Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onhan maalla ja merellä PTO2020 (Gabriel V), joka tekee kaikki samat temput ja vähän enemmän kuin RBS-15 mk IV.
Joo. Noissa merivoimien ohjus hommissa on menossa muutoksen tuulia.
Tietysti Ruotsi kytky kauppaa tässä virittelin joka rajoitti vaihtoehtoja. Eli joka tapauksessa risteily ohjuksia saisi olla enemmän . Tiedä sitten voiko kumpaakaan laskea siihen kategoriaan mutta lähimpänä taitaa olla mitä on käytössä.
Se kumpi ohjus on nyt parempi niin vaikea sanoa. Mutta itse havittelisin sitä syvyyttä iskukykyyn rbs +300km ja gabriel +200km on ilmoitetut etäisyydet. Molempi parempi niin ei ainakaan tuotanto loppuisi kesken.
Luultavasti kyseisten ohjuisten maamaali versiot ovat kuitenkin tarkoitettu enemmän rannikko seutujen kohteisiin.
Ja maavoimille on reilusti parempia vaihtoehtoja olemassa esim tomahawk ja sitten tykistöohjukset yms.
 
Tarkoitin sitä että Puola ei ole ainoastaan koonnut vaunuja Patrian ohjeiden mukaisesti, vaan ovat vuosien käytön aikana itse hoksanneet pitkän listan parannuskohteita erilaisten vaunumallien rakenteessa ja myös toteuttaneet näitä muutoksia omiin vaunuihinsa.
Kyllä kyllä, ja minä iloitsin hämeenlinnalaisten ja suomalaisten työllisyyden puolesta, jos ruotsalaisten vaunut rakennetaan Vanajan autotehtaalla.

Olkoonkin, ettei tule linnavuorelaista moottoria.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä, mutta minä iloitsin hämeenlinnalaisten ja suomalaisten työllisyyden puolesta, jos ruotsalaisten vaunut rakennetaan Vanajan autotehtaalla.

Olkoonkin, ettei tule linnavuorelaista moottoria.
Patrian idea että ajoneuvoja voidaan rakentaa myös tilaajamaassa vähentää sitä ongelmaa että Suomen tehtailla ei ehdittäisi valmistaa riittävän nopeasti jos tilaajamaalla on kiire saada omansa käyttöön nopeasti.
 
Patrian idea että ajoneuvoja voidaan rakentaa myös tilaajamaassa vähentää sitä ongelmaa että Suomen tehtailla ei ehdittäisi valmistaa riittävän nopeasti jos tilaajamaalla on kiire saada omansa käyttöön nopeasti.
Kyllä ja tuotteelle tekee hyvää sen laaja käyttäjäkunta. Mitä enemmän ja mitä useammassa maassa Paseja on käytössä niin sen parempi.

Silti olen tyytyväinen, jos Hämeenlinnassa tehdas painaa töitä laakerit punaisena.

Nykyaikaiseen ajoneuvovalmistukseen kuuluu myös se, että iso osa komponenteista tulee alihankkijoilta ja heille on sama viekö rekka ne Puolaan vaiko Hämeenlinnaan.
 
Patria hakee Hämeenlinnaan hitsareita kaksivuorotyöhön, eli linjasto on ilmeisesti ihan hyvällä käytöllä. Latuaanit kokoonpanevat itse omat vaununsa (tosin en tiedä minkä verran komponentteja Patrialta tulee), Hämeenlinnassa ymmärtääkseni tehdään Suomen tilaamat (tällä hetkellä vajaat sata) vaunua mutta Ruotsin vaunujen kokoonpanosta en ole nähnyt mainintaa. Yleensä se kyllä ilmoitetaan lehdistötiedotteessa, mikäli lisenssisopimus on solmittu, joten voisin kuvitella niidenkin tulevan Hämeenlinnasta.
 
Tässähän alkaa olla sodan tuntua kun hitsisaumaa panssareihin syntyy kahdessa vuorossa!

Kohta on hautausurakoitsijoilla kova sesonki ja meille vanhoille miehille riittää pillua kun nuoret on mullissa tai riekaleina (y)

Lähdetään siitä että nämä ovat rauhanaseita. Gabriel V ja Daavidin linko ovat rauhanohjuksia. Asevoimamme ovat puolustusvoimia.

