Pakolaisuus

Kaikkeen se mies (kai) suostuu, että saa piparia.
Touko Aalto: Pakkopalautukset perusteltua lopettaa ennen Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä
Aallon mukaan tilapäinen oleskelulupa helpottaisi tilanteissa, joissa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita ei voida palauttaa.


Touko Aalto otti kantaa virinneeseen keskusteluun tilapäisestä oleskeluluvasta kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille. Kuva: Tiina Hautamäki

Vihreän liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Touko Aalto kannattaa tilapäisen oleskeluluvan myöntämistä kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneista.

Tilapäinen oleskelulupa helpottaisi tilannetta, jossa ihmisiä ei voida palauttaa, koska heillä ei ole tarvittavia matkustusasiakirjoja eikä sellaisia saada kohdemaasta joko byrokratian tai yhteistyöhaluttomuuden takia. Näin ihminen voi jäädä tilanteeseen, jossa hänellä on karkotuspäätös, mutta hän ei koe voivansa vapaaehtoisesti palata, häntä ei voida palautta eikä hänellä ole oikeutta oleskella Suomessa. Kaikille tilapäistä oleskelulupaa ei tarvitse silti myöntää.

Aallon mielestä olisi perusteltua lopettaa pakkopalautukset ainakin ennen Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, koska KHO:ssa muuttuneiden päätösten osuus on kasvanut ja niiden myötä riski ehdottoman palautuskiellon rikkomisesta kasvanut.

Myös työperäisen ja opiskeluun perustuvan oleskeluluvan myöntämistä pitäisi Aallon mielestä helpottaa.

Aalto puhui Keski-Suomen Vihreiden piiripäivässä Jyväskylässä sunnuntaina.

Satu%20Kakkori%20nettikuva%202017.jpg

Satu Kakkori
 
Sori narratiivini:

Frank Johansson retweeted
Sisäministeriö Sisäministeriö
@Sisaministerio
Aug 16
@amnestyfinland @Pakolaisapu @pakolaisneuvo ja @PunainenRisti luovuttivat vetoomuksen @paularisikko'lle pakolaiskiintiön nostamiseksi pic.twitter.com/3epeg58uXi


Ozan Yanar retweeted
Ville Niinistö Ville Niinistö
@VilleNiinisto
Aug 18
Kaamea tilanne #Turku-keskusta. Useita puukotuksia, liikkumista alueella vältettävä. Kaikki tuki viranomaisille tilanteen rauhoittamiseksi.
View details ·
Ozan Yanar Ozan Yanar
@yanarozan Aug 16
Tämä on historiallista! Vihreät Ylen gallupin KAKKOSEKSI 17,6 %:n kannatuksella
ohi demareiden ja keskustan! ????yle.fi/uutiset/3-9779…

Ville Niinistö retweeted
@suviauvi Aug 18
Joka vihaan tarttuu, se vihaan hukkuu. Kehotan kaikkia blokkaamaan
Twitterin häiriköt, tämä ei ole dialogia vaan surullista häirintää.

Iris Flinkkilä retweeted
Suvi Auvinen Suvi Auvinen
@suviauvi Aug 19
Ketjussa live-seuranta Turun rasistien mielenosoituksesta. Törkeää ja epäkunnioittavaa toimintaa Suomi Ensin-liikkeeltä. #turku

Iris Flinkkilä
@iristuulevi Aug 19
Replying to @PVhnen
Eikä kun kysymys kuuluu miksi natsit lähettelee naisille raiskaus- ja tappofantasiaviestejä.

Minusta tuntuu että natsit jättävät raiskaukset fantasioiden asteelle. Jotkut muut
niitä näyttävät toteuttavan. Mitenkäs se oli Torniossakin?
 
Jännä, miten RKP:n 50 vuotinen paska-propaganda elää ja voi hyvin.

Ihan oman kokemuksen peruseella ruotsi oli marginaalikieli maailmalla jo kasarilla, kun itse pääsin lukiosta ulos. Ja merkitys on vaan supistunut vuosien saatossa. Ja tämä porttiteoria muiden kielten oppimeseen. Voi luoja! Ikävä totuus on, että englantia oppii parhaiten - pitäkää kiinni hatuista ja hameenhelmoista, ettei tuuli hulmuta liikaa - opettelemalla englantia. Tadaa!

