Nokian nousu ja tuho ?!

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Hieman yllättäen mielestäni ilmoitettiiin Meegon ja Symbianin toiminnan loppumisesta ja Windowsin käyttiksen mukaan tulosta. Nyt Iltasanomat repostelee tuhansien työpaikkojen olevan uhattu.

Aiemmin puhuttiin johtamisongelmasta Nokian sisällä. Aiemmin oli esillä 91% ulkomaalaisomistus Nokiassa ja ja jo pitkään työpaikkojen ja tehtaiden siirtymisestä halvan tuotannon maihin.

Miten tässä näin pääsi käymään ?

Mikael Jungner ja Marko Ahtisaariko tämän junaili vai oliko firmassa vaan laskutikkumiehet hommissa ?

Alkoivatko Meegon ja Symbianin takia mennä sukset talon sisällä ristiin ja vapauttaja löydettiin Windowsista ?

Onko tällä loppupeleissä jos oikein pepulleen mennään niin itse asiassa 10 000 työpaikkojen menetyksen vaara olemassa tai 100 000+ ?

Nokia on pitkään ollut hieman sisäänpäin lämpiävä ja tuskin firmassakaan täysin itse tiedettiin missä mentiin...vai kuinka ?

Ostin juuri N8:n luurin ja mun mielestä se on erinomainen monessa suhteen..mitään huonoa en ole löytänyt toiminnoissa. Itse asissa se on järkyttävän hyvä luuri ja kamera ja videotoiminnot paljon edellä muita.
 
Nykypäivänä tuo ohjelmistopuoli näyttelee yhä tärkeämpää osaa noissa puhelimissa ja Nokia Symbianin kanssa on aika heikoilla siinä pelissä. Nämä suuret ohjelmistoalan jättiläiset Yhdysvalloista Google ja Apple jyräävät pienemmän Nokian. Vaikka Nokian osuus tällä hetkellä kaikista maailmalla myytävistä älypuhelimista taitaa olla kolmannes, niin tulevaisuudessa asiat voivat olla toisin. Nokian on järkevämpää liittoutua isomman Microsoftin kanssa, kuin jäädä yksin kehittelemään näitä käyttöjärjestelmiä. Nokialla ei vaan resurssit riitä tohon softahommaan ja on paremipi liittoutua kuin näivettyä pikku hiljaa ja kuolla pois. Microsoft varmasti haluaa osansa näillä älypuhelinmarkkinoilla ja sen takia panostaa tuohon oman käyttöjärjestelmän kehittämiseen. Mielestäni Nokia teki oikean valinnan.

Onhan se tietysti ikävää, että suomesta katoaa paljon työpaikkoja Nokian ja alihankkijoiden irtisanoessa väkeä, mutta parempi näin, kuin kuolla tulevaisuudessa kokonaan pois. Ne irtisanotut Nokian softainssit varmaankin saavat toitä tulevaisuudessa, kun Nokia tilalle alkaa tulemaan uutta ohjelmistokehitystä.
 
Eiköpähän tuo Nokia olisi saanut Maemon/Meegon valmiiksi ja puhelimiin, kun olisi aikanaan uskonut tökkipuhelimiin (Hejsanille suomennos: kosketusnäyttöpuhelimiin).
 
Joo kyllä kosketusnäyttö helpottaa kummasti...mun vanha luuri oli E52 ja tämä N8 on kuin eri planeetalta kosketusnäytön ansiosta.
Microsoft tosiaan on iso toimija...Iltasanomat repostelee kovasti, mutta tosiassa jos Nokia kutistuu niin samalla kutistuu myös alihankkijat ainakin täällä Oulun korkeudella. Osa on saanut otteen Kiinasta ja kaukoidästä.
Mä en oikeesti ymmärrä mikä siinä IPhonessa on niin paljon paremmin ...kamera huono jne...onko kysymys aplikaatioista joita voi ladtaa iPhoneen enemmän ?
Onko kukaan teistä kokeillut N8:a ?
 
Olen itse työni puolesta purkanut Nokian kilpailijoitten puhelimia. Nokia käyttää paljon aikaa ja rahaa että saa puhelimet mekaanisesti täydellisiksi. Ohjelmisto puolella ongelmat. Samsungit ja I-phonet ovat täynnä kaikenmaailman teippivirityksiä. Puhelin pistetään markkinoille paljon ennen Nokiaa. Mielikuvilla myydään luurit sitten. Uskon että Nokia menetti pelin nyt sen kallasvuon visioitten mukana. Nokia myy vain halpoja luureja. Kohta Kiinalaiset yritykset valtaavat senkin puolen.
 
Juke kirjoitti:
Mä en oikeesti ymmärrä mikä siinä IPhonessa on niin paljon paremmin
Imago ja markkinointi.
Teknisesti ja laadullisesti huonompi tuote jyrää aina kun nuo asiat saadaan kohdalleen. Vertaapa vaikka aikoinaan VHS vs. Beta kisaa videoissa.
 
noska kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Mä en oikeesti ymmärrä mikä siinä IPhonessa on niin paljon paremmin
Imago ja markkinointi.
Teknisesti ja laadullisesti huonompi tuote jyrää aina kun nuo asiat saadaan kohdalleen. Vertaapa vaikka aikoinaan VHS vs. Beta kisaa videoissa.

