ei tarvitsisi suorittaa, jos olisi oppinut tarvittavat taidot muilla keinoin. Voitaisiin järjestää vaikka kahden viikon "kommandonäyttö", jossa testattaisiin sekä teoria että käytännön kokeilla osaaminen. Jos näyttöä ei läpäisisi jatkuisi koulutus normaalina varusmieskoulutuksena ja jos taidot olisivat aivan erinomaiset tarjottaisiin paikkaa suoraan aliupseerikoulutukseen.
Asioiden riittävä osaaminen toisi sitten vapautuksen varusmiespalveluksesta ja normaalin sodan ajan sijoituksen.
Viimeksi muokattu: