Kun puhutaan kamppailusta, niin jokainen voi tehdä havainnon, että ydinaseista melko harvoin puhutaan uutisissa. Sen sijaan taloudesta on tullut keskeinen taistelukenttä ja sen avullahan kiinakin käytänössä valloittaa Afrikan mantereen resursseja käyttöönsä.
Talous, tieto, pehmeä ja epäsuora valta kovan lisänä tai osana, logistiikka ja muut tuotantoketjun avainkohdat (esim. REE)...
Usein jotain noista käytetään yllättävällä tavalla. Esimerkkinä voisi käyttää vaikka sitä, miten henkilölogistiikka ja jotkin sen alakategoriat (esim. humanitäärinen ja sellaiseksi naamioitu liikehdintä) ovat toimineet vallan välikappaleina ja vallan tai siitä sulkemisen perusteluina.
Yllättävän harvat ovat huomanneet sen, miten myös skaalautuvuuden ja abstraktiuden asteen hallinta ovat nousseet vallan ja hallinnan välineiksi. Ja niiden hallintaa voidaan tuottaa ja toteuttaa lähes täydessä katveessa niin kauan kuin ollaan yhden eksponentin verrran toista osapuolta edellä.
(Arska pelaa kolmiulotteista tai kolmen mittakaavatason peliä. Reiska pelaa neljällä ulottuvuudellta tai mittakaavatasolla.
Koska yksi niistä on Arskan käsiteavaruuden ulkopuolella, hän ei tiedä että on käynnissä myös sellainen pelin osa, johon hänellä ei ole resursseja tai osaamista.
Reiska hallitsee sitä kenttää täydellisesti koska Arska ei ole edes pelikentällä.
Reiska voi siirtää siellä olevan hallinnan tuottamia asioita muille pelikentille ja sitä kautta yllättää Arskan täydellisesti myös niillä.
Aina jos Arska löytää selityksen noille yllätyksille, niin selitys johtaa häntä lisää harhaan koska hän keksii väkisin sellaisen selityksen joka on ristiriidassa todellisuuden kanssa.
Arska siis päihitetään itse pelissä ja lisäksi hänet saatetaan pelaamaan vastustajan hyväksi itseään vastaan.
Jos Arska pelaa substanssin maailmassa, niin Reiska pelaa dynamiikalla tai rakenteilla. Jos Arska keskittyy makrovaikuttamiseen, niin Reiska tuottaa makrovaikutuksia mikrovaikuttamisen keinoin. Jos Arska keskittyy formaalien rakenteiden ymmärtämiseen ja selvittämiseen, niin Reiska käyttää memeettisiä rakenteita. Jos Arska keskittyy torjumaan informatiivista vaikuttamista, niin Reiska tuottaa informaation naamiossa olevaa refleksiivistä vaikuttamista...
Pohtikaapa huviksenne tämän suluissa olevan osuuden yhteyttä niihin kahteen mun yksinpuheluketjuun: yksilötuotanto + hybenarra. Kokonaiskuva siitä, mitä mä oon koittanut jo kauan möykätä alkaa varmaan saada enemmän - jopa ihan liikaa - havaittavaa muotoa.)