Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Ja tästä on meillä ensimmäisenä säästetty? Voisi lisätä vaikka 1000 paikkaa (nykyään on se 3000), eikä olisi suuri ongelma. Vastapainona saataisiin oikeudenmukaiset rangaistukset.
Eikä nuo laitokset maksa tuotakaan vertaa, kun ymmärretään, että vankilan tarkoitus ei ole mahdollistaa pleikkarin peluuta täysylöspidolla kunnes vapautuu. Töitä on syytä teettää ja palkasta on syytä ottaa leijonanosa ylöspitoon. Vapaa-ajan on oltava tekojensa miettimistä ja tulevaisuutta parantavaa opiskelua varten eikä hupiaikaa.
 
Eikä nuo laitokset maksa tuotakaan vertaa, kun ymmärretään, että vankilan tarkoitus ei ole mahdollistaa pleikkarin peluuta täysylöspidolla kunnes vapautuu. Töitä on syytä teettää ja palkasta on syytä ottaa leijonanosa ylöspitoon. Vapaa-ajan on oltava tekojensa miettimistä ja tulevaisuutta parantavaa opiskelua varten eikä hupiaikaa.

Kerrossängyt yksityishuoneisiin niin tulisi kätevästi paikkoja.

Muutenkaan en ole yhtään vakuuttunut tästä narratiivista, että Suomessa kuntoutetaan vangit joten ei tarvitse pitkiä tuomioita. Tässä oli juuri dokumentti "maailman kovimmat vankilat" netflixissä, jossa ensimmäinen jakso oli Suomen vankiloista. Vangit pyörittää osastoja keskenään. Vankilan kuntouttavaan toimintaan ei ole pakko osallistua. Siellä ne vangit vaan vapaasti hengailee osastolla huumeissa, käy salilla, pelaa pleikkaa ja välillä piestään joku "vasikka". Siinä sitä mainehaittaa.
 
En ole aivan kaikkien työelämäuudistusten takana, mutta olen hallituksen säästöponnistusten takana. Kaikki leikkaukset ovat seurausta edellisen pikavippihallituksen vastuuttomuudesta. Ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun kuulimme, että korot eivät nouse, inflaatio ei kasva, kehyksessä ei tarvitse pysyä ja mitäpä huolia tässä, sillä vihreä siirtymä tuo investointeja.

Se oli täyttä paskapuhetta.

Nyt pelkästään hyvinvointialueiden rahoituksesta siirtyy edellisen hallituksen perintönä kolme miljardia pelkkiin korkoihin. Velkaako ei tarvitse maksaa takaisin? Yrittäkääpä jättää korot maksamatta ja katsotaan, mitä siitä seuraa.

Talouskasvu ei kata alijäämää. Korot nousivat. Inflaatio laukkaa. Vihreä siirtymä ei ole tuonut yhtään mitään.
 
En ole aivan kaikkien työelämäuudistusten takana, mutta olen hallituksen säästöponnistusten takana. Kaikki leikkaukset ovat seurausta edellisen pikavippihallituksen vastuuttomuudesta. Ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun kuulimme, että korot eivät nouse, inflaatio ei kasva, kehyksessä ei tarvitse pysyä ja mitäpä huolia tässä, sillä vihreä siirtymä tuo investointeja.

Se oli täyttä paskapuhetta.

Nyt pelkästään hyvinvointialueiden rahoituksesta siirtyy edellisen hallituksen perintönä kolme miljardia pelkkiin korkoihin. Velkaako ei tarvitse maksaa takaisin? Yrittäkääpä jättää korot maksamatta ja katsotaan, mitä siitä seuraa.

Talouskasvu ei kata alijäämää. Korot nousivat. Inflaatio laukkaa. Vihreä siirtymä ei ole tuonut yhtään mitään.
Vuoden 2028 lopussa valtionvelka on VM:n arvion mukaan 212 miljardia euroa. Valtionvelka oli vuoden 2023 lopussa 156,2 miljardia euroa. Näiden lukujen perusteella Petteri Orpon (kok) hallitus ottaa hallituskauden aikana uutta velkaa 55,8 miljardia euroa.

