Niksi-Pirkka

Aivan pitää tarkentaa, ilman pitää olla ns. ulkoilmaa ja tuulettua riittävästi, ettei kangas lämpene.

Perkele! Tämä menee telepatian puolelle. Olin nimittäin aikeissa kirjoittaa juuri tuosta, mutta jotenkin vain en osannut muotoilla tekstiä järkeväksi, joten jätin kirjoittamatta. Mutta tuon maininnan noista teltoista jätin jäljelle.
 
Lämppäri ei näe näkyvän valon aallonpituuksilla läpinäkyvän materiaalin läpi, vaan perustuu pintalämpötilaan. Toki on parempi olla varma siellä TRA-oloissa että sitä ikkunaa ei tähystetä visuaalilla tai valonvahvistimella samaan aikaan kun kurkkii kolonnan saapumista tappoalueelle.
 
Poistuminen palavasta rakennuksesta.

Tiettyjä rajoituksia tuollakin on. Eli ensinnäkin tuon ankkurointipisteen olisi hyvä olla paikallaan jo etukäteen sillä aina ei löydy tarpeeksi tukevia huonekaluja joihin tuon voisi kiinnittää. Toinen on se, että pakoreitillä ei saa olla ikkunoita joista tulee liekit ulos.
 
facebook kirjoitti:
Tekijän mukaan tämä kuluttaa 0,9 l ysikasia tunnissa ja sillä pääsee 40 km/h.

20883018_1572490352825969_6321352562394558996_n.jpg
 
Tee taulakäävästä sytyke ja kokeile, miten vaivalloisesti nuotio syttyi entisaikoina
Ihmiset & kulttuuri26.08.2017Anu Kaarina Hämäläinen http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...lloisesti-nuotio-syttyi-entisaikoina-1.203018
Tulusraudan lyömän kipinän pyydystäminen taulaan kuljettaa aikaan ennen moderneja tulentekovälineitä.


KARI SALONEN
315500-jpg.jpg

Tuluksissa on tulusrauta eli karkku, taulaa ja muita sytykkeitä. Hiiltynyt rasia sisältää lunttua, eli rei’itetyssä metallirasiassa nuotiolla hiillostettua kangasta, risuja ja käpyjä, jotka nappaavat tulen nopeasti.
Taulakääpä on yleinen koivun lahottaja, jota saa kerätä jokamiehenoikeudella. Taulakäävän ominaisuudet sytykkeenä ovat niin hyvät, että ennen tulitikkujen yleistymistä taulaa valmistettiin teollisesti.

Taula kulki entisaikain ihmisen mukana tuluskukkarossa vyöllä, ja joidenkin tietojen mukaan rullalla korvassa, missä se pysyi kuivana. Tulukset tarkoittavat tulentekoon tarvittavia välineitä: tulusrautaa, taulaa ja sytykkeitä.

Taulan lisäksi tulen tekoon tarvitaan tulusrauta ja piikivi.

Kipinä napataan tulusraudan alla pideltävään taulanpalaan, jossa tuli kytee hyvin. Taulasta tulen alku siirretään sytykkeisiin, joissa voi olla esimerkiksi tuohta.
 
Mitä mieltä ihmiset on kaikenlaisista sytytyspaloista? Onko joku kohdannut niin suuria ongelmia esim. sellaisissa raapaistavissa sytytyspaloissa, että ne kannattaa jättää kotiin?
 
Ostin joskus purkillisen BBQ KING Sytytyspaloja jotka näyttävät tuulensuojalevystä leikatuilta. Noissa sytytyspaloissa on etuina murenemattomuus ja hajuttomuus, mutta huono puoli noissa on se että niiden sytyttämiseen tarvitsee melkein sytytyspaloja.
Valkoisissa kuution muotoisissa sytytyspaloissa taas etuna on hyvä syttyvyys, mutta niissä on vikana karsea haju ja mureneminen.
Samoja havaintoja kummastakin mainitusta. Jollain valmistajalla oli sellainen kuin "olkikerämainen pallo" puusoirosta ja sytytysaineesta, ne olleet minusta parhaita mutten muista valmistajaa nyt millään.
 
Nyt pistetään vaimon niksi sytytyspalarintamalle :D Eli revitään kananmunakennosta kennonpaloja, laitetaan sisäkkäin ja kastetaan sulaan steariiniin. Nauroin itsekin idealle kun kuulemma näyttävät niin "näteiltä" mutta yllättäen olivat pirun toimivia :) Itse en kyllä viitsis niitä touhuta, mutta annan vaimon toteuttaa :)
 
Minä olen joskus tehnyt niin että munakennoihin olen laittanut puruksi revityn/leikatun munapaketin pahvisen kannen ja sen jälkeen täyttänyt kennot sulalla steariinilla. Tuloksena steariini/pahviseos joka palaa melko kauan.

