Jos Saulille tulisi nappi otsaan niin luulenpa ettei siinä jokaiselta kv-oikeuden professorilta käytäisi kysymässä että onko OK toimia aika rapsakasti lakeja tulkiten
Varasysteemi on ihan selkeä. Presidentin estyessä tehtäviä hoitaa.....PM.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos Saulille tulisi nappi otsaan niin luulenpa ettei siinä jokaiselta kv-oikeuden professorilta käytäisi kysymässä että onko OK toimia aika rapsakasti lakeja tulkiten
Onko tässä käymässä niin, että nopeasti eskaloituvassa konfliktissa Suomen alueella kärkijoukkonamme ovat MaaKit, koska ne ovat ainoita, jotka a) saadaan kokoon nopeasti, b) ovat valmiiksi varusteltuja, c) eivät vaadi byrokratian kanssa takkuamista kokoon kutsumiselle ja d) ovat joten kuten tuoreesti koulutettuja?
MaaKkaranpaistajat saattavat olla pian tulessa, jos. Jos.
Onko tässä käymässä niin, että nopeasti eskaloituvassa konfliktissa Suomen alueella kärkijoukkonamme ovat MaaKit, koska ne ovat ainoita, jotka a) saadaan kokoon nopeasti, b) ovat valmiiksi varusteltuja, c) eivät vaadi byrokratian kanssa takkuamista kokoon kutsumiselle ja d) ovat joten kuten tuoreesti koulutettuja?
d) ovat joten kuten tuoreesti koulutettuja?
Mikäs tuon kieltäisi? Mihin näitä saa käyttää on sitten kyseenalaisempaa mutta ei ole mitään rajoitusta sille paljonko vapaaehtoisia saa olla varustettuna aseissa hajautettuna metsään.Sitä tietysti lukee ja mieli tulkitsee miten haluaa, mutta tulkitsenko väärin vai voiko rivien välistä lukea että kukaan EI KIELLÄ näitä nopeisiin reagointeihin suostumuksensa antaneita vastaamaan kutsuun oman velvoitteensa mukaisesti?
Anteeksi, nyt en ymmärrä.
ja vaikuttaa että ei ole ymmärtänyt moni muukaan, mutta eri asiaa.
Nimittäin, on kaksi eri juttua, mikä pitää olla varoaika kutsuttaessa kertausharjoitukseen (3 kk, ellei asevelvollinen itse anna suostumusta lyhyempään) ja liikekannallepanossa. Liikekannallepanosta sanoo asevelvollisuuslain 86§ aivan yksiselitteisesti (lihavointi alla minun):
86§
Puolustusvoimien liikekannallepano voi olla osittainen tai yleinen. Osittaisen liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen voidaan määrätä reserviin kuuluva asevelvollinen. Yleisen liikekannallepanon aikana myös varareservi tai osa siitä voidaan määrätä palvelukseen, 50 vuotta täyttäneet ainoastaan eduskunnan suostumuksella.
Liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen voidaan tarvittaessa määrätä puolustusministeriön kuulutuksella. Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.
Eli mikä nyt on ongelma? Lainsäädäntö ei estä pilliin viheltämistä. Mahdolliset esteet ja hidasteet ovat poliittispohjainen vatulointi ja yleinen epäuskoisuus (ts. jos ei uskota että voi alkaa rytistä). Tuo 86 pykälän määritelmä osittaisesta tai yleisestä lkp:stä antaa vielä todella hyvin joustavuutta siihen että valmiutta ja suorituskykyä voidaan nostaa tarpeen mukaan.
Suomessa on aivan selkeä ja toimiva systeemi.
"Koska teidät aiotaan käskeä kertausharjoitukseen alle lain määräämän kolmen kuukauden käskytysajan, tarvitsemme kirjallisen suostumuksenne. Määräajasta voidaan asevelvollisen suostumuksella poiketa. Mikäli ette anna suostumustanne harjoitukseen osallistumiselle, pyydämme ottamaan yhteyttä...
Suostun siihen, että Asevelvollisiuuslain (1438/2007) 32 § mukaisesti minut määrätään kertausharjoitukseen nro... ajalla..."
"Koska teidät aiotaan käskeä kertausharjoitukseen alle lain määräämän kolmen kuukauden käskytysajan, tarvitsemme kirjallisen suostumuksenne. Määräajasta voidaan asevelvollisen suostumuksella poiketa. Mikäli ette anna suostumustanne harjoitukseen osallistumiselle, pyydämme ottamaan yhteyttä...
Suostun siihen, että Asevelvollisiuuslain (1438/2007) 32 § mukaisesti minut määrätään kertausharjoitukseen nro... ajalla..."
83§
Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen. Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.
Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi.
Juu, ja Ylipäällikkö voi loikata yli kaikkien hidasteiden.
Päivän pohdintapähkinä: keiden henkilöiden pitäisi olla estyneitä hoitamaan tai "mystisesti" joutua yhtäaikaisten onnettomuuksien uhriksi että yllämainittu päätös voidaan tehdä kahden hengen voimin? Ketkä ovat nämä kaksi henkilöä olettaen että heille ei tarvitse etsiä korvaajia varalisästä?
Vaikkei näitä tällä hetkellä 11 nimeä tarvitse ehkä kirjata tähän ketjuun niin vastauksen selvittäminen antaa syvempää ymmärrystä siihen, miten päätäntävalta maassa menee jos osuu tuulettimeen.
"Koska teidät aiotaan käskeä kertausharjoitukseen alle lain määräämän kolmen kuukauden käskytysajan, tarvitsemme kirjallisen suostumuksenne. Määräajasta voidaan asevelvollisen suostumuksella poiketa. Mikäli ette anna suostumustanne harjoitukseen osallistumiselle, pyydämme ottamaan yhteyttä...
Suostun siihen, että Asevelvollisiuuslain (1438/2007) 32 § mukaisesti minut määrätään kertausharjoitukseen nro... ajalla..."
Valtioneuvoston esitystä kaivataan, ja siinä pitäisi olla 14 pöydän ympärillä.
Liikekannallepanosta päättävät poliitikot. Kertausharjoituksista Puolustusvoimat. Koska pullamössöpoliitikot ja vatulointiyhteiskunta, Pv haluaa varautua äkkiä eskaloituvaan kriisiin omin voimin, odottelematta poliitikkojen "emmehän nyt vain provosoi" - jahkailuja kun laskuvarjoja jo tipahtelee Helsinki-Vantaalle. Näin kai se menee?Itseni toistamisen uhallakin: tämä 3kk aika koskee vain kertausharjoitusta. Ei koske liikekannallepanoa.
Nimenomaan ei vaadi valtioneuvoston ratkaisuehdotusta eikä valtioneuvostoakaan vaan tapahtuu ns. kabinettiesittelynä.
Enpä nyt tiedä. Suomessa on kauan pidetty valtakunnallisia maanpuolustuskursseja, jotka eivät nyt vain ole kahvittelua ja tutustumiskäyntejä, vaan siellä simuloidaan myös kriisiä. Hommaan kuuluu että muodustetaan hallitus ja muita toimia, jossa sitten joutuvat toimimaan.Liikekannallepanosta päättävät poliitikot. Kertausharjoituksista Puolustusvoimat. Koska pullamössöpoliitikot ja vatulointiyhteiskunta, Pv haluaa varautua äkkiä eskaloituvaan kriisiin omin voimin, odottelematta poliitikkojen "emmehän nyt vain provosoi" - jahkailuja kun laskuvarjoja jo tipahtelee Helsinki-Vantaalle. Näin kai se menee?