Ja sama pätee kaikkiin muihin kieliin. Olen itse lopettanut saksan opiskelun lukion toisella luokalla, koska aika ei riittänyt kunnoliseen opiskeluun ja ruotsi haittasi koko ajan oppimista.

Hyvin tässä ruotsi-propagandassa aina unohdetaan, ettei ruotsin kielen opiskelu ole ilmaista. Aika on on resurssi ihan samalla tavalla kuin raha.

VMP!

Tottahan jokainen voi elää ja opiskella miten haluaa.. Jollei kielten opiskeluun ei riitä motivaatiota niin oppiminen jää heikoksi. Mutta, minulle se kelpaa hyvin..

Omana aikanani ei kukaan asettanut millään tavoin kyseenalaiseksi "pakko"ruotsia/suomea, eikä sen puoleen latinaa tai muitakaan kieliä, nykyisten koululaisten täysin turhiksi katsomia oppiaineita. Kielten opiskelua en ole koskaan katunut (en muutakaan). Kouluaikana hankitusta kielitaidosta on ollut suurta hyötyä koko elämäni ajan. Eikä siinä kaikki. Todennäköisesti laajan koulussa hankitun osaamisen pohjalta ansiosta olen myös matkoillani oppinut uusien kielten perusteita ja arkikäyttöä muutamassa viikossa/kuukaudessa. Nopea uuden oppiminen on arvokas taito sinällään.

Juuri tuo saksankieli on erityisen hauska esimerkki (kuten muutkin ovat todenneet).. Olen oppinut kohtuullisen käytännön kielitaidon norjankielen (ja tanskan) pohjalta. Ja, niiden oppimisessa puolestaan auttoi paljon kun korva tottui erottamaan skånelaisten mongerrusta.. Näistä löytyy nimittäin paljon yhtäläisyyttä saksankielen kanssa..samaa sanastoa jne. Varsinkin lukusanat puhutaan täysin samalla tavalla. Kun lisäksi heittää verbin lauseen loppuun ja oppii kuulemaan/puhumaan saksalaisella intonaatiolla niin pärjää kaikkialla saksaa puhuvassa maailmassa..kokemusta on. Ainakin minulle kielet ja puhuminen tarttuu korvaan jopa muutamassa hetkessä/päivässä. Enkä missään tapauksessa puhu ns. vieraita kieliä likimainkaan täydellisesti..vaikka lähes aina ja kaikkialla joudun (=pääsen) porukan tulkiksi tai järjestelemään matkoja/tilaisuuksia jne. (Saksankieltä opin aikanaan muutamassa viikossa toimiessani vt. matkaoppaana, ilman mitään opiskelua).

Kaiken uuden oppiminen on minulle erittäin mieluisaa...Ehkä se onkin syynä sille että hämmästelen eräiden henkilöiden haluttomuutta opiskelemiseen. Voin sanoa kokemuksella että kaikkeen siihen mikä oikeasti kiinnostaa löytyy riittävästi aikaa.. Mutta toki ymmärrän toki heitäkin jotka haluavat opiskella vain sen/sitä minkä kokevat tarpeelliseksi..

Itse koen vieläkin olevani niin tyhmä ja utelias ettei se minulle riitä..
 
Vihjaisin sitä, että jos hallitsematonta maahanmuuttoa lähtee karkuun niin Ruotsi ei ole oikea paikka.
En pidä kielten opiskelua valmistautumisena pakoreissulle..Enkä usko että pakolaisista muutenkaan tulee olemaan minulle henkilökohtaisesti erityistä haittaa. Jollei lasketa sitä että todennäköisesti joudun maksamaan ylimääräistä veroa heidän oleskeluunsa ja sosiaalitukeensa. Mieluummin osoittaisin nekin tarpeessa oleville suomalaisille.
 
Tottahan jokainen voi elää ja opiskella miten haluaa.. Jollei kielten opiskeluun ei riitä motivaatiota niin oppiminen jää heikoksi. Mutta, minulle se kelpaa hyvin..

