Majuri Edgars Rancāns kertoo, että suurin laittomien maahantulijoiden ryhmä ovat olleet vietnamilaiset.
Laitonta tupakkaa ja viina tuovat myös paikalliset.
– Tavaroiden salakuljetus on helppoa todentaa, koska tupakka ja alkoholi jäävät todisteiksi, mutta ihmiset katoavat maastoon, Rancāns kertoo.
Maahantulijat ylittävät rajan usein jalan ja Latvian puolella heitä odottaa autokyyti.
– Jos maahantulija pääsee auton kyytiin, häntä on sen jälkeen vaikea tavoittaa, Rancāns kertoo.
Tulijan lopullinen päämäärä on yleensä Länsi- tai Pohjois-Euroopassa. Pakolaisvirrat eivät ole Baltiaa tavoittaneet, mutta Balkanin reitin sulkeutuminen voi lisätä painetta pohjoisessa.
Osa rajasta läpipääsemätöntä suota
Aizgāršan syrjäisessä metsässä jälkiä jää hiekkaperäiseen maastoon.
Kameroita rajalla on vähän, mutta liikkeen ja lämpötilan tunnistavia sensoreita sitäkin enemmän ja niitä asennetaan lisää. Rancānsin radiopuhelimeen tulee heti kysely raja-asemalta, kun ohitamme yhden niistä.
– Muutamme koko ajan partiointikäytäntöämme, sillä salakuljettajat tarkkailevat meitä, hän kertoo.
Latviassa nousee parhaillaan aitaa 90 kilometrin matkalle Venäjän vastaiselle rajalle.
Kaikkiaan rajaa on runsaat 200 kilometriä, mutta suurin osa siitä on vaikeakulkuista suomaastoa.
Virossa aitaa rakennetaan saman verran. Siellä suuri osa itärajasta on Peipsijärveä ja Narvajokea. Viro on viimeinen EU-maa, jolla ei ole yhä vieläkään virallista rajasopimusta Venäjän kanssa.
- Aidan tarkoituksena ei ole täysin estää laittomia maahantulijoita, vaan hidastaa heitä sen verran, että saamme lisää aikaa reagoida, sanoo Latvian rajavartiolaitoksen erikoisyksikön Sigman majuri Andrey Kasatkins.
Suomi myi helikopterit
Erikoisyksikkö osallistuu pääasiallisten rikollisten eli epäiltyjen salakuljettajien kiinniottamiseen. Se tekee yhteistyötä myös Latvian poliisin ja armeijan erikoisjoukkojen kanssa esimerkiksi terrorismin torjunnassa.
– Pääsemme matkaan noin vartissa hälytyksestä, Kasatkins sanoo.
Sigma on sijoitettu Ludzan lentoyksikköön, jossa ovat myös Latvian rajavartioston neljä helikopteria. Kaksi niistä on edelleen tutuissa väreissä. Ne latvialaiset ovat ostaneet käytettyinä Suomen rajavartiolaitokselta.
– Ne ovat hyvässä kunnossa ja huollettuja, ja toivomme, että ne palvelevat meitä vielä vuosia, lentäjä Vadim Puzans kehuu.
Ludzasta helikopterit partioivat Venäjän lisäksi kaakkoista Valkovenäjän vastaista rajaa. Onhan kyse koko EU:n ulkorajasta.
Marjo Näkki
http://yle.fi/uutiset/latvia_ja_vir...an_pakolaisiin_varaudutaan/9020891?origin=rss