Byrokraatti ei tykkää omatoimisista kansalaisista:
Kuhmon Hirveläntie oli Komulaisen mukaan jo vaarallisen huonossa kunnossa, eikä tienhoitaja ollut reagoinut ilmoituksiin.
yle.fi
Tässä vielä jatkoa.
Tien kunnossapitäjän mukaan omatoimikorjauksen laadussa on puutteita. Ely-keskus sanoo, että valtion sorateitä ei saa mennä omin päin kunnostamaan.
yle.fi
On oikein laadunvalvontakonsultti käynyt tarkistamassa tien ja mitään vikaa ei ollut. Ja tietysti urakoitsijan milestä väärin korjattu.
Erityisesti tämä pisti hieman tuhauttamaan ilmaa nenän kautta:
Nih! Älkää astuko virkamieen varpaille, ettäs tiedätte!
Palataanpas vielä tähän kuvioon. Mielestäni tässä haisee jokin, nyt ei kaali eikä mahorkka, vaan kaverille sopiminen aika kovasti, ja samantyyppisiä, tämän Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen oletetusti tummanvihreän sijaan sinisiä haisuja tulee usein etenkin kokoomusjohtoisten kaupunkien kaavoituspolitiikan (pakkolunastamisineen) ja gryndereiden yhteyksistä. Kuulisin mieluusti
@baikal näkemyksen tästä, koska hänellä vaikuttaa olevan aika lahjomaton silmä tämänkaltaisille virqamiesten ja päättäjien hommille.
Elikkäs siis julkisomisteisten teiden pito on ulkoistettu TVH:n ja sen jäänteiden yksityistämisen jälkeen, siis alistettu kilpailutukselle. Todennäköisesti Destia jossain määrin TVH:n työn jatkajana on ylläpitänyt ajatusta samanlaisesta kunnostussyklistä ja laatutasosta kuin TVH oli aikanaan hyväksi todennut* - eli kilpailutuksessa se asettaa kohtuu joustamattoman hintatason tarjouksille, ja TVH:n ajoista poiketen pitäisi jotain katettakin saada. Kuitenkin, jos asiasta vastaava ELY-keskus hyväksyykin aiemmin hyväksi todettua alhaisemman kunnostustason - siis laistamisen aiemmasta kolmesta höyläyskerrasta, jotka oli vieläpä ajoitettu vuodenkierron mukaan kullekin tienpätkälle oikeaan ajankohtaan (virkamiestyönä tämän sai hyvin järjestettyä, ja virkamiesstatuksella toimineet tiehöylänkuljettajat ehtivät vielä vähemmän kiireisinä kausina tekemään erillisiä kunnostuskertoja tarpeen mukaan) - pystyy yrittäjä jättämään Destian tarjousta riittävästi halvemman tarjouksen, josta myös tulee selkeästi suuremmat katteet. Niin kauan kuin ELY-keskus on tässä mukana, eikä vaadi kunnostajalta laatua, ei ongelmaa tule, tämän kuvion kannalta siis.
Hän kertoo ilmoittaneensa tien huonosta kunnosta useasti tienkäyttäjän linjalle ja suoraan Pohjois-Pohjanmaan ely-keskukseen, mutta mitään ei tapahtunut.
Kuten hyvin ymmärrettävää onkin, jos ELY-keskuksen asiasta vastaava virkamies on päättänyt, että riittämätön kunnossapito riittää.
Nyt sitten asukas Komulainen astui hyvin arkaan paikkaan, eli siihen, että ELY-keskuksen vastuulla oleva, ulkoistettu tienpito on niin täysin laaduttoman riittämättömällä tasolla, että meni tekemään lanauksen itse ja vieläpä jätti pätkän kilpailutetun tienpitäjän hoidon varassa olevaa tietä lanaamatta verrokiksi.
– Yksityinen ei saa lanata valtion vastuulla olevaa tietä. Vastuu kunnossapidosta on ely-keskuksen kilpailuttamalla hoitourakoitsijalla, kertoo Kaartinen.
Toisin sanoen: hallintoalamainen ei saa osoittaa virkamiesten päätösten ja ulkoistetun palvelun toteutuksen olevan vääriä. Etenkään niin, että korostaa virhettä jättämällä paikkaamatta kaikkea.
Hänen mukaansa tänä keväänä Hirveläntie lanattiin ennen kuin routa oli kokonaan sulanut tien rungosta. Sen jälkeen tie on painunut urille ja reikiintynyt pahasti, eikä sille ole tehty mitään.
Kuten yksinomaan mahdollisimman suurta voittoa tavoittelevalle firmalle sopiikin. Toteutetaan aivan minimivaatimus, jotta voidaan väittää, että on hoidettu. Homma ei tältä osin poikkea mitenkään itänaapurin julkishankintojen korruptiosta, jossa laskutetaan olevinaan täydestä laadusta, mutta toteutetaan vain näennäisesti riittävä minimi. Karjalaisella mummullani olikin tällaisesta toiminnasta tapana käyttää "venäläinen" -adjektiivia, esim. näennäisesti tehty siivous oli "venäläinen siivous".
Ely-keskuksen Kaartinen vahvistaa, että Hirveläntielle on tehty kevätlanaus, pöly on sidottu suolaamalla ja pientareet niitetty. Hän sanoo, että tienhoitourakoitsija kyllä tietää, mitä tielle pitää tehdä ja milloin.
Seuraavaksi ely-keskuksen urakoitsija käy tarkistamassa Hirveläntien. Sen jälkeen ely-keskus päättää, onko sillä tarvetta ryhtyä toimenpiteisiin Komulaisen omatoimisen kunnostuksen jäljiltä.