Omana aikanani ei kukaan asettanut millään tavoin kyseenalaiseksi "pakko"ruotsia/suomea, eikä sen puoleen latinaa tai muitakaan kieliä, nykyisten koululaisten täysin turhiksi katsomia oppiaineita. Kielten opiskelua en ole koskaan katunut (en muutakaan). Kouluaikana hankitusta kielitaidosta on ollut suurta hyötyä koko elämäni ajan. Eikä siinä kaikki. Todennäköisesti laajan koulussa hankitun osaamisen pohjalta ansiosta olen myös matkoillani oppinut uusien kielten perusteita ja arkikäyttöä muutamassa viikossa/kuukaudessa. Nopea uuden oppiminen on arvokas taito sinällään.

Juuri tuo saksankieli on erityisen hauska esimerkki (kuten muutkin ovat todenneet).. Olen oppinut kohtuullisen käytännön kielitaidon norjankielen (ja tanskan) pohjalta. Ja, niiden oppimisessa puolestaan auttoi paljon kun korva tottui erottamaan skånelaisten mongerrusta.. Näistä löytyy nimittäin paljon yhtäläisyyttä saksankielen kanssa..samaa sanastoa jne. Varsinkin lukusanat puhutaan täysin samalla tavalla. Kun lisäksi heittää verbin lauseen loppuun ja oppii kuulemaan/puhumaan saksalaisella intonaatiolla niin pärjää kaikkialla saksaa puhuvassa maailmassa..kokemusta on. Ainakin minulle kielet ja puhuminen tarttuu korvaan jopa muutamassa hetkessä/päivässä. Enkä missään tapauksessa puhu ns. vieraita kieliä likimainkaan täydellisesti..vaikka lähes aina ja kaikkialla joudun (=pääsen) porukan tulkiksi tai järjestelemään matkoja/tilaisuuksia jne. (Saksankieltä opin aikanaan muutamassa viikossa toimiessani vt. matkaoppaana, ilman mitään opiskelua).

Kaiken uuden oppiminen on minulle erittäin mieluisaa...Ehkä se onkin syynä sille että hämmästelen eräiden henkilöiden haluttomuutta opiskelemiseen. Voin sanoa kokemuksella että kaikkeen siihen mikä oikeasti kiinnostaa löytyy riittävästi aikaa.. Mutta toki ymmärrän toki heitäkin jotka haluavat opiskella vain sen/sitä minkä kokevat tarpeelliseksi..

Itse koen vieläkin olevani niin tyhmä ja utelias ettei se minulle riitä..

Oikaisen ylläolevaa tämän verran: Minulla ongelma ei ole koskaan ollut uteliaisuuden tai halukkuuden puute, vaan jo todella varhainen havainto (kielellisten)lahjojen puutteesta. Mikään ei todellakaan tartu korvakuulolta, vaan kielten kyseessä ollen tahkoa kierretään pitkään ja hartaasti...

Onnittelut ilmeisistä lahjoista kielten suhteen. Vähemmän lahjakkaan olen kuullut tuosta haluttomuudesta aina välillä. Taustalla on kuitenkin aina ollut tuo ymmärrys tarvittavista resursseista. Esim. lukiossa ei ollut mitään järkeä käyttää aikaa saksan tahkoamiseen, koska ruotsi oli ns. pakkonakki ja saksan kanssa turaamisen jälkeen olisivat reaalin ja matematiikan L olleent vain kaukaisia haaveita. Olisi tullut C:n saksalle aika iso hintalappu jatko-opiskelupaikoista taistellessa.
 
Ymmärrän tuon Vaakon ongelman. Koulussa englanti meni päähän kuin itsestään mutta Vaakon kaltainen ongelma minulla oli matematiikan kanssa. En vain tajunnut enkä oikein oppinut.
 
Jännä, miten RKP:n 50 vuotinen paska-propaganda elää ja voi hyvin.

Ihan oman kokemuksen peruseella ruotsi oli marginaalikieli maailmalla jo kasarilla, kun itse pääsin lukiosta ulos. Ja merkitys on vaan supistunut vuosien saatossa. Ja tämä porttiteoria muiden kielten oppimeseen. Voi luoja! Ikävä totuus on, että englantia oppii parhaiten - pitäkää kiinni hatuista ja hameenhelmoista, ettei tuuli hulmuta liikaa - opettelemalla englantia. Tadaa!

