Palvelukseen astuminen liikekannallepanossa

HS: Puolustusvoimat perustanut nopean valmiuden joukot - syynä Ukrainan kriisi
Torstai 25.6.2015 klo 04.52

Puolustusvoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa kevään aikana uudet nopean valmiuden joukot, uutisoi Helsingin Sanomat.


Mika Kalliomaan mukaan joukoille ei ole vielä virallista nimeä. (MINNA JALOVAARA)


Ensimmäiset sitoumukset uusiin joukkoihin allekirjoitettiin viime viikolla. Sopimuksiin ei ole kirjattu, miten nopeasti reserviläisen pitää olla valmis aseisiin.

- Haemme joustavuutta, jotta pystyisimme saamaan kasaan aika ison joukon nopeammin, vahvistaa Puolustusvoimien viestintäjohtaja, eversti Mika Kalliomaa Helsingin Sanomille.

HS:n tiedon mukaan uusia joukkoja on kutsuttu "erittäin nopean valmiuden joukoiksi" varusmiesten rekrytointitilaisuudessa .

- Kaikki liittyy toimintaympäristön muutokseen. Yksi keskeinen tekijä on Ukrainan kriisi. Meidän pitää varmistua, että meillä on vasteajat, jotka toimintaympäristö näyttää vaativan.

Nopean valmiuden joukkoja voitaisiin käyttää esimerkiksi silloin, jos uhkana olisi vihollisen erikoisjoukkojen toiminta. Pääkaupunkiseutu olisi kriisissä tai sodassa vihollisen tärkeimpiä kohteita ja kaupunkijääkärit ovat keskeisiä joukkoja sen puolustamiseksi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062519926392_uu.shtml

LUE MYÖS
Kaikille ei sopimusta tarjota - heidät halutaan nopean valmiuden joukkoihin

Niinistö nopean toiminnan joukoista: "Liikkeellepano on meidän koetinkivi"
 
Joku saattaa tuollaisen kirjeen saapuessa jopa järkyttyä sen verran että viinahuurut ovat kohta tiessään.
Saattaa olla etten ihan heti ainakaan unta sais jos tuollainen kirje postiluukussa odottaisi, toki asia ei varmaan ihan puskista tulis ja sitä olisi jo pystynyt käsittelemään, mutta silti...
 
Saattaa olla etten ihan heti ainakaan unta sais jos tuollainen kirje postiluukussa odottaisi, toki asia ei varmaan ihan puskista tulis ja sitä olisi jo pystynyt käsittelemään, mutta silti...

Eeipä oikeastaan. Ihmisluonteen vahvimpia ominaisuuksia on kyky olla tunnustamatta ikäviä tosiseikkoja ennen kuin todellisuus pakottaa siihen.

Tästä on hyviä esimerkkejä Ukrainasta. Kun rintama on tulossa kohti, kukaan ei lähde sotaa pakoon kun olisi aikaa ja mahdollisuuksia ja turvallista. Tiet täyttyvät vasta ensimmäisten kranaattien tömähdettyä läheiselle urheilukentälle kun on jo myöhäistä ja törkeän vaarallista lähteä karkuun.
 
Taas lainsäädäntö laahaa kaukana perässä, tarpeellinen uudistus jää hamaan tulevaisuuteen. Sama juttu tiedustelukyvyn kanssa.

"Laki vesittää uudet nopean valmiuden joukot
Kotimaa | 8.10.2015 | 22:09 | Päivitetty 07:15

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...i+vesittaa+uudet+nopean+valmiuden+joukot.html

Puolustusvoimat ei voi velvoittaa uusia valmiusjoukkojaan tulemaan tavallista nopeammin palvelukseen. Tulevat lakimuutokset voivat tehdä niistä tarpeettomat.

