Olen siinä ymmärryksessä, ettei kunnallisen ja yksityisen hammashoidon hinnoissa ole eroa, koska
yksityinenkin puoli saa heti vähentää laskusta försäkringskassan osuuden.
Eikä yksityiselle puolelle meno vaikuta jonon pituuteen yhtään, koska matut on sielläkin jonossa samalla lailla, koska valtio maksaa kaiken.
Vaikka kuin vähentäisi, niin erikoishammaslääkärin vastanotot ovat sikakalliit.
Olen myös pettynyt julkisen terveyden hammashuoltoon.
Kariesta minulla on ollut vähän, ja siksi käynnit siellä niin harvinasia, sitten löysin yhden suhteellisen edullisen ja hyvän yksityisen hammaslääkärin, joka hoitti lohjennutta paikka silloin tällöin ja kerran laittoi pienen paikan. Sama lääkäri huomasi ientulehdusta ja passitti minua koko hammasrivin panoramaröntgeniin, sieltä tuli selväksi syy tulehdukseen - alkaava paradontiitti, hammaslääkäri neuvoi paradontologille. Joudun käymään nyt 1-2 kerta vuodessa suuhygienistilla, kerran vuodessa, sitten kerran parisssa vuodessa paradontologin tarkastuksessa plus kotihoito.
Onneksi p. huomattu varhaisvaiheessa, joten sen kehitystä voi pysähtää, eikä se ehtinyt turmella kun muutaman hampaan. Oli siis kysymys piilevästä hammaskivestä, ja julkinen hammaslääkäri ei ollut tietevinään mitään. Jopa sanoi "ei hammaskiviä". Hampaiden lopullinen kunto ja piilevät hammaskivet näkyvät kuitenkin vain röntgenissä. Ja minun piilevä hammaskivi sai olla siellä pitkään ennen kun röntgenissa näkyi luunkato.
Ien kiinnityssairauksia ovat yhtä vahingollisia hampaille kun karieskin. Ja vievät ikävä kyllä hampaat suusta kenties yhtä tehokkaasti. Tietenkään kaikille se ei tule, mutta ei karieskaan iskee kaikkiin. Me ollaan yksilöitä. Mutta julkinen hammashuolto katso ongelman läpi sormia! Siinä on sellaisetkin typeryydet jolle paradontiitti on vasta silloin kun hammas alkaa heilumaan. Mutta kuitenkin kaikialla maailmassa näin: jos on todettu paradontti pitää käydä säännöllisesti, riippujen paradontiitti asteesta perustellisessa suuhygienistin hoidossa (ultraäänellä mielummin) ja seurata hammasta. Tällöin hammasta voi säylyttää pitkään ja oma hammasta parempaa ei ole mitään.
Menin julkiselle, siinä toivossa että saan edes yhden suuhygienistin hoidon sieltä. Huonosti suomea puhuva intialainen naishammaslääkäri, ohitti välinpitämättömästi kaikki lausunnot hampaistani ja yksityisen röngenin, totesi "ei kariesta eikä hammaskiviä", sanoi "röntgeeni vasta ensi vuonna", ja siinä oli kaikki. Sain kyllä laskun. Odotin kutsua kohta jo 2 v. Nyt tajusin ettei mitään kutsua tulekaan. Ikinä.
Minulla on kuitenkin sairaus, jonka takia juuri paradontiittia ei saisi olla, ei pientäkään ja se on hoitosuositus kaikialla. Mutta paskat ne välittää enää mistään siellä julkisellä th

Asenne on - jos sulla oli rahat käydä yksityisillä, mene sinne jatkossakin, tai ties mitä..
Yksi suuhygienistiksi opiskeleva tuttu sanoi että on häpeä suomalaiselle terveydenhuollolle että ienkinnityssairauksia katsotaan läpi sormien ja jätetään hoittamatta. Tuloksena on paljon hampaattomia aikuisia ja vanhuksia.
En vitsi toista kertaa mennä sinne ja maksaa tyhjästä.
Muuten hyvä hammastahna on Paradontax, se on suolainen ja pahanmakuinen mutta tekee hampaista puhtaat ja siileät ja on tehokas. Jos hampaiden välit sallivat, ja riippujen välien koosta, voitte ostaa apteekista TePe hammasvälien puhdistukseen miniharjoja, (on edullisempia Jordan Clinic Brush Between) niillä hitaasti vetämällä putsataan hammasvälit ikenen rajassa. Harjoja voi huuhdella. Tämä auttaa säilyttämään hampaitanne kun julkinen hammasterveydenhuolto syrjii matujen takia.
Sähköhammasharjalla harjaus aamuin illoin ja sokerit nollaan tietty.
Edit. Lisäys:
Jos huomatte verta ja tai/pahahajua TePe harjassa, äkkiä hammaslääkärin taistelemaan itselleen oikeutta panoramaröngeniin koko kalustolle.
Avainsanat: paradontiitti, ienkinnityssairaus, tulehdus on vaaraksi sydämelle, suuhygienistilla säännöllinen hammaskiven ultraäänipuhdistus. Oikeus säilyttää hammasta.