Oma lentosimulaattori

Kävin sitten eilen Helsingin reissun yhteydessä lentämässä tuota Takeoff Simulationsin Airbus-simua. Ja hieno oli elämys. Sanoisin, että simulaattori antaa kyllä hyvän kuvan siitä, millaista on lentää nykyaikaista matkustajakonetta. Voin suositella varsin varauksetta kaikille ilmailusta kiinnostuneille. Ei vaadi aiempaa kokemusta, joskin siitä on selkeästi apua. Laitan tässä vielä linkkinä pari firman omaa videota.



 
Oliko olo kuin bussikuskilla?
 
Oliko olo kuin bussikuskilla?

Siinä mielessä kyllä, että kun meikäläisen aikaisempi simukokemus on hävittäjistä, niin kyllä ison matkustajakoneen lentäminen on erilaista. Käytännössä tuo A 320 on itsessään lentävä tietokone. Hämmästyttävän edistyneesti tietokone ja automatiikka on onnistunut vähentämään nykypäivän pilottien työtaakkaa. Itse lensin pari starttia Helsinki-Vantaalta ja pari laskuyritystä takaisin samalle kentälle ja lopuksi vielä lähestymisen ja laskun Lappeenrantaan. Kouluttajan mukaan kaikista laskuista olisin vielä kävellyt omin jaloin pois tappamatta matkustajia. Yksi lasku meni ilmeisen hyvin, kun opettaja kehui sitä jo "melkein" oppikirjamaiseksi.
 
Itse olen "lentänyt" vain Aerosoftin A320: sta, ja aika modernin simplistinen kuva siitäkin tuli. :D
 
Itse olen "lentänyt" vain Aerosoftin A320: sta, ja aika modernin simplistinen kuva siitäkin tuli. :D

Hämmästelin kyllä sitä, että koneessa ei ole lainkaan "vanhanaikaisia" analogisia mittareita, vaan ohjaamo on täynnä nestekidenäyttöjä. Tämä vaati aluksi totuttelua, mutta jahka pääsi jyvälle koneen järjestelmistä, niin lentohommat alkoivat sujua. Mietin silti, että mitäs sitten tehdään jos tositilanteessa kompuutterit sanovat yhteistyösopimuksensa irti.
 
Airbussien cockpitit taitavat olla melko tilavia Boeingiin verrattuna. Siisti toimisto.
 
Turun ilmailunäytös alkaa nyt. Siellä näyttäisi olevan F-35-simu.

CGvmP0EXIAAGlvA.jpg
 
Turun ilmailunäytös alkaa nyt. Siellä näyttäisi olevan F-35-simu.

CGvmP0EXIAAGlvA.jpg

Jep. Sama mikä oli viime vuonna näytillä Oulun näytöksessä. VIP-vieraat ja ilmavoimien väki pääsevät kokeilemaan. Luonnollisesti tämä on osa Lockheed-Martinin pr-työtä ja lobbausta.
 
Noiden lisäksi Pirkkalassa on sitten vielä se WTT-pallosimu jossa vielä laajempi näkymä.

Onko sitä WTT-simppaa enää olemassa ? Ainakaan tällä listalla sitä ei enää mainita (karmean pitkä hyperlinkki).

http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=e08d14004048409ab756ff51339495b4

EDIT: Tässä linkissä skannattuna 90-luvulla laadittu Suomen Sotilaan juttu tuosta WTT-simusta.

http://www2.amk.fi/digma.fi/eetu/ww...anto/0409010/5h2D04JT9/Hornetsimulaattori.pdf

Olisikohan niin, että tuo edusti periaatteessa suhteellisen vanhaa tekniikkaa ja vei paljon tilaa. Nykypäivän WTSAT-simu menee pienempään tilaan ja on modernimpi kaikin puolin ?
 
Viimeksi muokattu:
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran. Simulaattoria ovat lentäneet mersuvanhukset (mm. Juutilaisen siipimies Heiska) ja palaute on ollut todella positiivista. Se on ainoa mahdollisuus lentää konetta, jota käytännössä ei ole enää. Olen ylpeä siitä, että minun kokemuksellani pääsin heti taivaalle ja vielä alaskin, vaikka ensi lasku rullasikin kiusallisesti ruohikolle kun kämmäilin polkimien kanssa.

1500 hv, 3000 kh ja kolmen metrin potkuri on nousussa tosiaan ongelmallinen. Tuttavani, joka on lentänyt kaikissa simuissa on ultralight-tyyppi ja kävi kokeilemassa sitä. Kysyin, miten meni. "Vaikea hallita", murahti hän. En kysynyt enempää. :)

Voin antaa ohjeeksi, että helpoin tapa on laittaa kaasu täysille ja olla koskematta sauvaan ollenkaan, kannuspyörä lukittuna, laipat kokonaan auki. Kun nopeus on 90 kannuspyörä nousee ja kone pyrkii aavistuksen vasempaan, jolloin laitat oikeaa jalkaa melko reilusti ja pidät jalan asennossa. Jos se kuitenkin alkaa kiertää oikealle, tasoitat vasemmalla. Rauhalllisin liikkein, ei painella jalkoja ees taas. Aavistuksen, siis ihan hellästi, voi sauvaa painaa vastaan (vasempaan). Kun nopeus on 90, kannuspyörä irtoaa kentästä ja kone kevenee. Telineet ylös, laipat (vasemmalla oleva pyörä) kokonaan kiinni. Kaasua voi vähentää tässä vaiheessa. Lensin ensin 1000 metriin ja sitten laskeuduin Jätkäsaaren yli merelle hyvin loivassa liu´ussa ja vielä 20% tehoilla nopeus oli 500... sitten taas tehoja ja ylös.

