Oma lentosimulaattori

tulikomento

Ylipäällikkö
Kävin sitten eilen Helsingin reissun yhteydessä lentämässä tuota Takeoff Simulationsin Airbus-simua. Ja hieno oli elämys. Sanoisin, että simulaattori antaa kyllä hyvän kuvan siitä, millaista on lentää nykyaikaista matkustajakonetta. Voin suositella varsin varauksetta kaikille ilmailusta kiinnostuneille. Ei vaadi aiempaa kokemusta, joskin siitä on selkeästi apua. Laitan tässä vielä linkkinä pari firman omaa videota.



 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Oliko olo kuin bussikuskilla?
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Oliko olo kuin bussikuskilla?
Siinä mielessä kyllä, että kun meikäläisen aikaisempi simukokemus on hävittäjistä, niin kyllä ison matkustajakoneen lentäminen on erilaista. Käytännössä tuo A 320 on itsessään lentävä tietokone. Hämmästyttävän edistyneesti tietokone ja automatiikka on onnistunut vähentämään nykypäivän pilottien työtaakkaa. Itse lensin pari starttia Helsinki-Vantaalta ja pari laskuyritystä takaisin samalle kentälle ja lopuksi vielä lähestymisen ja laskun Lappeenrantaan. Kouluttajan mukaan kaikista laskuista olisin vielä kävellyt omin jaloin pois tappamatta matkustajia. Yksi lasku meni ilmeisen hyvin, kun opettaja kehui sitä jo "melkein" oppikirjamaiseksi.
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Itse olen "lentänyt" vain Aerosoftin A320: sta, ja aika modernin simplistinen kuva siitäkin tuli. :D
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Itse olen "lentänyt" vain Aerosoftin A320: sta, ja aika modernin simplistinen kuva siitäkin tuli. :D
Hämmästelin kyllä sitä, että koneessa ei ole lainkaan "vanhanaikaisia" analogisia mittareita, vaan ohjaamo on täynnä nestekidenäyttöjä. Tämä vaati aluksi totuttelua, mutta jahka pääsi jyvälle koneen järjestelmistä, niin lentohommat alkoivat sujua. Mietin silti, että mitäs sitten tehdään jos tositilanteessa kompuutterit sanovat yhteistyösopimuksensa irti.
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Airbussien cockpitit taitavat olla melko tilavia Boeingiin verrattuna. Siisti toimisto.
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Turun ilmailunäytös alkaa nyt. Siellä näyttäisi olevan F-35-simu.

 

tulikomento

Ylipäällikkö
Turun ilmailunäytös alkaa nyt. Siellä näyttäisi olevan F-35-simu.

Jep. Sama mikä oli viime vuonna näytillä Oulun näytöksessä. VIP-vieraat ja ilmavoimien väki pääsevät kokeilemaan. Luonnollisesti tämä on osa Lockheed-Martinin pr-työtä ja lobbausta.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
 
Viimeksi muokattu:

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran. Simulaattoria ovat lentäneet mersuvanhukset (mm. Juutilaisen siipimies Heiska) ja palaute on ollut todella positiivista. Se on ainoa mahdollisuus lentää konetta, jota käytännössä ei ole enää. Olen ylpeä siitä, että minun kokemuksellani pääsin heti taivaalle ja vielä alaskin, vaikka ensi lasku rullasikin kiusallisesti ruohikolle kun kämmäilin polkimien kanssa.

1500 hv, 3000 kh ja kolmen metrin potkuri on nousussa tosiaan ongelmallinen. Tuttavani, joka on lentänyt kaikissa simuissa on ultralight-tyyppi ja kävi kokeilemassa sitä. Kysyin, miten meni. "Vaikea hallita", murahti hän. En kysynyt enempää. :)

Voin antaa ohjeeksi, että helpoin tapa on laittaa kaasu täysille ja olla koskematta sauvaan ollenkaan, kannuspyörä lukittuna, laipat kokonaan auki. Kun nopeus on 90 kannuspyörä nousee ja kone pyrkii aavistuksen vasempaan, jolloin laitat oikeaa jalkaa melko reilusti ja pidät jalan asennossa. Jos se kuitenkin alkaa kiertää oikealle, tasoitat vasemmalla. Rauhalllisin liikkein, ei painella jalkoja ees taas. Aavistuksen, siis ihan hellästi, voi sauvaa painaa vastaan (vasempaan). Kun nopeus on 90, kannuspyörä irtoaa kentästä ja kone kevenee. Telineet ylös, laipat (vasemmalla oleva pyörä) kokonaan kiinni. Kaasua voi vähentää tässä vaiheessa. Lensin ensin 1000 metriin ja sitten laskeuduin Jätkäsaaren yli merelle hyvin loivassa liu´ussa ja vielä 20% tehoilla nopeus oli 500... sitten taas tehoja ja ylös.

Sääli, että se on niin hiton kallista, mutta siinähän kouluttaja tulee sovittuna aikana sitten puoleksitoista tunniksi töihin.

Tuossa videossa neuvotaan myös perinteinen nousutapa, jota en kokeillut lainkaan.

 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran.
Täytyy ehdottomasti varata lomareissun ohjelmaan. Kannuspyöräkoneella olen lentänyt noin 15 tuntia, en tosin Mersulla:D Enemmän nokkapyörävehkeillä ja nimenomaan ultrilla.
Jos jollakin ww2 sotakoneella olisi joskus oikeasti mahdollisuus käydä lentämässä, lottovoiton tai muun jättimäisen onnenpotkun ansiosta, niin listan ykkösenä minulla olisi Bf 109.
 

