Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Voi kunpa joku keksisi koneen jota ei havaittaisi yhtä helposti kuin muita ja myisi sitä meille. Problem solved, ei kestä
No eipä siinä mitään ihmeellistä olisikaan, enkä niin väittänytkään. Tuli vaan mieleen, kun tässä oli puhetta tutkista ja koneista ja PAK-FA:n havaitsemisesta.Jeesatkaa tyhmää, mitä ihmeellistä tuossa olisi?
Juu, tiedetään.Ennakkovaroitus/ilmatilan valvonta on taas sitten AEW ja AWACS koneiden heiniä.
(Niissä on se iso tutka katolla)
No, itse näen asian niin, että sensorien (passiivi ja aktiivi) kehitysvauhti vie tulevaisuudessa viimeisetkin toimintamahdollisuudet pelkkään elsoon luottavalta lentokalustolta.
Murehditaanko pyörrevana-sensoreista vaikka sitten kun niitä on olemassa, vaihdetaan hävittäjät alue-it:llä varustettuihin sisävesihinaajiin...No siis ennemminkin se vie toimintamahdollisuudet lentokoneilta. Useiden tonnien painoista massaa on vaikeaa kuljettaa ilmaa raskaammassa esineessä ilman, että se aiheuttaa pyörrevanan ilmakehään taikka kitkan aiheuttamaa lämpenemistä. Sen verran kovaa vauhtia kaikenlainen laskenta kehittyy. Täytyy yrittää pitää sensorit kaukana, jos haluaa tilaa liikkua.
Ihmeen vähän tästä on ollut keskustelua. kuitenkin monessa ketjussa on väännetty häiveestä/häiveettömyydestä ja osa on jo ajat sitten sanonut että ns häiveelle keksitään vastatoimet ja jopa osa väittänyt että jo nykyisin häivekone voidaan havaita, ja tähän monesti häivekoneiden fanit ja puolustajat ovat kertoneet että voi olla tegnologiaa jolla voidaan häivekone havaita muutta ei tarpeeksi tarkasti ohjukselle/ muita vastatoimia varten.
Monissa muissa kielissä on keksitty sanoja ja ilmauksia, joita ei Suomen kielessä ole. Ihmettelystäsi tulee vahvasti mieleen ilmaisu, "the silence is deafening".
Jahas Saabistit täällä jo taputtelevat toisiaan selkään.on keksitty sanoja ja ilmauksia, joita ei Suomen kielessä ole. Ihmettelystäsi tulee vahvasti mieleen ilmaisu, "the silence is deafening".
Veikkaan, että se on ollut "muilla" prioriteetti numero 1 vuodesta 1991 (Nighthawkit räjäyttivät Saddamin It:n helvettiin)Jenkkien ja muidenkin tutkakehittelyä on mielenkiintoista seurata. Rakenteellisen häiveen vaikutukseen vastaaminen vaikuttaisi olevan prioriteeteissa aika korkealla.
Veikkaan, että se on ollut "muilla" prioriteetti numero 1 vuodesta 1991 (Nighthawkit räjäyttivät Saddamin It:n helvettiin)
Tässä yksi video joka selittää tutkan ja häiveen toimintaperiaatteita, ja jossa viitataan myös tähän E-2D:n tutkaan:
Jahas Saabistit täällä jo taputtelevat toisiaan selkään.
Hienoa toki nähdä että jossain häiveeseen liittyvässä asiassa vihdoin uskotte LM:n osaamiseen.
Vakavasti puheenollen, liian paljon on kysymysmerkkejä että tuo voidaan julistaa siksi kauan odotettamaksenne hopealuodiksi. Kuten olemme jo moneen kertaan todenneet, kaikki tutkat kykenevät havaitsemaan häivekoneet, eri asia sitten on miltä etäisyydeltä. Jos tuollainen tutka onnistuu havaitsemaan ja maalittamaan häivekoneen vaikkapa 100km:n etäisyydeltä, olisi se varmasti merkittävä juttu sekä operatiivisesti että taktisesti. Jos taas puhumme joistain kymmenistä kilometreistä (AEW-kone on jo itse sen häivekoneen ohjusten kantamalla) tuolla ei taas ole käytännössä mitään merkitystä.
