Oletko jo saanut käskyä kertaamaan vuodelle 2016 ?

Perde

Luutnantti
Onkos kellään tullut jo kutsua ensi vuoden alkuun, eikös ne postiteta puolisen vuotta ennen harjoitusta?
 
Kovia harjoituksia on ensi vuodelle luvattu niin paljon, että minäkin olisin tyytyväinen niihin jollei viimeisen kymmenen vuoden aikana olisi tullut valtavaa kertausharjoitusvelkaa.

Itselleni ei ole lappuja tullut, eikä tule. Siis käskyjä vuodelle 2015. Veh -kuponkeja tulee 2-3 kk välein. Ei pv:n kannata minua koviin harkkoihin käskeä kun tulen halvemmalla veh -lapulla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kaiken aikaa taustalla on tiettyjä joukkoja, runkoja, avainhenkilöitä kertautettu, vehitetty, kurssitettu ja tehty yhdessä hommia muuten vaan. Itse ainakin olen ollut oikein myönteisellä mielellä kohdattuani monta toimivaa ja osaavaa porukkaa, vaikka varustamisjonoja ja lähtökahveja niille joukoille ei ole ollutkaan jakaa.
 
Samoilla miettein #2 ja #4 kanssa, mutta kiinnostaisi kuulla miten tämän sivuston sijoitetut kirjoittajat pääsevät tuohon luvattuun vajaaseen 20 000 henkilön joukkoon ja missä vaiheessa. Ei kai mikään korvaa kunnon harjoitusta (KH), jossa koko joukko on oikeasti paikkalla ja varusteltu?
 
Samoilla miettein #2 ja #4 kanssa, mutta kiinnostaisi kuulla miten tämän sivuston sijoitetut kirjoittajat pääsevät tuohon luvattuun vajaaseen 20 000 henkilön joukkoon ja missä vaiheessa. Ei kai mikään korvaa kunnon harjoitusta (KH), jossa koko joukko on oikeasti paikkalla ja varusteltu?

Joukkue saa parasta harjoitusta kun koko komppania on paikalla ja varusteltu. Komppania saa parasta harjoitusta vasta kun koko pataljoona on paikalla ja varusteltu. jne

Nyt on luvattu jo yli 20000 miestä vuonna 2015 koviin harkkoihin. Ei välttämättä satu silti esim. kaikille maakeille, kun niitä on kertautettu kuitenkin näiden pulavuosien aikanakin. Muita "uusia" joukkojakin on paljon joita ei ole koskaan kertautettu. Paikallispataljoonat nyt tulee yhtenä mieleen. Ja tietysti sitte operatiivisten joukkojen säästöjen takia kertaamatta jääneet joukot. Vehejä on minulle luvassa, mutta ei niihin tule koskaan kuin puoli komppaniaa samalla kertaa. 2016-2017 veikkaan, että minulle tulee seuraava kova kh. Minä olen ollut kovissa kertausharjoituksissa muistaakseni kaikkina niinäkin vuosina jolloin kertausmäärät jäivät alle 5000 miestä/vuosi. Nyt voi olla muiden vuoro. Minä pysyn hetken kunnossa reenaamalla itte ja käymällä 4-6 vehiä/vuosi.
 
Toivottavasti kohtakaan ei tipu kutsuja todella monelle ylimääräisiin harjoituksiin...
 
Edellisessä käsketyssä harjoituksessa sanottiin että seuraava kutsu tulee jos kakka osuu turbiinin lapoihin.
Sitä odotellessa.
 
Onkohan näistäkään hyvä huudella kovin paljoa julkisesti? Eihän tällainen foorumigallup todellakaan ole edustava otos, mutta kaikesta huolimatta. On täällä puututtu vähäpätöisempäänkin...
 
Eikös se punainen lappu liity jotenkin jalkapalloon? ;)
 
Onkohan näistäkään hyvä huudella kovin paljoa julkisesti? Eihän tällainen foorumigallup todellakaan ole edustava otos, mutta kaikesta huolimatta. On täällä puututtu vähäpätöisempäänkin...

Foliohattuja taitellaan jo?

Jos järjestettäisiin (kymmenien) tuhansien ressujen ylimääräisiä kertausharjoituksia, niin se tulee väistämättä uutisiin. Täysin riippumatta siitä, mitä jonkin pikkuriikkisen mpnetin gallup sanoo.
 
Foliohattuja taitellaan jo?

Jos järjestettäisiin (kymmenien) tuhansien ressujen ylimääräisiä kertausharjoituksia, niin se tulee väistämättä uutisiin. Täysin riippumatta siitä, mitä jonkin pikkuriikkisen mpnetin gallup sanoo.

