Natoon harhautus

neme

Kapteeni
Suomella on 1300km yhteistä rajaa lihaksiaan pullistelevan Venäjän kanssa, Suomi on ja sotilaallisesti liittoutumaton maa. Suomi sotilastrategisesti paljon tärkeämpi kuin koko Baltia yhteensä. Kuolan ja Pietarin alueen takia, myöskin Baltian.

Suomessa Natoon liittymättömyyden perusteet:
A) Venäjä suuttuu
B) Sotilasmenot lisääntyy

Sotilasmenojenhan pitääkin lisääntyä ja niiden pitäisi olla suhteessa suuremmat, koska Suomi on päättänyt olla yksin. Mutta entä jos Suomessa on todellista halukkuutta valtionjohdon tasolla liittyä Natoon, siihen tarvitaan suunnitelma näistä lähtökohdista.

Rauhankumppanuus-sopimus ja kaikessa hiljaisuudessa kaluston Nato-yhteensovittaminen Natokalusto-ostoineen, sekä yhteisiä harjoituksia. Isäntämaasopimus ja kuinka vaivatonta isäntämaasopimuksen jälkeen onkaan täysjäsenyyden turvaaminen ja kuinka näitä sopimuksia on turvattu.

Tällaisessa operaatiossa ei voida jättää kansalaisten pohdittavaksi asioita, koska prosessi on näyttävä, epävarma ja aikaa viepä. Silti emme voi olla kysymättä tämän prosessin laillisuutta oman lainsäädäntömme osalta. Järjestettiinhän EU:stakin kansanäänestys.

Ennenkaikkea puuduttavan pitkällä ja vaiheittaisella hivuttautumisella hillitään Venäjän suuttumisen mahdollisuutta ja todellisten toimien kynnystä ja täm onkin viisasta kun otetaan huomioon slaavilainen hetkessä elämisen taito.

Oli miten oli. Minusta tässä on oleellinen kansallisen identiteetin risteyskohta. Minusta meiltä pitäisi kysyä perustavalaatuinen linjaus. Tämä on hyvin merkittävä asia, joka korostuu myöhemmin ja nyt ei kannata katsella muita Nato-maita liikaa. Kyllä minulle globalisaatio ja yhteinen Eurooppa kelpaisi, mutta minua arveluttaa kovasti sen johto.

"Älä koskaan luota vieraan apuun vaan seiso omilla jaloillasi".........
Olemmeko kokonaan unohtaneet sotien aikana, tosipaikkojen aikana syntyneet viisaudet?

Jos minulta kysytään, kuten sitä itse nyt sen teen - Periaatteessa kannatan kaikkea, mikä ehkäisee sodan Venäjän kanssa, enkä minä usko paperilappusiin tai puheisiin. Minä uskon ikiaikaiseen totuuteen brutaalista voimasta. Sitäpä Natosta olisi tarjolla, mutta kun se Nato on myöskin sellaisten voimien työrukkanen, joiden tulisi saada kylmät väreet suomalaisessa selkäpiissä. Aivan kuten EU:kin. Suomi ajetaan länsimaisessa kainalossa taloudelliseen orjuuteen ja sitä kautta on varsin kammottavat seurantamahdollisuudet ja siinä leikissä Suomen valtion itsemääräämisoikeuden lakkaaminen on pienin murheista humanitäärisen katastrofin ja yleisen kaiken hitaasti tuhoavan sallimuksen edellä. Siispä valtionjohdon rakenteisiin soluttautuva läntinen ajatusmalli on jotakin sellaista, mihin meillä ei ole puolustusvoimia, vaikka se on kaikkein ikiaikaisin sodankäynnin muoto. Manipulaatio, sosiaalinen kanssakäyminen ja vaikuttaminen ts myyminen. Voisimmeko verrata tätä hypnoosiin uhkana, eli mieleen tunkeutumisena ja sen hallitsemisena. Vaikka kyber on uutta, sillekkin on osattu rakentaa puolustusvoimat.
 
Kerropa minulle yksikin sota, jossa Suomi on ollut yksin? Minä olen lukenut sotahistoriaa yli 20 vuotta, enkä ole tavannut vielä yhtään sotaa, jossa olisimme taistelleet yksin. Mikähän sota se sellainen mahtaa olla.

