Oma lentosimulaattori

Nostetaan tämmöinen aihe ketjuu, että milloin ensimmäistä kertaa tutustuit lentosimuihin ja mitä nämä olivat ? Tässä oma Top3 -listaus:

- Battlehawks 1942 80-luvun lopulla. Isoveljen C64:lla tätä tuli "lennettyä." Jäi alle kouluikäisen tulikomennon mieleen kerrassaan upeana pelinä.


- Wings, jota tuli pelattua paljonkin veljen Amiga 500:lla 90-luvun alussa. Tämä häikäisi tuolloisella upealla grafiikallaan.


- Their Finest Hour, jota tuli pelattua samoihin aikoihin parhaan kaverini kanssa tämän PC:llä.



Sittemmin mieleen jääneitä simuja ovat olleet mm. Pacific Air War 1942, Red Baron, European Air War. Vuosituhannen vaihteessa tuli sitten paneuduttua Falcon 4:een ja Il-2:een.
 
Nostetaan tämmöinen aihe ketjuu, että milloin ensimmäistä kertaa tutustuit lentosimuihin ja mitä nämä olivat ? Tässä oma Top3 -listaus:

- Battlehawks 1942 80-luvun lopulla. Isoveljen C64:lla tätä tuli "lennettyä." Jäi alle kouluikäisen tulikomennon mieleen kerrassaan upeana pelinä.


- Wings, jota tuli pelattua paljonkin veljen Amiga 500:lla 90-luvun alussa. Tämä häikäisi tuolloisella upealla grafiikallaan.


- Their Finest Hour, jota tuli pelattua samoihin aikoihin parhaan kaverini kanssa tämän PC:llä.



Sittemmin mieleen jääneitä simuja ovat olleet mm. Pacific Air War 1942, Red Baron, European Air War. Vuosituhannen vaihteessa tuli sitten paneuduttua Falcon 4:een ja Il-2:een.
Eka lentosimuni oli Flight Simulator 4.0, jonka sain 60 megahertsin kotikoneelleni vuonna -93.


Yksi hieno lentosimu, jonka muistan oli -95 ilmaantunut Su27 Flanker, jota tuli kyllä tahkottua monet illat.


Kovimmat tuon ajan pelit olivat kylläkin kolikkopeli puolella, joita tuli kavereiden kanssa tahkottua kilpaa. Tässä -95 Air Combat 22 (Arcade).

 
Viimeksi muokattu:
Eka lentosimuni oli Flight Simulator 4.0, jonka sain 60 megahertsin kotikoneelleni vuonna -93.


Yksi hieno lentosimu, jonka muistan oli -95 ilmaantunut Su27 Flanker, jota tuli kyllä tahkottua monet illat.


Kovimmat tuon ajan pelit olivat kylläkin kolikkopeli puolella, joita tuli kavereiden kanssa tahkottua kilpaa. Tässä -95 Air Combat 22 (Arcade).


Minulle tuo Microsoftin Flight Simulator -sarja on aina jäänyt melko tuntemattomaksi. Johtuu varmaan siitä kun sain 96 ensimmäisen kotikoneeni ja asensin siihen tuolloin uusimman Flight Simin, niin maksimigrafiikoilla hyydytti koneen niin maan perusteellisesti. Ruudunpäivitys suorastaan mateli.

Mutta tuon Su-27:n suorastaan unohdin, vaikka se oli kyllä kovan luokan simu. Lentomalliahan kehuttiin realistiseksi, eli kone toimi fysiikan lakien mukaisesti. Muistan, että ase- ja tutkajärjestelmän käytön opetteleminen oli todella haastavaa.
 
Minulla ainakin kertaalleen Falcon 4.0:n kampanja päättyi siihen, että sain vielä ryssät ja kiinalaiset kimppuuni. :D
Joo, tuo pelin campaign on kyllä nerokkaasti muotoiltu. Oma menestyminen ja omat päätökset vaikuttavat sodan lopputulemaan. On siis ns. "alternate endings".
 
Tämmönen uutinen. Lentosimupäivä Suomen Pelimuseolla Tampereella.

https://www.facebook.com/events/115854759164229/


Ilmailua ja lentämistä voi harrastaa kotonakin, niin yksin kuin internetin kautta muidenkin kanssa. Pelimuseon lentosimulaattoripäivässä tutustumme kotikonstein tapahtuvaan lentämiseen ja kuinka sinitaivaille voi nousta niin vanhan ajan kuin nykypäivän sotakoneilla, purjekoneilla tai matkustajakoneilla. Virtuaalisilla taivailla ei huono keli haittaa!

Yleisöä lennättämässä kokeneet pilotit Ville "Cosmo" Ranki, Tatu “dta” Aalto, Matti “Kippari “Kurvinen ja Jukka "Grendel" O. Kauppinen. Lennettävissä IL-2 Sturmovik: Battle of Moscow / Battle of Stalingrad, IL-2 Sturmovik: 1946, Digital Combat Simulator (DCS) sekä X-Plane 11.

Päivän aikana Jukka O. Kauppinen esitelmöi lentosimulaattorien historiasta ja virtuaalisesta sotalentämisestä. Entä mihin simulaattorilentäminen voi johtaa? Tästä aiheesta pelimuseon Areenalla keskustelevat Sami Saikkonen, Ville Ranki ja Jukka O. Kauppinen.
 
Joo, tuo pelin campaign on kyllä nerokkaasti muotoiltu. Oma menestyminen ja omat päätökset vaikuttavat sodan lopputulemaan. On siis ns. "alternate endings".

Mä en oo koskaan jaksanut tahkota noita kampanjia kovinkaan pitkälle, mutta joskus Falcon 3.0 aikoina laitoin loputtomat aseet/polttoaineen ja kuolemattomuuden ja kävin tuhoamassa jokaisen lentotukikohdan. Kampanja kesti varmaan 3-4 lentoa jonka jälkeen juhlittiin voittoa ilotulitusten ja fanfaarien säestämänä. 4.0 systeemi on varmaan peruja noista 90-luvun alun ajoista ja kyllä noi valmiiksi käsikirjoitetut kampanjat edes takaisin samoja tehtäviä sahaten on tohon verrattuna aika puuduttavia.

Falcon 3.0 systeemi ei varmaan perustunut kuin tuhottujen maalien määrään, mutta on siltikin realistisempi kuin mihin monet muut pystyvät.
 
Ei näytä Harrierkaan pahalta

No ei näytä ei. Tuo DCS 2.0 tarjoaa kyllä aivan huiman loikkauksen graafikoissa, kun vertaa vanhempaan DCS:ään. Meikäläisen kone taitaa vaan tarvita hieman päivitystä, että jaksaa pyörittää. Tietokoneiden komponentithan eivät tunnetusti ole aivan sieltä halvimmasta päästä, mutta kerrankos se vaan lompsassa kirpasee. Muutenkin onhan rahalle huonompiakin käyttökohteita. ;)
 
Joo, tuo pelin campaign on kyllä nerokkaasti muotoiltu. Oma menestyminen ja omat päätökset vaikuttavat sodan lopputulemaan. On siis ns. "alternate endings".

Miten saatanan kauan sitä pitää tahkota? Olen saanut muistaakseni kaksi ylennystä, ja mikläli pitää edetä lentävään kenraaliin, niin sitä en kyllä tässä elämässä ehdi tehdä...

P.S. Olen Jonne, joten pelinä siis Falcon 4.0 AF. ;)
 
Back
Top