Ihan samanlainen tapaushan oli se taannoinen helsingissä? mäkihyppyrinteessä tapahtunut onnettomuus kun nuoret murautuivat laskettelemaan ja laskivat mäkeen viritettyyn ketjuun. (jossa roikkui kieltomerkki)
Satun tietämään tuosta Herttoniemen mäestä jotakin, niin pieni tilannekuvaus.
Pienehkö hyppyrimäki Helsingin lähiössä, siis mäkihyppytorni + laskeutumisrinne.
Ollut paikallisten suosittu retkikohde. Minäkin kävin useita kertoja hyppytornissa eväsretkellä lasten kanssa. Paikka ollut myös vuosikymmeniä nuorison illanviettopaikka. Ennen tuota muutaman nuoren tragrdiaa hämmentävän vähän ongelmia.
Hyppytornin rappusten alkupäässä oli n. 1m korkea lukittu portti. Sen yli pääsi kapuamaan kohtuullisella vaivalla. Portin ääneen sanomaton idea oli että kiipeäjä ymmärtää olevansa luvattomalla asialla. Mielestäni pieni portti oli parempi kuin totaalikielto: Jos rappusiin ei olisi päässyt, niin seikkailijat olisivat sitten kiipeilleet rakenteita pitkin.
Varsinainen turvallisuusongelma oli hyppyrin laskeutumisrinne. Sehän on tosi jyrkkä, ja käyttö oli estetty vetämällä poikittain useampi vaijeri. Vaijerit oli hyvin merkitty, ja paikalla oli selkrät varoitusmerkit.
Jälkihuomio: Minä aina luulin että vaijerit on lukittu, mutta nyt aikuinen poika kertoi että teininä irrottivat vaijerit helposti jos halusivat laskea mäkeä.
Tämä teinien tragedia kävi siis laskeutumisrinteessä, joka on vaarallisempi kuin se hyppytorni. Olivat joko omatoimisesti tai muiden innostama päättäneet laskea rinteen alas vaikka vaijerit olivat paikallaan. Rinteen jyrkkyys + vaijerien mataluus teki siitä melkoisen giljotiinin. Esim olen omille muksuille + heidän kavereilleen selittänyt miten hengenvaarallinen se voi olla.
Eli oma surullinen arvio on että Herttoniemen tragedia oli ainakin osittain uhrien ja heidän kavereiden oma vika. Porukassa on takuuvarmasti ollut joku joka on vaaran tiennyt.
Mutta samaan aikaan tragedia on vain odottanut tulemistaan. Keskellä lähiötä melko jännittävä ja riskialtis paikka, tilastollisesti tapaus oli vain ajan kysymys. Itse ihmettelin että miksi Hesa käyttää rahaa ympärivuotiseen hyppyrimäkeen. Harrastajia korkeintaan kourallinen, halvempi olisi kustantaa hyppymatkat vaikka Lahteen.