Jos nyt lähdetään liikkeelle vaikka itsenäisyyden ajasta, niin vuoden 1918 sodan aikana Suomen apuna toimi kokonainen saksalainen divisioona. Talvisodassa apuun saapui 10 000 ruotsalaista, norjalaista ja tanskalaista, jotka sodan loppuvaiheessa ottivat rintamavastuun Lapissa, ja siten vapauttivat suomalaisia joukkoja käytettäväksi mm. kriittisimmässä paikassa Viipurinlahdella. Ja luonnollisestikin jatkosodassa Saksalaiset vastasivat puolen Suomen puolustamisesta.

Jos mennään autonomian aikaan, niin silloin suomalaiset taistelivat osana Venäjän valtakuntaan. Ja ruotsin vallan aikana osana Ruotsin valtakunnan joukkoja. Ruotsin valtaan edeltäneenä aikana, joskus ennen 1100-lukua, on voinut olla kahakoita, joissa "suomalaiset" ovat joutuneet taistelemaan yksin itäistä vihollista vastaan. Lainausmerkit tuossa "suomalaisten" kohdalla siksi, että taistelevat joukot olivat siis hämäläisiä ja karjalaisia, jotka sotivat keskenään. Ja toisinaan karjalaisilla oli apunaan novgorodilaisia, joten silloin he eivät taistelleet yksin. Mutta oletettavasti hämäläisilläkin oli apuna jotain rannikkoseudun asukkaita, joten välttämättä eivät yksin joutuneet hekään taistelemaan.

Mutta summa summarum, jos nyt todettaisiin, että viimeiseen tuhanteen vuoteen ei ole ollut sotaa, jossa suomalaiset olisivat joutuneet taistelemaan yksin, niin uskallan kyllä ennustaa, että sellaista tilannetta ei ole tulossa seuraavienkaan tuhannen vuoden aikana.
 
"Älä koskaan luota vieraan apuun vaan seiso omilla jaloillasi"......... Olemmeko kokonaan unohtaneet sotien aikana, tosipaikkojen aikana syntyneet viisaudet?

Kyllä noita Ehrensvärdin sanoja muistetaan. Olen viime aikoina kuullut yllättävissäkin yhteyksissä.


Jos minulta kysytään, kuten sitä itse nyt sen teen - Periaatteessa kannatan kaikkea, mikä ehkäisee sodan Venäjän kanssa, enkä minä usko paperilappusiin tai puheisiin. Minä uskon ikiaikaiseen totuuteen brutaalista voimasta. Sitäpä Natosta olisi tarjolla, mutta kun se Nato on myöskin sellaisten voimien työrukkanen, joiden tulisi saada kylmät väreet suomalaisessa selkäpiissä. Aivan kuten EU:kin.

Kyllä se monille saakin. Mutta vaihtoehtoja on vähän. Joko pirun kanssa paholaista vastaan tai sitten vaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Vastaus on tuulessa...
 
Tämä suomalaisten yksin taistelemisen myytti on ihan tarkoituksellisesti rakennettu. Niin tehtiin sekä vuoden 1918 sodan että toisen maailmansodankin jälkeen. Molemmilla kerroilla tärkein syy oli tietysti se, että aseveli Saksa hävisi molemmat sodat, eikä jälkikäteen haluttu liiaksi korostaa "pahiksen" merkitystä. Sanottiin, että "ihan yksin myö taisteltiin lukumääräisesti ylivoimaista vihollista vastaan".

Toisen maailmansodan jälkeen tätä tehtävää teki merkittävimmin Arvi Korhonen. Esimerkiksi hänen luomansa ajopuu -teoria on edelleenkin kansan syvissä riveissä vallalla oleva käsite. Ja hänen Viisi sodan vuotta -kirjansa on ihan tarkoituksellisesti tehty propagandamielessä.

Sodan jälkeinen hallinto halusi vähätellä saksalaisyhteistyön merkitystä. Täysin ymmärretävä ja looginen asia.
 