Antti Rinteen (sd) ja Sanna Marinin (sd) hallitusten neljän vuoden velkasaldo oli noin 50 miljardia euroa.

is
 
Vuoden 2028 lopussa valtionvelka on VM:n arvion mukaan 212 miljardia euroa. Valtionvelka oli vuoden 2023 lopussa 156,2 miljardia euroa. Näiden lukujen perusteella Petteri Orpon (kok) hallitus ottaa hallituskauden aikana uutta velkaa 55,8 miljardia euroa.

Antti Rinteen (sd) ja Sanna Marinin (sd) hallitusten neljän vuoden velkasaldo oli noin 50 miljardia euroa.

is
Velkarahalla tehty koronaelvytys ei tosiaan ollut oikeaa talouskasvua. Siihen päälle nykyisen hallituksen maksamat monitoimihävittäjät, sote ja korkotason nousu niin todella pahalta näyttää. Mutta silti ihmetyttää että mistä tuo pysyvä menojen nousu edellisen hallituksen aikana tuli? Missään se ei näy paitsi korkomenoissa. Jopa Sipilän hallitus sai lainanoton kuriin.

JM7f0Ab.png
 
Vuoden 2028 lopussa valtionvelka on VM:n arvion mukaan 212 miljardia euroa. Valtionvelka oli vuoden 2023 lopussa 156,2 miljardia euroa. Näiden lukujen perusteella Petteri Orpon (kok) hallitus ottaa hallituskauden aikana uutta velkaa 55,8 miljardia euroa.

Antti Rinteen (sd) ja Sanna Marinin (sd) hallitusten neljän vuoden velkasaldo oli noin 50 miljardia euroa.

is
Näin se vippikierre menee, kun se on kerran saatu päälle. Valtion lainojen koron nousu on järkyttävä, verotulojen väheneminen tuntuu ja terveysmenot eli hyvinvointialueiden kasvavat kulut ovat massiivinen yhtälö. Jos tälle vuodelle ei olisi jo tehty leikkauksia, olisi pitänyt ottaa vielä enemmän velkaa jo nyt. Tilanne on karmea.

Puoliväliriihessä vuoden kuluttua tiedetään, miten paljon vielä seuraavan parin vuoden aikana pitää sopeuttaa.
 
Mielestäni myös rikoslakiin voitaisiin tehdä joku toistuvan rikoksen uusijan lisäkertoin vankeusrangaistuksiin.

Eli toistuvalle tötöilijälle voisi tuomari harkintansa mukaan lisätä 50-75 prosentin lisän vankeusrangaistukseen.

Esim. jos saisit normaalisti 6 vuotta, tuomari voisi lisätä toistuvan tötöilijän lisää neljä ja puoli vuotta päälle.

Ja mielestäni toisena toimenpiteenä pitäisi poistaa se automaatio, että osa rangaistuksesta suoritetaan loppupäästä ehdonalaisessa valvonnassa. Eli simppelisti sitten ne, jotka näyttävät todellista katumusta, ovat osallistuneet kaikenlaiseen rehabilitatiiviseen toimintaan ja koulutukseen, eivät ole ainuttakaan kertaa töilleet vankilassa, ja saavat arviot tuomarilta ja (esim. psykologeilta, jnee...) asiantuntijoilta että todennäköisyys uusimisille on pieni, niin sitten voisi vapauttaa etukäteen.
Ylipäätään aivan hullua ei välttämättä myöskään olisi, kriminaalipolitiikan ja rangaistuskäytäntöjen ulottuminen teoriasta reaalimaailman puolelle. Nyt näissä osin tuntuisi kuilu välisssä olevan.

Tästä: Jokaiselle on annettava uusi mahdollisuus (yhä uudelleen), muutokseen ja rikoksettomaan elämään -tyyppisestä naivista ja todellisuudelle vieraasta hypoteesista irtautuminen järkevissä määrin --> muotoon, aivan kaikki eivät lähtökohtaisesti ole kykeneviä muutokseen. Ei ehkä kohtuutonta olisi.