Kalastaja

Majuri
Lahjoittaja
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran. Simulaattoria ovat lentäneet mersuvanhukset (mm. Juutilaisen siipimies Heiska) ja palaute on ollut todella positiivista. Se on ainoa mahdollisuus lentää konetta, jota käytännössä ei ole enää. Olen ylpeä siitä, että minun kokemuksellani pääsin heti taivaalle ja vielä alaskin, vaikka ensi lasku rullasikin kiusallisesti ruohikolle kun kämmäilin polkimien kanssa.

1500 hv, 3000 kh ja kolmen metrin potkuri on nousussa tosiaan ongelmallinen. Tuttavani, joka on lentänyt kaikissa simuissa on ultralight-tyyppi ja kävi kokeilemassa sitä. Kysyin, miten meni. "Vaikea hallita", murahti hän. En kysynyt enempää. :)

Voin antaa ohjeeksi, että helpoin tapa on laittaa kaasu täysille ja olla koskematta sauvaan ollenkaan, kannuspyörä lukittuna, laipat kokonaan auki. Kun nopeus on 90 kannuspyörä nousee ja kone pyrkii aavistuksen vasempaan, jolloin laitat oikeaa jalkaa melko reilusti ja pidät jalan asennossa. Jos se kuitenkin alkaa kiertää oikealle, tasoitat vasemmalla. Rauhalllisin liikkein, ei painella jalkoja ees taas. Aavistuksen, siis ihan hellästi, voi sauvaa painaa vastaan (vasempaan). Kun nopeus on 90, kannuspyörä irtoaa kentästä ja kone kevenee. Telineet ylös, laipat (vasemmalla oleva pyörä) kokonaan kiinni. Kaasua voi vähentää tässä vaiheessa. Lensin ensin 1000 metriin ja sitten laskeuduin Jätkäsaaren yli merelle hyvin loivassa liu´ussa ja vielä 20% tehoilla nopeus oli 500... sitten taas tehoja ja ylös.

Sääli, että se on niin hiton kallista, mutta siinähän kouluttaja tulee sovittuna aikana sitten puoleksitoista tunniksi töihin.

Tuossa videossa neuvotaan myös perinteinen nousutapa, jota en kokeillut lainkaan.

Kuinkahan kalliiksi tulisi rakentaa itse tuollainen :D ?
 

tulikomento

Ylipäällikkö
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran. Simulaattoria ovat lentäneet mersuvanhukset (mm. Juutilaisen siipimies Heiska) ja palaute on ollut todella positiivista. Se on ainoa mahdollisuus lentää konetta, jota käytännössä ei ole enää. Olen ylpeä siitä, että minun kokemuksellani pääsin heti taivaalle ja vielä alaskin, vaikka ensi lasku rullasikin kiusallisesti ruohikolle kun kämmäilin polkimien kanssa.

1500 hv, 3000 kh ja kolmen metrin potkuri on nousussa tosiaan ongelmallinen. Tuttavani, joka on lentänyt kaikissa simuissa on ultralight-tyyppi ja kävi kokeilemassa sitä. Kysyin, miten meni. "Vaikea hallita", murahti hän. En kysynyt enempää. :)

Voin antaa ohjeeksi, että helpoin tapa on laittaa kaasu täysille ja olla koskematta sauvaan ollenkaan, kannuspyörä lukittuna, laipat kokonaan auki. Kun nopeus on 90 kannuspyörä nousee ja kone pyrkii aavistuksen vasempaan, jolloin laitat oikeaa jalkaa melko reilusti ja pidät jalan asennossa. Jos se kuitenkin alkaa kiertää oikealle, tasoitat vasemmalla. Rauhalllisin liikkein, ei painella jalkoja ees taas. Aavistuksen, siis ihan hellästi, voi sauvaa painaa vastaan (vasempaan). Kun nopeus on 90, kannuspyörä irtoaa kentästä ja kone kevenee. Telineet ylös, laipat (vasemmalla oleva pyörä) kokonaan kiinni. Kaasua voi vähentää tässä vaiheessa. Lensin ensin 1000 metriin ja sitten laskeuduin Jätkäsaaren yli merelle hyvin loivassa liu´ussa ja vielä 20% tehoilla nopeus oli 500... sitten taas tehoja ja ylös.

Sääli, että se on niin hiton kallista, mutta siinähän kouluttaja tulee sovittuna aikana sitten puoleksitoista tunniksi töihin.

Tuossa videossa neuvotaan myös perinteinen nousutapa, jota en kokeillut lainkaan.

Olen lennellyt Tikkakosken ilmailumuseon vastaavaa simua. Eniten siinä häiritsi ohjaussauvan yliherkkyys, joka ei mitenkään vastaa aidon koneen ohjaustuntumaa.
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Olen lennellyt Tikkakosken ilmailumuseon vastaavaa simua. Eniten siinä häiritsi ohjaussauvan yliherkkyys, joka ei mitenkään vastaa aidon koneen ohjaustuntumaa.
Vaijerivastukset puuttuvat. Muuten on aika veikeä venkula maassa - ja ilmassa enkeli.
 
Top