Puolustusvoimien uudet nopean valmiuden joukot eivät olekaan välttämättä kovin nopeita tai valmiudessa. Kesäkuussa uutisoitiin laajalti, että Puolustusvoimat on ryhtynyt keräämään kotiutuvilta varusmiehiltä sitoumuksia tulla tarvittaessa nopeasti takaisin palvelukseen. Todellisuudessa sitovia sopimuksia reserviläisten kanssa ei ole voitu tehdä, myöntää Puolustusvoimien viestintäjohtaja, eversti Mika Kalliomaa. - Käytännössä tällainen sitoumussuostumus on pyydetty, jotta voimme ottaa yhteyttä. Aktivoituminen siinä tilanteessa on reserviläisen itse päätettävissä.

Voimassa olevan lain mukaan ainoastaan tasavallan presidentti voi määrätä reserviläiset välittömästi ylimääräiseen palvelukseen tai julistaa liikekannallepanon. Sellainen vaatisi käytännössä kansallisen hätätilanteen. Normaalioloissa Puolustusvoimat on sidottu kertausharjoituksia koskeviin lakipykäliin. Se tarkoittaa, että reserviläiselle pitää esittää kutsu palvelukseen kolme kuukautta etukäteen. Sitoumuksia on kerätty maavoimissa useissa eri varuskunnissa. Kalliomaan mukaan joukko-osastojen valmiutta on rakennettu sen mukaan, millaista osaamista eri puolilla maata tarvitaan. Koska kyse ei ole sitovasta sopimuksesta, allekirjoituksesta ei ole maksettu myöskään palkkiota.

Nopean valmiuden joukkoja on perusteltu muun muassa Ukrainan kriisin aiheuttamilla jännitteillä. Ilman sitovia sopimuksia joukot ovat lähinnä symbolinen ele ja keskustelunavaus. Se tunnustetaan puolustusministeriössäkin. - Puolustusvoimat on ihan hyvin, luovasti lähtenyt liikkeelle tämän asian kanssa. Koska se perustuu vapaaehtoisuuteen, ei ole tietenkään täyttä varmuutta miten se toimisi tositilanteessa, sanoo puolustusministeriön lainsäädäntöjohtaja Hanna Nordström. Puolustusministeriössä pohditaan parhaillaan nykylainsäädännön muutostarpeita. Työ on vasta alussa. Virkamiehet selvittävät tilannetta. Nordströmin mukaan reserviläiskutsujen joustavoittamista tullaan pohtimaan.

- Nykyinen asevelvollisuuslaki on vuodelta 2008. On syytäkin katsella sitä sillä silmällä, että onko päivitystarpeita, Nordström muistuttaa. - Tämä on varmasti yksi asia, jota mietitään. Kalliomaa vakuuttaa, että välitöntä turvallisuusuhkaa Suomeen ei tällä haavaa kohdistu. Ukrainan kriisin poikkeuksellisuudesta kuitenkin kertoo se, että Puolustusvoimissa ei ole haluttu jäädä odottelemaan mahdollisesti vuosien päähän venyviä lakimuutoksia. Kalliomaan mukaan on mahdollista, että tulevat lakimuutokset tekevät nykyiset toimet tarpeettomiksi, mikäli laki antaa aseet tehokkaampiin toimiin. - Lähdimme kehittämään valmiutta niillä toimilla, joita oli mahdollista tehdä heti, hän selvittää.

Hanke asettuu samaan linjaan esimerkiksi reserviläiskirjeen kanssa. Puolustusvoimat haluaa tiivistää yhteydenpitoa reserviläisiin ja sitä kautta vahvistaa myös maanpuolustustahtoa. Nopean valmiuden vapaaehtoisiin on tarkoitus pitää yhteyttä säännöllisesti. Toistaiseksi aktiivista yhteydenpitoa ei vielä ole ollut eikä sen lopullisesta muodosta tai tiheydestä ole vielä päätöksiä. Kalliomaan mukaan Puolustusvoimissa on käyty läpi laidasta laitaan erilaisia tapoja parantaa toimintavalmiutta. Kaikkia tehtyjä toimia ei voida kertoa julkisuuteen."
 