Rauhanaseemme säteilevät hyvinvointia ja luottamusta syvän rauhanajan jatkumiseen läpi koko yhteiskunnan. Mitä enemmän niitä on sen paremmin voimme nukkua yömme.

Ei anneta periksi sotaporsaille vaan Klamydian laulun sanoin toivotaan että ne paikoilleen lamautuu. (c) Klamydia / Ylpee kuu

 
Patrian idea että ajoneuvoja voidaan rakentaa myös tilaajamaassa vähentää sitä ongelmaa että Suomen tehtailla ei ehdittäisi valmistaa riittävän nopeasti jos tilaajamaalla on kiire saada omansa käyttöön nopeasti.
Toinen peruste, jonka luin on, että ei ole järkevää rakentaa paljoa tuotantolinjoja koska nämä tilaukset ovat piikkejä eivätkä välttämättä jatku tasaisena kovin pitkään. Siksi tuotannon hajautus ostajamaihin.
 
Toinen peruste, jonka luin on, että ei ole järkevää rakentaa paljoa tuotantolinjoja koska nämä tilaukset ovat piikkejä eivätkä välttämättä jatku tasaisena kovin pitkään. Siksi tuotannon hajautus ostajamaihin.
Patrian idea että ajoneuvoja voidaan rakentaa myös tilaajamaassa vähentää sitä ongelmaa että Suomen tehtailla ei ehdittäisi valmistaa riittävän nopeasti jos tilaajamaalla on kiire saada omansa käyttöön nopeasti.
Höpö höpö, noiden Patrian vaunujen valmistaminen on ostajalle huomattavasti halvempaa omassa maassaan (Puola, Latvia) kuin maksaa suomalaisille niiden tekemisestä. Ruotsiin varmaan tehdään vaunut Suomessa, työvoima on täällä halvempaa kuin Ruotsissa.
 
Höpö höpö, noiden Patrian vaunujen valmistaminen on ostajalle huomattavasti halvempaa omassa maassaan (Puola, Latvia) kuin maksaa suomalaisille niiden tekemisestä. Ruotsiin varmaan tehdään vaunut Suomessa, työvoima on täällä halvempaa kuin Ruotsissa.

Eli tarkoittiko tuo kommenttisi että kysymys on VAIN hinnasta, valmistuskapasiteetillä ei ole mitään väliä tai sillä että tilaajan omassa maassa voidaan tulevaisuudessa tehdä korjauksia vaunuihin? Ukrainassahan on nyt käynyt niin että jos saksalaisille tuotteille tulee isompaa vikaa ne monessa tapauksessa on pitänyt ensin kuljettaa ulkomaille, korjata siellä ja sitten kuljettaa takaisin Ukrainaan.

Jutussa saksalaisten mahdollisesta 6x6 tilauksesta Patrian ja saksalaisten yritysten yhteistyötä kommentoitiin näin

"“The main design of the vehicle system comes from Patria, the lion’s share of the manufacturing is German,” Jörg Kamper, a board member of FFG, said in the statement. “This means that skilled jobs will be created in Germany, and German industry know-how, capacity and investments can be utilized and further developed in this program.”"
 
Höpö höpö, noiden Patrian vaunujen valmistaminen on ostajalle huomattavasti halvempaa omassa maassaan (Puola, Latvia) kuin maksaa suomalaisille niiden tekemisestä. Ruotsiin varmaan tehdään vaunut Suomessa, työvoima on täällä halvempaa kuin Ruotsissa.
...ja maksetaan lisenssimaksut ja konepajainvestoinnit, ja komponentit tuodaan joka tapauksessa ulkomailta. Ei se loppukokoonpano mikään bagdaleshilainen hikipaja ole, minne tarvitaan tuhatmäärin ryysysiä lapsia banaanipalkalla. Esmes panssariteräksen hitsaaminen vaatii ammattitaitoa ja mitä todennäköisimmin vähintään kevytmekanisointia elli jopa hitsausrobottia, sitä ei paikkailla puikolla kuin mopon pakoputkea. Ihan yhtä monta rahaa se laitteisto maksaa Latuaaniassa kuin Suomessa.