Kyllä se monille saakin. Mutta vaihtoehtoja on vähän. Joko pirun kanssa paholaista vastaan tai sitten vaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Vastaus on tuulessa...
Ei Suomen olisi tarvinnut aukoa rajojaan ja taata yritystensä kilpailukyvyttömyys asettamalla itsensä samalle valmistautumattomalle viivalle mm. Viro ja muiden halpamaiden kanssa. 5-8 miljoonaa turistimatkaa Suomesta Viroon, kymmeniä tuhansia työntekijöitä jotka vievät suomalaisten työpaikat ja kiikuttavat fyrkkansa Viroon, Viroon rekisteröityneitä yrityksiä taitaa olla jo 6 000 vähintään. Entäs eläkeläiset Virossa tai muutoin siellä työttömyysturvaa nauttivat suomalaiset ja virolaiset sekä venäläiset? Entä suomalaisten investoinnit Viroon? Se on kuulkaas yksisuuntainen rahaputki ja kiitokseksi niiltä sloboilta saa vain katkeraa halveksuntaa. Ei Suomen olisi tarvinnut antaa ulkomaalaiselle lupaa maan ostoon (vertaus Thaimaa). Ei Suomen tarvitsisi antaa luonnonvarojaan muille (kansainvälisille yrityksille). Suomessa tulisi olla oikeuslaitoksen elimiä, jotka voivat asettaa syytteeseen valtiopetoksesta, vaikka tekijä olisi pääministeri ja valtiovarainministeri yhdessä. Suomessa tulisi olla seuranta valtionjohdolle, koska kyseessä on demokraattisesti luottamustehtävään valittuja henkilöitä. Tässä yhteydessä kysyn, että onko suomalaisilta kysytty Kreikka, Portugali, Irlanti, ym. miljardien eurojen tukemisesta? Entä kassakaapeissa lymyävät vakuutukset muiden veloista? Miksei kansalta kysytty EVM, ERRV ja muihin finanssimaailman rahoituskusetuksiin liittymisestä? Tutkintaan Sauli Niinistö, Jutta Urpilainen, Jyrki Katainen ja Matti Vanhanen. Heidän päätöstensä vaikuttimet. Miksei Perussuomalaisten esittämä ihmettely luonnonvarojen ryöstämisestä edennyt puheenvuoroa ja iltalehden lööppiä pitemmälle? Syy? Tuossa vain jäävuoren huippu. Muistutan tuosta EUvostoliitosta sen verran, että kuka valitsi EU:n presidentin?

Kyllä sen Suomen pojan olisi syytä pitää silmät auki länsirajallakin, vaikka hyökkäys on erilainen, voi se muuttua vaikka millaiseksi. Suomen aseteollisuus on pilkottu ja ajettu alas. Omavaraisuus on muuttunut riippuvaisuudeksi koko talouden, energian, politiikan ja sotaväen osalta.

En luottaisi kehenkään ja siksi se Suomen lippu olis syytä pitää salossa tukevasti.
 
Noup. Tässä meillä oli apuna Neuvostoliitto, joka vähän turhankin innokkaasti ajoi saksalaisia takaa Suomen alueelle.

En rinnastaisi Suomi-Saksa -yhteistyötä ja -liittolaissuhdetta Lapin sodan asetelmaan, jossa Suomi kuitenkin ymmärtääkseni yksin, ilman Neuvostoliiton sotilaallista tukea, ajoi saksalaiset pois Suomesta. Poliittinen tuki sodalle tottakai tuli rajan takaa, mutta sitä ei kaiketi lasketa. Olen siis edelleen sitä mieltä, että Suomi soti yksin Saksaa vastaan.
 
Olen siis edelleen sitä mieltä, että Suomi soti yksin Saksaa vastaan.

Aha. Minä kun luulin, että tuossa vaiheessa yli parikymmentä maata oli jo sodassa Saksaa vastaan. Että Puna-armeija oli etenemässä jo Breslaun tienoilla, ja liittoutuneet pommittivat Saksan kaupunkeja yötä päivää. Tuolla asialla saattoi olla pientä vaikutusta esimerkiksi Lapissa olleiden saksalaisjoukkojen huollon kannalta...

Mutta olin ilmeisesti väärässä. Ilmeisesti siis pieni Suomi kuulemma ihan yksin taisteli suurta Saksaa vastaan.
 