Aika ihme juttu jos esim. tämän foorumin aktiivikäyttäjistä joku alkaisi tuollaisesta "pikakomennuksesta" nillittämään. Minä en ainakaan. Minulle saa ihan vapaasti lähettää kh-käskyjä vaikka kahden viikon varoitusajalla.Jos tilanne perkelöityy niin tunnissa olen varusvaraston ovella. Vaikka taksilla.

Sen verran on yleisellä tasolla valitettu kertausharjoitusten puutteesta että jos tämän asian suhteen kääntää takkinsa niin uskottavuus on sen jälkeen samaa luokkaa kuin nykyisellä hallituksella.
 
No meillä oli käytössä puhelinhälytys, mutta sehän oli vain jotta päästään valitsemaan parhaat päältä ;) vai?
 
Eikös Ylipäällikkö voi määrätä palvelukseen HETI, eikä kuudestoista päivä?
 
Eikös Ylipäällikkö voi määrätä palvelukseen HETI, eikä kuudestoista päivä?

Niin tuo lainaamani artikkeli antaa ymmärtää: "Voimassa olevan lain mukaan ainoastaan tasavallan presidentti voi määrätä reserviläiset välittömästi ylimääräiseen palvelukseen tai julistaa liikekannallepanon. Sellainen vaatisi käytännössä kansallisen hätätilanteen."
 
Niin tuo lainaamani artikkeli antaa ymmärtää: "Voimassa olevan lain mukaan ainoastaan tasavallan presidentti voi määrätä reserviläiset välittömästi ylimääräiseen palvelukseen tai julistaa liikekannallepanon. Sellainen vaatisi käytännössä kansallisen hätätilanteen."

Maahan kohdistuva hyökkäys täyttänee kansallisen hätätilanteen määritelmän kirkkaasti? Hieman yritin miettiä, miksi Puolustusvoimat on haluttu pitää tässä kohtaa lujassa ja luisessa demokraattisessa otteessa, kenraalien niskavilloissa on luiset näpit. Noh, se kuuluu demokratiaan ja se kuuluu itseasiassa myös vähemmän demokraattiisiin käytäntöihinkin. Ylipäälliköllä on siis oikeus ja velvollisuus käskeä palvelukseen heti, eikä neljästoista päivä, eikä sitä ole syytä muuttaa.

PVn peukalon alla pitäisi olla joukkoja, jotka voidaan määrätä käyttöön, jos presidentti "on syystä tai toisesta tai kolmannesta estynyt" toimimaan. Ajatellaan vaikka wanhanaikaista kaappauksenomaista hyökkäystä, jolla presidentti tiputetaan pois pelistä. Se tarkoittaa komentoketjun katkeamista kohtalokkaalla tavalla, tässä kohtaa pitää olla PVlla edelleen mahdollisuus täräyttää palvelukseen väkeä. Noh. Vapaaehtoisuus jää ainakin jäljelle. Tulviiko sitten Aluetoimiston mailin perusteella miehiä yhtenä kymenä ripirapivauhtia perustettuun PERKeen? Hlökoht. olen valmis seuraamaan tietä, jonka Aluetoimiston miekka viittaa time crisis. Käsittääkseni kohtuullisen moni muukin, JOILLA ON KONTAKTIPINTAA Puolustusvoimiin. Entäs se sywä reservi, jolla kontakti on jäänyt inttiin ja ressukirjeeseen? Tjaah.

Mutta ei nämä jutut ole aina vain sitä, että montako sataa tuhatta ressua saadaan kyörättyä heti verisen aamun koitteessa hurmekentille. Vähempikin riittää aluksi mainiosti.
 
Normaalioloissa Puolustusvoimat on sidottu kertausharjoituksia koskeviin lakipykäliin. Se tarkoittaa, että reserviläiselle pitää esittää kutsu palvelukseen kolme kuukautta etukäteen. "

Hyvä, jos lainsäädäntö päivitetään vastaamaan vallitsevaa tilannetta.

