Oudot some-kokemukset

PSB 5500

Respected Leader
Toisessa ketjussa tuli esiin ihmisille sattuneet oudot tai muuten mieleenjääneet sattumukset somessa, esim fb-kaveripyynnöt tuntemattomilta, monesti ulkomaisilta (nais)henkilöiltä. Onko miten yleistä, millaisia profiileja, mitä on tapahtunut, mitä ovat tahtoneet ym ? Vai onko olleet selkeitä huijausyrityksiä? Ja oletteko itse olleet miten aktiivisia somen käyttäjiä, jakaneet esim turpo-uutisia tai jotain poliittista agendaa? Itse olen muutaman kaveripyynnön torpannut: englanninkielinen nainen (josta oli kivoja kuvia) omasta kotikunnastani, jenkki mies jolla muka sama suomenkielinen etunimi, Afrikkalainen mies ja kaksi suomalaista miestä. Kaikki siis tuntemattomia,ei yhteisiä tuttavia. Suomalaisista toinen ilmoitti profiilissaan voivansa järjestää alastonkuvia, en kysellyt että kenestä.. Osa näistä voidaan varmaan helposti selittää virhenäppäilynä, loput varmaan on pääasiassa jotakin huijauksen yrityksen pohjatyötä? Fb:han on tietysti laskenta- ja urkintaohjelma joka laskee tykkäykset, vieraillut sivut ja kaiken mitä sinne laitat, älylaitteet kertoo lisää mistä olet kiinnostunut ja joku voinee näitä tietoja yhdistellä halutessaan. Eli millaisia kokemuksia on palstalaisilla näistä ilmiöistä, onko miten yleistä tällaiset lähestymiset?
 
Minullakin on outoja kokemuksia somesta:
1. Kehotus työntää rimpuileva siili perseeseen, jotta Afrikan elintasopakolaisilla olisi paremmat oltavat.
2. Kreikka naksaa velkansa. Stubb ja Orpo ovat asiantuntijoita velkojen naksamisessa. Eurohöperöiden aatelia, sanoisin.
3. Suomessa on työvoimapulla. Kukaan ei taida tietää parempaa pullareseptiä?
4. Tuleva lama on Trumppin vika, koska veronalennukset tai jotain. Pirkkö Pöntinen kertoi. Ylessä. Trumppin vika. On se.
5. Verojen kiristäminen on mukavaa, koska on mukava maksaa kiristyviä veroja. Näin meille kerrottiin. Pravdassa näin sanottiin.

Ai niin - en ole todellakaan ole missään somessa. En voi käsittää ihmisiä, jotka pyörivät jossain fb:ssä. Nuo esimerkit olivat poimintoja ihan vain suomenkielisen Valtamedian uutisista. Kun vaikkapa Ylen verorahoilla kustannettu valtamedia on edellä kuvattua tasoa, niin en osaa edes kuvitella mitä paskaa jossain FB:ssä on liikkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Minullakin on outoja kokemuksia somesta:
1. Kehotus työntää rimpuileva siili perseeseen, jotta Afrikan elintasopakolaisilla olisi paremmat oltavat.
2. Kreikka naksaa velkansa.
3. Suomessa on työvoimapulla.
4. Tuleva lama on Trumpin vika, koska veronalennukset.
5. Verojen kiristäminen on mukavaa, koska on mukava maksaa veroja.

Ai niin - en ole todellakaan ole missään somessa. En voi käsittää ihmisiä, jotka pyörivät jossain fb:ssä. Nuo esimerkit olivat poimintoja ihan vain Ylen uutisista. Kun vaikkapa Ylen verorahoilla kustannettu valtamedia on edellä kuvattua tasoa, niin en osaa edes kuvitella mitä paskaa jossain FB:ssä on liikkeellä.
Itse olen vasta tuore fb:n käyttäjä niin ei ole vielä hirveästi kokemuksia kaikista lieveilmiöistä, käsittääkseni niihin voi vaikuttaa paljonkin sillä ketä on kavereina. Esim vain yhden asian jatkuvat linkittäjät on lähinnä rasittavia, samoin erilaisten elukka- ja mukahuumorivideoiden jakajat. Itse koen että tuttujen ja joskus tuntemieni ihmisten tekemisten esittelyt ja niiden seuraaminen/kommentointi on parasta antia. Tuo rimpuileva siili perseessä, no enpä tiedä.. Ehkä jättäisin väliin sen..
 
Itse olen vasta tuore fb:n käyttäjä niin ei ole vielä hirveästi kokemuksia kaikista lieveilmiöistä, käsittääkseni niihin voi vaikuttaa paljonkin sillä ketä on kavereina. Esim vain yhden asian jatkuvat linkittäjät on lähinnä rasittavia, samoin erilaisten elukka- ja mukahuumorivideoiden jakajat. Itse koen että tuttujen ja joskus tuntemieni ihmisten tekemisten esittelyt ja niiden seuraaminen/kommentointi on parasta antia. Tuo rimpuileva siili perseessä, no enpä tiedä.. Ehkä jättäisin väliin sen..

No ehkäpä vastaukseni sisälsi kaksi tasoa:
1. Viesti siitä, että käsittääkseni lähes kaikki somekanavat alkavat olla sisällöltään luokkaa perseessä rimpuilevia siilejä.
2. Viesti kehotuksesta vakavasta harkinnasta siitä, että mihin osallistut.