En rinnastaisi Suomi-Saksa -yhteistyötä ja -liittolaissuhdetta Lapin sodan asetelmaan, jossa Suomi kuitenkin ymmärtääkseni yksin, ilman Neuvostoliiton sotilaallista tukea, ajoi saksalaiset pois Suomesta. Poliittinen tuki sodalle tottakai tuli rajan takaa, mutta sitä ei kaiketi lasketa. Olen siis edelleen sitä mieltä, että Suomi soti yksin Saksaa vastaan.

Tarkistahan asioita, kyllä se pa jymysi ihan voimalla pitkin tanhuvia sakun perässä.
 
Mutta jos nyt mennään takaisin tuohon nemen alkuperäiseen avaukseen, jonka jälkeen keskustelu lähti vähän sivuraiteille, niin kommentoin sitä näin:

Putin/Venäjä on vähän kuin joku muita isokokoisempi koulukiusaaja, joka jatkuvasti kiusaa toisia lapsia. Koulukiusaaja ottaa aina yhden uhrin kerrallaan kiusattavakseen. Putin toimii nyt ihan samalla tavalla. Ensiksi uhrina oli Georgia ja nyt Ukraina. Mitä muut lapset tekevät tilanteessa, jossa koulukiusaaja on ottanut yhden uhrin silmätikukseen?

Vaihtoehtojahan on kaksi: A) joko lapset voivat liittoutua ja pistää koulukiusaajan kuriin. Tai sitten B) toiset lapset voivat yrittää olla mahdollisimman huomaamattomia ja pyrkiä olemaan ärsyttämättä koulukiusaajaa, jotta eivät missään vaiheessa itse joutuisivat uhriksi. Noh, kuten hyvin tiedämme, niin jossakin vaiheessa jokainen joutuu vuorollaan uhriksi, eikä sitten ole enää ketään pistämässä hanttiin.

Nemen kannanotto oli juuri tämän B-vaihtoehdon puolesta. Hän olisi se lapsi, joka ei puolustaisi koulukiusattua, vaan kääntäisi katseensa pois, ja toivoisi, että ei itse joudu kiusatuksi.
 
Nemen kannanotto oli juuri tämän B-vaihtoehdon puolesta. Hän olisi se lapsi, joka ei puolustaisi koulukiusattua, vaan kääntäisi katseensa pois, ja toivoisi, että ei itse joudu kiusatuksi.
Heh voihan sitä noinkin tietysti tulkita, mutta tässä on kyse kahdesta eri asiasta, joita toivot kovasti voivasi linkittää toisiinsa. Nythän minä puhun Suomen tämänkin hetkisen sotilasdiplomaattisen linjauksen valinnasta ja haluan tuoda sotien aikaisten sanomiset näinä uhkaavina hetkinä takaisin tietoisuuteen ja käsittelyyn. Me olemme ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa, mutta Suomi ei. Ehnrooth sanoi hyvin: Yhtä lailla ennen viime yhteenottoa idän karhun kanssa suomalaiset eivät uskoneet sotaan, vähättelivät uhkaa ja kuvittelivat ettei se heitä koske. Tämä antoi tilaa nähdä ohi realististen tapahtumien ja jättää varustautumatta pahimpaan. Niin me teemme nytkin.

Kun taas palloillaan historian havinoissa, niin rakas länsinaapurimme on kohdellut Suomen kansaa kaikkein rumimmin. Venäjä parhaiten. Länsimainen EU ja Nato ovat lähimpänä harhaluulojamme, mutta Venäjän tapittaminen ei saisi unohduttaa varovaisuutta lännen suuntaan.

