Näiden torjumiseen eivät katupartiot riitä. Tässä Supo ja muut viranomaiset tarvitsevat kansalaisten vankkumattoman tuen! Jos uutinen pitää paikkansa, ISSIS on ujuttanut joukon terroristeja Ruotsiin (miksei siis myös Suomeen), jossa odottavat toimintakäskyä.
Varoitus: Siis JOS (Expressen)! En kuitenkaan uskalla myöskään suoralta kädeltä tyrmätä tietoa. Uutinen on kuitenkin jo vuoden vanha joten hyvin ovat pysyneet piilossa. Odottamassa aikaansa?
http://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-is-smugglar-terrorister-till-sverige/
Uppgifter: IS smugglar terrorister till Sverige
Publicerad 30 jan 2015 kl 18.05
Den sunniextremistiska organisationen IS uppges smuggla krigare till Sverige och Europa i skydd av den pågående flyktingströmmen från Mellanöstern.
Det uppger
Buzzfeed.
Sajtens erfarne utrikesreporter Mike Giglio skriver att han fått kontakt med IS-medlem som med Turkiet som bas jobbar med att sända jihadistkrigare över havet.
– De väntar på order. Vänta bara, ni kommer att se, säger mannen till Buzzfed.
Det är sedan tidigare känt att ett drygt hundratal personer rest från Sverige till Mellanöstern för att strida med IS, den sunniextremistiska gruppen var skräckvälde råder främst i Syrien och Irak.
Siffran har skrivits upp av Säkerhetspolisen som i sin senaste uppskattning uppger att 130 personer rest från Sverige för att ansluta sig till gruppen.
Men nu uppger Buzzfeed att det också finns en direkt motsatt strömning.
Reportern Mike Giglio uppger att han fått kontakt med en IS-medlem som med Turkiet som bas skickar jihadister till Europa.
Ett land som nämns i artikeln är Sverige.
Enligt medlemmen ska krigarna fullfölja IS hot om attacker i väst.
Därför bäddas IS-krigare in i den pågående flyktingströmmen från Mellanöstern, sätts på skepp och anländer till länderna under täckmantel av att vara flyktingar.
Buzzfeed har tidigare rapporterat om liknande tillvägagångssätt, men då från fristående flyktingsmugglare, som hävdar att de hjälpt IS i flera månader.
– Jag skickar några krigare som vill besöka sina familjer. Andra åker bara till Europa för att vara redo, sa en smugglare till
Buzzfeed då.
Två medlemmar i den amerikanska senaten bekräftar uppgifterna för Buzzfeed.
Expressen har ställt frågan till svenska Säkerhetspolisen.
– Vi känner till att det finns personer med avsikt och förmåga att begå terrorhandlingar i landet, säger Fredrik Milder på Säpos presstjänst.
Han berättar att Migrationsverket vid misstanke om att en asylsökande har terrorkopplingar då kontaktar Säkerhetspolisen som kommer med ett remissvar till myndigheten.
Men exakt vad Säkerhetspolisen känner till om IS strategier vill han inte kommentera.
– Då skulle vi avslöja vårt operativa arbete, säger han.
Men verksamheten, som uppges koordineras från bland annat en turkisk hamnstad verkar ha gått myndigheterna i landet förbi.
– Vi har inga exakta uppgifter om det, säger en talesperson till sajten.
Den person som först kom med uppgifterna till Buzzfeed säger sig dock ha hamnat under lupp av flera myndigheter.
– Men jag nekade när de frågade. Alla underrättelsetjänster i hela världen försöker fånga oss, men om någon frågar mig om jag skickar krigare så säger jag nej. Jag skickar bara i väg flyktingar i jakt på ett bättre liv, säger han till sajten.
Mike Giglio, reportern på Buzzfeed som första rapporterade om nyheten, är mycket erfaren. Han var tidigare Mellanöstern-korrespondent för Newsweek och Daily Beast och har bland annat bevakat kriget i Ukraina för Buzzfeed.