PVn peukalon alla pitäisi olla joukkoja, jotka voidaan määrätä käyttöön, jos presidentti "on syystä tai toisesta tai kolmannesta estynyt" toimimaan. Ajatellaan vaikka wanhanaikaista kaappauksenomaista hyökkäystä, jolla presidentti tiputetaan pois pelistä. Se tarkoittaa komentoketjun katkeamista kohtalokkaalla tavalla, tässä kohtaa pitää olla PVlla edelleen mahdollisuus täräyttää palvelukseen väkeä. Noh. Vapaaehtoisuus jää ainakin jäljelle.en aamun koitteessa hurmekentille. Vähempikin riittää aluksi mainiosti.

Hierarkkisessa systeemissä ei tarvitse vaikuttaa kuin yläportaaseen. Koska todennäköisin skenaario oli vuosikymmniä nimenomaan kaappaushyökkäys, luulisi, että tähän voisi vastata sen kuuluisan "hyvin".
 
Hyvä, jos lainsäädäntö päivitetään vastaamaan vallitsevaa tilannetta.



Hierarkkisessa systeemissä ei tarvitse vaikuttaa kuin yläportaaseen. Koska todennäköisin skenaario oli vuosikymmniä nimenomaan kaappaushyökkäys, luulisi, että tähän voisi vastata sen kuuluisan "hyvin".

Huonosti suunniteltu vaihtoehdoton komentoketju on itsestään pirusta. Näissä keskusteluissa jää huomaamatta, että monikin asia on kuitenkin: hyvin.
 
Maahan kohdistuva hyökkäys täyttänee kansallisen hätätilanteen määritelmän kirkkaasti? Hieman yritin miettiä, miksi Puolustusvoimat on haluttu pitää tässä kohtaa lujassa ja luisessa demokraattisessa otteessa, kenraalien niskavilloissa on luiset näpit. Noh, se kuuluu demokratiaan ja se kuuluu itseasiassa myös vähemmän demokraattiisiin käytäntöihinkin. Ylipäälliköllä on siis oikeus ja velvollisuus käskeä palvelukseen heti, eikä neljästoista päivä, eikä sitä ole syytä muuttaa.

PVn peukalon alla pitäisi olla joukkoja, jotka voidaan määrätä käyttöön, jos presidentti "on syystä tai toisesta tai kolmannesta estynyt" toimimaan. Ajatellaan vaikka wanhanaikaista kaappauksenomaista hyökkäystä, jolla presidentti tiputetaan pois pelistä. Se tarkoittaa komentoketjun katkeamista kohtalokkaalla tavalla, tässä kohtaa pitää olla PVlla edelleen mahdollisuus täräyttää palvelukseen väkeä. Noh. Vapaaehtoisuus jää ainakin jäljelle. Tulviiko sitten Aluetoimiston mailin perusteella miehiä yhtenä kymenä ripirapivauhtia perustettuun PERKeen? Hlökoht. olen valmis seuraamaan tietä, jonka Aluetoimiston miekka viittaa time crisis. Käsittääkseni kohtuullisen moni muukin, JOILLA ON KONTAKTIPINTAA Puolustusvoimiin. Entäs se sywä reservi, jolla kontakti on jäänyt inttiin ja ressukirjeeseen? Tjaah.

Mutta ei nämä jutut ole aina vain sitä, että montako sataa tuhatta ressua saadaan kyörättyä heti verisen aamun koitteessa hurmekentille. Vähempikin riittää aluksi mainiosti.

