Niksi-Pirkka

https://tekniikanmaailma.fi/tm-niks...teravalmistajille/?shared=801174-9b462725-500
Partaterien hinnat ovat nousseet monen mielestä jo suhteettoman korkeiksi. Ilmeisesti nyt on saavutettu jonkinasteinen kipuraja, joka on saanut monet kokeilemaan erilaisia keinoja pitää terät kunnossa pidempään. Terämarkkinoita uhkaavat kaupattavat teroitusalustat ja myös erilaiset käytännön vinkit.

Sain lukijalta viestin, jossa hän kertoi löytäneensä YouTubesta aihetta käsittelevän videon. Siinä mieshenkilö teroittaa vanhat terät vetämällä niitä vastakarvaan ihoaan vasten. Idea on peräisin henkilön parturi-isältä, joka teroitti aikoinaan partaveistään nahkahihnaan.


Lukija oli kokeillut ideaa ja huomannut sen toimivan. Hän on käyttänyt jo toista vuotta Gilletten neljäteräistä partahöylän päätä ja edelleen se vain leikkaa hyvin.

Homman juju on siinä, että ennen jokaista ajoa terää teroitetaan käsivarren ihoa vasten noin 20 kertaa. Terää työnnetään vastakarvaan kevyesti painamalla, jolloin terä selkeästi kiillottuu teräväksi.

Niksin on kuulemma tarkoitus toimia aiheellisena vastaiskuna ahneille terävalmistajille.
 
Hän on käyttänyt jo toista vuotta Gilletten neljäteräistä partahöylän päätä
No jos noita käyttää niin ymmärtäähän sen että ovat kalliita. Miksei käytä höylää jossa on se perinteinen levynmuotoinen kaksiteräinen, ovat huomattavasti edullisempia.
Minä käytän Astra-merkkistä, maksavat 2 eur viiden terän pakkauksesta. Ja ovat sen verran teräviä että voi sheivata vaikka kahden viikon sängen ilman että menevät tylsäksi (tämä on tietysti henkilökohtaista).
Kyllä minäkin aikoinaan käytin niitä Giletten 3-4 teräisiä mutta lopetin niiden korkean hinnan takia.

Nyt minulla siis tämä terä käytössä:
https://www.shaveclub.fi/tuote/astra-superior-platinum-partaterat-5-kpl/
 
No jos noita käyttää niin ymmärtäähän sen että ovat kalliita. Miksei käytä höylää jossa on se perinteinen levynmuotoinen kaksiteräinen, ovat huomattavasti edullisempia.
Minä käytän Astra-merkkistä, maksavat 2 eur viiden terän pakkauksesta. Ja ovat sen verran teräviä että voi sheivata vaikka kahden viikon sängen ilman että menevät tylsäksi (tämä on tietysti henkilökohtaista).
Kyllä minäkin aikoinaan käytin niitä Giletten 3-4 teräisiä mutta lopetin niiden korkean hinnan takia.

Nyt minulla siis tämä terä käytössä:
https://www.shaveclub.fi/tuote/astra-superior-platinum-partaterat-5-kpl/

Minä taas käytän Bic-merkkistä kertakäyttöterää ja justiinsa tein heräteoston ja ostin 30 kpl:n pussin hintaan 4€. Ja parasta noissa on se, että mielestäni nuo yksiteräiset pysyvät käyttökelpoisina pidempään kuin ne Giletet mitä ennen käytin.

Mutta tuo niksi noiden terien teroittamisesta ei ollut uusi. Oma isä opetti kikan samalla kun opetti ajamaan parran. Hänen neuvonsa oli kuitenkin se, että siitä terän yli pyyhkäistään sormella.
 
Investoi muutaman kympin niin ei tarvitse loppuelämänsä aikana ostaa partateriä.
51qijL93R%2BL._SY355_.jpg
 
Mutta noiden terävänäpitämiseen vaaditaan taitoa, ei onnistu jokaiselta sukankuluttajalta.
 
Mutta noiden terävänäpitämiseen vaaditaan taitoa, ei onnistu jokaiselta sukankuluttajalta.
Hoonaus pellava/nahkahihnalla riittää vuosikausiksi, eikä hiominenkaan ole rakettitedettä. Toki leuka on verillä muutaman kerran ennekuin oikeat otteet on opeteltu.
 
Ei varsinainen niksi, mutta en nyt parempaakaan paikkaa tälle keksinyt.

Tilasin Kiinasta parin D1S xenoneita auton keulalle hintaan 11€/pari. Osramit ja muut maksaa sen 150-200€ parilta kotimaassa. Nämä kiinan ihmeet käy, kukkuu ja näkyy oikein hienosti!

Keston näkee kun tulee kilometrejä, mutta uskaltaisin tässä kohtaa väittää, että motonet menetti juuri asiakkaan. Näillä hintaeroilla kehtaa vaihtaa polttimoa vaikka vähän useamminkin jos tarve tulee.
 