Ja sama pätee kaikkiin muihin kieliin. Olen itse lopettanut saksan opiskelun lukion toisella luokalla, koska aika ei riittänyt kunnoliseen opiskeluun ja ruotsi haittasi koko ajan oppimista.

Hyvin tässä ruotsi-propagandassa aina unohdetaan, ettei ruotsin kielen opiskelu ole ilmaista. Aika on on resurssi ihan samalla tavalla kuin raha.

VMP!

Täysin totta.

Väite, että ruotsin kieli estää suomalaisia opiskelemasta muita Eurooppalaisia kieliä, on todettu täysin paikkaansa pitäväksi. Suomalaisilla on ylivoimaisesti Pohjoismaiden heikoimmat opiskelijamäärät eurokielissä.

Paitsi opetukselliset kulut jotka syntyvät siitä että ruotsia opetetaan todella laajasti kouluissa - suunnilleen yhtä paljon kuin pakollista matematiikkaa! - ruotsi on myös yksi yleisimpiä seikkoja joka hidastaa mm. opiskelijoiden valmistumista korkeakouluista. Koska ruotsilla ei ole käyttöä käytännössä missään eikä harjoitusta tule reaalimaailmassa, opiskelijat yleensä unohtavat ruotsin heti lukion kurssien jälkeen, ja tällöin korkeakouluissa monet opiskelijat tarvivat ruotsin tukiopetusta ja joutuvat suorittamaan kursseja useampaan kertaan. Jos tulet opiskelijana joka on ollut muutaman vuoden muualla lukion jälkeen, paskempi juttu. Tämä taas voi näkyä opiskelijan valmistumisen viivästymisenä jopa puolen vuoden verran - tai enemmänkin, jos ruotsin joutuu ns. opiskelemaan uusiksi. Luonnollisesti ruotsin valtava kurssimäärä lukiossa - 6 kurssia - on myös poissa esim. matematiikan ja fysiikan opinnoista.

Pakolliset ruotsin kurssit ovat korkeakouluissa tutkitusti yksi yleisimpiä kursseja mistä "valmistuminen on enää kiinni", joka on todella huvittavaa kun hallitus koettaa kaikin keinoin piiskata opiskelijoita valmistumaan nopeammin.

Ruotsin kieli nykyisessä laajuudessaan, muilla kuin suomenruotsalaisilla, on täyttä rahantuhlausta, sataprosenttisesti. Viime aikoina vielä tehtiin päätös että ruotsin määrää kouluissa LISÄTÄÄN, pakottamalla aloitus jo kuudennella luokalla. "Ruotsittumiseen" riittäisi helposti esim. muutama kurssi yläasteella ja sen jälkeen muutama pakollinen mutta itse valittava kielikurssi lukiossa. Virkamiesruotsin pakollisuus tulisi poistaa, ja sitä voisi suunnata vapaaehtoisena ihmisille jotka hakeutuvat esim. hallinnonaloille mistä siitä voi olla iloa työpaikan haussa.
 
Blogi: Arto Luukkanen, ma 28.08.2017 09:04
http://beta.oikeamedia.com/o1-36516

Saneliko Saksa Suomelle pakolaiskiintiöt vuonna 2015?



Kuten kreikkalainen filosofi Aristoteles on todennut, kaikki tieto alkaa ihmettelystä. Turun murheellisten terrori-iskujen kohdalla hämmästely ja taustojen tutkinta alkaa vuodesta 2015.

Vuoden 2015 huhtikuussa europarlamentti äänesti ns. solidaarisen taakanjaon puolesta – maahanmuuttokriisin pakolaisten uudelleensijoittamiseksi. Näiden laskelmien mukaan Suomeen osaksi tuli ottaa laskelmien mukaan n. 3% EU:n turvapaikanhakijoista vuosittain. (”Maahanmuutto: Parlamentti vaatii toimia ihmishenkien pelastamiseksi”, kt. myös Media vaikenee: Suomi aikoo ottaa 20 000 - 30 000 turvapaikanhakijaa vuosittain, Esa Niemi).

