Yhteisestä kassasta jaetaan. Mutta kuten moni täälläkin sanoo, jotkut ymmärtävät kaiken hinnan mutteivat arvoa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051419680952_uu.shtml
Tukipäätös ihmetyttää: Aseistakieltäytyjille enemmän rahaa kuin varusmiehille
Torstai 14.5.2015 klo 20.48
Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi vuodelle 2015 enemmän tukea Aseistakieltäytyjäliitolle kuin Varusmiesliitolle.
Ministeriö arvioi järjestöjä monisyisellä arviointijärjestelmällä. (RIITTA HEISKANEN)
Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi 11,5 miljoonaa euroa avustuksina nuorisojärjestöille vuoden 2015 toimintaan. Veikkausvoittovaroista myönnettäviä avustuksia sai yhteensä 69 järjestöä.
Iltalehti on saanut huolestuneita yhteydenottoja lukijoilta, jotka ihmettelevät, minkä takia ministeriö on myöntänyt enemmän tukea Aseistakieltäytyjäliitolle kuin Varusmiesliitolle. Aseistakieltäytyjäliitto sai avustusta peräti 52 000 euroa, kun Varusmiesliitolle avustusta riitti ainoastaan 38 600 euroa.
Varusmiespalveluksen on suorittanut viime vuosina yli 75 % ikäluokasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus- ja arviointitoimikunnan pääsihteeri Saila Ruuth, miksi aseistakieltäytyjät saavat enemmän avustusta kuin varusmiehet?
- Järjestöjä vertaillaan arviointijärjestelmällä, jossa arvioimme avustuksen suunnitellun ja toteutuneen toiminnan perusteella. Toteutuneesta toiminnasta arvioidaan tapahtumien määrät, osallistujien määrät ja jäsenmäärät. Nämä johdetaan laista, jossa kerrotaan tulosperusteet, joilla järjestöjen toimintaa kuuluu arvioida. Ne ovat laatu, laajuus, taloudellisuus ja niin poispäin. Vertailemme järjestöjä myös toisiinsa ja suhteessa niiden omaan kehitykseen, onko toiminta lisääntynyt vai heikentynyt.
- Sen lisäksi tehdään laadullinen arviointi, koska kaikkia tulosperusteita ei voi määrällisesti arvioida. Laatu määritellään sitä kautta, että järjestöt asettavat itse itselleen tavoitteita ja arvioivat, ovatko tavoitteet toteutuneet vai ei. Me taas arvioimme, onko toiminta ollut sellaista kuin he ovat itse halunneet, koska se on tärkein asia, jota on painotettu. Nuorisojärjestöjen täytyy lähtökohtaisesti saada itse määrätä omaa toimintaansa, valtio ei saa sitä tehdä. Näin saadaan kustakin järjestöstä kokonaisarvio, jonka kautta päästään avustuksen tasoa määrittelemään.
Tarkoittaako tukipäätös sitä, että opetus- ja kulttuuriministeriö arvostaa enemmän Suomen puolustamisesta kieltäytyviä kuin niitä, jotka ovat valmiita maatamme puolustamaan?
- Mehän emme voi ottaa kantaa siihen, mikä on aatteellinen tai mielipiteellinen sisältö toiminnassa, niin kauan kun noudatetaan lakia. Emme voi ottaa kantaa siihen, hyväksymmekö henkilökohtaisesti jonkun järjestön toiminnan vai emme.
Esimerkkinä Ruuth vertaa, että hän ei esimerkiksi voi päättää kristillisen toiminnan avustamisen lopettamisesta, koska hän itse ei ole kirkon jäsen.
MIKKO VIRTA
[email protected]