Kun paikkoja kolottaa niin kipulääkkeen voi korvata oluella.


Pari olutta lievittää kipua jopa paremmin kuin kipulääke?

05.05.2017 klo 20:36
Kaksi tuoppia olutta toimii kivunlievittäjinä tehokkaammin kuin kuin parasetamoli, väittää tutkija.

78a94d8e4c3da9dd5f2c2e5887003f9188e498e23cfe0ab70bc120b7781eb127.jpg
78a94d8e4c3da9dd5f2c2e5887003f9188e498e23cfe0ab70bc120b7781eb127.jpg

MOSTPHOTOS
Greenwichin yliopiston tutkijat kävivät läpi 18 tutkimusta ja tulivat siihen tulokseen, että kahta tuoppia vastaava alkoholimäärä lievittää kipua neljänneksellä.
Kun veren alkoholipoisuus nousee 0,8 promilleen, nousee kehon kipukynnys hiukan ja sitä myötä kivun tuntemisessa tapahtuu kohtuullinen tai suurikin lasku.
- Tulos viittaa siihen, että alkoholi on tehokas kipulääke. Kivun voimakkuuden väheneminen voi selittää, miksi jatkuvasta kivusta kärsivien keskuudessa ilmenee alkoholin väärinkäyttöä, tutkijat sanovat.
Epäselvää on, miksi alkoholin nauttiminen vähentää kivun tunteita. Johtuuko se alkoholin vaikutuksesta aivojen reseptoreihin vai siitä, että alkoholi vähentää ahdistuneisuutta, mikä saa meidät ajattelemaan, ettei kipu olekaan niin kova.
- Alkoholin tehoa voidaan verrata opioideihin, kuten kodeiiniin, ja sen vaikutus on tehokkaampi kuin parasetamolilla, väittää tutkimusta johtanut Trevor Thompson The Sun -lehdelle.
Samassa yhteydessä asiantuntijat muistuttavat, ettei tutkimustulos tarkoita, että alkoholi olisi hyvästä.
Tutkimustulokset julkaistiin The Journal of Pain -lehdessä.
Lähteet: Independent, The Sun
PIPSA PARKKINEN
 
Saunan lasiovesta olen yrittänyt pestä vesijälkiä pois vaikka millä tökötillä, ilman tulosta.

Vanha uuninlasien pesu kikka toimi kuin tauti. Tuhkaa pesästä ja vähän vettä sekaan, tee puolikuiva tahna ja levitä karkeahkolla sienellä lasiin. Anna vaikuttaa, itse lisäsin vielä toisen kierroksen ennen pesua.
 
Ei varsinainen niksi, mutta en nyt parempaakaan paikkaa tälle keksinyt.

Tilasin Kiinasta parin D1S xenoneita auton keulalle hintaan 11€/pari. Osramit ja muut maksaa sen 150-200€ parilta kotimaassa. Nämä kiinan ihmeet käy, kukkuu ja näkyy oikein hienosti!

Keston näkee kun tulee kilometrejä, mutta uskaltaisin tässä kohtaa väittää, että motonet menetti juuri asiakkaan. Näillä hintaeroilla kehtaa vaihtaa polttimoa vaikka vähän useamminkin jos tarve tulee.


Minä olen ostanut xenoneita yms. tuolta :


Edit: Pääkaupunkilainen korjaamo oli veloittanut yhden Osramin D1S:n vaihdosta reilun 170€... no, tilasin uuden Osram Xenarkki parin ja vaihdoin itse sen vanhan tasaveroiseksi jo vaihdetun pariksi, homma kesti kaikkineen reilut 5min.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen ostanut xenoneita yms. tuolta :


Edit: Pääkaupunkilainen korjaamo oli veloittanut yhden Osramin D1S:n vaihdosta reilun 170€... no, tilasin uuden Osram Xenarkki parin ja vaihdoin itse sen vanhan tasaveroiseksi jo vaihdetun pariksi, homma kesti kaikkineen reilut 5min.
Siinä on lampunvaihtajalla tuntipalkka.
 
Samaa ihmettelin, no Kaivokselassa merkkiliike toiseen autoon ilmoitti vastaavan homman maksavan 210€, no vaihdoin uudet siihenkin itse.
 
Tabletin latausportin uusiminen huoltoliikkeessä n.50,- osa tilauskamaa, kestää pari viikkoa.
Osa Tampereelta parissa päivässä 6,90, YouTubesta vaihto-ohjeet ja toimii edelleen. Astianpesukoneen Aquastopin vaihto joskus säästi vielä enemmän, n.200/50:-e. Kumpikaan homma ei ollut rakettitiedettä. Ei se tyhmä ole joka pyytää, vaan...
 
Back
Top