Oma lentosimulaattori

RPG83

Soome Majori
Tästä Ilmamaakuntajoukkojen koulutukseen. Jos lompakko pullistelisi...

 
Tuskin tuo niin hirveän kallis on. Suomessakin monella simuilijalla on kaikennäkösiä kotiohjaamoja, mutta yleensä ne on siviilikoneita.
 
Tuskin tuo niin hirveän kallis on. Suomessakin monella simuilijalla on kaikennäkösiä kotiohjaamoja, mutta yleensä ne on siviilikoneita.

Ei olekaan, mutta opiskelijabudjetilla ei viitsi nelinumeroisiakaan summia kovin kevyesti käytellä.
 
Mitä tolla lennetään? Olisko ton hinta kaikkine näyttöineen, hallintalaitteineen ja videotykkeineen jotain >50000 € luokkaa, joten jonkun Falcon 4.0 (modeilla) hakkaamiseen vähän kallista lystiä.
 
DCS sarjaan on tullut uusia koneita kuten MIG-21 ja HAWK aikaisemmin tarjolla olleiden lisäksi.

DCS World on ilmainen alusta jossa nuo lisäosat toimii. Eli kannattaa kokeilla jos vaan koneessa on riittävästi tehoja. Worldissä voi lentää SU-25 tosin se on suppeammin mallinnettu. Ja tietenkin Ilmavoimien tulevaisuuden torjuntahävittäjä TF-51 Mustang.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin vajaa pari vuotta takaperin Ruotsissa lentämässä huippurealistista Saab 35 Draken suihkuhävittäjäsimulaattoria. Kyseessä on Gävlessä toimiva Novelair-niminen yritys, joka tarjoaa realistisia simulaattorielämyslentoja Draken- ja Viggen hävittäjillä. Kolmas vaihtoehto on äskettäin repertuaariin ilmaantunut suihkumatkustajasimu.

http://www.novelair.com/web/index.html

Kumpikin Draken & Viggen-simu on rakennettu aitojen ohjaamojen ympärille. Joten periaatteessa kaikki toimii kuten oikeissakin koneissa. Elämys oli kyllä huikea. Suosittelen lämpimästi.

Ohessa pari selventävää videolinkkiä:







 
Heurekassa oli joskus ilmavoimien vanha Draken-simu. Ihan mukava kokemus.

Youtubesta löytää "harrastajien" ohjaamoja hakusanalla home cockpit. Tässä yksi siviilikoneen (Boeing 737) mukaan tehty:
 
Kävin Ilmailumuseossa Virtuaalilentäjien ylläpitämässä Messerschmitt Bf109-simulaattorissa. Kouluttajan mukaan se on muuten täysin "aito" oleellisilla herkuilla, mutta sauva saisi olla jäykempi (vaijerivastukset).

Simulaattori mallinsi, miten voimakkaasti potkurin kierto veti oikealle. Oikeaa jalkaa piti antaa paljon ja hiukan sauvalla ottaa vastaan. Ilmassa kone oli helpompi kuin auto ja paljon. Sain ensi kerralla ilmaan ja samalla kuulla, että eräs ilmavoimien komentaja oli vetänyt kaseikkoon, kun ei ollut uskonut.

En ehtinyt tehdä puolessa tunnissa kuin muutaman vaakakierteen ja pari silmukkaa. Ensimmäinen laskeutumiseni ajautui ruohikolle ja meni lopuksi nokalleen. Toinen onnistui hyvin. Laskeutumisessa menin Laajasalon päälle 500 metrissä ja käännyin kohti Malmia. Lähestymisessä korkeutta pitkään siksi, ettei nokka peitä kenttää.

Olin saanut puolituntisen lahjaksi. Tuolla simulla lentäminen maksaa 90 euroa / 1,5 tuntia. Se on vähimmäismäärä, jos ei ole ikinä lentänyt edes simulaattorissa.

Kännykuva jäi vähän sumuiseksi.