Vuoden 2015 turvapaikkakriisi merkitsi Saksalle aluksi suurta mahdollisuutta. Se toivotti liittokansleri Merkelin johdolla Eurooppaan vyöryvät tulijat. Kauniin eleen kylmänä taloudellisena motiivina oli hankkia halpaa työvoimaa Saksan porskuttavalle teollisuudelle ja siivilöidä joukosta hyvinkoulutetut tulijat itselleen erityisjärjestelyillä.

Kriisin voimakkuus kuitenkin yllätti Saksan päättäjät jo heinäkuussa 2015 – tulijoita oli yksinkertaisesti liikaa ja siksi Saksa vaati että EU ottaisi oman osansa tulijoista (http://www.ibtimes.co.uk/angela-merkel-demands-strengthened-european-response-refugee-crisis-1518782).

Toiseksi, Saksa, Ruotsi ja Itävalta alkoivat täyttyä ja ne alkoivat etsiä ulospääsyä tästä ongelmasta. Saksa alkoi harjoittaa ”Isännän ääntä” ja vaatia muiden mm. Iso-Britannian solidaarisuutta (http://www.telegraph.co.uk/news/wor...d-Britain-take-greater-share-of-migrants.html).

Tämä tapahtui siis heinäkuussa 2015.

On mielenkiintoista huomata, että pian tämän jälkeen - elokuussa 2015 Suomen sisäasianministeriö ministeri Petteri Orpon suulla ilmoitti, että Suomeen tulee arviolta 15 000 turvanpaikanhakijaa. (https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/10...15-000-turvapaikanhakijaa-suomeen-tana-vuonna).

Mistä ministeri Orpo sai kyseisen tarkan luvun?

Miten arvion tekijöillä oli se etukäteistieto, että massat tulevat kauan pääsemään esteettä, jopa avustettuna, niin Saksan, Tanskan kuin Ruotsinkin läpi –ja että Saksa tulee sabotoimaan eräiden Itä-Euroopan valtioiden, varsinkin Unkarin, yrityksiä torjua hyökyä EU-sopimuksiin tukeutuen?

Ottiko Orpo luvun hatusta vai oliko hänellä jonkinlaisia kalkyylejä tulijoista vai tuliko se EU:sta tai Saksalta?

Kuinka sisäasianministeriö osasi toimia näin proaktiivisesti?

Voidaan olettaa hyvällä syyllä, että lukumäärä oli mielenkiintoisesti samansuuntainen kuin huhtikuisen EU laskennan tulos. Määrä muodosti sen aikaisesta Saksassa olleesta pakolaisväestä tietyn Suomen väkilukua vastaavan prosentin. Myöhemmin lukua nostettiin (https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...-40-000-turvapaikanhakijaa/5285218#gs.gbPnG=A).

Jawohl Frau Merkel!

Sanat johtivat tekoihin. Myöhemmin lausunnon jälkeen elokuussa 2015 hyöky Suomeen alkoi täydellä teholla. Vyöryä tehosti pääministeri Sipilän höyli lupaus antaa asuntonsa pakolaisille.

Aprikoitavaksi jää: tekivätkö Suomi ja Saksa tekivät jonkinlaisen epämuodollisen sopimuksen siitä, että Suomi valmistautuu aluksi ottamaan 15 000 tulijaa?

Myöhemmin luku - kuten huomataan – luku nostettiin.

Mikäli Suomen ja Saksan tekivät jonkinlaiset salaisen sopimuksen, se sopisi hyvin myöhempiin tapahtumiin.

Etenkin kun tarkastelemme Suomessa pidätettyjen marokkolaisten merkillistä historiaa Saksassa ja Suomessa.

Tutkivan journalismin kannattaisi ihmetellä tätä asiaa lisää.

Miten Saksassa turvapaikkaa anoneet – kuten Turun puukottaja – päätyivätkin Suomeen? Oliko kyseessä sovittu järjestely Saksan pakolaispaineen helpottamiseksi, järjestely, jossa Saksan Saksaan tervetulleiksi toivottamia pakolaisia ja elintasopakolaisia jaettiin EU-maihin? Oliko kyseessä sopimus, josta ei kerrottu kansalaisille?

Sopimuksen, jossa Saksa asetti lukumäärän ja Suomi totteli.