Kotona on vessapaperin hylsyjä odottamassa steariinikastetta. Eli yhteen hylsyn sisään olen tunkenut niin monta taiteltua hylsyä kuin mahtuu = ainakin 10. Ovat ikäänkuin pahvinen minihalko. Ja niitä täytettyjä hylsyjä on 4kpl:tta.
Semmoisen halon kun kastaa sulaan steariiniin niin luulisi palavan melko kauan. Ja pysyy kuivana koska pahvi on steariinin kyllästyttämä.
Jos oikein haluaa hifistella niin semmoisen halon voi myös leikata viipaleiksi ja käyttää pieni pala kerrallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ette jaksa veistellä kiehisiä ja/tai repiä koivunkaarnaa sytyttämistä varten niin kähveltäkää vaimoilta/tyttöystäviltä/äideiltänne pumpulisia meikkityynyjä ja keittäkee vanhat kynttilänpätkät sulaksi massaksi ja dipatkaa nuo pumpuliset meikkityynyt sulaan steariiniin ja näin saa juuri sopivan kokoisen ja pieneen tilaan menevän tee-se-itse-sytykepalan. Luonnossa jos sattuu käyskentelemään niin myös kuusen alaosasta löytyvät kuivat oksatkin palaa hyvin vaikka olisivat vähän kosteitakin. Itse olen repinyt koivun kaarnaa ja veistellyt kiehisiä ämpäriin valmiiksi, joita sitten taas käytän leivinuunin, takan ja saunanpesän sytyttämiseen.

ps. kuusenjuuristahan saa helposti muuten tehtyä köydenkorvikettakin. Punoin tuolla tavalla yhden miniköydenpätkän ja se kesti kyllä hyvin.
 
Jos ette jaksa veistellä kiehisiä ja/tai repiä koivunkaarnaa sytyttämistä varten niin kähveltäkää vaimoilta/tyttöystäviltä/äideiltänne pumpulisia meikkityynyjä ja keittäkee vanhat kynttilänpätkät sulaksi massaksi ja dipatkaa nuo pumpuliset meikkityynyt sulaan steariiniin ja näin saa juuri sopivan kokoisen ja pieneen tilaan menevän tee-se-itse-sytykepalan.

Lisättäköön vielä se, että jos älysit jättää osan siitä pumpulista kastamatta, niin silloin tuo syttyy helposti tuluksilla.
 
Minä olen joskus tehnyt niin että munakennoihin olen laittanut puruksi revityn/leikatun munapaketin pahvisen kannen ja sen jälkeen täyttänyt kennot sulalla steariinilla. Tuloksena steariini/pahviseos joka palaa melko kauan.

Kotona on vessapaperin hylsyjä odottamassa steariinikastetta. Eli yhteen hylsyn sisään olen tunkenut niin monta taiteltua hylsyä kuin mahtuu = ainakin 10. Ovat ikäänkuin pahvinen minihalko. Ja niitä täytettyjä hylsyjä on 4kpl:tta.
Semmoisen halon kun kastaa sulaan steariiniin niin luulisi palavan melko kauan. Ja pysyy kuivana koska pahvi on steariinin kyllästyttämä.
Jos oikein haluaa hifistella niin semmoisen halon voi myös leikata viipaleiksi ja käyttää pieni pala kerrallaan.


Oma isäni antoi sellaisen vihjeen omalta armeija ajaltaan, että kun pakkaa vessapaperirullaan tikkuja, tuohta ja muuta tavaraa mitä löytyy halkoliiterin lattialta ja sitten sulkee sen rullan steariinilla, niin siitä saa aikaan sellaisen pikatulen jolla saa kuumat juotavat tupakkatauollakin.
 
Luonnossa jos sattuu käyskentelemään niin myös kuusen alaosasta löytyvät kuivat oksatkin palaa hyvin vaikka olisivat vähän kosteitakin.

Kaverilla oli kesän lapin reissulla kipinärauta, jolla sai raaputtamalla kipinät sinkoilemaan. Päätettiin ihan piruuttamme (hieman skeptisenä) kokeilla sitä ja sateista huolimatta saimme varsin helposti tulen syttymään (laavussa sateensuojassa) puhtaasti luonnosta löytyvillä tarvikkeilla. Kipinää tuoheen ja siitä hiljalleen ruokkimaan isommaksi juuri kuusen alaoksilla, jotka voivat olla suht kuivia pitkänkin sateen jälkeen, kävyillä, sammaleella, heinällä ja kohti sormen paksuisia kuusenoksia.

Äärimmäisessä hätätilanneessa varten taskussa minigrip-pussissa kuivaa tuohta ja kipinärauta antaa lämpöä pitkään, vaikka kaikki muut varusteet olisivat järven pohjassa.
 
Avainnipussa kulkee mukana tulustikku ja rautasahanterän pätkä, nestekaasu syttyy kyllä tuolla hyvin, mutta vaikkapa hiukan kosteaa naavaa sytyttäessä tikkua saa raapia aika kauan.
Repun sisätaskussa taas on jemmassa eräkaupan alekorista löytyneet magnesium tulukset, olen tosin kokonaan unohtanyt testata sitä että onko esimerkiksi tuluksen magnesium edes magnesiumia ja saako tuluksilla edes mitään syttymään.
 

Liitteet

  • IMG_1153.JPG
    IMG_1153.JPG
    229.8 KB · Luettu: 19
  • IMG_1161.JPG
    IMG_1161.JPG
    423.6 KB · Luettu: 20
Tamponit on kompakteja ja valmiiksi eristettyjä kosteudelta.

Ja ne "meikkityynyt", eli pumpulilaput, mitä mainittiin aikaisemmin syttyvät myös hyvin tuolla kipinäraudalla. Mutta kuulemani mukaan ne ja tampoonit kannattaa kyllästää jollakin syttyvällä aineella, niin palaa paremmin. Valkovaseliini ilmeisesti on tässä hyvä.
 
Back
Top