1452241_774071625992123_8815357296195533058_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Mersusimuista puuttuu kokonaan vastavoima. Eli se ohjaussauva on kaikilla nopeusalueilla löysä kun sen pitäisi olla löysä vain pienellä nopeudella. Ja taas tiukka suurilla nopeuksilla. Tuossa DK-simussa jonka mainitsin oli muuten simuloitu hienosti paineilmalla G-voimat. Siinä piti vetää oikeat G-housut jalkaan ennen ohjaamoon kipuamista. Ja kun vedit tiukkaa kurvaa, niin paineilmalla toimivat pöksyt rupesivat puristamaan kinttuja helvetin lujaa. Drakenin ohjekirja sallii semmoset +7 G:n kaarrot. Itte sain vedettyä simulla vain semmoset 6,5 G:tä kun tunne rupesi olemaan jo kivulias.
 
Kävin Ilmailumuseossa Veteraanilentäjien ylläpitämässä Messerschmitt Bf109-simulaattorissa. Kouluttajan mukaan se on muuten täysin "aito" oleellisilla herkuilla, mutta sauva saisi olla jäykempi (vaijerivastukset).

Simulaattori mallinsi, miten voimakkaasti potkurin kierto veti oikealle. Oikeaa jalkaa piti antaa paljon ja hiukan sauvalla ottaa vastaan. Ilmassa kone oli helpompi kuin auto ja paljon. Sain ensi kerralla ilmaan ja samalla kuulla, että eräs ilmavoimien komentaja oli vetänyt kaseikkoon, kun ei ollut uskonut.

En ehtinyt tehdä puolessa tunnissa kuin muutaman vaakakierteen ja pari silmukkaa. Ensimmäinen laskeutumiseni ajautui ruohikolle ja meni lopuksi nokalleen. Toinen onnistui hyvin. Laskeutumisessa menin Laajasalon päälle 500 metrissä ja käännyin kohti Malmia. Lähestymisessä korkeutta pitkään siksi, ettei nokka peitä kenttää.

Olin saanut puolituntisen lahjaksi. Tuolla simulla lentäminen maksaa 90 euroa / 1,5 tuntia. Se on vähimmäismäärä, jos ei ole ikinä lentänyt edes simulaattorissa.

Kännykuva jäi vähän sumuiseksi.

1452241_774071625992123_8815357296195533058_n.jpg

 
Mitä tolla lennetään? Olisko ton hinta kaikkine näyttöineen, hallintalaitteineen ja videotykkeineen jotain >50000 € luokkaa, joten jonkun Falcon 4.0 (modeilla) hakkaamiseen vähän kallista lystiä.

Pelinä on käsittääkseni Falcon 4.32 BMS (tai millä nimellä tuo modi nyt kulkeekaan, arvasit kuitenkin pohjalla olevan pelin), ja koneena on tietysti F-16.

Hinnassa puhutaan enintään n. 10 000 eurosta, laskin joskus tarkankin luvun. Simulaattori sisältää niin paljon COTS-ratkaisuja, että hinta on varsin kohtuullinen, vaikka silti suolainen pelkäksi leluksi. Ohjaamo ilman "avioniikkaa" maksaa pari tonnia, MFD:t, kytkin- ja mittarinäytöt ja hallintalaitteet (sauva, polkimet) tuovat joitakin tuhansia lisää, ja siihen päälle tulee vielä videotykki + valkokangas (jokunen tonni) ja hommaa pyörittävä tietokone (tonni?).

http://viperwing.com/#full-F-16-simulator <--- Tuolta löytyy tarkempi listaus simulaattorin osista, niistä voi pyrkiä laskemaan tarkemman hinnan, jos kiinnostaa. Lisäksi muualta ko. sivustolta löytyy hintatietoja istuimesta ja rungosta.
<--- Hieman lisää teknistä informaatiota, etenkin videon lopussa.
 
Lockheed Martin hankki Flight Simulator oikeudet kun Microsoft luopui siitä. Nykyään sitä kutsutaan nimellä Prepar3d. http://www.prepar3d.com/

Hintaa perusversiolla 199 dollaria ja 2300 saa sitten asejärjestelmät kun toimimaan. Voi olla että jälkimmäistä ei myydä siviileille. Ei ihan halpaa touhua.
 
Back
Top