Ihan ystävällisesti kerroin oman mielipiteeni. Vastakkaisia mielipiteitä löytyy varmasti. Kunhan sanoin vain. Mies tekee, mitä mies tekee.
 
En voi käsittää ihmisiä, jotka pyörivät jossain fb:ssä.
Se vähän riippuu mistä roikkuu, niitä FB-sivustoja kun on monenlaisia. Itse roikun esim sivuilla jossa postaillaan kotikylän historiaan liittyvää sekä Haminan historiaan liittyvää, kuten kuvia ja kertomuksia elävistä ja kuolleista henkilöistä. Sanomattakin selvää että näillä sivuilla ei tule uutta luettavaa joka päivä.
 
Se vähän riippuu mistä roikkuu, niitä FB-sivustoja kun on monenlaisia. Itse roikun esim sivuilla jossa postaillaan kotikylän historiaan liittyvää sekä Haminan historiaan liittyvää, kuten kuvia ja kertomuksia elävistä ja kuolleista henkilöistä. Sanomattakin selvää että näillä sivuilla ei tule uutta luettavaa joka päivä.

Ennen aikaan Facebook oli juuri tuollaista mukavaa, kerrotaan kuulumisia ja oli historiaan ja harrastuksiin liittyviä asioita. Onhan sitä edelleenkin mutta jotenkin se alkoi saastua 3-5v sitten.

Erityisen ikävästi kävi twiitterille. Ei se tuota paskaa ollut 2010. Nykyään ei käytöstapoja, alustasta on tullut politiikan väline ja mikä hämmästyttävintä sinne on pitänyt yrittää sotkea myös valtiovallan edustajiakin "mukaan huutelemaan". Aika outoa se on ollut.

Tällä palstalla ei ole juurikaan outoja kokemuksia eikä missään erästelyaiheisillakaan foorumeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Pistin Facebookkiin aikoinaan työnkuvaukseksi "Intelligence Officer in Mossad", loppu se kummallisten frendipyyntöjen saanti :D
 
Tämä on hieman offtopikkia, mutta koska tällä foorumilla on tietäjiä, niin osaatteko sanoa miten saan FB:stä paikkatiedot hävitettyä? siis ne missä näkyy kartalla, että Leppis on ollut vaikka Isolla kirkolla (pari tuntia vääntöä ja pari olutta mutta ei onnaa)
 
Tämä on hieman offtopikkia, mutta koska tällä foorumilla on tietäjiä, niin osaatteko sanoa miten saan FB:stä paikkatiedot hävitettyä? siis ne missä näkyy kartalla, että Leppis on ollut vaikka Isolla kirkolla (pari tuntia vääntöä ja pari olutta mutta ei onnaa)

Taitavat kerätä paikkatiedot kännystä, estä sieltä fb:n oikeudet paikkatietoihin. Tosin saattaa aiheuttaa ongelmia fb:n toiminnassa.
 
Jep, känny hoidettu. Tarkoitankin niitä tietoja/paikkoja jotka on jo tallentuneet FB:n. Voi olla, että ne on informaatiota jota FB ei halua poistettavan, ärsyttävää.
 
Jep, känny hoidettu. Tarkoitankin niitä tietoja/paikkoja jotka on jo tallentuneet FB:n. Voi olla, että ne on informaatiota jota FB ei halua poistettavan, ärsyttävää.
Juurihan google jai kiinni siita, etta laittomasti hankkii sijaintitietoja mobiilioperaattoreiden kautta ja yhdistelevat sitten omiin kayttajaprofiileihinsa. KK-pari sitten , ja vaikka se on lainvastaista (ilman erillista suostumusta) niin google kylmasti ilmoitti, etta "maaliskuuksi saamme asian tolalleen".

Huvittavinta on kuvantunnistuksen kaytto: vaimo ja mina olemme taysin erillaan (FB:ssa siis) ja kuitenkin sinne ilmestyi, etta X ja Y bongattu yhdessa, paikassa Z. Ei tuossa mitaan, mutta kun kumpikaan meista ei siella ollut paikalla??
- tuollaisesta voisi ruveta vaantamaan vaikka mita Big Brother -teemaa
 
Toiseksi helpoin tapa deletoida sijaintiedot turpatapetista ja sen kavereista taitaa olla se, ettei liitä mitään tai juuri mitään somejutsakkeita puhelimeen vaan pitää ne kotikoneella.

Helpoin on se, että pysyy niistä irti.

Etukäteinen deletointi taitaa olla helpompaa kuin jo verkkoihin päässeen tiedon jälkikäteinen metsästäminen.
 
Minulle tuli taannoin kovasti seuralaispyyntöjä venäläisiltä mallin näköisiltä naisilta Facebookissa - ihmekös se, kun olen keski-ikäinen suomalainen komistus. Ilmeisesti rukkasista on otettu opiksi, sillä kaksi viimeisintä seuralaispyyntöä on tullut saksalaisilta naisilta...

Selvyyden vuoksi, siis selkeistä feikkiprofiileista kyse.
 
Näytän ilmeisesti sen verran saatanalliselta, että on tullu vaan pari koko FB-uran aikana. Ja yks ei ollu edes feikkiprofiili, vaan ihan oikea pervo-nainen. :D Taitaa olla vieläkin FB-frendi.
 
"My dear love".

Joopa.

Jos aikoinaan käytitte Yahoo sähköpostiosoittetta niin kaikki sen sisältö, vanha salasana jne on nettirosvojen hallussa.
 
Mulle tarjotaan Yahoossa vaan rahaa Nigeriasta...
 
Back
Top