Jeps, ja jos jakeluketju on vielä tehokkaampi ja hinta kohillaan niin siinäpä ne palikat onkin.
 
Tosta N8:sta vielä...pudotin sen muutaman päivä sitten ja olin saanut siihen sen silikonikuoren ja sen päälle sen kovamuovikuoren..iloisesti pomppi laite parketilla..kuin superpallo melkein..ei puhettakaan että olisi vioittunut. Eräs CAD kauppias sanoi jo puhuvansa kolmanteen IPhoneen..viimeksi maksoi 218 ekkua vaihtaa rikkoontuneen tilalle uusi. Insmatin lisakuoret tekee siitä N8:sta melkeinpä rikkoontumattoman..ellei pudota näyttö edellä kiveen sitä.

Mitä ne Kallasvuon visiot/ideat muuten olivat ?
 
Juke kirjoitti:
Joo kyllä kosketusnäyttö helpottaa kummasti...mun vanha luuri oli E52 ja tämä N8 on kuin eri planeetalta kosketusnäytön ansiosta.
Microsoft tosiaan on iso toimija...Iltasanomat repostelee kovasti, mutta tosiassa jos Nokia kutistuu niin samalla kutistuu myös alihankkijat ainakin täällä Oulun korkeudella. Osa on saanut otteen Kiinasta ja kaukoidästä.
Mä en oikeesti ymmärrä mikä siinä IPhonessa on niin paljon paremmin ...kamera huono jne...onko kysymys aplikaatioista joita voi ladtaa iPhoneen enemmän ?
Onko kukaan teistä kokeillut N8:a ?

Minulla on ja tämäkin viesti N8lla kirjoitettu. Sain tämän ensimmäisten joukossa. Pari ekaa kuukautta puhelin kävi 4 kertaa huollossa. Nyt en ole enää jaksanut viedä, vaikka ongelmia olisi edelleenkin. Suoraan sanottuna softa oli täysin käyttökelvoton alussa mutta nyt toimii jokseenkin tyydyttävästi. Parasta tässä on kamera. Huonointa tai paskinta etäisyysanturi. Jos puhelin ei ole näppäimet lukituksessa, niin puhelut katkeilevat, menevät pitoon tai poski soittaa toisia puheluita päälle. Paha pugi oli myös viestien kirjoituksissaennen viimeistä 1,2 päivitystä. Määrätty kirjainyhdistelmä kaatoi koko sovelluksen ja kaikkk kirjoitettu hävisi jne. Mut olen ollut Nokian mies vuodesta 96 joten siksi hankin tämän. Isällä E7 joka vaikuttaa hyvälle. N8 olisi pitänyt jättää väliin ja keskittyä tuohon E7 puhelimeen.
 
Markkinointieuro tuottaa paremmin kuin tuotekehityseuro. Itse painiskelin kovasti iPhonen ja Galaxy S:n välillä (ei, en ole tyytymätön Nokiaan), ja onneksi (?) päädyin Galaxyyn. Kun täällä Suomessa tuota pakkasta tahtoo talvella olla.
 
Seriffillä on tuossa pointti..noita ongelmia ei ole esiintynyt enää 2 vk vanhassa N8:ssa.
Mulla on myös 10 euron Samsung...käytän sitä laskukoneena pelkästään ja varalla jos N8 menisi rikki.
 
Juke kirjoitti:
Hieman yllättäen mielestäni ilmoitettiiin Meegon ja Symbianin toiminnan loppumisesta ja Windowsin käyttiksen mukaan tulosta. Nyt Iltasanomat repostelee tuhansien työpaikkojen olevan uhattu.

<snip>
Onko tällä loppupeleissä jos oikein pepulleen mennään niin itse asiassa 10 000 työpaikkojen menetyksen vaara olemassa tai 100 000+ ?

Koko episodi on todella, todella surkea juttu ainakin siksi, että ns Suomalainen Laadukas OhjelmistoTuotekehitysosaaminen näyttää tämän myötä ajaneen täysin karille. Itse tämän äkkikäännöksen laatu on niin hurja, että tänä päivänä ja näillä julkisilla tiedoilla on todella vaikea ymmärtää oliko tämä todella ainoa ratkaisu.

Ensinnäkin, tässähän Nokia joutuu hylkäämään ensi vaiheessa koko ohjelmistoleirinsä eli kehittäjät (ns "sielut") ja kaikki partnerit jotka ovat ratkaisuja tehneet Symbianiin. esim Microsoft on mielestäni tehnyt asemansa senkin avulla, että "aina" on ollut tarjota yhteensopivuuspolku nykysydeemistä uuteen sydeemiin. Eli sielut ovat tulleet mukana. Nokian julkistuksen mukana ei ole tällaista polkua, muuten kuin "alkakaa opetella Windows Phonea, se on helppo."

