@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran. Simulaattoria ovat lentäneet mersuvanhukset (mm. Juutilaisen siipimies Heiska) ja palaute on ollut todella positiivista. Se on ainoa mahdollisuus lentää konetta, jota käytännössä ei ole enää. Olen ylpeä siitä, että minun kokemuksellani pääsin heti taivaalle ja vielä alaskin, vaikka ensi lasku rullasikin kiusallisesti ruohikolle kun kämmäilin polkimien kanssa.
1500 hv, 3000 kh ja kolmen metrin potkuri on nousussa tosiaan ongelmallinen. Tuttavani, joka on lentänyt kaikissa simuissa on ultralight-tyyppi ja kävi kokeilemassa sitä. Kysyin, miten meni. "Vaikea hallita", murahti hän. En kysynyt enempää.
Voin antaa ohjeeksi, että helpoin tapa on laittaa kaasu täysille ja olla koskematta sauvaan ollenkaan, kannuspyörä lukittuna, laipat kokonaan auki. Kun nopeus on 90 kannuspyörä nousee ja kone pyrkii aavistuksen vasempaan, jolloin laitat oikeaa jalkaa melko reilusti ja pidät jalan asennossa. Jos se kuitenkin alkaa kiertää oikealle, tasoitat vasemmalla.
Rauhalllisin liikkein, ei painella jalkoja ees taas. Aavistuksen, siis ihan hellästi, voi sauvaa painaa vastaan (vasempaan). Kun nopeus on 90, kannuspyörä irtoaa kentästä ja kone kevenee. Telineet ylös, laipat (vasemmalla oleva pyörä) kokonaan kiinni. Kaasua voi vähentää tässä vaiheessa. Lensin ensin 1000 metriin ja sitten laskeuduin Jätkäsaaren yli merelle hyvin loivassa liu´ussa ja vielä 20% tehoilla nopeus oli 500... sitten taas tehoja ja ylös.
Sääli, että se on niin hiton kallista, mutta siinähän kouluttaja tulee sovittuna aikana sitten puoleksitoista tunniksi töihin.
Tuossa videossa neuvotaan myös perinteinen nousutapa, jota en kokeillut lainkaan.