Meiltä on siis puuttunut ja puuttuu edelleen juridisesti sellainen mahdollisuus, että jos tilanne alkaa näyttää nopeasti huonolta, voisi alle 3 kk varoitusajalla määrätä ennalta korvamerkityt SA-joukot, joista 95 % on reserviläisiä, palvelukseen ja täyteen valmiuteen. Jos tänään saataisiin vihiä, että 2 kk päästä alkaa "lomalaisten ja eksyneiden" operaatiot, mutta asiasta ei ole vielä sellaista varmuutta, että Saulin lkp-käskyä tarvitaan, ei meillä tehdä reserviläisten suhteen yhtään mitään, koska kolmen kuukauden "suoja-aika" estää sen. Sitten vain odotellaan, että josko iso jööti lentää ropeliin. Vasta sitten alkaa tämän meidän raskas lkp-prosessi, jonka läpimenoaika lienee viikoista kuukausiin.

Mitä Saulin eliminoimiseen tulee, niin toki valtiojohdolla on siihen varasuunnitelmat, mutta eittämättä se olisi sellainen shokki, että jos jokin tuntiluokan vihollisoperaatio on käynnissä, niin vatulointiin menee varmasti kohtalokkaan paljon aikaa, ennen kuin alkaa käskyt kulkea niin kuin pitäisi. Paljon on tietysti mennyt jo siinä mielessä aiemmin pieleen, jos kaappauksen uhkaa ei ole kyetty ennalta tunnistamaan tiedustelun avulla. Myöskään tiedusteluun meillä ei ole sellaisia valtuuksia, jotka olisi tätä päivää.
 
Meiltä on siis puuttunut ja puuttuu edelleen juridisesti sellainen mahdollisuus, että jos tilanne alkaa näyttää nopeasti huonolta, voisi alle 3 kk varoitusajalla määrätä ennalta korvamerkityt SA-joukot, joista 95 % on reserviläisiä, palvelukseen ja täyteen valmiuteen. Jos tänään saataisiin vihiä, että 2 kk päästä alkaa "lomalaisten ja eksyneiden" operaatiot, mutta asiasta ei ole vielä sellaista varmuutta, että Saulin lkp-käskyä tarvitaan, ei meillä tehdä reserviläisten suhteen yhtään mitään, koska kolmen kuukauden "suoja-aika" estää sen. Sitten vain odotellaan, että josko iso jööti lentää ropeliin. Vasta sitten alkaa tämän meidän raskas lkp-prosessi, jonka läpimenoaika lienee viikoista kuukausiin.

Mitä Saulin eliminoimiseen tulee, niin toki valtiojohdolla on siihen varasuunnitelmat, mutta eittämättä se olisi sellainen shokki, että jos jokin tuntiluokan vihollisoperaatio on käynnissä, niin vatulointiin menee varmasti kohtalokkaan paljon aikaa, ennen kuin alkaa käskyt kulkea niin kuin pitäisi. Paljon on tietysti mennyt jo siinä mielessä aiemmin pieleen, jos kaappauksen uhkaa ei ole kyetty ennalta tunnistamaan tiedustelun avulla. Myöskään tiedusteluun meillä ei ole sellaisia valtuuksia, jotka olisi tätä päivää.

Ei. Tämä paketti vaatisi sellaista avaamista, johon ainakaan minä en pysty. Ja vaikka pystyisin, niin lupaahan siihen ei olisi. Valmiuteen liittyvät kysymykset ovat vahvasti poissa julkisuudesta, kuten pitääkin. Näissä kysymyksissä ei valtiojohto, eikä varsinkaan pv ole suinkaan tyytynyt vain hieromaan nenää. Ukrainan ja Krimin tapahtumien seurauksena on varmasti hinkattu moni yksityiskohta vastaamaan ajan asettamia tarpeita. Niinhän ovat muutkin valtiot tehneet.
 
Ei. Tämä paketti vaatisi sellaista avaamista, johon ainakaan minä en pysty. Ja vaikka pystyisin, niin lupaahan siihen ei olisi. Valmiuteen liittyvät kysymykset ovat vahvasti poissa julkisuudesta, kuten pitääkin. Näissä kysymyksissä ei valtiojohto, eikä varsinkaan pv ole suinkaan tyytynyt vain hieromaan nenää. Ukrainan ja Krimin tapahtumien seurauksena on varmasti hinkattu moni yksityiskohta vastaamaan ajan asettamia tarpeita. Niinhän ovat muutkin valtiot tehneet.