No ei taitella. Mä luotan siihen, että kyllä valtio poikansa varustaa foliohatuilla (ja pistooleilla), jos niitä tarvitaan.

Tunnustin itsekin, ettei otos ole edustava. Tällä foorumilla on aika vähän keskivertoreserviläisiä. Jotain vihiä voi kuitenkin saada, jos joku möläyttää, että "joo, kolmet käsketyt kertausharjoitukset puolen vuoden sisällä täällä Saaristomeren MAAKKissa" tai vastaavasti "ei yksiäkään, kyllä hatuttaa, MAAKKissa ja upseerismiehiä kun olen vieläpä". Jälkimmäinen vastaus kertoo puolustusvoimien huolettomasta suhtautumisesta ja ensimmäinenkin oman tarinansa.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Mites moni on huomanut noin yleisellä tasolla “tavallisten kansalaisten” lähes hysteriaa muistuttavan huolestumisen Venäjän osalta? NATO on aiemmin ollut suoraan Saatanasta, Puolustusvoimat on asetettu kärkisijoille leikkaushaluissa, yksityinen aseenomistus on oltu halukkaita jopa kieltämään käytännöntasolla ja vapaaehtoinen maanpuolustustyö on ollut “ajanhukkaa”, sillä nämä kirotut lampaat ovat luottavaisin mielin olleet siinä uskossa, että Euroopassa ei sodita enää ikinä ja Venäjä olisi sivistynyt länsimaa, vaikkakin vähän jäljessä muita. Nyt sitten kuuluu bääbää, kun susi näyttää vähän hampaita.

sheep.jpg


On tehnyt ihan mieli kiusata ja vittuilla, että mites, eikö ryssien kanssa olekaan kiva tehdä kauppaa ja leikkiä suurta kosmopoliittia rajat auki ja viisumit pois- hengessä sekä muna puolikovana kertoa jostain vitun rappiokylästä nimeltä Lening... Pietari ja siellä olevista suuren maailman ihmeistä, kuten katulapsista, jotka myyvät itseään saadakseen huumeita. "Mutku Pietari on niin ihana kaupunki." Olen pitänyt kieleni kurissa ja tyytynyt itsekseni miettimään, että aiheuttavatko ryssät oikeasti noin suurta pelkoa ja miksi?

Kunhan ensimmäisen aallon ensimmäisen desantin hyppykengät rapaantuvat Viikin peltojen kuraan, niin jälkiviisaasti muistutan: Mitäs minä sanoin!

Nyt alkaa olla vähän myöhäistä vaatia korjausliikkeitä niiden virheiden ja säästöjen osalta, joita on tehty kuluneina vuosina ja oikeastaan koko 2000- luvun. Kaiketi suurin puutteistahan on koulutuksellinen eikä suinkaan materiaalinen. Miten iso osa kenttäarmeijasta on kertausharjoitettu viimeisen 5 vuoden aikana? Aivan. Ja silti viikko per 5 vuotta olisi ihan naurettavan vähän. Merkityksettömän vähän. Tuollaisella porukalla ei tehdä yhtään mitään ilman tiivistä koulutusperiodia ja kenttäarmeijan kertauttamiseen ei riitä suinkaan viikonloppu. Eikä kuukausi tai kaksikaan.

En ole viitsinyt edes kysyä näiltä huolestuneilta, että kun maanpuolustuskysymys kerran on framilla, niin et ole ajatellut omalta osaltasi parantaa maanpuolustuskykyä osallistumalla vapaaehtoiseen koulutukseen tai esimerkiksi johonkin ampumapäivään... Tietäähän sen, että näillä lampailla on aina parempaa tekemistä. Milloin pitää runkata kotona, milloin katsoa elokuvaa, milloin viettää viikonloppu anoppilassa, milloin on ollut niin älyttömän raskas 40 tuntinen työviikko, ettei muka jaksa tai jokin muu huono tekosyy.

Edit. Väärä reikä. Modet voi halutessaan siirtää. Ihan sama.
 
Niin ja itse kysymykseen. Oma joukkoni on valtiollisen propagandan mukaisesti “valtakunnan puolustamisen kannalta keskeisimpiä ja iskukykyisimpiä maavoimien joukkoja”. Itse käyttäisin sanaa oli. Käskettyjä kertausharjoituksia 0. Henkisesti olen varautunut siihen, että tuolla joukolla ei tule ikinä kerrattua, vaikka aikanaan sanottiinkin, että 2 vuotta kotiutumisesta olisi ensimmäinen kh. Ei ollut. En pidätä hengitystä odotellessa.
 
Back
Top