Ukraina ja Putinin Venäjä ovat eri asia. Suomi tehnyt käsittämättömän valinnan laskiessaan sotilasmenonsa idän karhun noustessa. Suomi ei kuulu Natoon ja silti haluaa pitää kuvaa itsenäisestä maasta idän suuntaan. Itsenäisyys vaatii uskottavaa armeijaa, jota Suomella ei ole. Suomen pitää voida tuomita Ukrainan tilanne ja senkin tekeminen on vähän huono homma jos on leikkikentän pienimmät lihakset. Uskottava puolustus on uskottava kun pystyy lataamaan takaisin niin että piippalakki heilahtaa. Edelleenkin EU:ta ja finanssipeliä seuratessa en voi olla ottamatta esille sitä tosiasiaa, että suurin saatana ei välttämättä ole idässä, vaikka se aikamoinen piru onkin. Siksipä sen maaanpuolustuksen olisi hyvä olla valmistautunut julkisen minäkuvansa mukaisesti -> Kaikkiin ilmansuuntiin valmiina. Sellainenhan vaatisi oikeaa suunnitelmaa ja halua itsenäiseksi. Armeijan osia voidaan nykyäänkin pitää erillään lännestä esimerkiksi aseostoilla Kiinasta sopivien järjestelmien osalta.

Suomeen hyökätään idästä ja lännestä. Länsi hyökkää salpauttamalla itsenäisen päätöksenteon ja avaamalla maan markkinat yksityisten yritysten hallittavaksi/ryöstettäväksi, lopulta Brysseliin menee se päätäntävaltakin ja EU:n osa voi olla kovin raaka jos nykyisenmallinen ihmisvastainen, demokratian vastainen kehitys jatkuu. Miksi ei jatkuisi? Venäjä ärhentelee maanläheisemmin tykeillään ja todellakin on syytä varautua ärhentelyn realisoitumiseksi.

Suomen puolustuksesta puuttuu kovin paljon, kun se puolustus ei ole vain armeija. Sotaa on kaikkialla ja se on aina läsnä. Suomalaiset ovat ottaneet yksipuoleisesti lomaa turvallisuutensa hoidosta ja se voi maksaa paljon. Edelleenkin Venäjän Ukrainapolitiikkaa voidaan vastustaa aivan hyvin liittoutumattomana maana, mutta kaikissa skenaarioissa määrärahojen tuplaus olisi pelkästään realistista.
 
Aha. Minä kun luulin, että tuossa vaiheessa yli parikymmentä maata oli jo sodassa Saksaa vastaan. Että Puna-armeija oli etenemässä jo Breslaun tienoilla, ja liittoutuneet pommittivat Saksan kaupunkeja yötä päivää. Tuolla asialla saattoi olla pientä vaikutusta esimerkiksi Lapissa olleiden saksalaisjoukkojen huollon kannalta...

Mutta olin ilmeisesti väärässä. Ilmeisesti siis pieni Suomi kuulemma ihan yksin taisteli suurta Saksaa vastaan.

Nyt halusit yhdessä @baikal :n kanssa ymmärtää tarkoituksella väärin, mikä ei keskustelua vie yhtään eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkistahan asioita, kyllä se pa jymysi ihan voimalla pitkin tanhuvia sakun perässä.

Itse ymmärsin kysymyksen asettelusta, että kyse on siitä, oliko Suomella liittolainen käydyissä sodissa. Oliko siis Suomella liittolainen ajamassa saksalaisia Suomen kamaralta pois 1944-45? Nyt ei siis puhuta siitä, että meillä oli amerikkalaiset tukena, koska olivat Ardenneilla ajamassa saksalaisia kohti itää. Tai että venäläiset olivat etenemässä kohti Saksaa.

Suomi ei saanut tietääkseni ase-, materiaali- tai muutakaan sotilaallista apua tai tukea sotatoimiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos nyt mennään takaisin tuohon nemen alkuperäiseen avaukseen, jonka jälkeen keskustelu lähti vähän sivuraiteille, niin kommentoin sitä näin:

Putin/Venäjä on vähän kuin joku muita isokokoisempi koulukiusaaja, joka jatkuvasti kiusaa toisia lapsia. Koulukiusaaja ottaa aina yhden uhrin kerrallaan kiusattavakseen. Putin toimii nyt ihan samalla tavalla. Ensiksi uhrina oli Georgia ja nyt Ukraina. Mitä muut lapset tekevät tilanteessa, jossa koulukiusaaja on ottanut yhden uhrin silmätikukseen?

