http://www.savonmaa.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=9589&catid=4&Itemid=3
http://www.savonmaa.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=9589&catid=4&Itemid=3
Eero Timgren tuntee islamin
Kirjoittanut Kari Tegelberg
20.01.2016 10:14
Savonlinnalainen lääkäri Eero Timgren tuntee islamin uskoa tunnustavien ajattelutavan. Hän on hoitanut kahdeksan vuoden aikana noin 40 000 muslimia ja asunut useassa eri otteessa Saudi-Arabiassa, Arabiemiirikuntien liitossa ja Kuwaitissa.
Hän on seurannut hieman hämmentyneenä turvapaikanhakijoiden Suomeen tullutta vyöryä ja ennen kaikkea sitä, keitä nuo turvapaikan hakijat ovat. Me suomalaiset olemme Timgrenin mukaan jopa hieman naiiveja turvapaikan hakijoiden motiiveista hakea turvapaikkaa Suomesta.
-Monelta taholta saamani tiedon mukaan Suomeen tulleista nuorista miehistä monet ovat sotilas- tai poliisikoulutuksen saaneita. Se on minusta vähän huolestuttavaa, Timgren sanoo.
Viime aikoina on paljon julkisuutta saanut tapaukset, joissa turvapaikan hakijoiden on väitetty ahdistelleen ja ”kosketelleen” suomalaisia naisia. Tätä on selitetty muun muassa sillä, että erilaisesta kulttuurista tulevat nuoret miehet eivät tiedä tapojamme ja sitä, että esimerkiksi naisen katsekontakti mieheen ei tarkoita sitä, että hän on miehille ”vapaata riistaa”. Eero Timgren ei alkuunkaan usko tähän tietämättömyyteen. Islamilaisissa maissa kontaktit, jopa keskustelut, perheen ulkopuolisiin musliminaisiin ovat kiellettyjä ilman ”esiliinaa”.
-Kyllä nämä nuoret miehet tietävät, ettei tuollainen ahdistelu Suomessakaan ole sallittua, mutta osa heistä ei tästä välitä, koska suomalaiset eivät yleensä ole muslimeja. hän sanoo. Islamilaiset avioliitot ovat sukujen välisiä sopimuksia, joihin sisältyy myös morsiamen hinnan määrittely. Muslimilla saa olla korkeintaan neljä vaimoa samanaikaisesti.
Vuosien työskentely arabimaissa on tutustuttanut Eero Timgrenin hyvin esimerkiksi arabien suhteeseen työhön, johtamiseen ja kaupankäyntiin. Monet heistä ovat eteviä diplomaatteja ja liikemiehiä ja saavat muut tekemään helposti työt puolestaan.Fyysisen tai muun kärsivällisyyttä vaativan työn tekeminen saattaa olla heille vaikeaa.
Myöskään niin sanotulle vääräuskoiselle valehteleminen ei ole väärin, jos se palvelee islamin etua. Islamilaisessa maassa riitatapauksen sattuessa vääräuskoisen kanssa muslimi on yleensä ”oikeassa”, vaikkapa liikenneonnettomuuden selvittelyssä.
-Perheet ja suvut keräävät varoja vanhimman tai lahjakkaimman pojan lähettämiseksi opiskelemaan tai vaikkapa etsimään turvapaikkaa paremman elämän toivossa. Pojalle syntyy samalla velvollisuus huolehtia lähettäjistään eli häneltä odotetaan, että muu perhe ja suku voi seurata häntä esimerkiksi Suomeen. Suomalainen kuvittelee, että työ ja opiskelu ovat ensisijaisen tärkeitä maahantulijalle, kun taas muslimin agendalla ovat kärjessä hyvä elämä sekä perheen ja suvun etu, Eero Timgren korostaa.
Hän myös muistuttaa, että muslimille islam on samanaikaisesti uskonto, yhteiskuntajärjestelmä ja laki. Shariaksi kutsuttu laki, joka perustuu Koraaniin, poikkeaa täysin meidän länsimaalaisten tavasta ajatella miksi lait ylipäätään ovat olemassa. Länsimaissa lain tehtävänä on suojella ihmistä, sharia säätelee muslimin kaikkia elämänalueita ja suojelee muslimijohtajaa, eli kalifia, jonka tehtävänä on islamin levittämiseksi käydä pyhää sotaa eli jihadia ei-muslimien alistamiseksi islamille.
Sharian mukaan yksijumalaisten uskontojen tunnustajille, eli kristityille ja juutalaisille, voidaan antaa itsehallinto, jos he 1. tunnustavat muslimien ylivallan, 2. maksavat veroa muslimeille ja 3. eivät tee käännytystyötä. Muina vaihtoehtoina ovat kuolemantuomio tai kääntyminen muslimiksi. Muslimi voi saada kuolemanrangaistuksen islamista luopumisesta, toisen muslimin murhasta ja homoseksuaalisuudesta.