Lisenssivalmistukseen ajaa usein myös politiikka, ministerit vallan mielellään mainostavat lehdistölle kuinka monta työpaikkaa tämä hankinta kotimaahan tuo. Investoinnissa voi olla myös tiettyä teollisuuspolittista syvyyttä, pienessa ja köyhässä maassa konepajan on vaikea saada pääomia toiminnan kehittämiseen ilman valtiontukea, mistä taas EU voi joissain tilanteissa ärähtää. Puolustushankintojen kautta voidaan tuotantovälineitä ja -tapoja modernisoida ja käyttää niitä muiden tuotteiden valmistukseen, samaten hyvin markkinoidun (ja NATO-standardoidun) tuotteen lisenssivalmistus toimii myös markkinointina itse valmistajalle.

Jos kyse olisi vain ja ainoastaan työtunnin hinnasta, Suomessa ei tehtäisi kuin koodia. Mieti hetki vaikka paperimiehen palkkaa Härmässä ja toinen Kiinassa tai Uruguayssä. Tästä huolimatta Suomeen on viime vuosina avattu uusia metsäteollisuuden tehtaita, investoitu vanhoihin ja uusia projekteja syntyy koko ajan. Työtunnin hinta on ratkaisevaa lähinnä jossain työvoimavaltaisessa työssä, kuten farkkujen ompelussa tai marjanpominnassa, joita on vaikea koneellistaa. Panssariajoneuvoissa, jotka maksavat yli miljoonan kappale, on melkeinpä yhdentekevää saako rasvakoura viitosen, kympin vai 15 e tunti, työtunteja sitoutuu yhteen tuotteeseen loppukokoonpanossa varmaankin muutamia satoja. Kympin erotus tuntipalkassa tarkoittaa tonnin eroa per sata työtuntia (eläke- yms. maksujen kanssa saa varata noin 40 % päälle).
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin ostamat vaunut rakennetaan Hämeenlinnassa?

Patria kertoo allekirjoittaneensa Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitoksen (FMV) kanssa sopimuksen 321 kuusipyöräisen panssaroidun ajoneuvon ostamisesta. Sopimuksen arvo on noin 470 miljoonaa euroa.

Ruotsin ajoneuvot toimitetaan pitkällä aikavälillä, siihen menee viitisen vuotta. Hämeenlinnassa tehdään ajoneuvojen loppukokoonpano ja hitsataan ajoneuvojen koreja. Nyt tehty tilaus varmistaa työt pitkäksi aikaa Hämeenlinnassa.


Ylen artikkelista:


Mitä tulee lisenssivalmistukseen niin @Samovarius avasi asiaa hyvin yllä. Voi olla että itse valmistamalla saisi voittoa esim. 30.000 eur per vaunu ja linsenssivalmistusmaksu on esim. 10.000 euroa, mutta valmistuslinjasto maksaa +50 miljoonaa euroa ja vaatii isot käyttöpääomareservit juoksevien kustannuksten vuoksi, mitkä purevat perseeseen heti kun käyttöaste laskee alle 100%.



Vaihtoehtona on vähäriskinen lisenssimaksu tai korkeariskinen valmistustoiminta volatiilillä (vaihtelevalla) markkinalla. Patrian tilanteen näen erinomaisena. Heillä on valmistus ja huoltokapasiteettia kotimaassa kriisitilanteisiin, mutta yhtiö ei ole mennyt konkurssiin tilausmäärien ollessa matalat kuten 2020 jolloin tilikausi oli 2,2 meur pakkasella. Vastaavasti yhtiö kykenee toimituslupauksiin jopa 800 kpl amv vaunuja kunhan valmistustoiminta tapahtuu kohdemaassa, mikä näissä myyntitöissä on selkeä etu eikä haitta.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tarkoittiko tuo kommenttisi että kysymys on VAIN hinnasta, valmistuskapasiteetillä ei ole mitään väliä tai sillä että tilaajan omassa maassa voidaan tulevaisuudessa tehdä korjauksia vaunuihin? Ukrainassahan on nyt käynyt niin että jos saksalaisille tuotteille tulee isompaa vikaa ne monessa tapauksessa on pitänyt ensin kuljettaa ulkomaille, korjata siellä ja sitten kuljettaa takaisin Ukrainaan.

