Slushissa esiteltiin designbrändi, jonka tekijöitä ovat Suomeen tulleet turvapaikanhakijat, ja josta toivotaan vientihittiä
Fair Start on suomalaisen Startup Refugeesin syyskuussa perustama brändi. Sen alla myytyjen design-tuotteiden tuotot menevät suoraan ne tehneille turvapaikanhakijoille.
Slushin 200 kansainvälistä toimittajaa sai modernin version suomalaisesta klassikosta eli kaarnaveneestä.
Virtaviivaiseksi muotoillun veneen purje ei ollut perinteistä koivutuohta vaan koivusta tehtyä lentokonevaneria.
Designesineen nimi on Life Seeker Boat ja sen ovat valmistaneet Suomeen tulleet turvapaikanhakijat Fair Start -nimisen brändin alla.
Startup Refugees on Docventures-ohjelmasta tutun Riku Rantalan kumppaneineen perustama verkosto. Se tarjoaa turvapaikanhakijoille koulutusta, työpaikkoja ja mahdollisuuksia kokeilla omia yritysideoitaan.
Startup Refugees on kerännyt tietoja yli tuhannen turvapaikanhakijan koulutus- ja työtaustasta. Sieltä nousi esiin ryhmä käsityöläisiä, muotoilijoita ja taiteilijoita, jotka eivät välttämättä osanneet lainkaan englanninkieltä.
Se teki heidän työllistymisensä hyvin vaikeaksi. Kotoutumistakin nopeuttaa jos ihmiset pääsevät töihin.
”ME PERUSTETTIIN Suomeen tulijoille oma tuotemerkki, jonka alla he voivat toteuttaa omaa ammattitaitoaan”, kertoo projektinjohtaja Heli Mäenpää.
Life Seeker Boatin nimi syntyi kun kaarnaveneen purjetta kuvittanut turvapaikanhakija kirjoitti ”Asylum seeker” (suom. turvapaikanhakija), veti sanan ”asylum” yli ja korvasi sen sanalla ”life” (suom. elämänhakija).
”Juuri tätä me haluamme viestiä näillä tuotteilla”, Mäenpää sanoo.
FAIR START TOIMII NÄIN:
Turvapaikanhakijoille järjestetään workshoppeja vastaanottokeskuksiin. Niihin kutsutaan mentoreiksi suomalaisia suunnittelijoita, yrityksiä ja kouluttajia, hyväntekeväisyysperiaatteella, ja he auttavat turvapaikanhakijoita kehittelemään itsenäisesti haluamiaan tuotteita.
Tähän mennessä workshoppeja on järjestetty kaksi, joista toisessa afganistanilaiset ja irakilaiset turvapaikanhakijat tekivät jo alussa mainittuja moderneja kaarnaveneitä.
Toisessa kolme suomalaista korusuunnittelijaa auttoi irakilaista korusuunnittelijakultaseppää ja käsityöläisiä suunnittelemaan ja toteuttamaan hopeakorusarjan nimeltä Not Just a Number Jewelry.
KORULAATAT TAOTTIIN SUOMALAISISSA VASTAANOTTOKESKUKSISSA. Korun ostaja saa valita, haluaako sinne taottavan turvapaikanhakijan valitseman vai itse valitsemansa numerosarjan.
”Suomeen tulevista pakolaisista on puhuttu lähinnä numeroina: 35 000 tulijaa viime vuonna, niin ja niin monta irakilaista tai naista”, Mäenpää luettelee.
”Me haluttiin kääntää tämä numerointi positiiviseksi ja henkilökohtaiseksi.”
TURVAPAIKANHAKIJAT TAKOVAT LAATTOIHIN HEILLE TÄRKEITÄ NUMEROSARJOJA, kuten päivämäärän, jona he jättivät kotinsa tai jona he saapuivat Suomeen, lastensa lukumäärän, henkilötunnuksen, monta päivää he ovat olleet erossa perheestään tai monta päivää matka Irakista Suomeen kesti.
Slushissa Fair Startilla oli oma verstas, jossa muutama käsityöläinen turvapaikanhakija löi koruihin numerosarjoja yleisön silmien edessä. Jotkut messuvieraat pyysivät koruun hääpäivää, jotkut mökkinsä postinumeroa.
HELI MÄENPÄÄN MUKAAN FAIR STARTILLA ON OLLUT SUURI MERKITYS TYÖLLISTYNEILLE.
”Yksi afganistanilainen kundi sanoi, että tämä on paras päivä Suomeen tuloni jälkeen. Hän oli ollut täällä siihen mennessä 14 kuukautta.”
”Turvapaikanhakijat pystyvät verkostoitumaan suomalaisten kollegoiden kanssa samalla kun he työstävät koruideoita.”
SEURAAVAKSI LUVASSA ON TEKSTIILI- JA PAINATUSWORKSHOP, KERAMIIKKA- SEKÄ METALLIWORKSHOP.
”Yritetään miettiä, mistä saadaan työkalut ja muut. Tarkoitus on, että turvapaikanhakijat tekevät tuotekehitysvaiheen jälkeen näitä täysin itsenäisesti keskuksissa”, Heli Mäenpää sanoo.
Tavoitteena on avata kansainvälisesti toimiva nettikauppa.
”Haluamme käsityöläisten pystyvän elättämään itsensä heti maahan tultuaan ja myymään tuotteitaan kansainvälisesti.”
TOISTAISEKSI Fair Start on saanut kaiken lahjoituksena: materiaalit, painotuotteet, pakkaukset ja nettisivut. Yhteistyökumppaneita on 30, joista isoin ja tärkein tukija on Supercell.
Tekijät antoivat haastatteluja useille kansainvälisille lehdille Slushissa.
”Haluamme kasvattaa tästä design- ja lifestylebrändin. Koko konsepti on skaalattavissa ja vietävissä ulkomaille vastaanottokeskuksiin ja myös pakolaisleireille.”