2016-11-13 YLE: Homotulija huumattiin ja raiskattiin Kirkkonummen vokissa
«
: tänään kello 17:13:26 »
Raiskaukset, pahoinpitelyt ja kiusaaminen ovat arkipäivää pääkapunkiseudulla asyyliä vonkaaville seksuaalisten vähemmistöjen edustajille.
Zaid: "Jaoin huoneen kuuden henkilön kanssa ja yritin salata homouteni. Eräänä päivänä kaksi huonetoveriani tarjosi minulle juotavaa, jolloin taju lähti. Kun tulin tolkkuihin, minut oli raiskattu".
Zaid on notkunut melkein vuoden Hölmölässä. Kotipuolessa Irakissa kukaan ei tiennyt hänen homoudestaan.
"Näin, mitä esimerkiksi avoimesti homoille tapahtui siellä. Heidät saatettiin pidättää tai tappaa. Siellä oli yksinkertaisesti kauhean vaarallista", muun muassa seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi Irakista paennut Zaid kertoo.
Reissuun lähti myös kaksi Zaidin veljeä, joista yksi jäi Saksaan ja toinen notkuu Ruotsissa.
Kirkkonummen vokissa Zaid teki kaikkensa homoutensa salaamiseksi.
"Sossun porukka käyttää usein irakilaisia ja muita arabeja tulkkeina, enkä voinut luottaa heihin. Sitä paitsi monet irakilaiset ovat hommissa SPR:llä ja pelkäsin, mitä he ajattelisivat minusta", Zaid kertoo.
Raiskaussattumuksen jälkeen Zaidin tilanne muuttui kestämättömäksi.
"Sosiaalityöntekijä kysyi minulta monta kertaa mitä oli tapahtunut, mutta minä olin vain hiljaa ja itkin. Varmaankin hän arvasi että olen homo ja lopulta minut siirrettiin Helsinkiin, missä on muitakin hbtqlxyz-persoonia asyylia vonkaamassa".
Helsingissä Zaid sai kontaktin Setaan, joka järjestää tapaamisia Hölmölään saapuneille homoille. Vasta nyt Zaid pystyi ensimmäistä kertaa kertomaan seksuaalisesta suuntautumisestaan ja hän myös teki raiskauksesta poliisille rikosilmoituksen. Poliisista ei kukaan ottanut uudelleen yhteyttä.
"Jälkikäteen kuulin, että läpsyttelijät, joiden epäilleen raiskanneen minut, olivat lähteneet maasta vapaaehtoisesti ja tästä syystä poliisi ei pystynyt jatkamaan tapauksen selvittelyä.
Nyt Zaidilla on jo oleskelulupa ja hän asuu omassa kämpässä ja voi jo paremmin. Mutta homona oleminen ei edelleenkään luonnistu häneltä kunnolla.
"En pelkää ollessani pottunokkien seurassa, mutta pelkään edelleen monia täällä notkuvia irakilaisia", Zaid kertoo.
Zaid kertoo tilanteista, missä hän homoystävineen on tullut toisten irakilaisten kiusaamiksi.
Zaid olisi lisäksi mielellään mennyt homodiskoon Helsinkiin päästyään, mutta sisäänpääsy tuotti hankaluuksia. Syksyllä kerrottiinkin, että homodisko DTM noudatti viranomaismääräyksiä ja esti asyylinvonkaajien pääsyn diskoon, koska heillä ei ollut papereita. Nyt anniskeluoikeuksien menettämisen riskistä huolimatta DTM toivottaa tulijat tervetulleiksi, mutta monet diskot vaativat edelleen henkilöllisyystodistusta asiakkailtaan.
"Olen notkunut täällä jo yli kymmenen kuukautta ja monet meistä eivät pääse homodiskoihin ja ainoa syy on, että meillä ei ole papereita. Viraston kopiokonetasoinen asiakaskortti ei kelpaa henkkareista", Zaid valittaa.
.....
Ali: "Ystäväni näytti aina niin iloiselta. Sitten hän yllättäen eräänä päivänä riisti henkensä. Miksi hän teki sen? Hänellä oli varmaan paljon asioita mielessään, joista hän ei puhunut koskaan".
Alin kaveri teki syksyllä itsemurhan yhdessä Helsingin vastaanottokeskuksista. Sattumuksen yksityiskohtiin Ali ei mene, mutta toiset tulijat olivat uhanneet kertoa kaverin seksuaaliseen suuntautumiseen liittyviä tietoja.
"Jos tulee konservatiivisesta yhteiskunnasta, näistä asioista ei ole aina helppo puhua. Ystäväni voi huonosti ja hän pelkäsi, että hänen perheensä saisi tietää hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan. Itsemurha oli hänen ratkaisuns", Ali kertoo surullisena.
Ali peräänkuuluttaa tehokkaampaa apua ja tukea asyyliä vonkaaville hbtqlxyz-persoonille. Alin sosiaalityöntekijä kuunteli häntä ja ohjasi setan porukoihin.
"Hän jaksoi kuunnella minua töidenkin jälkeen. Monet tänne tulleista olisivat tarvinneet samanlaista apua kuin minä sain", Ali kertoo.
Setan tapaamiset merkitsevät Alille paljon ja hän toivoo, että muutkin järjestöt toisivat kortensa kekoon.
Alin mukaan kaikki kaupunginosat eivät ole turvallisia hbtqlxyz-persoonille.
"Esimerkiksi trans-ystäväni eivät uskalla mennä Itäkeskukseen. Toiset Lähi-Idästä tulleet kiusaavat ja uhkailevat heitä siellä", Ali tietää.
"Eräänä päivänä kun ystäväni meni kotiin, joku yritti ajaa autolla hänen päälleen. Ja hänet on pahoinpidelty monta kertaa".
Myös Ali kertoo syrjinnästä Helsingin yöelämässä.
"Minun taustaisuuttani ei pysty suoraan arvaamaan ulkonäköni perusteella, joten minua ei ole syrjitty diskoissa. Sen sijaan monet ystäväni eivät pääse sisään, koska heillä ei ole hölmöläläisiä papereita".
Svenska YLE