Jutussa saksalaisten mahdollisesta 6x6 tilauksesta Patrian ja saksalaisten yritysten yhteistyötä kommentoitiin näin

"“The main design of the vehicle system comes from Patria, the lion’s share of the manufacturing is German,” Jörg Kamper, a board member of FFG, said in the statement. “This means that skilled jobs will be created in Germany, and German industry know-how, capacity and investments can be utilized and further developed in this program.”"
Kyllä se hinta on tilaajamaalle ratkaiseva ja kun saadaan lisenssi niin työllisyysvaikutukset sekä palkkojen verot jäävät tilaajamaahan, eikös Hornetitkin kasattu Suomessa juurikin samoista syistä?

Valmistuskapasiteetti Suomessa ei ole ongelma, linjan kopioiminen on halvempaa kuin kokonaan uuden laitoksen rakentaminen ulkomaille. Korjauslisenssin myyminen tuskin on isokaan asia, vai korjataanko tällä hetkellä Suomen Leopardit Saksassa?
 
Kyllä se hinta on tilaajamaalle ratkaiseva ja kun saadaan lisenssi niin työllisyysvaikutukset sekä palkkojen verot jäävät tilaajamaahan, eikös Hornetitkin kasattu Suomessa juurikin samoista syistä?

Valmistuskapasiteetti Suomessa ei ole ongelma, linjan kopioiminen on halvempaa kuin kokonaan uuden laitoksen rakentaminen ulkomaille. Korjauslisenssin myyminen tuskin on isokaan asia, vai korjataanko tällä hetkellä Suomen Leopardit Saksassa?

Onko sitten Saksassa kasaaminen halvempaa kuin Suomessa?

Minä ymmärsin tuosta aiemmin lainaamastani saksalaisen kommentista että he nimenomaan haluavat mahdollisuuden valmistaa omaan maahan. Työllistämisen, tietotaidon jne. Vaikka ehkä olisikin vähän kalliimpaa niin.

En usko että Suomen Leopardit korjataan Saksassa, mutta Ukrainan korjaukset luultavasti suurelta osalta muualla kuin Ukrainassa.
 
...ja maksetaan lisenssimaksut ja konepajainvestoinnit, ja komponentit tuodaan joka tapauksessa ulkomailta. Ei se loppukokoonpano mikään bagdaleshilainen hikipaja ole, minne tarvitaan tuhatmäärin ryysysiä lapsia banaanipalkalla. Esmes panssariteräksen hitsaaminen vaatii ammattitaitoa ja mitä todennäköisimmin vähintään kevytmekanisointia elli jopa hitsausrobottia, sitä ei paikkailla puikolla kuin mopon pakoputkea. Ihan yhtä monta rahaa se laitteisto maksaa Latuaaniassa kuin Suomessa...
Niin, miksi ostajamaa haluaa valmistaa vaunut itse jos sen valmistaminen tulee halvemmaksi tai samanhintaiseksi kuin suoraan ostaminen?

Tuskin kukaan mopon pakoputkea itse puikolla hitsaa jos saat valmiin pakoputken puikkoa halvemmalla.
 
Onko sitten Saksassa kasaaminen halvempaa kuin Suomessa?

Minä ymmärsin tuosta aiemmin lainaamastani saksalaisen kommentista että he nimenomaan haluavat mahdollisuuden valmistaa omaan maahan. Työllistämisen, tietotaidon jne. Vaikka ehkä olisikin vähän kalliimpaa niin.

En usko että Suomen Leopardit korjataan Saksassa, mutta Ukrainan korjaukset luultavasti suurelta osalta muualla kuin Ukrainassa.
Ei Saksa ole ostamassa Patrian tuotteita, yksi vaihtoehto https://www.gdels.com/pandur.php tai https://www.rheinmetall.com/de/prod...zeuge/gepanzerte-radfahrzeuge/fuchs-evolution rinnalla.
 
Back
Top