Kun poliitikot nyt kauhistelevat Turun tapahtumia niin ovatko he itseasiassa vastuussa näistä tapahtumista – välillisesti?

EU laski, Saksa käski ja Suomi totteli.

Arto Luukkanen
Järvenpää

(tämän piti olla Turkugate-sarjan viimeinen artikkeli. Uusi Suomi ei niitä enää julkaise).

OM60x60.jpg
 
Tuossa proileri sen vähän raadollisen totuuden listasikin. Kuulostaa ah niin tutulta ysärin alkupuolelta omilta korkeakouluajoilta.

Meillä on todella kova poliittinen tahtotila pysyä kiinni ruotsalaisessa kulttuuripiirissä. Samalla valitettavasti suljetaan ulos aika tehokkaasti ne muut kulttuuripiirit. Noin niinkuin keskimäärin. Tottakai, jos omaa lahjoja, on ruotsin opiskelu motivoituneella mukavaa ja Tukholmakin tuntuu ihan eri tavalla kotoisalta.

Ja ottamalla uuden tulokulman aiheeseen; samalla pysytään todella tiukasti anglo-amerikkalaisessa kulttuurissa kiinni. Aika itsestään selvistä syistä?
 
Opin sauna autuas aina. Tuo Turun partalapsipakolainenkin (Abderrahman Bouanane) taisi viimeistellä tiedonjanoonsa peruskoulun oppimäärää.

Jos terroristeista ja muusta “haittamaahanmuutosta” noin 95% koostuu 15…45 vuotiaista naimattomista miehistä, profiloinnin kahta ensimmäistä kysymystä ei tarvitse kauan pohtia.

Perheet, naiset, lesket ja orvot ovat sitten eri asia. Näissä tapauksissa (lasten) kotoutuminen alkaa parhaiten päiväkodista. Mieluiten kaksikielisistä.
 
Tottakai, jos omaa lahjoja, on ruotsin opiskelu motivoituneella mukavaa ja Tukholmakin tuntuu ihan eri tavalla kotoisalta.

Laitetaas pikkaisen tarkennusta... Eli kyllä, olen vähän kateellinen ihmisille, jotka oikeasti oppivat vieraita kieliä. Omat puutteet ja silleen... meissä kaikissa asuu pieni mielensäpahoittaja... Perimmäinen tarkoitus ei kuitenkaan ole vittuilla muille asiasta.
 
Oikaisen ylläolevaa tämän verran: Minulla ongelma ei ole koskaan ollut uteliaisuuden tai halukkuuden puute, vaan jo todella varhainen havainto (kielellisten)lahjojen puutteesta. Mikään ei todellakaan tartu korvakuulolta, vaan kielten kyseessä ollen tahkoa kierretään pitkään ja hartaasti...

Onnittelut ilmeisistä lahjoista kielten suhteen. Vähemmän lahjakkaan olen kuullut tuosta haluttomuudesta aina välillä. Taustalla on kuitenkin aina ollut tuo ymmärrys tarvittavista resursseista. Esim. lukiossa ei ollut mitään järkeä käyttää aikaa saksan tahkoamiseen, koska ruotsi oli ns. pakkonakki ja saksan kanssa turaamisen jälkeen olisivat reaalin ja matematiikan L olleent vain kaukaisia haaveita. Olisi tullut C:n saksalle aika iso hintalappu jatko-opiskelupaikoista taistellessa.

Varmasti näinkin..en sinällään pidä hyvänä mitään pakko-opiskelua. Jollei ole mielenkiintoa ja taipumuksia niin asioiden oppiminen on tietenkin työlästä. Kouluopiskelussa saattaa olla paljon ylimääräistä ja "turhaa kirjanoppineisuutta". Enkä halua korostaa vaillinaista kielitaitoani...omalla kohdalla kysymys on vain puhetaidosta. Esimerkiksi juuri saksankielinen kirjoittaminen on minulle erityisen työlästä ja vaatii käytännössä lähes jokaisen sanan kieliasun tarkastamisen sanakirjasta. Venäjä on kirjaimistonsa johdosta vielä hankalampaa. Korostan että koulussa/lukiossa tapahtuvan opiskelun kriteereillä ei minulla olisi juuri minkäänlaista kielitaitoa.. (pois lukien toki suomen, ruotsin ja englannin. Ne osaan melko hyvin johtuen kouluaikojen "pakko"-opetuksesta)