Toki, mutta reserviläisiä ei saada nykyistä laajemmassa mittakaavassa palvelukseen alle 3 kk, siitä kai vallitsee yksimielisyys.
 
Julkista tietoa asevelvollisuuslaista ja siviilipalveluslaista on saatavilla. Lait antavat mahdollisuuden kutsua ylimääräiseen palvelukseen jo silloin, kun arvio uhkaavan kriisin olemassaolosta perustuu vielä ainoastaan tiedusteluhavaintoihin. Tällöin puhutaan ylimääräisestä palveluksesta, ei KH:sta.

Joukoista ja perustamisesta koskevia tarkkoja tietoja ei voi käsitellä. SIETO ja ALTO eivät ole Aamulehti-tavaraa, joten antaa aviisin kirjoittaa. Lainsäädäntö ei koskaan voi tavoittaa sitä nopeutta, mitä oikeasti tarvittaisiin, mutta on toki hyvä, että se on osaltaan helpottamassa ja seuraa maailman muutoksia.

Nykyinen vuoden 2007 laki on kyllä paljon kankeampi kuin Juho Kustin aikainen vuodelta 1950. Pykäliä on aivan hirveästi. Ylipäälliköllä on merkitystä, ja jos ylipäällikkö on estynyt, hänen tehtäviään hoitaa pääministeri, ja jos kumpikin on pois pelistä, laeilla ei taida olla juuri merkitystä eikä niistä tarvitse sitten saivarrella.

32§

Määräys osallistua kertausharjoitukseen lähetetään asevelvolliselle vähintään kolme kuukautta ennen harjoituksen alkamista. Määräajasta voidaan asevelvollisen suostumuksella poiketa.

82§

Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen.

83§

Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen. Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.

Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.

86§

Puolustusvoimien liikekannallepano voi olla osittainen tai yleinen. Osittaisen liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen voidaan määrätä reserviin kuuluva asevelvollinen. Yleisen liikekannallepanon aikana myös varareservi tai osa siitä voidaan määrätä palvelukseen, 50 vuotta täyttäneet ainoastaan eduskunnan suostumuksella.

Liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen voidaan tarvittaessa määrätä puolustusministeriön kuulutuksella. Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.

 
Nyt on vihdoinkin huomattu, että konfliktit voivat eskaloitua hyvinkin nopeasti ja perinteinen lässytys "harmaasta vaiheesta" tai "vuosien mittaisesta valmistautumisajasta" eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Vaikka saman retoriikan vakiokalustoon kuuluva "ennakkovaroitus" saataisiinkin, niin paloaikaa ei välttämättä ole kovin paljon käytettävissä.

Lakeja ja asetuksia voidaan aina muuttaa eivätkä ne ole mitään sementoituja luonnonlakeja. Laki- ja asetusmuutosten valmistelutyö on luonnollinen osa täysin normaalia prosessia, mikä johtaa toiminnan kehittymiseen ja samalla myös käytössä olevien pelimerkkien parantumiseen. Ensin keksitään, mitä tulevaisuudessa on tarpeellista tehdä ja sen jälkeen väännetään lainsäädäntö vastaamaan haluttua tavoitetilaa. Siinä ei ole mitään uutta, ihmeellistä tai erikoista.
 
Eli nopeus on riittävä, mutta silti lakeja pitää muuttaa, että nopeus on riittävä. Päätän täältä tähän. o_O
 
Jos Saulille tulisi nappi otsaan niin luulenpa ettei siinä jokaiselta kv-oikeuden professorilta käytäisi kysymässä että onko OK toimia aika rapsakasti lakeja tulkiten :)
 
Back
Top