Eli, rangaistus tai sulkeminen ulos vapaan kansalaisen roolista. Näyttelisi nykyistä laajempaa osaa seuraamuksissa.

Nykyisellään väkivalta- ja seksuuaalirikollisilla aina ja yhä vain heikkoja tuloksia antavien terapia-, lääkitys-, yms. jäljiltä. Uhrien lukumäärä kasvaa ja kasvaa. Tekijä käväisee tuomionsa lusimassa. Ja palaa uusien uhrien parissa luonnettaan harrastamaan.

Valtion harjoittaessa monopolia laillisen pakkokeino-rangaistus -osaston suhteen. Mielestäni rangaistuksen osaa, erityisesti henkilöön kohdistuvassa erimuotoisessa väkivallassa. Tulisi uudelleen harkita. Jopa ruman ja mahdollisesti viha-osastoon kuuluvan kosto -käsitteen osalta. Tuohan on nyt yksilöltä mahdollisuutena riistetty.
 
Vuoden 2028 lopussa valtionvelka on VM:n arvion mukaan 212 miljardia euroa. Valtionvelka oli vuoden 2023 lopussa 156,2 miljardia euroa. Näiden lukujen perusteella Petteri Orpon (kok) hallitus ottaa hallituskauden aikana uutta velkaa 55,8 miljardia euroa.

Antti Rinteen (sd) ja Sanna Marinin (sd) hallitusten neljän vuoden velkasaldo oli noin 50 miljardia euroa.

is
Se on hieman erikoista, kun porukat vertailee Marinin ja Orpon hallituksen velanottoa, vaikka Marin jätti tuleville sukupolville suuren laskun, jota saa vielä moni hallitus maksella. Mikään tuleva hallitus ei voi ihan lähitulevaisuudessa enää tehdä miellyttävää hyvinvointipolitiikkaa, saati merkittävän velanottoon perustuvaa. Iso kiitos Marinille, joka nosti velkakuluja ja pysyviä menoja.
 
Vuoden 2028 lopussa valtionvelka on VM:n arvion mukaan 212 miljardia euroa. Valtionvelka oli vuoden 2023 lopussa 156,2 miljardia euroa. Näiden lukujen perusteella Petteri Orpon (kok) hallitus ottaa hallituskauden aikana uutta velkaa 55,8 miljardia euroa.

Antti Rinteen (sd) ja Sanna Marinin (sd) hallitusten neljän vuoden velkasaldo oli noin 50 miljardia euroa.

is
Riippuen siitä, mitä tässä linkittämässäsi ajetaan takaa. Luvut ovat joko oikeita tai hyvinkin vääränsuuntaisia. Suomen talouden olemus menot-tulot -akselissa (osin sidottuna vientiin). Ei katkea joka neljäs vuosi, alkaen nollapisteestä uudelleen.
 
Se on hieman erikoista, kun porukat vertailee Marinin ja Orpon hallituksen velanottoa, vaikka Marin jätti tuleville sukupolville suuren laskun, jota saa vielä moni hallitus maksella. Mikään tuleva hallitus ei voi ihan lähitulevaisuudessa enää tehdä miellyttävää hyvinvointipolitiikkaa, saati merkittävän velanottoon perustuvaa. Iso kiitos Marinille, joka nosti velkakuluja ja pysyviä menoja.
Näin on. Nykyhallitusta edelliseen verratessa, hyvä muistaa että "kulutusluotto" ei tässä tapauksessa nollaudu. Hallituksen vaihtuessa. Tuohon päälle esim. epärealistiset hyvinvointialueiden kustannusten laskelmat -- niin kakku on leivottu, vaan vähemmän istuvan hallituksen toimesta.
 