Sääli, että se on niin hiton kallista, mutta siinähän kouluttaja tulee sovittuna aikana sitten puoleksitoista tunniksi töihin.

Tuossa videossa neuvotaan myös perinteinen nousutapa, jota en kokeillut lainkaan.

 
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran.

Täytyy ehdottomasti varata lomareissun ohjelmaan. Kannuspyöräkoneella olen lentänyt noin 15 tuntia, en tosin Mersulla:D Enemmän nokkapyörävehkeillä ja nimenomaan ultrilla.
Jos jollakin ww2 sotakoneella olisi joskus oikeasti mahdollisuus käydä lentämässä, lottovoiton tai muun jättimäisen onnenpotkun ansiosta, niin listan ykkösenä minulla olisi Bf 109.
 
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran. Simulaattoria ovat lentäneet mersuvanhukset (mm. Juutilaisen siipimies Heiska) ja palaute on ollut todella positiivista. Se on ainoa mahdollisuus lentää konetta, jota käytännössä ei ole enää. Olen ylpeä siitä, että minun kokemuksellani pääsin heti taivaalle ja vielä alaskin, vaikka ensi lasku rullasikin kiusallisesti ruohikolle kun kämmäilin polkimien kanssa.

1500 hv, 3000 kh ja kolmen metrin potkuri on nousussa tosiaan ongelmallinen. Tuttavani, joka on lentänyt kaikissa simuissa on ultralight-tyyppi ja kävi kokeilemassa sitä. Kysyin, miten meni. "Vaikea hallita", murahti hän. En kysynyt enempää. :)

Voin antaa ohjeeksi, että helpoin tapa on laittaa kaasu täysille ja olla koskematta sauvaan ollenkaan, kannuspyörä lukittuna, laipat kokonaan auki. Kun nopeus on 90 kannuspyörä nousee ja kone pyrkii aavistuksen vasempaan, jolloin laitat oikeaa jalkaa melko reilusti ja pidät jalan asennossa. Jos se kuitenkin alkaa kiertää oikealle, tasoitat vasemmalla. Rauhalllisin liikkein, ei painella jalkoja ees taas. Aavistuksen, siis ihan hellästi, voi sauvaa painaa vastaan (vasempaan). Kun nopeus on 90, kannuspyörä irtoaa kentästä ja kone kevenee. Telineet ylös, laipat (vasemmalla oleva pyörä) kokonaan kiinni. Kaasua voi vähentää tässä vaiheessa. Lensin ensin 1000 metriin ja sitten laskeuduin Jätkäsaaren yli merelle hyvin loivassa liu´ussa ja vielä 20% tehoilla nopeus oli 500... sitten taas tehoja ja ylös.

Sääli, että se on niin hiton kallista, mutta siinähän kouluttaja tulee sovittuna aikana sitten puoleksitoista tunniksi töihin.

Tuossa videossa neuvotaan myös perinteinen nousutapa, jota en kokeillut lainkaan.


Kuinkahan kalliiksi tulisi rakentaa itse tuollainen :D ?
 
@tulikomento käy ihmeessä Bf109 "Gustav 6"-lentoa joskus. Harkitsen itse taloudellista uhrausta ja mennä toisen kerran. Simulaattoria ovat lentäneet mersuvanhukset (mm. Juutilaisen siipimies Heiska) ja palaute on ollut todella positiivista. Se on ainoa mahdollisuus lentää konetta, jota käytännössä ei ole enää. Olen ylpeä siitä, että minun kokemuksellani pääsin heti taivaalle ja vielä alaskin, vaikka ensi lasku rullasikin kiusallisesti ruohikolle kun kämmäilin polkimien kanssa.

1500 hv, 3000 kh ja kolmen metrin potkuri on nousussa tosiaan ongelmallinen. Tuttavani, joka on lentänyt kaikissa simuissa on ultralight-tyyppi ja kävi kokeilemassa sitä. Kysyin, miten meni. "Vaikea hallita", murahti hän. En kysynyt enempää. :)

Voin antaa ohjeeksi, että helpoin tapa on laittaa kaasu täysille ja olla koskematta sauvaan ollenkaan, kannuspyörä lukittuna, laipat kokonaan auki. Kun nopeus on 90 kannuspyörä nousee ja kone pyrkii aavistuksen vasempaan, jolloin laitat oikeaa jalkaa melko reilusti ja pidät jalan asennossa. Jos se kuitenkin alkaa kiertää oikealle, tasoitat vasemmalla. Rauhalllisin liikkein, ei painella jalkoja ees taas. Aavistuksen, siis ihan hellästi, voi sauvaa painaa vastaan (vasempaan). Kun nopeus on 90, kannuspyörä irtoaa kentästä ja kone kevenee. Telineet ylös, laipat (vasemmalla oleva pyörä) kokonaan kiinni. Kaasua voi vähentää tässä vaiheessa. Lensin ensin 1000 metriin ja sitten laskeuduin Jätkäsaaren yli merelle hyvin loivassa liu´ussa ja vielä 20% tehoilla nopeus oli 500... sitten taas tehoja ja ylös.

Sääli, että se on niin hiton kallista, mutta siinähän kouluttaja tulee sovittuna aikana sitten puoleksitoista tunniksi töihin.

Tuossa videossa neuvotaan myös perinteinen nousutapa, jota en kokeillut lainkaan.


Olen lennellyt Tikkakosken ilmailumuseon vastaavaa simua. Eniten siinä häiritsi ohjaussauvan yliherkkyys, joka ei mitenkään vastaa aidon koneen ohjaustuntumaa.
 
DCS:n kohta julkaistavan uuden grafiikkamoottorin esittelyä:



Edit: Katsokaa 1080p!
 
Back
Top