Pörssin suositukset/vältettävät

Laitetaanpa hyvin ajankohtainen ja foorumille sopiva vinkki.

Jenkkien käsiasevalmistajat ovat dipanneet. Syynä mm. se, että ajatellaan, että kun Trump valittiin pressaksi, niin kenelläkään ei ole enää kiire ostaa käsiaseita --> kysyntä romahtaa.

Vielä ei tiedä, miten käy, mutta kohta rupeaa tulemaan dataa ja myös osavuosituloksia. Tammikuun nicsit tulee kohta. https://www.fbi.gov/services/cjis/nics

Jos on sitä mieltä, että kyllä jenkit edelleen aseita ostaa, niin nyt voisi saada kohtalaisen edullisesti. 50% tuottomahdollisuus vuoden tähtäimellä.

Tässä firmat.
  1. VSTO Vista Outdoor Inc
  2. AOBC American Outdoor
  3. RGR Sturm Ruger
Tähänkin sijoitukseen sisältyy riski. Voi olla, että kysyntä dippaa merkittävästi. Omalla vastuulla.

Vilkaistaampa näin loppuvuodesta osakesalkkua asefirmojen osalta.

RTX (Raytheon) ja Northrop Grumman vakaata tuottoa, samoin Saab Investorin kautta, ei nousupotentiaalia. Northropissa poliittinen riski Trumpin vuoksi jos peruuttaa isoja asehankkeita.

BAE ja varsinkin Leonardo kiitettävää nousua Euroopassa, keventelin ehkä liian aikaisin. Rheinmetall ja Kongsberg unohtui ostaa kun piti. General Dynamics sentään muistui ostaa pohjilta, nyt arvossaan.

Huntington Ingalls ja L3Harris eivät ole kasvuun lähteneet, ehkä joskus.

Miten muilla puolustusalan sijoitusten kanssa?

Viimeksi muokattu:
Paria defence-ETFää on ollut salkussa jo puttelin erikoisoperaation alkupuolelta lähtien. Ja kivaa on ollut nousu. HANetf Future of Defence +84% ja VanEck Defense +46%. Molemmat kohonneet samaa tahtia mutta ensin mainittu ostettu ennemmin. Nykyisessä maailman tilanteessa näyttää, että aseteollisuus lienee kuuma toimiala jatkossakin.

Nuo edellä mainitut ETF:t tosin ovat aika jenkkiosakepainotteisia. Ja Trumpin perseilyjen voisi olettaa siirtävän painopistettä Eurooppaan. Onko kellään tietoa, että löytyisikö joku ETF tai rahasto, joka olisi selvästi enemmän painottunut Euroopan aseteollisuuteen?

Paria defence-ETFää on ollut salkussa jo puttelin erikoisoperaation alkupuolelta lähtien. Ja kivaa on ollut nousu. HANetf Future of Defence +84% ja VanEck Defense +46%. Molemmat kohonneet samaa tahtia mutta ensin mainittu ostettu ennemmin. Nykyisessä maailman tilanteessa näyttää, että aseteollisuus lienee kuuma toimiala jatkossakin.

Nuo edellä mainitut ETF:t tosin ovat aika jenkkiosakepainotteisia. Ja Trumpin perseilyjen voisi olettaa siirtävän painopistettä Eurooppaan. Onko kellään tietoa, että löytyisikö joku ETF tai rahasto, joka olisi selvästi enemmän painottunut Euroopan aseteollisuuteen?
Ei ole löytynyt, pitää investoida suoraan SAAB, Rheinmetal jne jos eurooppaan haluaa painoa enemmän kuin VanEck Defence tarjoaa (tätä myös itsellä). Kotimaisista on pakko sanoa että Bittium ei ole mielestäni saanut luvuilleen sellaista lentoa jonka olisin odottanut kolmipäiväisen alusta alkaen, tämä harmi (3V ja kaikki 30% nousua sahauksen seurauksena tuosta vain saldona, ei onneksi ole eksynyt omaan salkkuun). Mukavaa että tämänkin sektorin keskustelu ottaa täällä tuulta. :)

Itse olen vasta tutustumassa aiheeseen.

Olen lukenut, että indeksirahastot ovat yksittäisiä osakkeita varmempi ja helpompi tapa sijoittaa. Yksittäisillä firmoilla on helposti heilahteluja, toki myös silloin on mahdollista että heilahdus on ylöspäin.

Itse olen sijoittanut / suunnittelen sijoittavani Suomi-, Eurooppa- ja USA-indeksirahastoihin. Suomi on mukana lähinnä siksi, että Nordnetilla siinä ei ole mitään kuluja ja kuitenkin tuotto on ihan hyvää.

Osakkeissa katselen firmoja, jotka maksavat hyvin osinkoa; esim. Fortum maksaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa ja tällä hetkellä osinkotuotto on 9,45% vuodessa (osake maksaa vajaat 15 euroa ja tuottaa osinkoa 1,4 euroa / vuosi). Lisäksi päälle tulee osakkeen arvon nousu, joka on tällä hetkellä selvästi plussalla; vuodessa on noussut melkein 35%).

Joo, olen tietoinen että oli jonkintasoinen tietoturvaongelma. Käsittääkseni homma on korjattu, ja toisaalta jos pitäisi välttää kaikkia firmoja joissa ei vastaavia riskejä ole, pitäisi rahat tallettaa patjan alle.

Joo, olen tietoinen että oli jonkintasoinen tietoturvaongelma. Käsittääkseni homma on korjattu, ja toisaalta jos pitäisi välttää kaikkia firmoja joissa ei vastaavia riskejä ole, pitäisi rahat tallettaa patjan alle.
Tässä firmassa (kotona) kyllä saattaa löytyä sijoittajia patjaan piilotetuille rahoillekkin:D varmaan helpommin kun pankista.

Ite tykkään ostella yksittäisiä osakkeita pienehköjä määriä. Onpahan mitä seurailla ja mukava leikkiä osake neroa (ainakin) ostellessa. Eipä noissa ole kovin suuri omaisuus kiinni, jonkinlaista tuottoa vähän jokainen puskee silloin tällöin, tasaantuu se tappion riski vähän näinkin.

Back