Pakko-otetun ajoneuvon sotavarustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Meillä ei vain valitettavasti riitä näitä oikeita maastoautoja kaikille, eli tuo testaava joukko oli tehtäviensä perusteella verrattavissa liikkuvaan paikallisjoukoon.
Vetokoukkuun asennettava vinssi olisi näppärä.
Lumiketjuista on tullut se nippusidemalli myös myyntiin ja hommasin itselleni niitä jos vaikka talvella tulee tarvitsemaan. Nyt on Pirkanmaalla pukannut lunta 40 cm kahteen vuorokauteen.
Millaisella nelivedolla varustettua autoa kannattaa edes harkita SA-hommiin? Muistaakseni joissain vanhemmissa Subaruissa taisi olla vielä suht yksinkertainen neliveto, uudemmista en tiedä.
 
Millaisella nelivedolla varustettua autoa kannattaa edes harkita SA-hommiin? Muistaakseni joissain vanhemmissa Subaruissa taisi olla vielä suht yksinkertainen neliveto, uudemmista en tiedä.
No, se riippuu niin joukon tehtävistä.
Monella joukolla on HPA+PV/ryhmä, mutta silloin on kaikki munat yhdessä korissa ja autoja tuskin on kaikille joukoille joissa niitä kuviteltiin käytettävän.
Tuo joukko pärjäisi hyvin Superb:llä joka on 4x4.
 
Millaisella nelivedolla varustettua autoa kannattaa edes harkita SA-hommiin? Muistaakseni joissain vanhemmissa Subaruissa taisi olla vielä suht yksinkertainen neliveto, uudemmista en tiedä.

Kyllä varmaan pickupit tai vastaavat ovat parhaita. Henkilöautoissa on huono maavara, katurenkaat ja nelivetoisissakin usein heikko neliveto-toteutus. Poikkeuksia toki varmaan on, jokin Dacia Duster nelivedolla on ihan kohtuullinen menopeli.

Jeep Wrangler Rubicon olisi kiva mutta Suomessa tuota saa vain plugarina ja hinta on sadan tonnin luokkaa…
2023-Jeep%C2%AE-Wrangler-Unlimited-Rubicon-4xe-20th-Anniversary-Edition.-Jeep.-2-scaled.jpeg
 
Mie oon miettinyt, Tuota Uudenkaupungin autotehdasta, siinä olisi tuotantokykyä jos vain olisi helposti tuotantolinjat muokattavissa nopeasti tuottamaan jonkinlaista yksinkertaista maastoautoa, suomen panssaroimaton mini Hummeri.

Tuo tuotannon muutos on vain suuri operaatio joten ei oo realistinen vaihtoehto.

Onhan PV tutkinut noita siviiliyrityksiä (ja tehnyt sopimuksia) niiden mahdollisuutta tuottaa PV:n tarvitsemia tavaroita. Ja vastahan testattiin jonkin verran yritysten siirtymistä tuottamaan PV:lle tavaroita.
 
Mie oon miettinyt, Tuota Uudenkaupungin autotehdasta, siinä olisi tuotantokykyä jos vain olisi helposti tuotantolinjat muokattavissa nopeasti tuottamaan jonkinlaista yksinkertaista maastoautoa, suomen panssaroimaton mini Hummeri.

Tuo tuotannon muutos on vain suuri operaatio joten ei oo realistinen vaihtoehto.

Onhan PV tutkinut noita siviiliyrityksiä (ja tehnyt sopimuksia) niiden mahdollisuutta tuottaa PV:n tarvitsemia tavaroita. Ja vastahan testattiin jonkin verran yritysten siirtymistä tuottamaan PV:lle tavaroita.
Sikäli kun olen oikein noiden autonvalmistuslinjojen olemuksen ymmärtänyt, niin se itse linjan muuttaminen tuottamaan ihan toista mallia on varsin helppoa ja nopeaa. Sen kun vaihdetaan jigit, robottien ohjelmat, yms. tauhkat uusiin. Se mikä vie aikaa on noiden kaikkien härpäkkeiden valmistaminen ja laatiminen. Mutta jos joku olisi maksanut työn, että ne on tehty valmiiksi varastoon...