Ehkä Suomessa kuitenkin korostetaan liikaa kielitaidon kokonaisvaltaisuutta. Useimmissa tapauksissa tavallinen tallaaja pärjää varsin vaatimattomalla sanavarastolla (ehkä kielestä riippuen 100-200 sanaa?) ja sillä että osaa/uskaltaa ryhtyä niiden myötä "sönkäämään" vierasmaalaisen kanssa. Näin osaaminen lisääntyy jokaisella keskustelulla. Tällaisella kielitaidolla ei tietenkään yo-kirjoituksissa pääse loistamaan, mutta selviää kohtuullisesti vapaa-aikana, neuvotteluissa tai esim. oppaana ja tulkkina ulkomailla. Usein jopa paremmin kuin vuosia koulussa kyseistä kieltä opiskellut/lukenut...

Itse uudistaisin koulujen kieliopiskelua. Ei kaikista tarvitse tulla valantehneitä kääntäjiä/tulkkeja. Sanoisin että 90%:lle riittäisi hyvin alkeistason puhetaito ja riittävä uskallus/rohkeus keskusteluun vieraskielisen ihmisen kanssa. Siitä on helppo jatkaa oppimista ku(n)kin tarpeen/tilanteen mukaan.

Mutta, ei tästä enempää...jatketaan aiheesta jollain paremmin sopivalla topic'illa jos tarpeen..
 
Täysin totta.

Väite, että ruotsin kieli estää suomalaisia opiskelemasta muita Eurooppalaisia kieliä, on todettu täysin paikkaansa pitäväksi. Suomalaisilla on ylivoimaisesti Pohjoismaiden heikoimmat opiskelijamäärät eurokielissä.

Paitsi opetukselliset kulut jotka syntyvät siitä että ruotsia opetetaan todella laajasti kouluissa - suunnilleen yhtä paljon kuin pakollista matematiikkaa! - ruotsi on myös yksi yleisimpiä seikkoja joka hidastaa mm. opiskelijoiden valmistumista korkeakouluista. Koska ruotsilla ei ole käyttöä käytännössä missään eikä harjoitusta tule reaalimaailmassa, opiskelijat yleensä unohtavat ruotsin heti lukion kurssien jälkeen, ja tällöin korkeakouluissa monet opiskelijat tarvivat ruotsin tukiopetusta ja joutuvat suorittamaan kursseja useampaan kertaan. Jos tulet opiskelijana joka on ollut muutaman vuoden muualla lukion jälkeen, paskempi juttu. Tämä taas voi näkyä opiskelijan valmistumisen viivästymisenä jopa puolen vuoden verran - tai enemmänkin, jos ruotsin joutuu ns. opiskelemaan uusiksi. Luonnollisesti ruotsin valtava kurssimäärä lukiossa - 6 kurssia - on myös poissa esim. matematiikan ja fysiikan opinnoista.

Pakolliset ruotsin kurssit ovat korkeakouluissa tutkitusti yksi yleisimpiä kursseja mistä "valmistuminen on enää kiinni", joka on todella huvittavaa kun hallitus koettaa kaikin keinoin piiskata opiskelijoita valmistumaan nopeammin.

Ruotsin kieli nykyisessä laajuudessaan, muilla kuin suomenruotsalaisilla, on täyttä rahantuhlausta, sataprosenttisesti. Viime aikoina vielä tehtiin päätös että ruotsin määrää kouluissa LISÄTÄÄN, pakottamalla aloitus jo kuudennella luokalla. "Ruotsittumiseen" riittäisi helposti esim. muutama kurssi yläasteella ja sen jälkeen muutama pakollinen mutta itse valittava kielikurssi lukiossa. Virkamiesruotsin pakollisuus tulisi poistaa, ja sitä voisi suunnata vapaaehtoisena ihmisille jotka hakeutuvat esim. hallinnonaloille mistä siitä voi olla iloa työpaikan haussa.