Ja tässä vielä kuvio vahvistetaan: valvonnan hoitaa ulkoistettu urakoitsija itse, ja ELY-keskus pitää sitä täysin riittävänä. Voisi olla monella TVH:n vanhalla tiehöylänkuljettajalla useampikin sana sanottavana tällaisesta työstä.
Omatoimisesta höyläämisestä on aiheutunut tielle enemmän haittaa kuin hyötyä, sanoo tien kunnossapidosta vastaavan Terranorin työmaapäällikkö Jyrki Tervonen.
Terranorin työntekijä on käynyt tarkastamassa kyseisen Hirveläntien tiistaina aamulla. Ammattilaisen silmin höyläyksen laadussa on puutteita.
Mikä ei liene mitenkään yllättävää, koska tässähän kilpailutuksen voittanut urakoitsija puolustaa riittämättömän työnsä riittävyyttä.
Komulaisen mukaan nyt tiellä pystyy taas ajamaan normaalia ajonopeutta, kun vielä ennen maanantaita kuoppia piti kierrellä.
Tiessä oli Komulaisen mukaan ennen höyläämistä jopa 15 senttimetriä syviä reikiä.
– Mitä tässä on nyt tullut autoja vastaan, niin kaikki ovat peukkua näyttäneet, hän sanoo.
M.O.T.
Työmaapäällikkö Jyrki Tervonen on huolissaan myös turvallisuudesta. Hänen näkemänsä kuvamateriaalin perusteella höyläyskalusto ei täyttänyt turvallisuusvaatimuksia eikä myöskään laatuvaatimuksia.
Mitenköhän todennäköisesti TVH:n ylijäämäkalustoa oleva tiekarhu poikkeaa kilpailutuksen voittajan kalustosta? Todennäköisesti on raskaampaa ja parempaa kalustoa kuin kunnossapitäjän.
Ely-keskuksen laadunvalvontakonsultti on käynyt tarkastamassa Hirveläntien viime viikolla. Tuolloin tie oli elyn laatuvaatimusten mukainen.
Kas kummaa kun oli juuri edeltävästi konsultti(!) käynyt katsomassa. Ehkä oli, ehkä ei, mutta tulos varmasti tiedettiin joka osapuolella etukäteen.
– Kesäisin tietä ei lanata, ellei sen kunto sitä vaadi, Tervonen sanoo.
Todennäköisesti lisätyöstä olisi pitänyt maksaa sievoinen summa, tai sitten on sovittu, että sitä ei tehdä, jos se on ajettu sisään kilpailutussopimukseen "tarvittaessa" -ajatuksella.
– Silloin mennään vaarallisille vesille. Hoitourakoitsijoilla on yleensä suunnitelmat teiden hoitamiseen, ja jos joku muu siellä touhuaa jotain, se sotkee kaikki suunnitelmat, Peltoniemi sanoo.
Vai sotkeeko kuitenkin sen kuvion, että ELY-keskuksen virkamies voi lahjoittaa tienpidon jollekin kunnossapitoyritykselle ilman mitään laatuvaatimuksia?
Ja lopussa olikin Yle onneksi ottanut puolueettoman, ulkopuolisen, vaikkakin yleisluontoisen näkemyksen:
Tieyhdistyksen tietoon tulee toistuvasti yksittäisiä tapauksia, joissa yksilö osallistuu omatoimisesti valtion soratien hoitoon.
– Yleensä kyse on talviaurauksesta. Siihen löytyy monelta sopivaa kalustoa, mutta harvalla on omaa työhöylää, sanoo toimitusjohtaja Simo Takalammi Suomen tieyhdistyksestä.
Tieyhdistyksen tavoite on lisätä tietoisuutta tie- ja liikennealan merkityksestä Suomen kilpailukyvylle ja hyvinvoinnille.
Takalammi sanoo, että ylipäätään valtion sorateiden kunto on laskeva. Hänen mukaansa erityisesti kesähoitoa on laiminlyöty.
Takalammi muistuttaa, että soratiet ovat merkittävä huoltovarmuustekijä.
– Tiekarhut pitäisi herättää talviunilta. Tiekarhu on kallis työkone, mutta osaavissa käsissä se on varsin tehokas ja välttämätön sorateiden hoidossa.
*Tämä sama aiemmin vallinnut julkisen sektorin monopolien laatutason ajattelu näkyy myös mm. A-katsastuksen asemilla yhä, niissä on ironisesti uusia kilpailijoita paljon vaikeampi saada pikkuvikaista autoa läpi...
Noh, kaiken kaikkiaan, on ollut valtiolta valtava virhe purkaa TVH - tai ehkä se olikin juuri tarkoitus eräillä puolueilla, että asiat saataisiin luistamaan juuri näin...julkishallinnon tienpidon kustannukset ovat kuitenkin nousseet nopeammin kuin palkkakehitys ja polttoainekustannukset, joten johonkin mustaan aukkoon sitä rahaa menee, samalla kun tienpidon laatu on yleisesti oleellisesti laskenut.
Samaan kokonaisuuteen voitaneen laittaa myös lääninhallintojen purkamisen tavan kansalaiselle hyvin epäselväksi AVI- ja ELY-sekoiluksi, josta selon saaminen on jokaiselle asiaan vihkiytymättömälle erittäin vaikeaa. Ennen kansalaisten oli suhteellisen selkeää, mistä asiaa kysellä ja vaatia, kun kaikki olivat saman katon alla olevan lääninhallituksen alaisia asioita, ja periaatteessa oli yksi viranomainen (maaherra), jonka vastuulla koko kokonaisuus viime kädessä oli. Virallisesti läänien lakkautuksella haluttiin purkaa vanhaa protokollaa ja herrarakenteita, mutta "follow the money" kertoo aivan jotain muuta...