Toiseksi, äkkikäännöstä ei "voi peruuttaa" jos vaikka vuoden-kahden päästä todetaan että ei tästä mitään tullut, palataan omaan sydeemiin ja kehittäjä-partneriverkostoon. Se meni jo.

Mutta kaiken synkkyyden ja tulevien karujen irtisanomisten (?) keskellä kuitenkin valaisin vähän toivoa menneisyydestä. Aikanaan kun Helsingistä lopetettiin telakka niin taisipa valtaosa löytää työtä varsin nopeasti. Ei tosin samalla nimikkeellä mutta osaamiseen perustuvaa tekemistä kuitenkin.
 
Juke kirjoitti:
Tosta N8:sta vielä...pudotin sen muutaman päivä sitten ja olin saanut siihen sen silikonikuoren ja sen päälle sen kovamuovikuoren..iloisesti pomppi laite parketilla..kuin superpallo melkein..ei puhettakaan että olisi vioittunut. Eräs CAD kauppias sanoi jo puhuvansa kolmanteen IPhoneen..viimeksi maksoi 218 ekkua vaihtaa rikkoontuneen tilalle uusi. Insmatin lisakuoret tekee siitä N8:sta melkeinpä rikkoontumattoman..ellei pudota näyttö edellä kiveen sitä.
Eräs 2110 putosi 48 metriä tislauskolonnin hupulta Porvoossa alas rintataskusta viime vuosituhannella. Viime jouluna sitä kokeiltiin ja vieläkin toimi kun syötti suoraan virtaa muuntajasta akun ohi. Akku oli entinen ja sen ylösnostettavan antennin istukka oli murtunut putouksessa ja antenni heitetty mäkeen. Ei tarvinnut sitä vaan kuulu yhtä hyvin ilman. Ja oli ihan standardikuorilla, joilla tuli aikoinaan tehtaalta.
 
Itseltä löytyy kaapista kaksi toimivaa ja virtansa pitävää Sonyn puhelinta viime vuosi tuhannelta. Oi niitä aikoja...
 
juhapar kirjoitti:
Itseltä löytyy kaapista kaksi toimivaa ja virtansa pitävää Sonyn puhelinta viime vuosi tuhannelta. Oi niitä aikoja...

Niin, se oli varmaankin aikaa ennen Ericssonia.....
 
vehamala kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Itseltä löytyy kaapista kaksi toimivaa ja virtansa pitävää Sonyn puhelinta viime vuosi tuhannelta. Oi niitä aikoja...

Niin, se oli varmaankin aikaa ennen Ericssonia.....

http://www.cellular-news.com/phones/images/Sony_CMD_X2000.jpg.php
 
Kun paljon omistaa suomen valtio Nokiasta nytten?
 
Hejsan kirjoitti:
Kun paljon omistaa suomen valtio Nokiasta nytten?

Tässä on listaa vuodelta 2010:
Nokian suurimpia omistajia, perässä %-osuus

HSBC Holdings Britannia 5,21
Fidelity Management USA 3,16
Dodge & Cox USA 2,05
Nokia Suomi 1,00
Vanguard Group USA 0,95
Ilmarinen Suomi 0,82
Blackrock Fund Adv. USA 0,44
Swedbank Ruotsi 0,43
SPP Fonder Ruotsi 0,41
Svenska Litteratursällskapet Suomi 0,38
AXA Ranska 0,35
SEB Ruotsi 0,34
Blackrock Asset Man. Saksa 0,33
Valtion eläkerahasto Norja 0,31
Valtion eläkerahasto Suomi 0,29
ING International Luxemburg 0,26
Deka International Luxemburg 0,26
Sigfrid Juseliuksen säätiö Suomi 0,25
Mercury Asset Man. Irlanti 0,24
Varma Suomi 0,23
Lähde: Bloomberg (taulukon kaikki tiedot eivät välttämättä ole ajantasaisia)
================================================
Ja hallintarekistereistä ei taida ottaa selvää Ollilakaan :camo:
 
Paljonko se Nokian pörssiarvo muuten on just näinä aikoina?
 
baikal kirjoitti:
Paljonko se Nokian pörssiarvo muuten on just näinä aikoina?

Äkkiä etsien löytyi tällainen:

http://www.uusisuomi.fi/raha/111050-nain-nakyy-google-mullistus-%E2%80%93-nokiaa-lyodaan-kovaa
======Quote=================================================
Taiwanilainen älypuhelinvalmistaja HTC on ohittanut Nokian pörssiarvossa.
HTC:n pörssiarvo on 33,8 miljardia dollaria ja Nokian 33,4 miljardia taalaa, Financial Times kertoo.
=======Unquote==============================================

Vielä vuonna 2005 uutisoitiin:
http://www.tekniikkatalous.fi/ict/article23535.ece
Nokian pörssiarvo on 67 miljardia euroa eli noin 80 miljardia dollaria
 
Back
Top