Kielitaito kehittyy nopeimmin ennen kouluikää. Normaalit lapset oppivat helpohkosti 2 tai 3 kieltä esikouluiässä. Siksi soisi, että Suomessa toimisi enemmän kaksikielisiä päiväkoteja. Kielitaitoisille maahanmuuttajille saattaisi olla kysyntää (osa-aika)varhaiskasvatuksessa.

Peruskoulun kieltenopetusta muuttaisin niin, että alakoulussa alkaisi äidinkielen (suomi, ruotsi, saame) jälkeen kaksi pitkää vierasta kieltä. Ne pitäisi valita viidestä vaihtoehdosta: suomi (kotimarkkina), englanti (maailmanmarkkinat), saksa (suurin vienti/tuontimaa), venäjä (toiseksi suurin vienti/tuontimaa) ja ruotsi (kolmanneksi suurin vienti/tuontimaa).

Ne, joilla kielipää ei kestä kahta vierasta kieltä, voisivat jatkaa yläkoulussa tuplatunnein sitä ainoaa pitkää kieltä (englanti).
 
Viimeksi muokattu:
Luin alla olevan HS uutisoinnin kommenteista. Vaikuttaa hyvältä menettelyltä. Pitääkö tämä Tanskan osalta todella paikkansa?

Tanska varmistaa tiedot esimerkiksi puhelimen tallenteista. Tanskan viranomaiset ottavat puhelimet haltuunsa kaikilta, jotka hakevat Tanskasta turvapaikkaa. Tämä yksinkertainen toimenpide
paljastaa viranomaisille varsin usein hakijan oikean henkilöllisyyden, oikeat sukulaiset, oikean kansalaisuuden ja oikean matkareitin läpi Euroopan.

Kokonaan eri kysymys on tietysti se, että tehdäänkö tai miksi ei tehdä samaa Suomessa?


.
 
Tätä on veikkailtu tälläkin foorumilla ennen luin vyöry alkoi ja sen aikana. Todisteet olisi kivoja, kyseessä on maanpetos mutta Suomessa ei toki johtaisi tuomioihin tai edes hallituksen kaatumiseen.

- Saksa lupasi jotain, tukea esimerkiksi tilanteeseen jossa itärajan yli alkaa tulla "pakolaisia"?
- pelkäsikö hallitus vihreiden kannatuksen nousua ja nyt nähtyä natsi/rasistimökäämistä jos ei olisi noudatettu "kansainvälisiä sopimuksia"? Siihen viittaisi pääministerin tapa toimia vieläkin "rohkeammin" / hölmömmin kuin yksikään vihreä: "Sipilä ilmoitti hiljattain Ylen ykkösaamussa ottavansa kotiinsa turvapaikanhakijoita. Taloon mahtuisi arviolta 20 ihmistä. Sipilän ilmoitus lähti voimakkaasti leviämään myös maailmalla. "
- minä tulkitsen että kesän unelma-konsertit olivat pelottelua. Haluttiin näyttää jonkinlaista joukkovoimaa juuri kun oli tiedossa että Eurooppaan on tulossa laittomia maahantulijoita. Tehokas tapa tukkia "rasistien" syyt etenkin kun viestiä vahvistettiin "mediamyrskyllä"

Ajateltiinko poliittisessa johdossa todellakin niin että "saadaan halpaa työvoimaa"?

Entä Kataisen rooli ja Juncker?

Vaiko vaan niin että poliittinen johto on täynnä hölmöjä?
 

Niinpä niin:

Janne Riiheläinen @veitera
"Sillä, haluammeko me maahanmuuttoa vai emme, ei ole mitään merkitystä. Se kun on olemassa oleva fakta." heili.fi/uutiset/kolumn…

Replying to @veitera @TaunoSinisalo
Mitä ?? Pitääkö kutsua reservi palvelukseen, jottei rajan yli tunkeudu kukaan ilman meidän lupaa.
View conversation · Reply Retweet Like

Janne Riiheläinen Janne Riiheläinen
@veitera
Replying to @Jarmo_U_Lehto @TaunoSinisalo
Jos katsoo oikeaksi ampua maahan pyrkiviä siviilejä. Eri asia suostuvatko ressut. Leningradin piiritykseen liittyen oli sellainen käsky.
 
Back
Top