Vaihtoehtojahan on kaksi: A) joko lapset voivat liittoutua ja pistää koulukiusaajan kuriin. Tai sitten B) toiset lapset voivat yrittää olla mahdollisimman huomaamattomia ja pyrkiä olemaan ärsyttämättä koulukiusaajaa, jotta eivät missään vaiheessa itse joutuisivat uhriksi. Noh, kuten hyvin tiedämme, niin jossakin vaiheessa jokainen joutuu vuorollaan uhriksi, eikä sitten ole enää ketään pistämässä hanttiin.

Nemen kannanotto oli juuri tämän B-vaihtoehdon puolesta. Hän olisi se lapsi, joka ei puolustaisi koulukiusattua, vaan kääntäisi katseensa pois, ja toivoisi, että ei itse joudu kiusatuksi.

Tai vaihtoehto C, jossa yritetään kertoa kiusaajalle, että isohauiksinen serkkuni(USA) on luvannut tulla käymään, jos en saa olla rauhassa.
 
Itse ymmärsin kysymyksen asettelusta, että kyse on siitä, oliko Suomella liittolainen käydyissä sodissa. Oliko siis Suomella liittolainen ajamassa saksalaisia Suomen kamaralta pois 1944-45? Nyt ei siis puhuta siitä, että meillä oli amerikkalaiset tukena, koska olivat Ardenneilla ajamassa saksalaisia kohti itää. Tai että venäläiset olivat etenemässä kohti Saksaa.

Suomi ei saanut tietääkseni ase-, materiaali- tai muutakaan sotilaallista apua tai tukea sotatoimiin.

Sai. Puna-armeijalta. Se oli vähän kuin hääyön herkkään kanssakäymiseen olisi tullut myös mukaan juovuksissa ollut eno. Ennemmin oltaisiin oltu ilman apua. Mutta Stalin halusi pitää huolen, etteivät suomalaiset himmaile.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_sota

Neuvostojoukot Suomessa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Neuvostoliittolaiset joukot etenivät saksalaisten perässä Suomen puolelle Suomussalmelle ja Kuusamoon asti, joista ne poistuivat marraskuussa. Lähtiessä alueen kylät ryöstettiin. Petsamoon ja Pohjois-Norjaan kohdistuneen neuvostohyökkäyksen joukot etenivät Petsamosta Ivalon tienhaaraan asti, kuitenkin vasta saksalaisten vetäydyttyä. Ivalosta neuvostojoukot poistuivat vasta syyskuussa 1945.
 
Halusimme tai emme niin Suomi on nyt niin sanotusti "contested territory" ja länsimainen pehmeä voima on pitkällä tähtäimellä sekä vähemmän vahingollista että helpompaa vastustaa.
Ja se ei ole itsemäärämisoikeuden rajoittamista jos tanssimme itse pillin mukaan suojatyöpaikkojen ja mehevien eläkkeiden toivossa.
En nyt sano että meidän pitäisi hirttäytyä länteen hinnalla millä hyvänsä mutta jos pitää valita että meneekö samaan sänkyyn CIA:n vai FSB:n agentin kanssa....
 
Suomeen hyökätään idästä ja lännestä. Länsi hyökkää salpauttamalla itsenäisen päätöksenteon ja avaamalla maan markkinat yksityisten yritysten hallittavaksi/ryöstettäväksi, lopulta Brysseliin menee se päätäntävaltakin ja EU:n osa voi olla kovin raaka jos nykyisenmallinen ihmisvastainen, demokratian vastainen kehitys jatkuu. Miksi ei jatkuisi? Venäjä ärhentelee maanläheisemmin tykeillään ja todellakin on syytä varautua ärhentelyn realisoitumiseksi.

Kai sinä ymmärrät ettei näin saa sanoa (vielä vähemmän kirjoittaa) koska silloin olet Kremlin Trolli ja Yhteiskunnan vihollinen nro 1.

Terv. Ajatuspoliisi
 
Se oli vähän kuin hääyön herkkään kanssakäymiseen olisi tullut myös mukaan juovuksissa ollut eno.

Tämä menee kirkkaasti 10 parhaan koskaan kuulemani kielikuvan/vertauksen joukkoon. Ja minä olen kuullut ja itsekin yrittänyt keksiä monia sellaisia, koska pidän vertauksista.
 
Back
Top