Se on hieman erikoista, kun porukat vertailee Marinin ja Orpon hallituksen velanottoa, vaikka Marin jätti tuleville sukupolville suuren laskun, jota saa vielä moni hallitus maksella. Mikään tuleva hallitus ei voi ihan lähitulevaisuudessa enää tehdä miellyttävää hyvinvointipolitiikkaa, saati merkittävän velanottoon perustuvaa. Iso kiitos Marinille, joka nosti velkakuluja ja pysyviä menoja.
Toimittaja Mika Koskinen vertaili..
 
En ole aivan kaikkien työelämäuudistusten takana, mutta olen hallituksen säästöponnistusten takana. Kaikki leikkaukset ovat seurausta edellisen pikavippihallituksen vastuuttomuudesta. Ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun kuulimme, että korot eivät nouse, inflaatio ei kasva, kehyksessä ei tarvitse pysyä ja mitäpä huolia tässä, sillä vihreä siirtymä tuo investointeja.

Se oli täyttä paskapuhetta.

Nyt pelkästään hyvinvointialueiden rahoituksesta siirtyy edellisen hallituksen perintönä kolme miljardia pelkkiin korkoihin. Velkaako ei tarvitse maksaa takaisin? Yrittäkääpä jättää korot maksamatta ja katsotaan, mitä siitä seuraa.

Talouskasvu ei kata alijäämää. Korot nousivat. Inflaatio laukkaa. Vihreä siirtymä ei ole tuonut yhtään mitään.
Olikohan suuri virhe jättää sotekiinteistöjä kunnille, vaikka toiminnot siirtyi hyvinvointialueille. Nyt kunnat myy niitä kunnon housuunkusemis lämmittelynä sijoittajille ja sotealueilla hirveä paniikki säästää seinistä. Kyllä nuo ois joutanut samassa rytäkässä, samat asukkaat ne on kunnissa ja hyvinvointialueilla.
 
Riippuen vahvasti Suomelle merkittävimpien vientimaiden sekä tästä osuudesta kilpailevien maiden suhteellisista käyristä talouteen. Hyvin mahdollinen on myös skenaario, jossa viimeisimmästä finassikriisistä 2008 edelleen ja yhä vain suhteessa verrokkimaihin putoava Suomi. Todellakin tulisi putoamaan. Kiven lailla. Aivan eri mitassa kuin on uskallusta ollut poliittisessa keskustelussa esiin tuoda.

Luulisin harvemman tällä foorumilla tai ylipäätään, olevan valmis/halukas tulosiirtojen mahdollistaman sosiaaliturvan olemassaolon täydelliseen tai erityisen merkittävään purkuun.
Tästäkin syystä. Lähtökohtaisesti näiden käytännössä tulosiirtojen varassa Suomeen saapujien osalta, vahva karsinta olisi aiheellista. Omat ensin -periaatteella.
Meillä ei ole mielestäni moraalista velvollisuutta, nostaa heikommassa kehitystasossa olevien valtioiden kansalaisten suhteellista varallisuutta tai mukavuuden olemusta. Varsinkaan jonkin epämääräisen ja vain ilmeisesti yhteen suuntaan kulkevan "jakamattoman ihmisarvon" tapaisilla epä-merkityksillä perustellen. (Arvaatteko, kuinka monta keskituloista tarvitaan. Elättämään tänne saapunutta tulosiirtojen varassa olevaa henkilöä. 1:1 ei likimainkaan riitä.)

Samaan aikaan. Ainakin osin omissa piireissäni, tuntuisi täydellisen yhdentekevää reaalisen mahdollisen toteuttamisen ja halun suhteen, olevan eron ymmärtäminen osalle ihmisistä. Ikäänkuin kuin joskus saatu etu, olisi aina ja kaikissa olosuhteissa ikuisesti voimassa. Inflaatiokorjattuna mielellään.

Vähäisin Suomen ongelmista on rikkaiden määrä tai tulo-erojen marginaalinen kasvu.

Laitetaan tähän vielä kuvamuodossa, edellisen hallituksen tiivistetty kommentointi. Suomen talouden kehittymisen arviointiin.