Islamilainen yhteiskuntajärjestelmä on siis hyvin kaukana länsimaisesta demokratiasta, tasa-arvosta ja oikeusvaltiosta. Demokratian vieminen islamilaisiin maihin niin sanotun arabikevään avulla on Eero Timgrenin mukaan osoittautunut hyväntahtoisten hölmöjen aiheuttamaksi tragediaksi.
-Siitä me suomalaisetkin joudumme kantamaan seurauksia oman arvomaailmamme ja sitoumustemme vuoksi. Mitä riskejä esimerkiksi massiivisesta maahanmuutosta meille aiheutuu, pystymmekö hallitsemaan nuo riskit ja ovatko omat arvomme riittävän lujia, että pystymme sopeuttamaan tänne tulleet suomalaiseen yhteiskuntaan, Timgren pohtii vakavana ja toivoo, että ihmiset tiedostaisivat entistä paremmin sen, että aivan erilaisesta kulttuurista tulevien ihmisten sopeuttaminen osaksi suomalaista elämänmuotoa on pitkäaikainen ja vaativa työ, jossa pää on pidettävä kylmänä.
Kommentit
Lisää kommentti
- Juha
20.01.2016 22:48:18
Rakentavuutta
Kyllä; pää on pidettävä kylmänä. Luotan enemmän Hämeen-Anttilan tuntemukseen islamista, lähi-idän kulttuurista ja siten myös sieltä tulleista turvapaikanhakijoista tehtyihin analyyseihin kuin jutussa esitettyyn yleiseen ja yksisilmäiseen analyysiin ja kuulopuheisiin tulijoiden koulutuksesta.Siitä olen samaa mieltä, että vaativa työ on edessä. Siitäkin olen samaa mieltä, että lopulta ihmiset ovat paremman elämän perässä täällä ja motiiveista ei ole syytä olla tippaakaan naiivi. Luotan myös maahanmuuttoviranomaisiin täysin turvapaikkaprosessin suhteen ja antaisin siihen lisää resursseja, jotta päätöksi saataisiin mahdollisimman nopeasti aikaan.
Olisiko jollain esittää rakentavia ratkaisuja kärjistysten sijaan? Juupas-eipäs-mummonverhot keskustelusta olisi jo syytä päästä eteenpäin keskustelemaan siitä, kuinka kotoutuminen onnistuu niiden osalta, jotka turvapaikan aikanaan saavat. Ja se ei onnistu, jos pää ei pysy kylmänä.
Vastaa
26 135
- hutkiva tutkija
21.01.2016 13:26:59
Totuutta
Hämeen-Anttila on mm. todennut jo vuonna 2002, että islamin myönteisten puolien korostaminen on tärkeää, koska kielteiset tulevat esiin omalla painollaan. Tämä ajattelu selvästikin leimaa hänen mielestäni hyvin apologistisia näkemyksiään islamista.
Hämeen-Anttilan kirjat tukevat täysin jutussa esitettyä näkemystä Koraanin ja sharian rooleista islamissa. Hän mm. kirjoissaan toteaa, että islamin mukaan Muhammedin elämä oli virheettömän esimerkillistä ja ikuisen jäljittelyn kohde ja että Koraani on islamin mukaan pilkulleen virheetöntä jumalansanaa. Toivon, että lukijalla on tässä niin paljon sivistystä, että hän tietää, kuinka Koraanista yli puolet käsittelee suhtautumista vääräuskoisiin (negatiivisesti) ja kuinka ongelmallisia jakeita Koraanista löytyy. Ajatus siitä, ettei tällainen vaikuttaisi uskontonsa ilmeisen vakavasti ottavien arvomaailmaan on absurdi.
Olen itse tutkinut kulttuureita, etiikkaa ja arvoja tullen hyvin samankaltaisiin johtopäätöksiin kuin Eero Timgren. Tämä ei ole poliittisesti korrektia, mutta maailma harvoin on. Näitä ajatuksiahan ei voi tutkijan ominaisuudessa nykyisin ääneen sanoa joutumatta suuriin hankaluuksiin, koska päivän politiikka hallitsee myös tutkijoiden luonnnollista elinympäristöä. Siksi emme kuule mediassa useinkaan muita kuin näitä hämeen-anttiloita, joilta media jo lausuntoa pyytäessään tietää tarkalleen, mitä saa. Arvo- ja kulttuurintutkimuksen näkökulmasta nuo lausunnot ovat ns. puhdasta roskaa, mutta niiden tarkoitushan onkin vain tehdä politiikkaa, lähinnä maahanmuuttopolitiikka.
Toisin sanottuna suosittelen tutustumaan asioihin itse sen sijaan, että vedotaan Hämeen-Anttilan kaltaisiin auktoriteetteihin. Takaan, että hämmästytte, millaista puutaheinää teille on syötetty islamista jo vuosien ajan. Kontrasti todellisuuden ja median "päivystävien dosenttien" lausuntojen välillä on tajunnanräjäyttävä. Sen havaitseminen muuttaa suhtautumisenne suomalaiseen mediaan ja sen lemmikkitutkijoiden loppuelämäksenne.