Jos olen ymmärtänyt oikein, (odotan mustiksen korjaavan nopeasti jos en ole) nuo korkeilla aallonpituuksilla toimivat tutkat ovat hyvin alttiita häirinnälle. Siinä usein lainaamassani kreikkalaisrapsassa kerrottiin neukkulaisesta VHF-tutkasta joka ihanteellisissa olosuhteissa kykeni havaitsemaan F-117:n noin 350km:n etäisyydeltä, vahvan elektronisen häirinnän odotettiin kuitenkin tiputtavan etäisyyden noin 50km:iin (Verrokkina käytetty F-16 abouttia 130km)
Muoks.
Eivät USN eikä LM kumpikaan ole esittäneet tuon tutkan kykenevän maalittomaan häivekoneita, se oli Majumdarin oma päätelmä joka ei välttämättä ole lähelläkään totuutta...
Eihän sua ole fanittelut ennenkään haitanneet, tulee muutamakin eri kerta mieleen. Enkä muuten ehtinyt edes ekaksi tässäkään ketjussa.Jaahas, Letukka-kuskikin ehti kokoontumisajoihin Jos jätetään nuo autotermit ja muut fanitukset pois?
Missä siinä kreikkalaisessa rapsassa sanotaan noin? Yritin selata, mutta en löytänyt. Sivunumero esim?
Se on selvää, että jos "Haukansilmä" kykenee maalittamaan muun maalin, kykenee se maalittamaan myös häivemaalin.
Muistan lukeneeni jonkun Ilkka Remeksen jännärin, missä suomalaisen SIGINT-koneen lentäessä tiedustelulentoa itärajaa pitkin rauhan aikana, venäläinen PAK-FA yllättääkin sen täysin niin, ettei sitä huomata kuin ilmeisesti vasta näköetäisyydeltä. Lopulta suomalainen kone joutuu tekemään rajun väistöliikkeen venäläisen tullessa turhan lähelle, minkä jälkeen venäläinen lentää takaisin venäjälle ennen Hornettien saapumista. Että silleen.
Jeesatkaa tyhmää, mitä ihmeellistä tuossa olisi?
Eikö SIGINT -koneen tehtävänä ole vihollisen viestiliikenteen haistelu ja kuuntelu? Ei kai sellaisessa ole muita sensoreita hävittäjän havaitsemiseen kuin lentäjän silmät.
Ennakkovaroitus/ilmatilan valvonta on taas sitten AEW ja AWACS koneiden heiniä. (Niissä on se iso tutka katolla)
Eihän sua ole fanittelut ennenkään haitanneet, tulee muutamakin eri kerta mieleen. Enkä muuten ehtinyt edes ekaksi tässäkään ketjussa.
Tutkasta oli sivulla 154, VOSTOK E
Selvää juu, etäisyys tosiaankin on sitten eri juttu. Kyllä Majumdar on ainoa joka noilla häivekoneiden maalituksilla on mehustellut.
Ei ole AESA toi kehittynyt haukansilmäkään, vaan PESA.Ei välttämättä minua, mutta monia muita saattaa häiritä. Itse ainakin luen mieluummin keskustelua, joka on asiallista, eikä "fanipoikien rikastamaa".
Etäisyys on juurikin se kiinnostava asia.
Ja siinä on nimenomaan kiinnostavaa tuo jamming. Se pitää paikkansa, että niiden jammaus perinteisesti on ollut siinä mielessä helpompaa, että niillä on ollut isoja sivukeiloja, niissä ei ole ollut paljoakaan taajuuskaistaa tai taajuusjoustavuutta jne.
AESA-teknologia on sitten parantanut tilannetta merkittävästi myös alhaisemman taajuuden tutkissa.
Kannattaa huomata, että tuo Vostok ei ollut AESA. Se ei ollut edes 3D, vaan pelkkä 2D-tutka.
Mitä tulee häirintään, kannattaa huomata, että esim. F-35 ei pysty käsittääkseni esim. tuota Vostokkia kovinkaan hyvin häiritsemään.
Ja edelleen, jos jokin kone lähettää peittävää häirintäsignaalia, niin se voidaan sitten taas suuntia ja näin saavuttaa paikannus.
Hmm, eikös tuosta hyvästä esityksestä jää huomioimatta se, että yhtälössä käytetyn RCS:n arvo on samassa kappaleessa eri eri aallonpituuksille?