1709238265447.png
 
Tästäkin syystä. Lähtökohtaisesti näiden käytännössä tulosiirtojen varassa Suomeen saapujien osalta, vahva karsinta olisi aiheellista. Omat ensin -periaatteella.
Meillä ei ole mielestäni moraalista velvollisuutta, nostaa heikommassa kehitystasossa olevien valtioiden kansalaisten suhteellista varallisuutta tai mukavuuden olemusta. Varsinkaan jonkin epämääräisen ja vain ilmeisesti yhteen suuntaan kulkevan "jakamattoman ihmisarvon" tapaisilla epä-merkityksillä perustellen. (Arvaatteko, kuinka monta keskituloista tarvitaan. Elättämään tänne saapunutta tulosiirtojen varassa olevaa henkilöä. 1:1 ei likimainkaan riitä.)
Onneks on nyt tiukka Petteri puikoissa...
 
Näin se vippikierre menee, kun se on kerran saatu päälle. Valtion lainojen koron nousu on järkyttävä, verotulojen väheneminen tuntuu ja terveysmenot eli hyvinvointialueiden kasvavat kulut ovat massiivinen yhtälö. Jos tälle vuodelle ei olisi jo tehty leikkauksia, olisi pitänyt ottaa vielä enemmän velkaa jo nyt. Tilanne on karmea.

Puoliväliriihessä vuoden kuluttua tiedetään, miten paljon vielä seuraavan parin vuoden aikana pitää sopeuttaa.
Tähän lisänä se, että eriasteisia talouden sopeuttamisen tarpeita eteen tulee väistämättä myös jatkossa. Taantumien tai peräti laman muodossa. Suomen kohdalla, koron merkityksen osuus vuosittaisessa budjetoinnissa. Saattaa joillekin tulevaisuudessa yllätystä tuottaa. Tähänastinen valtiolainakorko, kohtuullinen on ollut. Ilman merkittävää muutosta talouteen, on väistämätöntä koron nousu tässä.

Kaikki on tärkeää ja mistään ei voi tinkiä. Samaan aikaan huoltosuhteen kehittyesssä negatiiviseen suuntaan...

1709239717481.png
 
Onneks ei oo nyt löysää Marinia puikoissa...

Ehkä jatkossa tarkemmin artikuloimme mietteitämme?
Kyllä sinä ainakin ymmärsit mitä tarkoitin.

Petterillä on vähän huono track record näissä asioissa ja en olisi kovin varma, että hänen arvopohjansa taipuisi tai muuttuisi.
 
Kyllä sinä ainakin ymmärsit mitä tarkoitin.

Petterillä on vähän huono track record näissä asioissa ja en olisi kovin varma, että hänen arvopohjansa taipuisi tai muuttuisi.
Mikäli maahantulijoiden motiivien suhteen viittauksen esitit, niin kyllä. Olemme tässä suunnilleen samoilla lähtötelineillä. Olen tätä suuntausta aktiivisesti ja pidempään seurannut.

Taas vs. Marin, jota henkilökohtaisesti pidän lähihistorian niljakkaimpana poliittisena hahmona...

... ilman luottamusta Orpoon. Tuosta huolimatta, pakon edessä Orpon laittaisin yhteisistä asioista päättämään. Kuten nyt asia onkin. Hymiö.
 
Viime hallitus hoiti kaikki ikävät asiat velkarahalla. Nykyisellä ja tulevilla hallituksilla tätä mahdollisuutta enää ei ole. Joka on hyvä asia.

Toivon siltikin ulkopuolisten tahojen interventiota, koska en enää usko, että Suomi itse saa asioitaan kuntoon. Ollaan liian myöhässä ja kaikessa jo niin takamatkalla.

Ulkopolitiikan Suomi sai viime hetkellä ja tuurilla kuntoon, mutta talouspolitiikkassa tähän en usko.

Suomi on ollut uskomattoman huonosti hallinnoitu valtio jo yli 20 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top