Toinen juttu juuri ukin tehtaaseen liittyen, oli artikkeli joskus vuosi-muutama sitten jossain, että siellä aiottiin rakentaa täysin uudenlainen joustava tuotantolinja. Siis sellainen, joka ei perustuisi noihin kiinteisiin jigeihin yms. vaan voisi vaihtaa automallia pelkästään ohjelmat vaihtamalla. En vaan ole nähnyt tuosta mitään juttua sen jälkeen, liekö homma mennyt jäihin taloustilanteen vuoksi tms.?

fakeedit: löysin jutun, tuossa => https://yle.fi/a/74-20034015
 
Millaisella nelivedolla varustettua autoa kannattaa edes harkita SA-hommiin? Muistaakseni joissain vanhemmissa Subaruissa taisi olla vielä suht yksinkertainen neliveto, uudemmista en tiedä.
Halvimmillaan varmaankin Suzuki Jimny, mutta se on aika pieni, ja perusmalli on vain kolmiovinen (viisiovinenkin malli on olemassa). Se on käytännössä siis Lada Nivan idea japanilaisittain eli paljon paremmin toteutettuna. Mutta Jimnyn myynti lopetetaan juuri näihin aikoihin Euroopassa, ja Suzuki lakkaa myymästä pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja.
 
Tekeekö Toyota Hiluxia ”afrikkaversiona?” Oliko Gibraltarilla joku autotehdas joka tekee niitä aaltopeltihalllin näköisiä Toyotoja vai olenko nähnyt unta? Siinähän se ois sota-auton aihio joka ei petä, paitsi ehkä kuskin lämmityksen osalta.
 
Ryhmä tarvitsee kolme henkilöautoa ja yhden peräkärryn, tätä testattiin yhdessä kertausharjoituksessa n 5 vuotta sitten. Muun ei vain toimi.
Joka partiolla oma auto.
Sellainenkin toimii, että on 2 henkilöautoa ja yksi 3 hengen isohko paku. Jää peräkärry pois.
 
Tekeekö Toyota Hiluxia ”afrikkaversiona?” Oliko Gibraltarilla joku autotehdas joka tekee niitä aaltopeltihalllin näköisiä Toyotoja vai olenko nähnyt unta? Siinähän se ois sota-auton aihio joka ei petä, paitsi ehkä kuskin lämmityksen osalta.

Hiluxin halpisversio on Hilux Champ. Wikin mukaan kootaan Thaimaassa ja Filippiineillä.


Speksejä, hinta $13000, takavetoinen.

Price & Specs
Price: $13,000
Engines: 2.0-liter, 2.7-liter petrol, or 2.4-liter diesel engines
Occupancy (people): 2
Length (mm) x Width (mm) x Height (mm): 5,300 / 1,785 / 1,735
Wheelbase (mm): 3,085
Drive system: 2WD
Curb weight (kg): 2,790
Minimum turning radius (m): 5.4
Maximum load: 1 tonne
Transmission: 5MT, 6AT


MotorTrend luettelee säästökohteita, ei ABS-jarruja, ei airbageja, veivattavat ikkunat jne.
  • All flat glazing for the windshield, side, and rear windows
  • Flatbed with no sides as standard, with a limited number of upgrades like the drop-side model we drove
  • No anti-lock braking, but a load-sensitive proportioning valve is standard, and ABS will be optional (Hilux's standard ABS makes it difficult for upfitters to install heavier-duty rear axles)
  • No airbags (these will also be optionally available or standard in some markets)
  • No armrests, just door pockets that double as door pulls
  • Crank windows
  • Plastic and rubber galore inside
  • Hilux control-arm, coil-sprung front/leaf-sprung rear chassis easily upgraded for higher GVWR

 
Back
Top