Edelleen täällä kirjoitetusta tulee mieleen, että moni pitää MAAKK:a jonain PAIKP:n ytimenä jostain syystä.
No MAAKK:lla on joku rooli vastaisuudessakin, sen kanssa on vaan elettävä
Paikallispataljoonan ydin on luonnollisesti sen huoltokomppania. Ilman sitä toiminta degeneroituu nopeasti verensokerin laskiessa kollektiivisesti ja romahdusmaisesti.
MAAKK:iin en ota kantaa kun en siinä ole aktiivinen.
MPK:n tarpeellisuuteen sen sijaan otan, ihan oman kokemuksen perusteella.
Varmaan tiedät, että kriisin kunnolla sattuessa te ammattilaiset ja taistelukelpoiset nuorukaiset olette ns. rintamalla, ainakin aktiivisessa sodankäynnissä siis. Jos kriisi on viikoissa ohi, kaikki hyvin, mutta jos pitkittyy mallia Syyria, niin tarvitaan jatkuvasti täydennyksiä.
Mainitsitkin eräässä viestissäsi, että TST-koulutusyksiköt kyllä kouluttavat uudet perustettavat joukot, joten aktiivireserviläisten ei tarvi siitä lainkaan huolehtia.
Mutta kas kun SA-koulutusorganisaatioon sijoitettuja ressujakin on olemassa aika pino ja heidän kertauttamisensa (määrättynä, reserviläispalkalla) PV:n osalta on ainakin meidän nurkilla sanoisinko, aika säästeliästä. Ilman omaa MPK-harrastusta esim. edellisen kerran puolijoukkueteltassa olisin yöpynyt oman vm-palvelun aikana viime vuosituhannen puolella. Vaikka määrättynä olen kertaamassa käynytkin.
Oman aselajini osalta voin myös sanoa sen (mikä itse asiassa on meitä kouluttaneiden kapiaisten suora vastaus esitettyyn kysymykseen), että ainoa tapa pysyä tekniikan ja taktiikan kehityksessä mukana on rampata PV:n järjestämässä VEH-pohjaisessa aselajikouluttajakoulutuksessa MPK:n kouluttajille ja toimia kouluttajana yhteistyössä alan ammattilaisten kanssa tai ainakin osallistua MPK:n järjestämille aselajikursseille. Näin tekemällä riittävä tietotaito pysyy yllä, että tositilanteessa voi taitavampien ohjauksen alaisena toimia kouluttajana tuottaen lisää elävää voimaa käyttöön.
Ilman MPK:n tarjoamia mahdollisuuksia ei olisi mitään mahdollisuuksia pysyä kehityksen kelkassa mukana, vaan tosipaikan tullen menisi aika lailla aikaa sisäänajoon. Nyt kun on perusteet hallinnassa niin on ihan eri lähtötilanne. Voi pohtia jokainen kohiltaan mitä olisi lähteä kouluttajaksi uuteen taistelutapaan lähes pystymetsästä joillain 1990-luvun varusmiespalvelun opeilla.
Sitten vielä sanottuna, että niillä MPK:n kursseilla, joilla olen itse ollut kouluttajana, on kohderyhmänä ollut tietty SA-joukko. Tilaajana PV ja koulutus ihan SA-tehtävän mukaista.
Lopuksi sitten lainaus maavoimien komentajan Powerpointista:
"- paikallisjoukkojen koulutuksessa hyödynnetään laajasti vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen mahdollisuuksia ja vapaaehtoisuutta"
Kiitoksia asiallisesta keskusteluun osallistumisesta.